• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaveria Rautaperseajoon heinäkuun alkupuolella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puruskai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

puruskai

New member
Moikka,

Olen kaavaillut 1000 mailin rautaperseajoa heinäkuun alkuun. Päivää en ole lyönyt lukkoon ja sateeseen en lähde. Reitti ei ole selvillä mutta Lappeenranta-Oulu-Rovaniemi-Kuusamo-Joensuu-Lappeenranta noin suurinpiirtein. Lähtö esim. klo 04.
Olen yrittänyt houkutella paria motoristikaveria mukaan mutta ei ole innostusta. Onko Etelä-Karjalan suunnalta kukaan suunnitellut vastaavaa lenkkiä yksin tai pikku porukassa heinäkuun alulle?

Anssi

Krhmm, järkeviä kavereita. Jospa harkitset vielä tuon touhun respektikerrointa.

Ajella voi ihan oman harkinnan mukaan, löytyy varmaan kavereitakin paremmin.

sport05.gif

makuasioita nää rautabuudihommat...mutta
yleensäki näis mopohommis on otettava huomioon, että vettäkin voi tulla.
ja jos liikkuu asenteella, kastua ei saa olisi ehkä syytä keskittyä lyhempiin suorituksiin kuin nuo 1000 mailin ajot.
vaatii suunnittelua ja rankka suorituksena eli kun päivä lyödään lukkoon, silloin kans mennään.
muussa tapauksessa mistään ei tuu valmista.
aika monelle tuosta ironbuttista on tullut sellainen must-juttu.
ei se tee susta sen parempaa motoristia ja uskoisinkin että useimmat tämän suoritusen tehneet ovat ajaneet ajon pelkästään ittensä takia.ei rispektin takia.

Rautaperse on ihan mukava juttu, ei siinä mitään. Itse ajelin sen Juhannuksen aikaan, (jokunen vuosi sitten) kun ei ollut vielä hyttysiä ja oli valoisaa. Kiertosuutasikin on ok., eli aurinko pysyy pääosin selän takana. Porukka on tietysti makuasia, itse ajan ehdottomasti mieluimmin itsekseni. Voi pysähtyä silloin kun tarvitsee, ja voi ajella omaan tahtiin muutenkin. Sadetta voi niin pitkään matkaan mahtua, ja siihen tietenkin pitää varautua. Ei se pieni tuhnu mitään haittaa, paremmin pysyy hereillä. Onne matkaan, ja ajele erityisen varovasti. Loppumatkasta tarkkavaisuus herpaantuu ja riskit kasvavat.

Hei haloo, en minä pientä sadetta pelkää mutta jos ennuste näyttää jatkuvampaa sadetta niin mieluummin lykkään reissua päivällä parilla. Kesäloma mahdollistaa pienen jouston
biggrin.gif
Ajelin pari viikkoa sitten yksikseni 1100+800+1000 km kolmeen päivään - tauot klo 22-08. Loppumatkan Kajaanista-Lappeenrantaan satoi ja väsymyksen, kolotuksen, kaasukäden kramppaamisen ja kyllästymisen huomioiden ei ollut lainkaan hauskaa enää katsoa karttaa että enää 500 km... enää 400 km.... Se eka päivä (Lappeenranta-Oulu-Kemi- Saariselkä) meni kevyesti joten uskoisin että tuo 1000 mailiakin menee jos vaan mieli ja kelit sattuvat kohdalleen.

Jep, jussit juhlittu.. jos kelit kehittyy suotuisasti niin lähtö saattaapi olla ensi lauantaina aikaisin. Reitistä ei mitään hajua, ehkä Turkuun ja sieltä ylöspäin..

Kannattaa suunnitella kaksi eri suuntiin menevää reittiä ja valita sääennusteen mukaan sopivin. Suunnittelu on kuitenkin se tärkein asia ja kannataa tehdä mittaus kartasta etukäteen ja ottaa pieni pelivara kilometrejä. Tarkastaja kuitenkin mittaa suorituksen lyhyintä reittiä. IBA:n sivuilta löytyy hyvät kaavakkeet ajosuorituksen kirjaamiseen. Oma ajoni meni yllättävän helposti. Pyöräni mittari näytti 1746 km, joista hyväksyttiin 1658 km. Onnea retkelle.

Moikka,

Olen kaavaillut 1000 mailin rautaperseajoa heinäkuun alkuun. Päivää en ole lyönyt lukkoon ja sateeseen en lähde. Reitti ei ole selvillä mutta Lappeenranta-Oulu-Rovaniemi-Kuusamo-Joensuu-Lappeenranta noin suurinpiirtein. Lähtö esim. klo 04.
Olen yrittänyt houkutella paria motoristikaveria mukaan mutta ei ole innostusta. Onko Etelä-Karjalan suunnalta kukaan suunnitellut vastaavaa lenkkiä yksin tai pikku porukassa heinäkuun alulle?

Anssi
Laita vaikka s-posti (finnexplorer@gmail.com) milloin olisit lähdössä. Kiinnostaa.

Krhmm, järkeviä kavereita. Jospa harkitset vielä tuon touhun respektikerrointa.

Ajella voi ihan oman harkinnan mukaan, löytyy varmaan kavereitakin paremmin.

sport05.gif
Minäkään en ymmärrä koko touhua!
033102ass_1_prv.gif

Mitä hauskaa tuossa on ? Tuohan on semmosta pakkopullaa koko touhu ! Pyöräilynhän pitäis olla rentoa ja hauskaa
sport05.gif
Mutta kukin tavallaan, istuuhan jotkut muurahaispesässäkin huvikseen ! Onnea matkaan
062802jumpie_prv.gif

Tämä hauskuusasia puhututtaa aina kun rautaperseilystä on kyse... minulle kyse on vaan siitä että kun sattuu olemaan kroonisia kipuja niska-hartiaseudulla niin nyt ajattelin katsoa että pystynkö tuollaiseen rääkkiin. Jos pystyn niin se on mulle aika iso juttu. Okei, voisinhan ajaa ilman mitää IronButt-todisteluja saman pätkän mutta jääpähän vähän pysyvämpi muisto.

Mutta huvinsa kullakin, se sallittakoon, eikö vain? Minä saan nautintoa itseni voittamisesta, joku toinen tykkää puunata pyöräänsä tai kiihdytellä kaupungilla.

Tämä hauskuusasia puhututtaa aina kun rautaperseilystä on kyse... minulle kyse on vaan siitä että kun sattuu olemaan kroonisia kipuja niska-hartiaseudulla niin nyt ajattelin katsoa että pystynkö tuollaiseen rääkkiin. Jos pystyn niin se on mulle aika iso juttu. Okei, voisinhan ajaa ilman mitää IronButt-todisteluja saman pätkän mutta jääpähän vähän pysyvämpi muisto.  

Mutta huvinsa kullakin, se sallittakoon, eikö vain? Minä saan nautintoa itseni voittamisesta, joku toinen tykkää puunata pyöräänsä tai kiihdytellä kaupungilla.
Perkele sentään! Hyvä meininki! Oon samaa mieltä. Eiköhän se ole jokaisen oma asia miten fiilistelee. Ja nimen omaan Rautaperseilyssä on kyse itsensä voittamisesta... Itte henk. koht. saan hyvää fiilistä ittensä ylittämisestä...

Luin joltain ulkomaiselta saitilta, että joku aikoo ajella jostain nordkappista gibraltarille ja sieltä taas jonnekin, 8000km 5 vuorokaudessa...

Itseäni ei moiset ajelut noin haastemielessä kiinnosta pätkääkään, mutta jos joku haluaa sellaisia käydä ajelemassa, niin saa vapaasti minun puolestani tehdä niin.

Mutta tuommoinen (8000km 120 tuntiin) menee silti överiksi, koska kenelläkään ei riitä voimat noin pitkälle, ei ainakaan siten että olisi enää oikeasti ajokunnossa. Km-määrä on sellainen, että ei jää tarpeeksi aikaa levätä. Tuossa otetaan jo hurjia riskejä, ja vaarannetaan myös muita sivullisia jos/kun ei enää pysytä tolpillaan. Moottoripyöräilijän olisi pysyttävä hyvin valppaana KOKO AJAN, kun hän ajaa, ja se ei yksinkertaisesti ole mitenkään mahdollista tuommoisessa "haasteessa". Me emme ole mitään robotteja.

Olen itse ajanut joskus pariinkin kertaan eteläeuroopasta kotiappäin vähän vauhdikkaammin, toisella kertaa 3200km 48 tuntiin, ja toisella taas 2200km reilussa 30 tunnissa. Olisin jättänyt kummankin ajelun väliin, jos ei olisi ollut rahat niin totaalisesti loppu, ja myös kiire kotiin. Mainitsinkin niistä vain siksi, että tiedän noin suunnilleen missä menee ihmisen fyysiset rajat, kun mietitään tuommoisia ajeluita.

Eli siitä vaan rautaperseilemään, jos siltä tuntuu, mutta liian pitkien matkojen ajamiset kannattaa unohtaa, koska se ei enää ole turvallista, ja moisten turhien riskien ottaminen olisi silkkaa typeryyttä.

Luin joltain ulkomaiselta saitilta, että joku aikoo ajella jostain nordkappista gibraltarille ja sieltä taas jonnekin, 8000km 5 vuorokaudessa...

Itseäni ei moiset ajelut noin haastemielessä kiinnosta pätkääkään, mutta jos joku haluaa sellaisia käydä ajelemassa, niin saa vapaasti minun puolestani tehdä niin.

Mutta tuommoinen (8000km 120 tuntiin) menee silti överiksi, koska kenelläkään ei riitä voimat noin pitkälle, ei ainakaan siten että olisi enää oikeasti ajokunnossa. Km-määrä on sellainen, että ei jää tarpeeksi aikaa levätä. Tuossa otetaan jo hurjia riskejä, ja vaarannetaan myös muita sivullisia jos/kun ei enää pysytä tolpillaan. Moottoripyöräilijän olisi pysyttävä hyvin valppaana KOKO AJAN, kun hän ajaa, ja se ei yksinkertaisesti ole mitenkään mahdollista tuommoisessa "haasteessa". Me emme ole mitään robotteja.

Olen itse ajanut joskus pariinkin kertaan eteläeuroopasta kotiappäin vähän vauhdikkaammin, toisella kertaa 3200km 48 tuntiin, ja toisella taas 2200km reilussa 30 tunnissa. Olisin jättänyt kummankin ajelun väliin, jos ei olisi ollut rahat niin totaalisesti loppu, ja myös kiire kotiin. Mainitsinkin niistä vain siksi, että tiedän noin suunnilleen missä menee ihmisen fyysiset rajat, kun mietitään tuommoisia ajeluita.

Eli siitä vaan rautaperseilemään, jos siltä tuntuu, mutta liian pitkien matkojen ajamiset kannattaa unohtaa, koska se ei enää ole turvallista, ja moisten turhien riskien ottaminen olisi silkkaa typeryyttä.
Sähän varsinainen rautahanuri oletkin...
wink.gif

Noi kilometrimäärät ihan ihan verrattavissa IB-vaatimuksiin.
Oma SS1000 ei tuntunut juuri missään, isommista km-määristä ei ole kokemusta...
062802moto_prv.gif

aika monelle tuosta ironbuttista on tullut sellainen must-juttu.
ei se tee susta sen parempaa motoristia ja uskoisinkin että useimmat tämän suoritusen tehneet ovat ajaneet ajon pelkästään ittensä takia.ei rispektin takia.
Niinpä...
tounge.gif
Mua homma e.v.v.k.... vaikka hulluna harrastukseen muuten olenkin - ja olen ollut pienen ikäni
062802moto_prv.gif

Monelle must-juttu, hmmm. Eikös suomessa ole hyvän matkaa yli 100.000 moottoripyörän omistajaa => niistä reipas 2.000 on tainnut jonkun matkan ajaa. Eli muutama prosentti. Antaa poikien ja tyttöjen ajaa kun ajohaluja on. Riskinsä tässä on, ihan niinkuin rata-ajossa tai vetomiestyöskentelyssä. Turvallista matkaa ja minimoikaa riskit hyvällä suunnittelulla ja terveen järjen käytöllä.
sport05.gif

Edelleenkään en älyä mitä järkeä on keräillä kuitteja matkan varrelta ja todistajia ajolle? Jos joskus tuon ajan, niin ajan vain ja ainoastaan siksi, että tiedän miltä se tuntuu. Tuskin sillä todistuksella pesääkään irtoaisi? No ehkä joillain sitten on tarve todistella kaikille muille jotain. No vittuilen sitten ko asiasta lisää kun olen sen mielenhäiriön sattuessa ajanut.
Ennemmin hinkkaan perseeni ruvelle vaikka sulkavan soudussa. Siellä kun joutuu oikeasti jotain tekemäänkin suorituksen eteen.

Viimekesänä tuli SS1600K ajettua... Tänä vuonna piti ajella toukokuussa SS1000 ja sitten tässä jussin ympäristössä vielä SS2000... Mutta kuinka ollakaan, viimevuotisen "kivan" suorituksen perään tää SS1000 maistu kyllä niin pa*kalle kuin vaan voi maistua. Syytä en tiedä... Mutta enpä sitä ikinä loppuun asti sitten ajanutkaan. Varmasti yksi vaikuttava tekijä oli toukokuun alun kylmät kelit...
nixweiss.gif

Veikkaisinpa että tuo viimevuotinen perseily jäi mun ainoaksi...

Edittiä... Sori tää meni (taas) täysin aiheen ohi, mutta jaoinpa taas tuntemuksia
tounge.gif

Back