Koitetaanpas hyödyntää tätä valtavaa tiedollista potentiaalia, mitä .orgista löytyy. Mun ratatouhuja on vauhdin kasvettua alkanut rassaamaan se, että tota mun Kawasakia (ZX-6R -99) ei meinaa saada mutkissa tarpeeksi kallelleen, jotta vois ajaa kovempaa.
Asiasta on lähipiirin kanssa keskusteltu jo läkähdyksiin asti, eikä ongelmalle ole syytä keksitty. Kyse voi myös olla jostain todella amatöörimäisestä säätömokasta, joten kaikki kokeneiden säätäjien ja kuskien neuvot otetaan ilolla vastaan!
Kyse on siis siitä, että pyörä kallistuu mutkaan mentäessä todella mukavasti tiettyyn kallistuskulmaan asti, mutta sen jälkeen sitä saa vääntää ihan tosissaan, eikä ajolinjan tiukentumista saa aikaiseksi oikein ollenkaan. Kallistusvaraa kuitenkin vielä olisi. Ongelma alkaa ilmenemään esim. Alastarolla vähän reilun 1:30 vauhdeissa. 1:33 on vielä aika kivuton, mutta siitä alle pääseminen on aikamoista vääntämistä. Edittiä tähän väliin: Ennätys on alastarolla 1:26.1, eli tossa 1:30 vaiheessa ei pitäisi mennä vielä kuskin rajoilla.
Vertailun vuoksi olen testaillut eri pyöriä, viimeksi paria K7 gikseriä, eikä niissä tunnu olevan mitään kallistuvuusongelmaa. Tuntuu siltä, että ne vois kallistaa vaikka kyljelleen asti ilman ongelmia.
Pyörästä:
-Öhlinsin takaiskari, huollettu.
-Perän korkeussäätö korkeimmassa asetuksessa (noin 20mm korotus iskarissa, en tiedä kuinka paljon linkusto vaikuttaa)
-Keula vakio
-Keulaa laskettu pahimmillaan 35mm (tuntu kallistuvan vähän paremmin viime syksynä sillee), tällä hetkellä noin 15mm. (65mm lasku oli ymmärrysvirhe, pahoittelen. Selitys jäljempänä)
-Renkaita on kokeiltu erilaisia, korkeita ja tavallisia, en huomaa eroa.
Eilen Alastarossa aloitin takaiskari yläasennossa ja keula "vain" 20mm laskettuna. Ei kallistunut, joten laskin keulaa 15mm lisää. Muutos tuntui lähinnä siinä, että pyörä tuntui etupainoisemmalta ja tanko alko ravistelemaan möykyissä. Kallistuvuuteen ei juuri eroa tullut. Kierrosajat kuitenkin parani hitusen, mikä saattaa johtua paljon muistakin asioista.
Toki voisin laskea keulan takaisin tuonne 35mm asentoon, mutta olettaisin, että noin radikaaleja säätöjä ei oikeasti tarvita, vaan vika on jossain muualla.
Voiko olla, että jos keulaa laskee ja perää nostaa liikaa, tulee tuommoinen kääntymättömyysilmiö?
Mistä yleisesti voi johtua se, että pyörä ei tahdo kallistua enempää? Renkaiden kosketuskohdalla ja kaikilla mahdollisilla kulmilla on varmasti paljon osuutta asiaan, mutta minkälaiset muutokset pyörässä johtaa tuommoiseen tilanteeseen? En mä usko, että se vakiona on noin huono ollut...
Pyörä tuntuu myös todella etupainoiselta, saattaa vaikuttaa asiaan.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla laskea perää ja nostaa keulan vakioasentoon. Kyllähän tommosen pyörän pitäis kääntyä vakionakin vaikka kuinka hyvin. On niillä kuitenkin aikanaan ajettu ihan sairaan kovaa.
Myös se on kokeiltu, että väkisin yrittää vaan ajaa kovempaa, seurauksena eturenkaan pidon menetys ja nahkapuvun katu-uskottavuuden lisääntyminen (tällöin Kemoran vauhti oli 1:14-tasoa).
Niin juu. Saattaisin kyllä vaihtaa tuoreempaankin pyörään, jos olis varaa. Varaa vain ei ole. Lisäksi tästä on jo tullut jonkinasteinen periaatekysymys. Ei voi olla mahdollista, että tota pyörää ei sais toimimaan. Mä voin vaikka katkasta rungon ja hitsata etupään parempaan kulmaan, jos asia on siitä kiinni. Nyt vaan pitäis ensin tietää mistä se on kiinni. Neuvokaa kiitos, olen hukkumassa kierrosaikojen parantumattomuuden vetiseen vitutukseen.
Edit: Jos luulet, että voisit auttaa ongelmassa, olet tervetullut testaamaan pyörää esim. ensi maanantaina Ahvenistolle.
Asiasta on lähipiirin kanssa keskusteltu jo läkähdyksiin asti, eikä ongelmalle ole syytä keksitty. Kyse voi myös olla jostain todella amatöörimäisestä säätömokasta, joten kaikki kokeneiden säätäjien ja kuskien neuvot otetaan ilolla vastaan!
Kyse on siis siitä, että pyörä kallistuu mutkaan mentäessä todella mukavasti tiettyyn kallistuskulmaan asti, mutta sen jälkeen sitä saa vääntää ihan tosissaan, eikä ajolinjan tiukentumista saa aikaiseksi oikein ollenkaan. Kallistusvaraa kuitenkin vielä olisi. Ongelma alkaa ilmenemään esim. Alastarolla vähän reilun 1:30 vauhdeissa. 1:33 on vielä aika kivuton, mutta siitä alle pääseminen on aikamoista vääntämistä. Edittiä tähän väliin: Ennätys on alastarolla 1:26.1, eli tossa 1:30 vaiheessa ei pitäisi mennä vielä kuskin rajoilla.
Vertailun vuoksi olen testaillut eri pyöriä, viimeksi paria K7 gikseriä, eikä niissä tunnu olevan mitään kallistuvuusongelmaa. Tuntuu siltä, että ne vois kallistaa vaikka kyljelleen asti ilman ongelmia.
Pyörästä:
-Öhlinsin takaiskari, huollettu.
-Perän korkeussäätö korkeimmassa asetuksessa (noin 20mm korotus iskarissa, en tiedä kuinka paljon linkusto vaikuttaa)
-Keula vakio
-Keulaa laskettu pahimmillaan 35mm (tuntu kallistuvan vähän paremmin viime syksynä sillee), tällä hetkellä noin 15mm. (65mm lasku oli ymmärrysvirhe, pahoittelen. Selitys jäljempänä)
-Renkaita on kokeiltu erilaisia, korkeita ja tavallisia, en huomaa eroa.
Eilen Alastarossa aloitin takaiskari yläasennossa ja keula "vain" 20mm laskettuna. Ei kallistunut, joten laskin keulaa 15mm lisää. Muutos tuntui lähinnä siinä, että pyörä tuntui etupainoisemmalta ja tanko alko ravistelemaan möykyissä. Kallistuvuuteen ei juuri eroa tullut. Kierrosajat kuitenkin parani hitusen, mikä saattaa johtua paljon muistakin asioista.
Toki voisin laskea keulan takaisin tuonne 35mm asentoon, mutta olettaisin, että noin radikaaleja säätöjä ei oikeasti tarvita, vaan vika on jossain muualla.
Voiko olla, että jos keulaa laskee ja perää nostaa liikaa, tulee tuommoinen kääntymättömyysilmiö?
Mistä yleisesti voi johtua se, että pyörä ei tahdo kallistua enempää? Renkaiden kosketuskohdalla ja kaikilla mahdollisilla kulmilla on varmasti paljon osuutta asiaan, mutta minkälaiset muutokset pyörässä johtaa tuommoiseen tilanteeseen? En mä usko, että se vakiona on noin huono ollut...
Pyörä tuntuu myös todella etupainoiselta, saattaa vaikuttaa asiaan.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla laskea perää ja nostaa keulan vakioasentoon. Kyllähän tommosen pyörän pitäis kääntyä vakionakin vaikka kuinka hyvin. On niillä kuitenkin aikanaan ajettu ihan sairaan kovaa.
Myös se on kokeiltu, että väkisin yrittää vaan ajaa kovempaa, seurauksena eturenkaan pidon menetys ja nahkapuvun katu-uskottavuuden lisääntyminen (tällöin Kemoran vauhti oli 1:14-tasoa).
Niin juu. Saattaisin kyllä vaihtaa tuoreempaankin pyörään, jos olis varaa. Varaa vain ei ole. Lisäksi tästä on jo tullut jonkinasteinen periaatekysymys. Ei voi olla mahdollista, että tota pyörää ei sais toimimaan. Mä voin vaikka katkasta rungon ja hitsata etupään parempaan kulmaan, jos asia on siitä kiinni. Nyt vaan pitäis ensin tietää mistä se on kiinni. Neuvokaa kiitos, olen hukkumassa kierrosaikojen parantumattomuuden vetiseen vitutukseen.
Edit: Jos luulet, että voisit auttaa ongelmassa, olet tervetullut testaamaan pyörää esim. ensi maanantaina Ahvenistolle.