Kawan vapaatunnistimen kiinnitys vaihteistoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hway
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hway

New member
Tulipas eturattaan kanssa kämmi ja käteen jäi tuo piuhan pää tuosta vapaan tunnistimesta. Koneeseen taas jäi kiinni pultti jossa on keskellä reikä josta valuu vähän öljyä ja näkyy ilmeisestikin pieni jousi.

Piuhan päässä taas on pieni katkaistun kartion mallinen kuparimötikkä joka istuu pultin päässä olevaan aukkoon mutta ei pysy siinä, ja huoltokirjan kuvista päätellen tuon ei ole tarkoitus irrota siitä pultista.

Kun tuon konstruktio on täysin outo, onko tuohon jotain toimivaa kikkakolmosta jolla tuon saa ehjättyä vai tuliko reissu varaosataloon?
 
En nyt tiedä millainen tuo tarkkaan on mutta kuulostaa siltä että on murtunut tuo liitos/juotos/kiinnitys? Onko iso "pultti"? itse varmaan koittaisin kallistaa pyörää ettei öljy valu ja sitten semmosella kaasukolvilla takas kiinni? kaasukolvi siksi että on yllättävän tehokas...
 
Taitaa tulla reissu varaosataloon kyllä jos tunnistimen anturi on mennyt poikki
confused_orig.gif
 
Kokeillaanpa onnistuuko tämä. Liitteenä olisi tarkoitus olla kuva siitä kuparimötikästä joka jäi käteen (irrotettu kuitenkin johdosta) ja "pultin" kanta (vielä koneessa paikallaan ollessa)

Pultin keskellä näkyy tuo jousi, ja tuo pääty ja leveämpi osa irronneesta mötikästä (näkyy kirkkaampana, siinä on kevyt hammastus) uppoaa tuonne pulttiin. Mitään kiinnitysjälkiä tuossa kupariosassa ei näy.
 
Siinä "pultin" sisällä, jousen ympärillä on varmaankin muovia, johon se piuhan päässä oleva istukka on ollut valettuna. Jos osat saa putsattua erittäin hyvin öljystä ja muusta liasta, saattaa liimalla ja jollain esim. kemiallisella metallilla pystyä korjaamaan tuon.
 
Palaanpa vielä tänne, tätä hyvin läheltä (kirjaimellisesti) sivuten.

(juu, muoviahan siellä pultissa oli, saas nähdä pelittääkö liimaus vai pitääkö vaihtaa kokonaan uuteen...)

Mutta se itse eturatas pitäisi vaihtaa ennen tuon testausta.

Tuossa rattaassa käsittääkseni pitäisi olla aluslevy joka on taivutettu lukitsemaan mutteri, ja mutterin taas pitäisi olla suunnilleen 110 Nm momentissa.

Aluslevy on suoristettu mutta vaikka hyppäisin aivaimen päälle niin tuo ei liikahdakkaan (laskeskelin että vääntöä pitäisi tuohon tulla 300 Nm ...). Liittyykö hommaan jotain mitä en ole huomannut, tai löytyiskö muuten hyviä vinkkejä? Kovasti olin katsovinani että oikeakätinen kierre siinä olisi mutta onhan mahdollista että katsoin väärin...

Rattaan "pysäytys" siis tehtiin sillä että vaimo seisoo jarrun päällä ja toivoo ettei pyörä kaadu kun minä tuota kaikin (vähäisin) voimin väännän
smile_org.gif
 
Pulttipyssyä kehiin. Hyvällä pyssyllä aukeaa niin ettet ehdi kissaa sanoa. Huonommalla saat säätää kompuraan lisää potkua, ja sitten aukeaa. Toinen vaihtoehto on laittaa esim lankku takapyörän väliin ja vääntää sitten. Jarrulla ei saa pyörää lukittua tarpeeksi hyvin ja siinä on aina vähän joustoa. Lankku voi tosin jättää jälkiä haarukkaan.
 
Jatkanpa vielä tästä. Nyt on tullut tapeltua tuon kanssa jo aika pitkään ja yhä se perkele on jumissa.

Lankku takarenkaan väliin-tempulla pyörä hyppää keskituelta alas ennen kuin tuo lähtee auki, ja pulttipyssyllä on tullut nakuteltua myös jokunen tovi ilman että mitään on tapahtunut. Jo on piru tiukassa...

Mutterin alla oleva lukitseva aluslevy oli kauttaaltaan vääntynyt "ulospäin", eli haiskahtaisi siltä että tuo mutteri on aivan liian lujassa. Onko tuo tosiaan voinut kiristyä noin paljon ajossa, vai jokohan olisi helpompi viedä tuo edellisen kerran vaihdon suorittaneeseen liikkeeseen jossa saisivat korjata tekemänsä asennuksen...
 
Jatkanpa vielä tästä. Nyt on tullut tapeltua tuon kanssa jo aika pitkään ja yhä se perkele on jumissa.

Lankku takarenkaan väliin-tempulla pyörä hyppää keskituelta alas ennen kuin tuo lähtee auki, ja pulttipyssyllä on tullut nakuteltua myös jokunen tovi ilman että mitään on tapahtunut. Jo on piru tiukassa...

Mutterin alla oleva lukitseva aluslevy oli kauttaaltaan vääntynyt "ulospäin", eli haiskahtaisi siltä että tuo mutteri on aivan liian lujassa. Onko tuo tosiaan voinut kiristyä noin paljon ajossa, vai jokohan olisi helpompi viedä tuo edellisen kerran vaihdon suorittaneeseen liikkeeseen jossa saisivat korjata tekemänsä asennuksen...
Ei todellakaan pitäisi olla niin tiukassa ettei pysyyllä aukea.
Jos sulla on halpis pikkukompura niinkuin mullakin, nakkaa siitä
tehdassäädöt pois niin että pyssy saa tarpeeksi ilimaa.
Jos pyssy saa terpeeksi tehoa eikä aukea niin on ihme.

Ei auta varmaan muu kun sitoa mopo etupäästä johonkin kiinni,
lankku väliin ja kaveri jeesaan ottaan löysät pois ja eikun hyppää
avaimelle. Ellei mutteri aukee niin jotain muuta aukee, otsa, laatikko tms
tounge.gif
 
Käy suosiolla jossakin lähi korjaamolla jolla on vaikka 3/4" pultti pyssy ja siihen hylsä kyllä suuremmassa koneessa on niin paljon voimaa että se voittaa yhden miehen painon.
Jos korjaavat vaikka kuorma-auto kalustoa niin löytyy semmonen pyssy jolla aukeaa.

Itse korjaan pulttipyssyjä ammatikseen ja olen joskus joutunut itsekkin ihmettelemään paljonko isossa pyssyssä on voimaa verrattuna 90kg ihmiseen
wink.gif
 
Mutterin alla oleva lukitseva aluslevy oli kauttaaltaan vääntynyt "ulospäin", eli haiskahtaisi siltä että tuo mutteri on aivan liian lujassa. Onko tuo tosiaan voinut kiristyä noin paljon ajossa, vai jokohan olisi helpompi viedä tuo edellisen kerran vaihdon suorittaneeseen liikkeeseen jossa saisivat korjata tekemänsä asennuksen...
Se aluslevy on tarkoituksella väännetty "ulospäin". Sillä vääntämisellä lukitaan se mutteri paikoilleen. Eli naputtele se aluslevy suoraksi ennen kuin yrität avata pulttia.

Kaippa sä oot jotain CRCtä käyttäny?

Miten sä saat "lankulla" mopon hyppäämään keskituelta...?

Ja jos oot ihan varma kierteen kätisyydestä, niin sit vaan lisää vartta avaimeen. Rautaputkee tms.
 
Kunnollinen pulttipyssy ja katso et sulla on siinä mahd. isokokoinen letku, eikä mikään rimpula biltema kierreletku, näin saadaan tarpeeksi ilmaa pyssylle et se toimii...
Ja voi olla et joku on laittanut sen liimalla kiinni, joten lämpökin voisi auttaa tuohon...
 
Kuten edelläkin jo sanottu, niitä pulttipyssyjä on moneen lähtöön. Biltema-mallilla ei tee mitään, kun kunnon iso 3/4" kone avaa sen mutterin yhdellä painalluksella. Samaten ilmaletkun paksuus näyttelee suurta osaa sen koneen aukaisukyvyssä. Mulla on sekä pieni että iso (2400Nm)pulttipyssy, eikä sillä isollakaan avaa tiukkoja muttereita jos mulla on toi haitariletku välissä. Silloin pitää aina vaihtaa letku paksumpaan, ja jopa aukeaa tiukatkin laakista.
Ja se lukitusprikka pitää tietty naputella ihan sisään, ettei se lukitse sitä mutteria edelleen.
 
Onks nois pulttipyssyis erillistä iskutoimintoa? Eli ett se kelaa eka vauhtii ja sit vasta iskee kiinni/vääntää pulttia?
 
Onks nois pulttipyssyis erillistä iskutoimintoa? Eli ett se kelaa eka vauhtii ja sit vasta iskee kiinni/vääntää pulttia?
Rengasfirmassa olen nähnyt sellaisen ison koneen, jossa kelataan vauhtipyörään kierroksia voimavirtamoottorilla, ja sitten naksautetaan vääntö päälle. Kuormaajan pyörän mutterit on auennut nätisti. Hwaylla ei tietenkään ole rengasfirmaa naapurissa?
 
Onks nois pulttipyssyis erillistä iskutoimintoa? Eli ett se kelaa eka vauhtii ja sit vasta iskee kiinni/vääntää pulttia?
Rengasfirmassa olen nähnyt sellaisen ison koneen, jossa kelataan vauhtipyörään kierroksia voimavirtamoottorilla, ja sitten naksautetaan vääntö päälle. Kuormaajan pyörän mutterit on auennut nätisti. Hwaylla ei tietenkään ole rengasfirmaa naapurissa?
Eiks siinä lähde äijä pyörimään tai ranteet pauku jos ei pultti aukeakaan  
crazy.gif

Kuulostaa aika järeeltä laitteelta tollanen voimavirralla pyöritettävä vauhtipyörä
 
Onks nois pulttipyssyis erillistä iskutoimintoa? Eli ett se kelaa eka vauhtii ja sit vasta iskee kiinni/vääntää pulttia?
Rengasfirmassa olen nähnyt sellaisen ison koneen, jossa kelataan vauhtipyörään kierroksia voimavirtamoottorilla, ja sitten naksautetaan vääntö päälle. Kuormaajan pyörän mutterit on auennut nätisti. Hwaylla ei tietenkään ole rengasfirmaa naapurissa?
Eiks siinä lähde äijä pyörimään tai ranteet pauku jos ei pultti aukeakaan  
crazy.gif

Kuulostaa aika järeeltä laitteelta tollanen voimavirralla pyöritettävä vauhtipyörä
Se paineilmapulttipyssy jonka viimeks näin ko äksönis, niin siihen oli vedetty 2m rautaputki kiinni ja putken toinen pää oli hallin lattiaa vasten. Pultti aukes, ylläri ylläri....
 
Kompura antaa 8bar ja pulttipyssy väittää sanoo max 6, eihän tuo varmasti paras mahdollinen ole mutta ei huvittaisi investoida kovin isoon pyssyyn yhden onnettoman mutterin takia. Nyt tässä aamulla ajoin tuota kompuran maksimipaineella eikä anna periksi. Öljyäkin olen lisäillyt tuonne jos se jatkuva pyssyn hakkaus saisi sen valumaan pikkuhiljaa sinne väliin...

Aluslevy siis oli yhdestä kohti väännetty lukitukseen niin kuin pitääkin, mutta sen lisäksi se oli kauttaaltaan vääntynyt ulkoreunasta "ylöspäin", ikään kuin mutteria olisi väännetty vielä paljon tiukempaan kuin kuuluisi ja se olisi tuon vääntänyt.

Pyörän hyppäämisellä keskituelta tarkoitan sitä että kun väännän tuota auki (puolimetrisen) avaimen päästä, alkaa vääntö kammeta pyörää ylös ja eteenpäin, vähän enemmän vääntöä vielä ja pyörähtäisi keskituelta alas.

On se kierteen kätisyyskin epäilyttänyt jo pari kertaa, mutta oikeakätiseltä se joka kerta tarkastaessa näyttää. Mikä on ihan järkeväkin, akselin normaali pyörintäsuunta ajossa vaikuttaa siten mutteria kiristävästi... Ja tuosta tuo "ajossa kiristyminen" tulikin mieleen, jos lukitus on tehty viimeksi huonosti ja tuo on ajossa päässyt pikku hiljaa kiertymään enemmän ja enemmän kiinni?

Lähin korjaamo tai rengasliike on parin kilometrin päässä, jos tuota laittaisi sen verran pakettiin että sen sinne saisi ajettua... Luultavasti viimeisenä vaihtoehtona viimeistään sitten kun ajokelit alkavat pysyäkin, tällä hetkellä ei pyörällä vielä pysyisi pystyssä tuolla pihatielläkään
smile_org.gif
 
olisiko käynnyt niin että mutteri olisi lähtenyt väärille kierteille ja vedetty väkisin kiini...samalla hieman leikannut?

voisi olla turvallisin vaihtoehto halkaista tuo mutska..joutuuhan siinä hankkimaan uuden mutterin ja valitettavan todennäköisesti jotain muutakin..

pulttipyssyssä se vika ku meinaa tosiaan iskeä..ei välttämäti tee hyvää vaihteiston rattaille...

puolimetrisellä varrella jossei aukea niin ei oikeestaan kandeis lekaa suurentaa..
 
Oletko kokeillu antaa lämpöä tuohon? Kumma jos ei lähde kun ympäriltä alumiinia lämmittää ja pulttipyssyllä kokeilee avata. Monta tiukkaa pulttia on auottu lämmön avulla alumiinista. Alumiinillahan on se jännä tapa laajeta rautaa enemmän.
 
Back
Ylös