Käynnistymiongelma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TumppiT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TumppiT

New member
Otsikon mukaisesta ongelmasta olen kärsinyt jonkin aikaa ja tänään viimeksi oireen huomasin. Eilen illalla kuiva keli ja pyörä toimi kuin kello. T

änään aamupäivästä sadellut vettä ja tuossa 12 aikaa töihin lähdessä pyörää starttaa todella laiskasti ja ei meinää käynnistyä millään, bensaa saa(alkoi haisemaan voimakkaasti) ja minuutin verran starttailtua hörähti käyntiin.

Mistähän moinen ongelma mahtaa johtua, kuivalla kelillä starttikin pyörii ihan toisella vauhdilla kuin tänään kostealla säällä. Voi jossain olla jokin hapettunut tai huono kontakti, vaiko pelkkä huono akku? Akun jännitteet oli kuivan sään aikaan ainakin ohjearvoissaan.

EDIT:
Mopohan oli Kawa ZX-6R vm 1995. Tulpanhatut olen tarkastanut toisen asian yhteydessä ja kiinnittänyt kunnolla jo aiemmin.
 
Ei sitten muuta kuin CRC tai vastaavalla purkilla ruiskimaan liittimiä. Avaat liittimet ja ruiskit niihin ja tarkastat samalla niiden kuntoa noin yleisesti. Samalla kannattaa koettaa putsata likaa pois liittimistä ja johdoista. Akkukin kannattaa puhdistaa päältä ettei purkaannu lian kautta. Kannattaa varmaan katsoa ainakin startille menevät johdot että ovat kunnossa.

No kannattaa tietty kokeilla myös kostealla säällä että onko akun jännite tippunut. Ei muuta kuin henkimaailman hommiin, täytyneen sanoa että tuollaisten sähkö häröjen metsästys on aika haasteellista. Itselläni tuossa oman FZ:n valojen sulake paloi ajoittain ja purin katteita ja etsin että olisko jossain johto puristuksissa et ottais maihin tms. ja putsailin/teippailin johtoja liittimien luota ja ruiskin öljyä liittimiin ja sen jälkeen ei ole kärynnyt sulake. En osaa sanoa että mikä auttoi mutta nyt ne ainakin toimii.
wink.gif
 
Kiitoksia vinkeistä.

Tulipahan tässä vähän tilannetta seurattua ja tänään kun pyörä oli yön aikana seisonut hieman vähemmän aikaa ja sade lakannut jo jonkin verran aikaisemmin ennen lähtöäni. Ja kappas vaan pyörä starttasi ja käyttäytyi aivan normaalisti, eli näyttäisi siltä että ongelma ilmenee kun pyörä on todella "kosteana" ;)

Mutta täytynee tuossa alkaa sähköpuolta käymään läpi kunhan nämä ilmat vaan edes vähän kuivuisi.
 
Itselläni on hiukan erilaista oiretta; Kawa toimii muutoin erittäin kiltisti, mutta nyt kun ajoi sateessa, pyörä lopetti kaasuun vastaamisen. Tupen sai kääntää nurin, mutta vasteena sai vain hiukan muuttuneen käyntiäänen, mitään muuta ei sitten tapahdukaan. Paitsi ehkä vähän ajan päästä ehkä. Ja kun sateesta selvisi, pyörä alkoi taas käyttäytyä normaalisti.

Hiukan epäilisin että koneen muuttumisella joksikin aikaa ilmajäähdytteisestä nestejäähdytteiseksi (roiskevesi) olisi jotain tekemistä asian kanssa, mutta olisiko perustellumpia ideoita jollain?
 
Meinasi näköjään unohtua kertoa ratkaisua omalta osaltani tähänkin ongelmaan.

Hommahan ratkesi sillä että hyvin pian tuon jälkeen akku teki totaalisen stopin ja ei jaksanut pyörittää starttia kunnolla edes ajon jälkeen. Ei muuta kuin akku kaupan kautta ja ongelmat poistuivat kohdallani.
 
Kawoilla näköjään sukuvika...
biggrin.gif


Mulla kanssa ZXR 400cc:n (vm.-91) startin kanssa ollut ongelmia. Koskaan ei oo sateella startannut, aina on joku saanut työntää käymään, niinpä vaihdoin akun ja ongelma oli viikon, pari poissa. Sitten ei taas startannut sateella, eikä lämpimäksi käytettynä, nyt ei enää ollenkaan. Sulakkeet, liittimet ja johdot käyty läpi, tänään tulppien kimppuun. Vaikuttaa myös, ettei akku juurikaan jaksa latautua ja sen vähän mitä latautuu, purkaa nopeasti pois itsekseenkin. Ja akku on tosiaan ihan uusi!

Lopettaa muuten myös sateella kaasuun vastaaminen (ok, muutoinkin tehoton pyörä, mutta eron kyllä huomaa).
 
Noh taitaa olla tosiaankin kawan ominaisuus tuo että sateella/kylmälläkin tulee ihme viive kaasuun kun vääntää tupen nurin muutako imuääni muuttuu ja parin sekunnin päästä vasta lähdetään
Mulla ei ole kyllä nyt vähään aikaan sitä ilmennyt että oisko ollut vaan karstanen kone edelliseltä omistajalta ja nyt annettu "riittävästi" happea
tounge.gif
 
Emännän erskassa rupesi ilmaantumaan käyntiin lähtö häiriöitä.
Tutkiessani ongelman syytä äkkäsin releen, jonka kautta virta kuljetetaan käynnistys napin kautta startille. Osa irti hapettumat oli miehekkäät, ei muuta kuin crc ja hiekkapaperi käsittely ja nyt toimii. Puhdistin samalla myös käynnistin napin oli sinnekin kertynyt
hapettumaa. Samalla oli helppo rasvata kaasu vaiskat. Remontiin meni aikaa vajaa tunti. Ehjäämöllä ei varmaan satku olis riittäny.
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
 
Back
Ylös