kawasaki ZZR1100 öljyvalo syttyy ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ismo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ismo

New member
kawasaki ZZR1100 öljyvalo syttyy ?

Potilas on täältä myyntipalstalta löydetty 1993 mallinen (eli D1) zzr jossa öljyvalo syttyy kun kierrokset nousee yli 2000. Tyhjäkäynnillä valo sammuu ( palaa kun moottori ei ole käynnissä).
Öljyikkunasta näkyy kuinka öljyn pinta laskee kun kierroksia antaa eli kyllä se pumppu ainakin jollain tavalla toimii.

Onko noissa antureissa ollut vikaa ? Voisi tietysti vaihtaa suodattimen ja öljyt kokeilun vuoksi ja mahdollisesti tuon anturinkin. On myös mahdollista että jonkun aikaisemman sepän johtovirityksissä on huonoja kontakteja, sen verran rujolle jotku kohdat näyttää ( ecun johdot oli sokeriepalarimalla kasattu).

Ostin tuon purettuna jolloin ei tietenkään päässyt koekäyttämään. Pistin mittariston kiinni ja kävin läpi polttimoita, muutama oli palanut (kuten myös tuo öljyvalo). Suunnittelin kunnostusta mutta jos moottorissa on vikaa niin saa mennä varaosiksi.

ismo
 
Onko se paine vai pinta?

Jos paine, niin saako anturin kierteisiin ihan oikean lähdön painemittarille (saa), jolloin selviää onko siellä sitä.

(Pikagooglauksella olisi paine ja antureita on vikaantunut)
 
Onko se paine vai pinta?

Jos paine, niin saako anturin kierteisiin ihan oikean lähdön painemittarille (saa), jolloin selviää onko siellä sitä.

(Pikagooglauksella olisi paine ja antureita on vikaantunut)

Pitänee ostaa se painemittari. Se vielä tallista puuttuukin kun ei ole ennen tarvinnut alkaa paineita mittailemaan.
 
Jos öljynpaineongelma todellinen niin kannattaa tarkistaa kampuran runkolaakerit (kuten aina). Jos en ihan väärin muista niin näissä oli joissakin vuosimalleissa tyyppivikana yksi kampuran runkolaakeri, joka meni huonoksi ja josta pääsi sitten öljynpaineet karkuun. Tosin kulahtaneet runkolaakerit yleensä oireilee sillä, että tyhjäkäynnnillä paineet katoaa.
 
Jos öljynpaineongelma todellinen niin kannattaa tarkistaa kampuran runkolaakerit (kuten aina). Jos en ihan väärin muista niin näissä oli joissakin vuosimalleissa tyyppivikana yksi kampuran runkolaakeri, joka meni huonoksi ja josta pääsi sitten öljynpaineet karkuun. Tosin kulahtaneet runkolaakerit yleensä oireilee sillä, että tyhjäkäynnnillä paineet katoaa.

Sitä minäkin ihmettelin että tyhjäkäynnillä valo sammuu. Yleensä on juuri toisinpäin.
Muistaakseni se tyyppivika on korjattu tuohon D malliin, C mallissahan paukkui 3 pytyn kiertokangen alapää, mullakin meni joskus kun koko yö ajettiin euroopan läpi ( Travemunde - Montpellier ).
 
Sitä minäkin ihmettelin että tyhjäkäynnillä valo sammuu.
Mulla on kerran mennyt öljykello (paine) niin että valo paloi koneen seistessä niinkuin kuuluu, sammui tyhjäkäynnillä mutta syttyi uudestaan kun paine kasvoi. Alkoi kyllä sitten tihkua läpi.
 
Mulla on kerran mennyt öljykello (paine) niin että valo paloi koneen seistessä niinkuin kuuluu, sammui tyhjäkäynnillä mutta syttyi uudestaan kun paine kasvoi. Alkoi kyllä sitten tihkua läpi.


Painemittari saapui ( sitä joskus tarvitsee muutenkin eikä se kallis ollut).

Mittaukset eivät antaneet varmaa vastausta mutta paineet nousee kierrosten mukana yleensä, jopa yli sen mitä korjausmanuaalissa annetaan rajaksi ( 27-43 psi), nousee kierroksilla jonnekin 70 psi asti.

Mutta sitten romahtaa hetkeksi. Voi kyllä olla ihan mittausongelma kun se letku liittimeltä mittarille on aika pitkä (ainakin 1 metri ja täynnä ilmaa).

Luultavasti se anturi on rikki, pitää se vielä ostaa ja tehdä lopullinen päätös sen jälkeen. Jonkin näköistä käyntiongelmaa tuossa on, saattaa olla kaasuttimet likaiset sisältä kun ei ole kai vuosiin ollut käynnissä. Suhteellisen tasaisesti käy kuitenkin ja kunhan anturi saapuu niin pitää sitten katsoa kaasuttimia. Synkkauskin voi olla tarpeen, onneksi välineet löytyy siihenkin ( eläkkeellä voi sitten ropailla kaikkea kun on tullut haalittua mittareita ja työkaluja).
 
Viimeksi muokattu:
Painemittari saapui ( sitä joskus tarvitsee muutenkin eikä se kallis ollut).

Mittaukset eivät antaneet varmaa vastausta mutta paineet nousee kierrosten mukana yleensä, jopa yli sen mitä korjausmanuaalissa annetaan rajaksi ( 27-43 psi), nousee kierroksilla jonnekin 70 psi asti.

Mutta sitten romahtaa hetkeksi. Voi kyllä olla ihan mittausongelma kun se letku liittimeltä mittarille on aika pitkä (ainakin 1 metri ja täynnä ilmaa).

Ei se ilma siellä letkussa muuta mittausvirhettä aiheuta kuin että mittari reagoi jokusen sekunnin sadasosan hitaammin. Oire (paine nousee ylipaineeksi asti ja sitten romahtaa) viittaisi minusta ongelmiin öljypumpun ylipaine/ohivirtausventtiilissä. Ilmeisesti venttiili ensin jumittaa, ja kun se lopulta aukeaa, se aukeaa liikaa ja sulkeutuu hitaasti. Hajotuskuvista näkisi onko se mäntä- vai kuulamallia mutta oire viittaisi mäntään.

Edit. Toinen mahdollisuus voisi olla joku tukossa oleva öljyn paluuvirtausreitti, jonka vuoksi öljyä kerääntyisi venttiilikoneistoon niin paljon että pumppu imaisisi välillä tyhjää.
 
Ei se ilma siellä letkussa muuta mittausvirhettä aiheuta kuin että mittari reagoi jokusen sekunnin sadasosan hitaammin. Oire (paine nousee ylipaineeksi asti ja sitten romahtaa) viittaisi minusta ongelmiin öljypumpun ylipaine/ohivirtausventtiilissä. Ilmeisesti venttiili ensin jumittaa, ja kun se lopulta aukeaa, se aukeaa liikaa ja sulkeutuu hitaasti. Hajotuskuvista näkisi onko se mäntä- vai kuulamallia mutta oire viittaisi mäntään.

Edit. Toinen mahdollisuus voisi olla joku tukossa oleva öljyn paluuvirtausreitti, jonka vuoksi öljyä kerääntyisi venttiilikoneistoon niin paljon että pumppu imaisisi välillä tyhjää.

Sopii hyvin myös tuohonkin. Myöhemmillä käynnistyksillä näytti toimivan paljon loogisemmin eikä paine enää romahdellut. Saattoi olla kökkö jossain joka lähti liikkeelle. Kannattaisikohan tehdä huuhteluvaihto ennenkuin laittaa uudet öljyt koneeseen ? Kilometreistä ei ole mitään hajua, voi olla 30 tkm taikka 130 tai 230 :-). Eikä edellisistä huolloistakaan ole mitään tietoa.

Miten tuo 100 hp kuristus näkyy ? Erottaako sen kaasuttajien kansista ulospäin ? Ainakin netin mukaan se on ainoa paikka jolla kuristus on tehty ?
 
Viimeksi muokattu:
Sopii hyvin myös tuohonkin. Myöhemmillä käynnistyksillä näytti toimivan paljon loogisemmin eikä paine enää romahdellut. Saattoi olla kökkö jossain joka lähti liikkeelle. Kannattaisikohan tehdä huuhteluvaihto ennenkuin laittaa uudet öljyt koneeseen ? Kilometreistä ei ole mitään hajua, voi olla 30 tkm taikka 130 tai 230 :-). Eikä edellisistä huolloistakaan ole mitään tietoa.

Miten tuo 100 hp kuristus näkyy ? Erottaako sen kaasuttajien kansista ulospäin ? Ainakin netin mukaan se on ainoa paikka jolla kuristus on tehty ?


Ei sitä kuristusta ulospäin näe. Luistimen nousua rajoitettu, käytä ilmanputsari pois ja kokeile sormin, nouseeko luistin ihan ylös asti.

Yleensä ne on vain paperilla 100 hp, otettu kuristukset jo aikoinaan pois.
 
ZZR1100 oli jotakin ongelmaa öljynsuodattimen ja siellä olevan ohitusventtiilin kanssa. Löytäisiköhän Veijo Google ja palataan asiaan jos löydän.
 
Jotakin löytyi Keijo Facebookista. Pitäisi päivittää 97+ mallin oil pressure relief valve systeemeihin, kait. En ole tehnyt. Kuva ohessa. Vastuu lukijalla.Screenshot_2023-06-05-22-11-23-02.jpg
 
Hain sitten uuden anturin R-M Heinolta. Nyt toimii valo niinkuin pitääkin, vielä toinen öljynvaihto ( sekä suodatin) niin uskaltaa alkaa tuota rakentamaan kasaanpäin. Mistäköhän löytäisi purkaamon jolta saisi varmasti suurimman osan puuttuvista tai risoista osista kohtuuhinnalla = Vai tilaanko suoraan jostain saksasta, siellä tuntuu olevan valikoimaa.
 
ålå osta suomesta netin kautta yksityiseltä mitään kawaan saat paskaa jos ostat käytettyä osaa niin saksan ebay ja isot purkaamot.
Ei petä. kawan osat aina ollut sitä ,mitä ilmoituksessa kerrottu, Suomesta ostettuna paska ventiilikansi paska kampiakseli ja hei myyjät mä en unohda
 
Hain sitten uuden anturin R-M Heinolta. Nyt toimii valo niinkuin pitääkin, vielä toinen öljynvaihto ( sekä suodatin) niin uskaltaa alkaa tuota rakentamaan kasaanpäin. Mistäköhän löytäisi purkaamon jolta saisi varmasti suurimman osan puuttuvista tai risoista osista kohtuuhinnalla = Vai tilaanko suoraan jostain saksasta, siellä tuntuu olevan valikoimaa.

Mitä osia kaivataan? Tallilta löytyy jotain pisteosia 93-mallin zzr 1100:een.
Laita vaikka yv:tä osalistalla niin katson mitä löytyy.
 
Back
Ylös