• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kausi aloitettu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kerminator
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kerminator

New member
Eli jos joku sattui ajamaan siinä 18-19 aikoina Kuitinmäentiellä liikenteessä ja huomasit että siinä Olarin Vehon kohdalla oli sininen prätkä ja pari autoa selvittämässä asiota niin se oli allekirjoittanut.

Tarina on surullinen ja samalla tragikoominen siitä mitä tapahtuu kun on liian kohtelias liikentessä 2000 luvulla pääkaupunki seudulla.

Tulin kohti risteystä (Kuitimäen tie ja Piispankallion tie), huomasin että siinä on kaksi ihmistä haluamassa tien yli. No, kun vastakaisella kaistalla ei tullut ketään niin ajattelin että eiköhän noi pääsetä tosta yli tai muuten ne on siinä aamullakin. Kurkistus peileihin, joo takana on tilaa, kevyt paino takajarrulle että syttyy jarru valot, uusi tarkistus ja vielä on tilaa. Sitten vaan jarrua rauhallisesti kehiin. Siihen sitten pysähtyi. Nyökkäys että menkää siitä.

Sitten PAMAHTI. Typerä ihmetys että taisko joku ajaa kolarin takanani. Kyllä siellä piti olla tilaa ja jarrutuskin piti olla pitkän kaavan mukaan. Sitten "Mikä beigen mun perseen alla on???"
crazy.gif
Perhana, se on Ford Kaan konepelti. Öö, tota? Kaan keula oli kiilautunut Z750S renkaan ja takapenkin väliin. Ja Kaan takakontissa Camry... Siinä sitten totesin että mies on kyllä kunnossa mutta Kawa kaipaa remonttia ja Ka on solmussa.

Ihmeen nopeasti ihmiset tuli jeesaa ja auttaa tuon romun irroituksessa. Kaassa oli keula solmussa, takapää solmussa, öljyä tihku jostain, tuulilasissa halkemia, konepellissä reikä sellainen tuuman kokoinen. Fillarissa pakoputki oli siirtynyt toisaalle, taka renkaassa uudet kuviot, taka jalkatapit poistettu, rekkari teline siiretty pois tieltä ja takajarrusta nesteet valahtanu tielle. Vielä kaunis Mobil kuorrutus. Camryssä maski ja toinen valo rikki. Massa se jyrää.

No, poliisi kutsuttiin paikalle. (Olipa todella vaikeaa saada keskus uskomaan että ne tarvittas. Eivät millään halunneet lähettää partiota paikalle). Camryn kuski totesi Poliisille että:"Kattelin tossa että onpas kivan näkösiä vaihto autoja... Sitten huomasin että edessä on auto..." Camry kuski sai sakot liikenteen vaarantamisesta.

Kiitos kaikille auttamaan tulleile ihmisille, jalankulkija pariskunnalla joka jaksoi odottaa poliisia paikalle ja kertoa heidän tarinansa. Onneksi tänään vain meni rautaa. Ukko on kunnossa.

Ja lopuksi sopii paikalle tulleen motoristin (jostain viereistä asunnosta) toteama "ei kannata olla kohtelias". Kiitos. Opin tänään tuon asian.
withstupid.gif

Hyvä, että vähällä selvisit. Noissa kakkoseen tuuttaamisissa menee helposti selkä remonttiin
wink.gif

Hyvä homma ettei tullu henkilövahinkoja.

Komppaan kyllä täysin tuota "paikalle tullutta motoristia" ettei kannata olla kohtelias. Asia on varmaankin erilailla etelän vilkkaassa liikenteessä, joskus voi oikeasti joutua odottamaan tien laidassa että pääsee tien yli...
MUTTA täällä pohjosessa kun joskus sattuu näköpiirissä olemaan jopa useampikin auto, mua vituttaa ne, jotka pysäköi keskelle tietä että siitä pääsee joku vitun pontus tien yli. Se joutais oottaa siinä tienlaidassa ihan varmasti sen 3 sekuntia enemmän ihan vain sen takia ettei syntyis tommosia vaaratilanteita joissa peräänajo on mahdollinen. Vaan eiku pitäää pysähtyä. Sitte vielä varmuuden vuoksi lisätään tapahtumaan kokopitkäsessio viittomakieltä, että ihanko oikiasti nyt haluat tukkia liikennettä siinä sen aikaa että tästä lonnin tien yli? Noh.. näin meillä täällä pohjosessa.. muualla varmaan toisellalailla.

Pistä lotto vetämään kun tuuri kohillaan
062802jumpie_prv.gif
Mitä jalankulkijoihin tulee niin, välillä päästän, välillä en. Se on niin tilanteesta kiinni. Kakskaistaisella en varmasti päästä ketään yli, tullaan toiselta kaistalta miljoonaa ohi  
kaboom.gif

hyvä, että ei sattunut muita kuin "rauta" vahinkoja... mutta mutta... tieliikennelaissa taitaa olla jotain siihen suuntaan, että suojatielle astumassa olevaa on väistettävä... on vaan tainnut pikkusen päästä unohtumaan tämä laki tekstin kohta...

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

tieliikennelaki

^ aivan. olisi mielenkiintoista tehdä laskentaasiitä miten monta kertaa tätä lakia keskustan alueella rikotaan vaikka tunnissa. arvio n. 1000 kertaa

062802jumpie_prv.gif
Mitä jalankulkijoihin tulee niin, välillä päästän, välillä en. Se on niin tilanteesta kiinni. Kakskaistaisella en varmasti päästä ketään yli, tullaan toiselta kaistalta miljoonaa ohi
kaboom.gif
Sanovat että hulluja suojaa oma pieni suojelus enkeli...

Silti itse ole silti pikkasen yllättynyt että kävi näin uskomaton mäihä. Parempi näin. Vanhalla fillarilla (ER-5) olisi tullut suoraan runkoon isku ja olisin saattanut lähteä siitä vauhdilla kamaralle. Nyt se Ka:n keula meni sinne taka renkaan ja rungon väliin.

täytyy sanoa että onpa hyvä säkä
smile_org.gif

jälleen muistuu mieleen miks ei kauheesti
uskalla jarrutella suojatien kohdalla , jos
peileissä näkyy joku tulevan.

062802jumpie_prv.gif
kaboom.gif
Sanovat että hulluja suojaa oma pieni suojelus enkeli...

Silti itse ole silti pikkasen yllättynyt että kävi näin uskomaton mäihä. Parempi näin. Vanhalla fillarilla (ER-5) olisi tullut suoraan runkoon isku ja olisin saattanut lähteä siitä vauhdilla kamaralle. Nyt se Ka:n keula meni sinne taka renkaan ja rungon väliin.
Oletko käynyt kuitenkin lääkärissä varmuuden vuoksi näyttämässä selkääsi? Omasta kokemuksesta voin sanoa että kannattaa käydä, itselläni sattui 90-luvun lopulla liikennevaloissa samantyyppinen kolari jossa hekilöauto jarrutti suoraan minun pyörään, autoon ja pyörään tuli suht paljon vaurioita mutta itselläni ei tuntunut mikään paikka vaivaavan joten totesin että kaikki ok-> pyörä korjaamolle ja mies aamulla töihin, onnettumuutta seurannut päivä sujui ok töissä ei kipuja eikä muuta mutta kolmantena päivänä en enää päässyt aamulla sängystä omin avuin ylös-> 3 vikon sairasloma, mutta sekin oli myöhästä ja nyt kärsin loppuikäni huonosta selästä mikä rajoittaa monia asioita mm. jouduin lopettamaan aikoinaan kuljetuspuolen hommat kun ei enää selkä kestänyt rasitusta... kannattaa tosiaan käydä ihan vaan varmuuden vuoksi tarkistuttamassa paikat mikäli et vielä ole....

Oma lähes vastaava kokemus selän loukkaamisesta joskus aikoja sitten 18 kesäisenä. Olin matkustajana autossa ja onnettomuuden seurauksena mursin selkärangan. Ikävä vaan se, että julkinen terveydenhuolto ei ainakaan silloin katsonut tarpeelliseksi selän kuvaamista kun pysyin tolpillani (kunhan olin tajuihini tullut). Selkä vaan pirun kipeä mutta kotiin vaan lähetettiin sairaalasta.

Kun selkäkipu ei laantunut kävin uudelleen lääkärillä mutta diagnoosi oli, että selkä on kai venähtänyt eli kyllä se siitä. 18 vuotiaana sitä vielä uskoi lääkäriä enkä osannut enempää vaatia. Pari vuotta onnettomuuden jälkeen tuli selkäkipuja uudelleen ja silloin selkä kuvattiin ja todettiin vanha itsekseen parantunut murtuma. Vaiva on mulla mukana loppu elämän. Myöhemmistä hoitokuluista totesi vakuutusyhtiö, että "ei voi näyttää vamman syntyneen kyseisestä onnettomuudesta". Mitään korvauksia en saanut enkä saa. Ainoa tapa pärjätä on pitää kroppa muuten kunnossa; lihaskunto ok, ei ylipainoa jne.

Tuo tapahtui siis joskus noin 1979.

Että jos vaan yhtään tuntuu pipiä, niin mene ihmeessä tutkituttamaan selkä kunnolla.

Ööh, minkälaiset sanktiot se Ford kuski sai joka ajoi sun päälle? Tuohan on törkeää liikenteen vaarantamista ja tuskan tuottamista. Putkaan vaan ja pää poikki.
kaboom.gif

Ainiin, ei täällä enää saa rankaista kuolemalla...
sad_orig.gif

Ööh, minkälaiset sanktiot se Ford kuski sai joka ajoi sun päälle? Tuohan on törkeää liikenteen vaarantamista ja tuskan tuottamista. Putkaan vaan ja pää poikki.
kaboom.gif

sad_orig.gif
Oma käsitykseni on muodostunut että toinen auto törmäsi KAan perään ja KA kimposi moottoripyörään.

kaboom.gif

sad_orig.gif
Oma käsitykseni on muodostunut että toinen auto törmäsi KAan perään ja KA kimposi moottoripyörään.
Eli Camry osui Ka:han ja Ka muhun. Kaan kuski oli syytön kuten minä. Ja Camryn kuskille kirjoitettiin lisälappu aiheesta "Liikenteen vaarantaminen".

Ajattelin tarkistaa kuitenkin ettei tule mitään lisä boonusta tähän soppaan.Joten kävin puoskarilla ja tulos on se että olen virallisesti ehjä. Jotain pientä lihas särkyä on vielä selässä mutta sanoivat että ota rauhallisesti pari päivää ja jos ei auta niin otetaan lisää kuvia. Ja tää särky on oikeasti tasoa "Olin punttiksella ja rääkkäsin itsenäni".

Toivottavasti tässä pian pääsee
062802moto_prv.gif
Muuten ottaa enemmän tonne kupolin suuntaan kun laki sallis...

Onneksi ei käynyt kuskille pahemmin, mopoja saa kaupasta.

Ja vaikka nyt tässä tapauksessa ei kannattanut olla kohtelias niin kyllä se silti yleensä ottaen on hyvä että suojatietä kunnioitetaan, eli kyllä yritän pysähtyä olinpa autolla tai mopolla jos jollakin on jo varpaat suojatiellä. Sarvikuonot jättää pysäyttämättä.

kaboom.gif

sad_orig.gif
Eli Camry osui Ka:han ja Ka muhun. Kaan kuski oli syytön kuten minä. Ja Camryn kuskille kirjoitettiin lisälappu aiheesta "Liikenteen vaarantaminen".

Ajattelin tarkistaa kuitenkin ettei tule mitään lisä boonusta tähän soppaan.Joten kävin puoskarilla ja tulos on se että olen virallisesti ehjä. Jotain pientä lihas särkyä on vielä selässä mutta sanoivat että ota rauhallisesti pari päivää ja jos ei auta niin otetaan lisää kuvia. Ja tää särky on oikeasti tasoa "Olin punttiksella ja rääkkäsin itsenäni".

Toivottavasti tässä pian pääsee  
062802moto_prv.gif
Muuten ottaa enemmän tonne kupolin suuntaan kun laki sallis...
Kyllä sä sen kestät.Parin viikon päästä tuskin muistat koko episoodia.Uutta suoleen ku lehmä kuolee
033102beer_1_prv.gif
cool.gif

ja tsekkaamaan tarjolla olevat vaihtoehdot kauden välineeksi.<tsemppiä
thumbs-up.gif

jos itse meinaan tuollai pysähtyä, niin jarruvalo vilkkuu kyllä ahkeraan ja peilejä katselen, että huomaako se takanatulija yllättävän pysähdyksen. yleensä olen yrittänyt olla pysähtymättä.

Back