No jatketaan tätä nyt sit hiukan vaikka OT:hen rankasti meneekin.
Mulla tilanne on sellainen, että opintotukiehdot ikäänkuin estää mua tekemästä töitä.
Taustaa:
-Jos tulosi vuodessa on yli 9000€, menetät yhden kuukauden opintotuen. Jos yli 10000€, menetät kaksi jne jne..
-Suurin mahdollinen opintotuki kaikkine asumislisineen oli n.404€. Asumislisään tuli tervetullut korotus, joka astuu voimaan ensi kuussa. Tuki on kuitenkin täysin riittämätön elämiseen. Etenkin kun koulut ovat isoissa kaupungeissa, joissa vuokrataso on korkea.
Henk.koht. mua ei niinkään häiritse tuo opintotuen vähyys vaan se, että pykälillä estetään opiskelijan lisäansiot. Toisin sanoen, kun olet saavuttanut tuon 9000€:n rajan, saat tehdä helvetisti hommia, että siitä jää käteen juuri mitään. Eli opiskelijan on valtiovallan mielestä järkevämpi istua vapaa-ajallaan vaikka kotona kuin käydä työssä. Hullua on myöskin se, että jos "saisin" käydä töissä, maksaisin myös veroina opintotukeani valtiolle takaisin (käsittääkseni myös valtiontaloudelle edullisempi vaihtoehto). Siis tämä tilanne on opiskelijan kannalta ihan käsittämätön. Eikä tuo 9000€ ole todellakaan nykyään paljon. Ikäänkuin opiskelijan velvollisuus olisi elää köyhästi tai velkaantua kunnon opintolainalla. Todella järkeviä ajatuksia.. ..paljon kirosanoja..
Omalla kohdallani vaikuttaa vielä se, että kävin kesään asti viikonlopputyössä melkein 200 km:n päässä. Verotuksessa voin vähentää nuo matkakuluina, mutta opintotukeen se ei kuitenkaan vaikuta. Eli juuri opiskelija ei saa käydä kauempana töissä. Jonkinmoista syrjintää tiettyä ihmisryhmää kohtaan mielestäni.
AARRGGHHH... mä lopetan tän vuodatuksen nyt ja tän saa mun puolesta vaikka poistaa tän jos tää koetaan täysin asiattomaks ja sopimattomaks. En tiä helpottiko tämmönen avautuminen vai ei. PRKL.