Käykö tulevat uudet bensat Ducateihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Finnpaso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Finnpaso

New member
Siis ne E10 ja E5 laadut?

Olen kuullut huhuja, että esim. Kawasaki olisi "sanoutunut irti" ainakin E10 laadusta, siis "pessyt kädet" mahdollisten moottorivaurioitten takia.... Onko kukaan tiedustellut asiaa maahantuojalta ja onko jokin esim. vuosiluku jonka jälkeisiin käy ja aikaisempiin ei käy? Jostakin olen kuullut, että E5 kävisi varmasti kaikkiin moottoripyöriin, mutta onko kellään "exact tietoa" Ducatin eri malleista?

Täältä löytyi jokin lista: http://www.e10bensiini.fi/files....iin.pdf
Mutta ei näy Ducateja, vaikka muita ruohonleikkureita näkyykin listassa....  
omg.gif

Lisähuhujen välttämiseksi soita maahantuojalle,niin he kertovat/selvittävät asian mallikohtaisesti.

Siis ne E10 ja E5 laadut?

Olen kuullut huhuja, että esim. Kawasaki olisi "sanoutunut irti" ainakin E10 laadusta, siis "pessyt kädet" mahdollisten moottorivaurioitten takia.... Onko kukaan tiedustellut asiaa maahantuojalta ja onko jokin esim. vuosiluku jonka jälkeisiin käy ja aikaisempiin ei käy? Jostakin olen kuullut, että E5 kävisi varmasti kaikkiin moottoripyöriin, mutta onko kellään "exact tietoa" Ducatin eri malleista?
E5 käy varmasti, se on käytännössä samaa tavaraa mitä nytkin pumpusta tulee kun E95:sta tankkaa. E10 käy suurella todennäköisyydellä, mutta kannattaa varmistaa asia maahantuojalta.

Eiköhän tässä käy niin että me Ducatistit joudutaan joka kevät jatkossa tilaamaan bensat suoraan Hailacilta jotta ei mene ruiskut keturalleen tai huoltovalot ala palamaan ja tietty kun pyörät maksaa niin sitten maksaa bensakin tuplat normaaliin verrattuna.

Toisaalta ei ole vaihtoehtoja kun pyörien hinnat romahtaa juuri tuosta syystä ja yhtäkkiä kaikilla onkin ongelmajätettä kourassa
smile_org.gif

Että näillä mietteillä talveen  
biggrin.gif
033102beer_1_prv.gif

Eivät osanneet hailacilla sanoa vielä mitään E10 tankkaamisesta, ei kuulemma ole tehtaalta vielä tietoa herunut. Selvinnee talven aikana...

Villinä veikkauksena - ei käy!
Täällä sitten ajetaan kalliilla bensalla sekä mopolla että autolla
033102ass_1_prv.gif
. Mopolla ei niin väliä, mutta autoon kertyy kilometrejä ja ne ei sais maksaa.

Ameriikoissa www.multistrada.net sivuston keskustelun pohjalta on RUNSAASTI ongelmia 10% etanolibensan kanssa. 1000/1100 Multistradojen ja vissiin joidenkin muidenkin Ducatien muovitankit turpoo sikäläisestä väkiviinasta. Multistradassa se on fataalia koska tankki on niin pitkä, etuhaarukasta apukuskin penkin alle, että jos se turpoo prosenteissa vähän niin mittana paljon. Ei mahdu paikoilleen ja lopulta alkaa tiivisteistä pettämään.

Se on minulle ihme että miksei 5% etanoliseos aiheuttaisi tätä samaa, mutta kyllä minulla tankki sopi ainakin viime talvena huollossa vielä pultinreikiin. Enkä sitäkään tiedä onko kaikilla bensafirmoilla jo kaikki tavara E5:stä Suomessa, ABC:ltä olen tankkaillut kun saa sitä boonusta.

Ne on siellä USA:ssa saaneet paljon tankkeja jonkinlaiseen laajennettuun takuuseen vanhempiinkin pyöriin, vaan on nämä uudetkin tankit sitten usein venyneet pois mitoistaan.

Minä suosittelisin ainakin ettei kannata leikkiä Multistradan omistajien tässä vaan käyttää niin vähän viinaa (bensassa) kuin se suinkin on mahdollista, eli välttää ehdottomasti E10 bensaa.

Tää on niin herttaista kun lainlaatijat laatii lakeja ja kansa maksaa, oli kyse diiselistä, bensasta tai pelkästä paskasta, kaikkeen löytyy laki jonka kulut artisti maksaa ja lainlaatija ei vastaa mistään.

Hailacilta tuli viesti, että infoavat omilla nettisivuillaan heti, kun tehtaalta tulee tietoa asiasta.

Sama homma se on Grisossakin. Olen yrittänyt sitä pienestä pitäen totuttaa nauttimaan shelliä tai ainakin 98:a. Edellisessä pyörässäni,  joka oli Ducati GT 1000, oli jenkkilässä tankin leviäminen, spreading, niinkuin kutsuivat, todellinen ongelma. Siihen löytyi apua parilla ylimääräisellä prikalla, jotka kiristivät tankkia alapuolelta. Muutenhan se on kiinni vain yhdellä pultilla. Hyvin monet tosiaan kyllä saivat tähän ja sporttiin uuden tankinkin. Itse pidin kovin WebBikeWorldin nettisivuista. Sieltä löytyi apua myös entiseeen Multistradaani ja taitaa löytyä moneen muuhunkin merkkiin. Kannattaa katsoa, onko näin.

Hyvä että Shell myy vielä viinatonta bensaa. Kiitos tiedosta! Shellin 98 ei ole ihan varmasti viinatonta aina, siinä speksin mukaan saa olla 5% etanolia mutta tyypillinen arvo on 0. V-power on speksin mukaan <0.1% etanolia.

(Saas nähdä ymmärtääkö tämä hallitus korjata tilanteen vai jääkö kiellon laatiminen seuraavalle.)

Shell tiedotti jo keväällä bensan myynnistä eli jakeluketjusta luopumista. Apajille varmaan menee ABC, neste ja ST1. Tarkoittanee V-Powerin loppumista, mutta ei sitä täällä lapissa ole muutenkaan ollut. Kiinnostaa myös Shellin öljyjen myynti meneekö ne marketteihin vai mitä tapahtuu. Olen käyttänt Ducateissa, Husabergeissä ja KTM:issä Shellin täyssynteettistä öljyä. En tiedä onko se Delvacin veroista, mutta ei ainakaan ole ollut ongelmia. Vaihtoehdoksi saattaa tulla Bel-Ray, koska sitä on paikallisella myyjällä.

(Saas nähdä ymmärtääkö tämä hallitus korjata tilanteen vai jääkö kiellon laatiminen seuraavalle.)
Jos tässä tarkoitetaan Suomen hallitusta ja kiellolla viinabensan myyntiä, on toivo valitettavasti turha. Etanolin lisäys bensaan liittyy päätökseen, jonka mukaan tietty osuus EU-alueella myytävän liikennepolttoaineen energiasisällöstä tulee olla bio-pohjaista. Tämä osuus nousee ensi vuonna, mistä johtuu viinan määrän lisääminen bensassa ja biodieselin määrän lisääminen dieselin seassa. Dieselin suhteen tilanne on siinä mielessä parempi, että polttoaine on täysin yhteensopiva nykyisten moottoreiden kanssa, toisin kuin etanoli tietyissä ajoneuvoissa.

E5 käy varmasti, se on käytännössä samaa tavaraa mitä nytkin pumpusta tulee kun E95:sta tankkaa. E10 käy suurella todennäköisyydellä, mutta kannattaa varmistaa asia maahantuojalta.
Eli kaikkien ketjujen 95 laadut sisältävät nykyään 5% etanolia?

Multa on mennyt tää koko etanoli homma täysin ohi.. Nyt vasta heräsin asiaan kun huomasin että mihinkään yamahaan ei suositella tuota 10%:sta mixtuuraa. tähän saakka on riittänyt kun on sen verran kattonu ettei tiisseliä laita

Back