käyntiin työntäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wbaum
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wbaum

Ratavastaava
No niin, loppui sitten akku jostain syystä päivällä. Piti lounaspaikkaan lähteä ja pyöritin aluksi ilman ryyppyä niin ei hörähtänytkään. No sitten se ei enää jaksanut ryypyn kanssa, ja startatessa vaan sammui kellokin pyörästä.

Enpä olisi uskonut, että 750cc honda lähtisi yksin työntämällä käyntiin märällä asfaltilla ja sisäsandaalit jaloissa. Muutama askel vierellä, kyyttiin hyppy ja kytkin ylös ykkösellä kaasu pohjassa. Vaan melko riskialtista touhua noin katteiden kannalta
biggrin.gif


Meni kyllä luottamus oman pyörän käynnistymiseen tältä kesältä, mikähän lienee akun tappanut
sad_orig.gif
 
Osta honda niin opit työntämään ;-) Itsellä oli -91 cbr600f ja 00xx joista molemmista paukahti regulaattori joskus. Kevyesti lähtivät tönärillä käyntiin, tosin kakkosella
 
Rivikone kai lähteekin työntämällä, ehkä. Yritäpä isoa V2- vehjettä.
crazy.gif
 
Veturi joskus sammahtaa tyhjäkäynnillä
risteykseen rullatessa. Hiihtää kyllä kakkosellakin.
Että vaikea kuvitella sitä työntämällä käyntiin...
No, jos sais kuuskymppiä vauhtia ja ehkä nelosella?
 
Halvaantui aikoinaan DR800:sta startti. Oli meinaan lykättävä...
crazy.gif
95%
 
Yleensä työnnetään käyntiin aika suurella vaihteella, ihme juttu jos ykkösellä lähti.
bowdown.gif
 
Kyllä vanha puimurikin lähtee työntämällä käyntiin. Tänäkin kesänä todettu homma. Pitää yrittää saada talven aikana laturi lopulta kuntoon. Vika oli jo viime kesänä, mutta kakkospyörässä mokoma ongelma ei ole ollut isosti haittana. Ostin Klanin lämpöliivit ja -hanskat, joten latausvirtaa tarvittaisiin jatkossa enemmän - tosin lämmintä näyttää piisaavan.
 
Melko väljä on kone jos ygöisell' lähti  
crazy.gif
No niin sitä aatteliskin että onpa väljä. Mittarissa reilut 50tkm, mutta uskon kyllä niihin.

Se tosiaan ei tarvi ku varmaan yhden kampiakselin kierron niin hörähtää, eli varmaan tommonen 20cm matkan että kone pyörii mukana.. Just hyppää sen kyyttiin sillon, niin takarengas saanee pitoa tarpeeksi.
 
Meni kyllä luottamus oman pyörän käynnistymiseen tältä kesältä, mikähän lienee akun tappanut
sad_orig.gif
Katos piruuttas nestetaso sieltä akusta, mä oon joutunu lisäämään kesän aikana 2 kertaa nestettä akkuun. Ollu niin pirun hieno kesä, että akkunesteet haihtunu (siis ainakin minulta). Tuo nestevajaus ainakin tappaa komeenkin akun
 
Kyllähän tuo käyntiin työntäminen onnistuu, kunhan vaan saa niin paljon vauhtia, että saa kakkosvaihteen tai isomman päälle. Kawan insinöörit ollu niin fiksuja, ettei ykköstä isompaa saa päälle jos ei oo tarpeeks vauhtia. Tuli viime kesänä kokeiltua, kun akusta loppu puhti pariin kertaan.
 
Itsellä meni keväällä 2005 Sevenfiftystä laturin/startin käyttöketjun kiristäjä työntökäynnistyksen yhteydessä. Kylmän yön jälkeen vanha akku ei pyörittänyt ja taisin käyttää 3. vaihdetta käynnistyksessä; jäykät öljyt, kytkin nappasi nopeasti kiinni, kone pääsi nytkähtämään ja kiristäjä löi jousen pohjaan... Onneksi ei muuta vaurioita, mutta melko suuri remontti pienen asian vuoksi ( kone pois, alakerta auki )
sad_orig.gif
 
Meni kyllä luottamus oman pyörän käynnistymiseen tältä kesältä, mikähän lienee akun tappanut
sad_orig.gif
Katos piruuttas nestetaso sieltä akusta, mä oon joutunu lisäämään kesän aikana 2 kertaa nestettä akkuun. Ollu niin pirun hieno kesä, että akkunesteet haihtunu (siis ainakin minulta). Tuo nestevajaus ainakin tappaa komeenkin akun
Joo pitänee tuo tarkistaa. Akun päällä on joku kansi, pitänee kurkata alle.
 
cbr 1000f lähtee nätisti työntämällä ku laittaa 2 päälle. ei tarvi edes vierellä juosta vaan potkii pyörän päältä vauhtia.
 
Mittailin vähän. Kun kierroksia on 10k, tulee akulle yli 15v jännite, lähemmäs 16v. Liekö nyt sit se kuuluisa säädin hajalla, pitänee availla huomenna katteita.
sad_orig.gif
 
Joskus kone kylmänä saattaa sammahtaa kun tulossa risteykseen ja pienemmille vaihteille vaihtelee, mutta eipä se tarvitse yleensä kuin kytkimen kanssa semmoinen hiukan luistava näpäytys että vähän pyörähtää mylly, niin jo taas virkoaa.

Enpä oo tullut ajatelleeksi että saattais rikkoa mitään. Oikeastaan arvelen että ei pitäisikään. Tulee mieleen että olisi saattanut mennä sevenfiftystä kiristäjä pahemmassakin paikassa, joskus vauhdissakin tulee teräviä nyppyjä renkaalta koneen suuntaan.
 
Tälle kesälle on jo kaksi akun tyhjennystä. Jäi virta päälle kun sammutin tappokytkimestä (valot ja lämpökahvat tietty päällä)
withstupid.gif

Eka kerralla FJR lähti työntämällä käyntiin 3-vaihteella, ei puhettakaan pienemmillä vaihteilla. Ja sain vielä työntöapua. Toka kerralla mopo oli omalla pihalla ja sain akkulaturilla virtasta.
Vahingosta viisastuneena hommasin 2 kpl 6mm2 kaapeleita hauenleuoilla varustettuna ja pistin penkin alle jemmaan. Nyt voi ottaa virtaa toisesta pyörästä/autosta, jos matkan varrelle sammuu. Nimittäin autoista jos nyt sattumalta löytyy akkukaapelit, niin ne voipi olla kyllä turhan kookkaat tunkea mopon akun napoihin kiinni.
 
Back
Ylös