Kawasaki ei kallistu tarpeeksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MadMan

New member
Koitetaanpas hyödyntää tätä valtavaa tiedollista potentiaalia, mitä .orgista löytyy. Mun ratatouhuja on vauhdin kasvettua alkanut rassaamaan se, että tota mun Kawasakia (ZX-6R -99) ei meinaa saada mutkissa tarpeeksi kallelleen, jotta vois ajaa kovempaa.

Asiasta on lähipiirin kanssa keskusteltu jo läkähdyksiin asti, eikä ongelmalle ole syytä keksitty. Kyse voi myös olla jostain todella amatöörimäisestä säätömokasta, joten kaikki kokeneiden säätäjien ja kuskien neuvot otetaan ilolla vastaan!

Kyse on siis siitä, että pyörä kallistuu mutkaan mentäessä todella mukavasti tiettyyn kallistuskulmaan asti, mutta sen jälkeen sitä saa vääntää ihan tosissaan, eikä ajolinjan tiukentumista saa aikaiseksi oikein ollenkaan. Kallistusvaraa kuitenkin vielä olisi. Ongelma alkaa ilmenemään esim. Alastarolla vähän reilun 1:30 vauhdeissa. 1:33 on vielä aika kivuton, mutta siitä alle pääseminen on aikamoista vääntämistä. Edittiä tähän väliin: Ennätys on alastarolla 1:26.1, eli tossa 1:30 vaiheessa ei pitäisi mennä vielä kuskin rajoilla.

Vertailun vuoksi olen testaillut eri pyöriä, viimeksi paria K7 gikseriä, eikä niissä tunnu olevan mitään kallistuvuusongelmaa. Tuntuu siltä, että ne vois kallistaa vaikka kyljelleen asti ilman ongelmia.

Pyörästä:
-Öhlinsin takaiskari, huollettu.
-Perän korkeussäätö korkeimmassa asetuksessa (noin 20mm korotus iskarissa, en tiedä kuinka paljon linkusto vaikuttaa)
-Keula vakio
-Keulaa laskettu pahimmillaan 35mm (tuntu kallistuvan vähän paremmin viime syksynä sillee), tällä hetkellä noin 15mm. (65mm lasku oli ymmärrysvirhe, pahoittelen. Selitys jäljempänä)
-Renkaita on kokeiltu erilaisia, korkeita ja tavallisia, en huomaa eroa.

Eilen Alastarossa aloitin takaiskari yläasennossa ja keula "vain" 20mm laskettuna. Ei kallistunut, joten laskin keulaa 15mm lisää. Muutos tuntui lähinnä siinä, että pyörä tuntui etupainoisemmalta ja tanko alko ravistelemaan möykyissä. Kallistuvuuteen ei juuri eroa tullut. Kierrosajat kuitenkin parani hitusen, mikä saattaa johtua paljon muistakin asioista.

Toki voisin laskea keulan takaisin tuonne 35mm asentoon, mutta olettaisin, että noin radikaaleja säätöjä ei oikeasti tarvita, vaan vika on jossain muualla.

Voiko olla, että jos keulaa laskee ja perää nostaa liikaa, tulee tuommoinen kääntymättömyysilmiö?

Mistä yleisesti voi johtua se, että pyörä ei tahdo kallistua enempää? Renkaiden kosketuskohdalla ja kaikilla mahdollisilla kulmilla on varmasti paljon osuutta asiaan, mutta minkälaiset muutokset pyörässä johtaa tuommoiseen tilanteeseen? En mä usko, että se vakiona on noin huono ollut...

Pyörä tuntuu myös todella etupainoiselta, saattaa vaikuttaa asiaan.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla laskea perää ja nostaa keulan vakioasentoon. Kyllähän tommosen pyörän pitäis kääntyä vakionakin vaikka kuinka hyvin. On niillä kuitenkin aikanaan ajettu ihan sairaan kovaa.

Myös se on kokeiltu, että väkisin yrittää vaan ajaa kovempaa, seurauksena eturenkaan pidon menetys ja nahkapuvun katu-uskottavuuden lisääntyminen (tällöin Kemoran vauhti oli 1:14-tasoa).

Niin juu. Saattaisin kyllä vaihtaa tuoreempaankin pyörään, jos olis varaa. Varaa vain ei ole. Lisäksi tästä on jo tullut jonkinasteinen periaatekysymys. Ei voi olla mahdollista, että tota pyörää ei sais toimimaan. Mä voin vaikka katkasta rungon ja hitsata etupään parempaan kulmaan, jos asia on siitä kiinni. Nyt vaan pitäis ensin tietää mistä se on kiinni. Neuvokaa kiitos, olen hukkumassa kierrosaikojen parantumattomuuden vetiseen vitutukseen.
smile_org.gif


Edit: Jos luulet, että voisit auttaa ongelmassa, olet tervetullut testaamaan pyörää esim. ensi maanantaina Ahvenistolle.
 
mjoo, mistään en mitään tiedä mutta nyt on pakko sanoa että ....:)

siis tuon jutun kun luki, niin keulassa kuulostais olevan vikaa ja jos se on vakio niin sille pitäis tehdä jotain.

Se, että se ei käänny mutkassa ei johdu siitä etteikö se kääntyis, vaan siitä että tulee semmonen tunne, että se lähtee just alta. Tuota ei välttämättä itse tiedosta, mutta niin se vain on.
Itellä motovermeellä kemorassa ajettaessa tulee keulan tärinää muutamissa paikoissa ja sen limitin löytää vaistolla. mukavasta vauhdista kun pikkusen kirii, niin on jatkuva tilanne päällä.
Probleemi voi olla melkein mitä vain jousesta,vaimennuksesta tai keulaputkien taipumisesta... ite lähtisin tutkimaan tossa järjestyksessä.
 
Minäkään en mistään mitään tiedä, mutta hurjalta kuulostaa nuo lukemat perän nostossa/keulan laskussa...

Siis iskaria pidennetty 20 mm eli perä noussut ehkä jotain 60mm
omg.gif

Riippuen tietty millainen linkusto kawassa on...

Onko joku muu ajanut ja todennut ettei pyörä kallistu/käänny?
 
Niin joo, keulassa on kyllä oikealla jousivakiolla olevat Öhlinsin jouset, vaimennuspalikat vakiot.

Vaimennuksia on väännelty ja käännelty joka suuntaan ja myös ihan kunnolla kaikki hanikat vuorotellen kiinni ja auki asti ja kaikkea siltä väliltä. Keulaputketkaan ei vaikuta lainkaan vääntyneiltä, olen kuitenkin käyttänyt keulan auki useamman kerran ja testaillut miten putket liukuu. Hyvin liukuu. Keulalle on tarkotus tehdä vielä jotain muutakin, kunhan vaan saan aikaiseksi hankkia asiantuntemusta aiheesta. Olen antanut itselleni kertoa, että tosta keulasta saa riittävän hyvän vakiopalikoita modaamalla, en vaan vielä tiedä miten se tapahtuu.

Iteki epäilin tsykoloogisia syitä pitkään, mutta pikkuhiljaa alan olla vakuuttuneempi siitä, että kyse on pyörän geometrisista ominaisuuksista, ei siitä, että se tuntuis lähtevän alta tms. Kemorassa tosiaan kokeilin kääntää vielä vähän lisää ja se lähti alta, muttei tuntunu siltä. Tuntu vaan siltä, että pakotin pyörää kääntymään, vaikka se ei selvästi halunnu kääntyä. Siitä keikasta olin oppivinani sen, että pyörää ei pidä pakottaa mihinkään, kevyesti vaan ohjailla sitä tekemään haluttuja asioita.

Ja vaikka koko homma oliskin kiinni vaan siitä, että keula tuntuu lähtevän alta, pitää sille tehdä jotain.

Laitoin äsken keulaputket yläkolmioiden tasalle ja laskin perän alas. Nyt sen pitäisi siis olla vakioasetuksissa. Linkuston suhde tuntu olevan aika maltillinen, ei laskenu perä mitenkään raivona, ehkä 30mm, vaikea sanoa kun en mitannut. Nyt vaan pitää sitte testata, jotta mitä tapahtu. Harmi, että pitää melkein viikko odottaa, että pääsee radalle. Painumatkin kaivannee tämän jälkeen tarkistuksen, joten pitää tehdä sekin.

Joku muukin on ajanut pyörää, muttei tarpeeks kovaa. Vika ilmenee tosiaan vasta jonkunmoisissa kierrosajoissa, siihen asti pyörä toimii kivasti. Ja kivastihan se on testaajien mielestä toiminu. Tai no, niin kivasti ku ny tommoselta pommilta voi odottaa.

Jos löytyy kaveri, joka uskaltaa ajaa vieraalla pyörällä tarvittavia vauhteja, niin otan todella mieluusti kommentit vastaan! Voin vaikka maksaa rahaa siitä, että saan oikeasti hyviä huomioita tosta alustasta. Mussa on itessä pahasti puuperseen vikaa, en yleensä huomaa alustassa mitään vikaa, vaikka ois syytäkin. Mutta nyt huomaan, joten syytäkin saattaa olla.
 
Käyt juttelemassa mukavia ja ostamassa jotain JV Motorsportissa. Vesterisen Janne tuollaisella aikanaan ajoi tuosta liki 10s kovempaa silloisilla Metzeler Z3 Racingeilla.

Ton aikusia vehkeitä muuteltiin kyllä nykymopoja rajummin, mutta omaan korvaan muutokset on aivan liian rajuja. Lisäksi joka mopon saa käyttäytyyn huonosti ajamalla sitä väärin. En ole nähnyt sun ajavan, joten tää oli hypoteesi.

Lisäksi vahvasti epäilen että kallistuskulma on suurin paikka josta sekunteja pois otettais.
 
Käyt juttelemassa mukavia ja ostamassa jotain JV Motorsportissa. Vesterisen Janne tuollaisella aikanaan ajoi tuosta liki 10s kovempaa sen aikusilla Metzeler Z3 Racingeilla.

Ton aikusia veihkeitä muuteltiin kyllä nykymopoja rajummin, mutta omaan korvaan muutokset on aivan liian rajuja. Lisäksi joka mopon saa käyttäytyyn huonosti ajamalla sitä väärin. En ole nähnyt sun ajavan, joten tää oli hypoteesi.

Lisäksi vahvasti epäilen että kallistuskulma on suurin paikka josta sekunteja pois otettais.
Tää oli hyvä vinkki, kiitos!

Voipi tietysti olla, että ajan kovasti väärin, mutta ei oo semmosta kukaan ainakaan osannu kommentoida. Yritän ajaa mahdollisimman pehmeesti ja pyöreesti, jatkuvuuden säilyttäen, joten mistään repimisestä tuskin on kyse. Yks asia, mikä mulla ei oo lainkaan hanskassa on toi painon siirtäminen eteen tai taakse tarpeen mukaan. Mut siitä ehkä joskus toiste.

Mun mielestä kallistuskulma on _hyvin_ oleellinen asia kun otetaan sekunteja pois. Mitä enemmän kallistaa, sitä kovempaa voi ajaa mutkaan. Mitä kovempaa voi ajaa mutkaan, sitä kovempaa sieltä tulee ulos -> isompi nopeus koko seuraavan suoran ajan. Ja lisäksi kun ajaa mutkan kovempaa, ei tarvi ottaa niin paljoa vauhtia pois ennen sitä -> jarrutuksen määrä pienenee. Kattelin raechronon nopeuskäyristä, että viime vuonna mun kierrosajat oli noin 5 sek parempia kuin nyt ja suurin ero on nimenomaan mutkanopeuksissa. About 10km/h lähes joka mutkassa.

Mutta ei väännetä mutka-ajamisen perusteista tässä threadissa kiitos, lähtee muuten homma käsistä.
 
No ei väännetä ei. Tunnut tietävän mitä teet. Geometriasta mun mielestä paras neuvo Jannelta. Se tuollaista aikanaan kärkikahinoissa SM:ssä juoksutti ja ajo pääsääntösestimua kovempaa.
 
Järkyttäviä noi sun keulan lasku lukemat. Ihme että pysyy röykyissä enää radalla ja toipuu slapperista. Nykymopoon ku laittas tollaset ni sillä ei vois ajaa..

Kannattaa varmaan antaa jonkun osaavan kokeilla sitä sun mopoo ni voi saada sitten pointtereita ja varmistukset ongelmalla.
 
No ei väännetä ei. Tunnut tietävän mitä teet. Geometriasta mun mielestä paras neuvo Jannelta. Se tuollaista aikanaan kärkikahinoissa SM:ssä juoksutti ja ajo pääsääntösestimua kovempaa.
Sitäkin tuossa eilen pohdittiin ja hämmästeltin, että onko mahdollista, että keulakulma olisi muuttunut syystä tai toisesta loivemmaksi. Mutta aika taitavasti olisi saanut runko ottaa osumaa, jos muuta ongelmaa ei olisi missään vaiheessa ilmennyt.

Kyllä se taitaa vaan niin olla, että se on toi uusi ulkoasu, joka hidastaa
biggrin.gif
 
mitä renkaita olet kokeillut? renkaissa on hirveet erot, jotkut ratarenkaat on aivan kananmunan muotoiset, ja toimii kantillaan ja sallii kallistusta, kun joku perusrengas vastustaa kallistusta ja äärikallistuksessa ei toimi.

vaikea sanoa paljonko sää roikut, mutta maksimi pyörän kallistus ei ole tavoite, jousitus ei toimi kun paino on päällä suoraan.

noi muutokset jousitukseen on aika rajuja, kun muutama milli muuttaa jo säätöä ja pyörän tasapainoa tuntuvasti.
 
mjoo, tarkotin sitä että se kallistus/kaarrenopeus rajoittuu, kun tulee se lippafiilis, jota siis ei välttämättä itse tiedosta. todennäköisesti keula alkaa esim. puskea hiukan ja silloin ei voi tehdä muuta kuin aavistuksen himmata ja odotella että pitoa tulee lisää.

Jos jouset/sagit on ok, niin shimmaus eli nopea vaimennus on seuraava. klikkerien säätö on sitten pyörän asennon säätöä ja sillä saa mutkaan tulot ja lähdöt viilailtua maksimipidolle. enpä tiedä voisko esim. etusen painetta säätämällä kokeilla parantaako paineen pudotus, koska siinä nopea vaimennus siirtyy osittain renkaalle... järkevissä rajoissa nämä kokeilut.


noista renkaista sen verran että ne on aina loppupeleissä ne tärkeimmät ja vaikuttaa eniten. esim. kuluneet kumit seurailee asvaltin saumoja ja uria, kun uusilla kumeilla ei niistä tiedä mitään...
 
Laitetaan nyt vielä kerran. Jos haluaa ajaa nopeasti, ei nykyrenkailla optimoida kallistusta tai ajoa kallistuksessa. Sitä minimoidaan. Eli mitä vähemmän aikaa ajat maksimikallistuksessa, sitä syvemmälle tuut jarrulla mutkaan ja kiihdytät ulos nopeammin.

Painoa ei hissailla edes eikä taas. Se pidetään matalalla ja erityisesti mutkassa edessä.

Kaikki mainitsemasi oireet saadaan aikaan kun etujarru löysätään liian nopeasti juuri kun pyörä on taittumassa mutkaan. Seurauksena keula nousee puristuksesta. Jos samalla kuski nostaa selkää pystyyn, saadaan aikaan juuri tuo mainittu haluttomuus taittua. Myös mainittu keulan raju lasku sopisi, auttaa em tilanteeseen, mutta tuhoaa kaiken muun käytöksen.

Sun mopo on vähän rajoilla. Muuten jokainen 2000 luvun sportti menee oikein ajettuna täysin eleettömästi pitkälle alle 1.30 Alastarossa tehtaan säädöillä.
 
En viitsi alkaa kisitelemään siitä osaanko mä ajaa vai en. Jos tekee mieli kommentoida mun ajamista lisää, kannattaa tulla kattomaan sitä radalle. Nettikirjoittelun perusteella siitä vaan ei voi saada sellaista käsitystä, että neuvot osuis kohdalleen.

Olettaisin, että jos legendaarisen Rossin pyörään laitetaan apupyörä, joka rajoittaa kallistuskulmaa vaikkapa 10 astetta, sen kierrosajat tippuis radikaalisti.
 
biggrin.gif
Ja herneet nenässä kun kerroin tyypilliset syyt. Geometria sotkettu, koska sanoit sagien olevan kohdallaan. Vaimennuksilla ei mopoa niin pilalle saa ettei se kallistuisi. Mutta helppoahan se on mopoa syyttää jos ajotekniikka kerran on täydellinen.
 
Laitetaan nyt vielä kerran. Jos haluaa ajaa nopeasti, ei nykyrenkailla optimoida kallistusta tai ajoa kallistuksessa. Sitä minimoidaan. Eli mitä vähemmän aikaa ajat maksimikallistuksessa, sitä syvemmälle tuut jarrulla mutkaan ja kiihdytät ulos nopeammin.

Painoa ei hissailla edes eikä taas. Se pidetään matalalla ja erityisesti mutkassa edessä.

Kaikki mainitsemasi oireet saadaan aikaan kun etujarru löysätään liian nopeasti juuri kun pyörä on taittumassa mutkaan. Seurauksena keula nousee puristuksesta. Jos samalla kuski nostaa selkää pystyyn, saadaan aikaan juuri tuo mainittu haluttomuus taittua. Myös mainittu keulan raju lasku sopisi, auttaa em tilanteeseen, mutta tuhoaa kaiken muun käytöksen.

Sun mopo on vähän rajoilla. Muuten jokainen 2000 luvun sportti menee oikein ajettuna täysin eleettömästi pitkälle alle 1.30 Alastarossa tehtaan säädöillä.
Täysin samaa mieltä tuosta kallistuksesta ja mutkan ajosta.

Esim Jurvassa mutkia ei pyritä ajamaan pitkään ja hartaasti kallellaan, vaan siellä pyörä rykästään kerran "lappeelleen" ja nostetaan nopeasti pystyyn sekä aukastaan välittömästi kun pyörä lähtee nousemaan pystyyn.

Keskimutkan nopeuden nosto ei suoraan korreloi kierrosaikaan.

Itsellä on omakohtaisia kokemuksia siitä ja myös dataa. Kun ajoin keskimutkan hitaammin, mutta tulin tiukemmalla linjalla ja aloitin jarruttamisen hiukan aikaisemmin mutkaan, niin sain paremman avauksen aikaiseksi ja suoranopeuteni kasvoi sekä kierrosaika laski. Eli en pyrkinyt ajamaan nättiä pyöreää linjaa, vaan käytin pyörän terävästi mutkassa ja tein ns. piikin mutkassa, tietysti mutkasta riippuen, niin olin nopeampi. Nykyrenkailla pitkään mutkassa pyöreän linjan roikottaminen ei vaan ole kannattavaa.
 
Ei mulla herneitä mennyt nenään, ei hätää. Tiedän vaan, että nää threadit lähtee todella nopeasti lapasesta, siksi pidättäydyn kommentoimasta ajoteknisiä asioita. Niistä on väännetty täällä jo sivutolkulla, eikä mihinkään järkevään lopputulokseen ole päästy. Otan todella mieluusti vastaan neuvoja ajotekniikastani, kunhan neuvoille on semmoinen pohja, että on edes nähnyt mun ajavan.

Sen verran voisin kommentoida, että mä en yritä ajaa "klassista ja pyöreää linjaa", josta tällä foorumilla on pisimmät väännöt saatu aikaan. Mä olen samaa mieltä teidän kanssa. Keskimutkassa pitää viettää mahdollisimman lyhyt aika, jotta kiihdyttämisen ja jarruttamisen saa hoidettua mahdollisimman tehokkaasti. Mutta jos pyörä ei kallistu tarpeeksi, mun on pakko valita ajolinjat sen kääntösäteen mukaan, joka on käytettävissä.

Yrittäkää kunnioittaa mun (ja muidenkin threadin aloittajien) mielipidettä sen verran, että pysytään aiheessa. Ja aihehan on se, että mikä saa pyörän geometriassa aikaan sen, että se ei kallistu kuin tiettyyn kulmaan saakka.

Kuten sanoin, olen kokeillut muita pyöriä ja ne käyttäytyy täysin eri lailla. Olen ajanut muilla pyörillä samoja ennätyksiä kuin omallani ja kiristämisen varaa on tuntunut aina olevan ja muut pyörät ovat käyttäytyneet juuri siten kuin pyörän voisi olettaa käyttäytyvän. Mun pyörä taas ei käyttäydy siten, joten siinä on oletettavasti jotain vikaa.

Ainakin nimimerkillä parjan_fin ja käsittääkseni myös 998sFE on kierrosaikojen puolesta paljon annettavaa mulle. Parjanin ennätykset näyttäis kotisivujen mukaan olevan noin kahden ja puolen sekunnin päässä omistani, Jurvassa olen päässyt vähän lähemmäs. Jos pääsen joskus noihin aikoihin, voin lopettaa tyytyväisenä! Mutta onko asiantuntemus vanhasta kalustosta myös niin kohdallaan, että voitte kiistatta kertoa, että pyörässä ei ole mitään vikaa. Ette voi, joten pysytään tällä kertaa tässä pyörän tekniikka -aiheessa. Voin vaikka perustaa toisen threadin videon kera, missä voidaan paremmin eväin ruotia mun ajotaitoa.

Ja kommenttina siihen, että kun kerran viime vuonna ajoin 5 sekuntia nopeammin, miksen laita palikoita takaisin niinkuin ne oli ja palaa vanhaan... Vastaus on se, että viime vuonna sama ominaisuus pyörässä alkoi ahdistaa niissä nopeammissa ajoissa ja nyt olis tarkotus päästä KOVEMPAA, saman vauhdin saavuttaminen ei enää riitä.

Jaket: Olen kokeillut lähes kaikkia yleisesti käytettyjä ratarenkaita, kaikki tosin enemmän tai vähemmän kuluneita. Viime vuonna kokeilin myös täysin uutta takarengasta. En ole huomannut kovin kummoisia eroja renkaiden kesken, paitsi että Dunlopin ntec tuntuu aiheuttavan himpun ketterämmän pyörän ja
tuntuu lähtevän luistoon hallitummin kuin muut kokeilemani renkaat.

Ja yleisenä kommenttina vielä, että mä olen niitä kavereita, joiden mielestä kalusto on sivuseikka ja kuskista riippuu se kuinka kovaa mennään. Eli ei ole ollut tapana syyttää kalustoa, mutta tällä kertaa olen lähestulkoon varma siitä, että jotain mätää tossa pyörässä täytyy olla.

Kiitokset runsaasta kommentoinnista! Koitetaan pitää keskustelun taso korkeana!
 
Mun taidot ajamisessa ja säätämisessä on ihan eri tasolla kuin yo. herroilla, mutta aihe kiinnostaa niin kommentoinpa jotain...

Tuli vaan mieleen, että onko tuo kääntyvyysongelma sama molempiin suuntiin? (runko kiero, rengaslinja?)
Mites pidemmät mutkat ja niiden ulostulot, miten pyörä niissä käyttäytyy?

Tämä kiinnostaa, koska mulla oma pyörä tuntui siis viime kesänä vastaavalta, pyörä kyllä tavallaan kääntyi hyvin mutta jos yritti terävämmin taittaa niin kallistuksessa pyörä alkoi "laittaa vastaan". Myös sellainen ilmiö oli, että pidemmissä mutkissa, esim. Kemoran karusellissa piti käyttää aika reilusti voimaa jotta pyörän sai tarpeeksi kallelleen. Tämä siis Aprilialla (jossa ongelmana mulla ilmeisesti on myös takapainoinen ajoasento), 20mm keulan lasku sai pyörän taittumaan aivan eri malliin, siitä vauhdit alkoi kasvamaan ja juurikin kun yritti ajaa mutkia pyöreän linjan sijasta enempi v-linjaa niin se eturenkaan pito alkoi tulla ongelmaksi siellä taitoksessa... no se taas on ajotekniikkajuttu ja ei kuulu tähän ketjuun.

Joten omaan kahden pyörän säätelyyn verrattuna kuulostaa hurjalta nuo mitat ja jos ne ei tuon isompaa muutosta saa aikaan.

Lisäkysymys aiheen vierestä: Mitä tarkoitetaan "nykyrenkailla"? Onko renkaiden profiilit muuttuneet oleellisesti, ja missä vaiheessa tämä suurin piirtein on tapahtunut?
 
Jees, ongelma on sama molempiin suuntiin, joten symmetrisestä asiasta on kyse.

Pidemmissä mutkissa ongelma on nimenomaan pahin kun tuntuu siltä, että vauhtia ei vaan yksinkertaisesti saa nostettua, vaikka kuinka vääntää. Lisäksi tuntuu myös siltä, että avauksessa linjaa ei enää voi kiristää, koska pyörä tahtoo mieluummin oieta kuin pitää linjansa. Oman pyörän jälkeen kun kokeilee muita pyöriä, niin avauksessa on helppo vaikka kiristää linjaa, senkun kääntää vaan, niin pyörä taittuu.
 
Pidemmissä mutkissa ongelma on nimenomaan pahin kun tuntuu siltä, että vauhtia ei vaan yksinkertaisesti saa nostettua, vaikka kuinka vääntää. Lisäksi tuntuu myös siltä, että avauksessa linjaa ei enää voi kiristää, koska pyörä tahtoo mieluummin oieta kuin pitää linjansa. Oman pyörän jälkeen kun kokeilee muita pyöriä, niin avauksessa on helppo vaikka kiristää linjaa, senkun kääntää vaan, niin pyörä taittuu.
Ihan sama tunne oli siis mulla oman pyörän käyttäytymisen kanssa.
Nyt menee sit ihan lottoasteelle, mutta ehkä joku kokeneempi vois korjata...
Siis ongelma on ilmeisesti vielä pahempi veto päällä, eli oisko sittenkin takajousituksella/vaimennuksella osuutensa asiaan? Jos perä painuu liiaksi kasaan niin silloinhan se pyörä puskee just noin?
Edit: Gotlandringillä mun oli tarkoitus tuota perän esijännityksen ja sisäänmenon vaikutusta kääntyvyyteen testailla, mutten ehtinyt kun jäi se viimeinen päivä kokonaan ajamatta...
 
Back
Ylös