Kawan 1000R Bikessä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kasavika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kasavika

New member
Kuulemma uudessa Bikessä on juttua ELR:stä (vai peräti aidosta kisamallista?)
Kiinostaisi tietää jo ennakkoon mitä kertoivat ja mihin sävyyn kun pääsen lehden pariin vasta muutaman päivän päästä
sad_orig.gif
 
Juttu oli hieman epäselvä varsinkin kun lähtökohta oli jotta ELR olisi ollut oman aikansa nopein. Eihän se ollu etes oman merkkinsä nopein kun oli olemassa GPZ 1100 eli ruisku-Kawa. ELR tuli, ainakin meillä myyntiin kaudelle -83 ja tyyppi oli Z 1000 R ja tehoja 102 hv. -84 tuli Z 1100 R ja tehoja 104 hv.
Muilta löytyi sitte mm. Katana ja CB 1100 R. Jutussa näytti menneen sekaisin alkuperäinen kilpuri, sitte tuo Replica ja vielä tämä jutussa ollut modifioitu malli, joka oli aika nätisti ja hyvällä maulla tehty. Kirjoittaja ei ollut ehkä oikein perillä asiastaan.
 
Alkuperäinen Eddie Lawsonin kisapyörä oli -81 mallinen KZ 1000 J jenkkimalli, jota oli modifioitu aika rankasti.  
Tuosta pyörästä tehtiin ELR-replica malleja KZ 1000 S1  30 kpl, jotka myytiin kisakäyttöön kaikki.
Siviilimarkkinoille tehtiin -82 Z 1000 R1 malli
Suomeen tuotiin -83 mallia Z 1000 R2 ja -84 mallia Z 1100 R1
 
Z1100R:ssä oli 114 hv,ei 104.Hyvä JIMJAK,tiedän että sinulla on nyt juomatonta rahaa ja minulla myynnissä Z1100R....
 
Juttu oli hieman epäselvä varsinkin kun lähtökohta oli jotta ELR olisi ollut oman aikansa nopein. Eihän se ollu etes oman merkkinsä nopein kun oli olemassa GPZ 1100 eli ruisku-Kawa. ELR tuli, ainakin meillä myyntiin kaudelle -83 ja tyyppi oli Z 1000 R ja tehoja 102 hv. -84 tuli Z 1100 R ja tehoja 104 hv.
  Muilta löytyi sitte mm. Katana ja CB 1100 R. Jutussa näytti menneen sekaisin alkuperäinen kilpuri, sitte tuo Replica ja vielä tämä jutussa ollut modifioitu malli, joka oli aika nätisti ja hyvällä maulla tehty. Kirjoittaja ei ollut ehkä oikein perillä asiastaan.
sama juttu koskee muuten zx10r:ää. eihän se ole aikansa nopein, ainakaan huippunopeudella mitattuna. kenties luokassaan, alle 1000cm3 on nopein. muttei suinkaan merkkinsä nopein, joka on ollut jo vuodesta 2000 alkaen zx12r kawa, monine mitattuine yli kolmensadan kmh:n huippunopeuksineen, sekä jo vuodesta 1999 ollut nykyistä zx10r:ää nopeampi suzuki hayabusa, myöskin 300:n kulkija. zx10r:lle on mittailtu vakiokuntoisena jotakuinkin sellaisia nopeuksia kuin 296 kmh, 295 kmh eli kuitenkin alle 300:n maagisen rajan. tosin lievästi virittämällä ja säätämällä sen saanee helposti ylittämään tuon 3 kkm rajan.

radalla zx10r sensijaan lienee nopein vakiopyörä. hieman radasta ja kuskista riippuen sekin. mutkamenijänä on kaiketi vikkelin näistä 2004 uusista sporteista.

gpz1100 oli hieman nopeampi vuonna 1983 kuin z1100r, vaikka tehoeroa oli vain tuo nimelliset 6 hv. sutjakampi kate auttoi myös hieman isonruiskun kulkua. sekä suizan katana, vaikka tehoa olikin 3 hv vähemmän, 111hv, kuin ELR-kawassa vakioina, niin oli mielestäni himpun nopeampi, ainakin luvattiin 232 kmh - 237 kmh katanalle, ehkä todellinen jäi noin 225 kmh kieppeille. vähän sama kun ruiskulle luvattiin 240 kmh, todellinen saattoi jäädä 235 tienoille.

muita nopeita olivat tosiaan honda cb1100r.

ja tosiaan, mielestäni kirjoitus oli jokseenkin räkänokkaisen kansakoululaisen tasoa, enemmän luultiin ja oletettiin, kuin tiedettiin tai oli vaivauduttu ottamaan selkoa asioista. olisivat kysyneet vaikka minulta tai gooselta tai r1150:ltä.
 
Back
Ylös