Käytä päätäsi risteyksissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja designet
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

designet

New member
Taas meinasi yksi motoristi jäädä auton alle, eikä sitä edes itse tajunnut
033102ass_1_prv.gif

Eli, kun lähestytte risteystä, jossa on auto odottamassa kääntymistä ja edellänne ajaa pakettiauto tms. isompi auto, joka on kääntymässä, niin älkää ajako sen perseessä kiinni. Tielle tuleva auto ei välttämättä ole havainnut ison auton takana olevaa motoristia lainkaan ja luulee taittavansa tyhjälle tielle. Olisikin kiva tietää moniko risteyskolari on näin aiheutunut.

Em. motoristi ajoi niin lähellä edellään ajanutta, pakettiautoa, joka oli kääntymässä oikealle, ettei oikealta kääntymässä ollut auto huomannut motoristia lainkaan. Itse olin em. auton takana, joten näin motoristin. Tämä tuli, kuten yleensä pakun ohi heti kun se oli taittamassa ja edelleäni oleva auto lähti liikkeelle. Siinä kohtaa ehdin surra jo motoristin kohtaloa mahtamatta asialle mitään. No tässä kohtaa oli autoilijan refleksit kunnossa ja lukkojarrutus ehti pelastaa tilanteen täpärästi. Motoristi jatkoi selkä suorassa köröttelyä, eikä edes tajunnut tilannetta.

Pitäkää isoa väliä tämänlaisissa tilanteissa risteyksissä, älkääkä ajako näkymättömissä keskiviivan tuntumassa, ettei tarvitse sitten taas morkata sokeita autoilijoita. Vauhdilla ei ole tässä muuta tekemistä, kuin se, että millaista jälkeä kolarissa syntyy. Joten tämä varoituksena myös kukkahatuille, jollainen ko. motoristikin näytti käytökseltään olevan.

Ja sitten vain kurvailemaan mutkateille  
062802moto_prv.gif

Niin luulisi olevan.

Tuossa linkissä oli loistavasti tuotu esille noi risteysjutut. Muuten siellä oli noi turvallisuusjutut viety turhan äärimmilleen. Noi vilkkuvat ajovalot olisi kyllä tyylikkäät. Niiden kanssa voisi päästellä menemään ja autoilijat antaisi kunnolla tietä 
idea3.gif
Tosin jeparit voisi olla eri mieltä.

Kerran oli vastaava läheltä piti, mutta olin itse kotilolla liikkeellä. Tässä tilanteessa vasurista tulossa oleva auto ryhmittyi kääntymään oikealle ja mopo siellä takana piilossa jatkamassa suoraan, niin lähdin ylittämään. Onneksi huomasin motoristin ajoissa ja sain sen verran vauhtia, että pääsin alta pois. Jarruista ei olis tuossa ollut apuja.

Ei aina auta vaikka olisi se kunnon turvavälikin edellä ajavaan. Itsellähän oli tilanne viime kesänä jossa edessä kaksi autoa ja lähestyvä risteys, jossa auto odottamassa. Edellä ajavat päättivät kääntyä, toinen vasemmalle ja toinen oikealle, itsehän jatkoin suoraan. Mutta se risteyksessä odottamassa olleen auton kuljettaja ei ilmeisesti minua enää saanut rekisteröityä vaan meinasi tulla eteen...

Lisäyksenä vielä että me kolme jotka lähestyimme tuota risteystä tulimme alamäkeen, joten risteyksessä odottavalla oli varmasti hyvä näköyhteys koko jonoomme ts kaikki ajoneuvot näkyvissä. Mutta kun ei niin ei.

Jos vauhtia on 60 tai yli, niin melkoisen lentävä lähtö pitää sillä risteyksestä pomppaavalla autolla olla, jotta ehtii teilaamaan helvetin lähellä ison auton perää ajavan motoristin.. Ehkä jossain kaupunkiliikenteessä onnistuisi, mutta sielläkin sen auton pitäisi lähteä kuin tykin suusta, että se ehtisi taklata esim. 2m päässä pakun perästä ajelevan motoristin..

Eli en usko, että loppujen lopuksi montaakaan tapausta on tällaisesta syystä tapahtunut. Ehkä sitten siten, että jo kauempaa risteyksessä venaava autoilija on katsonut, että yksi paku tulee ja ottaa jo vauhtia eli lentävä lähtö suoraan pakun jälkeen.. sitten vois onnistua tuo taklaaminen.

Tietenkin jos sopivasti jotain kaupungin mateluvauhtia mennään, niin vois taas toisaalta onnistua
biggrin.gif

Mutta, esimerkkinä vaikka 80km/h ja 2 - 4 metriä väliä edellä ajavaan pakuun.. helvetin hankala ehtiä mäjäyttään se motoristi siitä takaa.. sen risteyksessä olijan pitäis ennakoida todella hienosti, että ehtis ylipäätään taklaamaan sen motoristin. Sitten taas, jos väliä alkas olemaan jotain parikytä metriä, niin onnistusko vieläkään? No siinä vaiheessa ainakin motoristi on jo nähtävissä, vaikka aika lähellä vielä edellä menevää ajaisi.

En kannusta ajeleen liian takana, jotenkin vaan tuntuu aikamoisen täydelliseltä suoritukselta ja ajoitukselta että onnistuu käytännössä.

- P

Jos vauhtia on 60 tai yli, niin melkoisen lentävä lähtö pitää sillä risteyksestä pomppaavalla autolla olla, jotta ehtii teilaamaan helvetin lähellä ison auton perää ajavan motoristin.. Ehkä jossain kaupunkiliikenteessä onnistuisi, mutta sielläkin sen auton pitäisi lähteä kuin tykin suusta, että se ehtisi taklata esim. 2m päässä pakun perästä ajelevan motoristin..

Eli en usko, että loppujen lopuksi montaakaan tapausta on tällaisesta syystä tapahtunut. Ehkä sitten siten, että jo kauempaa risteyksessä venaava autoilija on katsonut, että yksi paku tulee ja ottaa jo vauhtia eli lentävä lähtö suoraan pakun jälkeen.. sitten vois onnistua tuo taklaaminen.

Tietenkin jos sopivasti jotain kaupungin mateluvauhtia mennään, niin vois taas toisaalta onnistua
biggrin.gif

Mutta, esimerkkinä vaikka 80km/h ja 2 - 4 metriä väliä edellä ajavaan pakuun.. helvetin hankala ehtiä mäjäyttään se motoristi siitä takaa.. sen risteyksessä olijan pitäis ennakoida todella hienosti, että ehtis ylipäätään taklaamaan sen motoristin. Sitten taas, jos väliä alkas olemaan jotain parikytä metriä, niin onnistusko vieläkään? No siinä vaiheessa ainakin motoristi on jo nähtävissä, vaikka aika lähellä vielä edellä menevää ajaisi.

En kannusta ajeleen liian takana, jotenkin vaan tuntuu aikamoisen täydelliseltä suoritukselta ja ajoitukselta että onnistuu käytännössä.

- P
No vaikeaa kai se on osua jos 2m on turvaväliä taajaman ulkopuolella
biggrin.gif
En silti pitäisi sitä vaihtoehtona.

Taajamassa ainakin täällä päin näkee jatkuvasti noita ennakoijia. Eli valutellaan ja aletaan kääntö kaistan yli ennen kohtaavan ajoneuvon ohittamista.

Miksi jaksan tästä jankata johtuu siitä että pelkästään tänä kesänä olen 2 varmaa mälliä välttänyt juuri tuolla lane positioningilla.

Molemmilla kerroilla ajoin hyvällä turvavälillä letkassa kun vastaantulija oli aikeissa kääntyä vasemmalle. Vähän vauhtia pois ja nopea linjan vaihto niin että erottuu... Kummassakin tapauksessa kääntyjä ehti pysäyttää nokka puoliksi mun kaistalla.

muoks: samassa ja kieltämättä ilkeässä paikassa molemmat kerrat mutta eri suuntiin. X risteys pienen nyppylän päällä. (paikka on kuljussa jos jotakuta kiinnostaa)

Pointti näissä oli oma ennakointi. Molemmat oli topissa ja odotti sopivaa rakoa.

Ilman kukkia ja hattuja, miettikää oikeesti näitä risteysjuttuja. Taitaa olla meille yleisin onnettomuustyyppi pl. suistumiset?

edit2: jos näet edellä ajavan auton yli vastaantulijan, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä sinua ei ole havaittu.

Jos vaikka 95% täälläkin nämä tiedostaa niin ei ole silti hukkaan heitettyä kirjoittelua jos edes osalla sitä lopun 5%:sta herää jonkinlainen ahaa-elämys.

sanoi:
Pointti näissä oli oma ennakointi. Molemmat oli topissa ja odotti sopivaa rakoa.

Pois myös kukkahattuilut täältäkin, mutta tuopa se on homman a ja o.

sanoi:
Ilman kukkia ja hattuja, miettikää oikeesti näitä risteysjuttuja. Taitaa olla meille yleisin onnettomuustyyppi pl. suistumiset?

Itse olen myös noiden risteysten kohdalla melkein ylitarkka. Mutta parempi se on ottaa varman päälle!

sanoi:
edit2: jos näet edellä ajavan auton yli vastaantulijan, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä sinua ei ole havaittu.

Ihan helvetin totta! Tuo on hyvä muistisääntö. Löytyy kuvia, myös autokoulujen matskuista, miten autoilija näkee kyseisessä tilanteessa "pyörän". Paskat se mitään pyörää näe, näkee kypärän hyvällä tuurilla ja nopeissa liikennetilanteissa se on turhan vähän. Varsinkin jos se on musta
biggrin.gif

sanoi:
Jos vaikka 95% täälläkin nämä tiedostaa niin ei ole silti hukkaan heitettyä kirjoittelua jos edes osalla sitä lopun 5%:sta herää jonkinlainen ahaa-elämys.

Jeps, tuli kiire lapsia hoitaan nukkumaan ja jäi tuo aikaisempi viesti vähän tyngäksi. Viestin tarkoitus oli hieman kyseenalaistaa, mutta oli kuitenkin tarkoitus kirjoittaa myös hieman samantapaisia pointteja mitä listasitkin tuossa. Eli ketjunaloittaja on ihan oikealla asialla, mä vaan mietin tuota skenaarion mahdollisuutta ylipäätään, siis jos ihan tosissaan vedetään siinä perälunkassa kiinni. Eli saivartelen tässä taas vaihteeksi ja yritän esittää ihan helvetin välkkyä  
tounge.gif

- P

Edit: ja todella usealle tuntuu olevan enemmän tapa kuin käytäntö tuo 2-5m päässä persiessä roikkuminen 80-120 alueillakin. Tiedän kyllä, kun kotiloa ajan, että kohta se pyörä siitä häipyy eikä kauaa roiku, mutta vois sen ohituksen aloittaa hieman kauempaakin. Ihan tässäkin ketjussa käytyjen seikkojen vuoksi. Mutta kyllä näitä riittää tuolla tien päällä.

Jeps, tuli kiire lapsia hoitaan nukkumaan ja jäi tuo aikaisempi viesti vähän tyngäksi. Viestin tarkoitus oli hieman kyseenalaistaa, mutta oli kuitenkin tarkoitus kirjoittaa myös hieman samantapaisia pointteja mitä listasitkin tuossa. Eli ketjunaloittaja on ihan oikealla asialla, mä vaan mietin tuota skenaarion mahdollisuutta ylipäätään, siis jos ihan tosissaan vedetään siinä perälunkassa kiinni. Eli saivartelen tässä taas vaihteeksi ja yritän esittää ihan helvetin välkkyä  
tounge.gif

- P

Edit: ja todella usealle tuntuu olevan enemmän tapa kuin käytäntö tuo 2-5m päässä persiessä roikkuminen 80-120 alueillakin. Tiedän kyllä, kun kotiloa ajan, että kohta se pyörä siitä häipyy eikä kauaa roiku, mutta vois sen ohituksen aloittaa hieman kauempaakin. Ihan tässäkin ketjussa käytyjen seikkojen vuoksi. Mutta kyllä näitä riittää tuolla tien päällä.
tjoo, mutta jos vertailee "turvallisuus" osion topikkeja ja lukukertoja, niin enempi tuntuu nuo lööppi-keskustelut porukkaa kiinnostavan kuin se, mitä itse voi oman turvallisuutensa eteen tehdä.

nixweiss.gif

nixweiss.gif

nixweiss.gif

Anteeksi paasaus, selviytyminen vaan joskus on niin pienistä asioista kiinni.

tiistai illalle sattui kaksi tilannetta lisää, molemmat omaa tyhmyyttä.

1. olin kääntymässä vasemmalle edellä ajavan auton perässä. vasemmalta oli auto kääntymässä myös vasemmalle. oletin että risteyksessä odottava outo huomaa minut, olihan se parkissa.
eipä kuitenkaan huomannut vaan lähti suoraan kohti kylkeä. itse en ehtinyt mitään tehdä pyörä kantillaan mutta renukuski ehti polkaista jarrut pohjaan ja stumppasi auton risteykseen. itselläni etuajo-oikeus.

2. olin kääntymässä kolmion takaa vasemmalle leveässä risteyksessä jossa näkyvyys oli hyvä. pysähdyin, katsoin molempiin suuntiin ja olin nostamassa kytkimen kun polkupyörä on keulan edessä! aurinko heijasti pleksistä hieman ja en osannut muutenkaan odottaa polkupyörää tuossa kohtaa (rampit 3 ja 9 tielle). itselläni väistämisvelvollisuus. olin puusilmä. saatanan kilpapyöräilijät ilman valoja 
tounge.gif

2. olin kääntymässä kolmion takaa vasemmalle leveässä risteyksessä jossa näkyvyys oli hyvä. pysähdyin, katsoin molempiin suuntiin ja olin nostamassa kytkimen kun polkupyörä on keulan edessä! aurinko heijasti pleksistä hieman ja en osannut muutenkaan odottaa polkupyörää tuossa kohtaa (rampit 3 ja 9 tielle). itselläni väistämisvelvollisuus. olin puusilmä. saatanan kilpapyöräilijät ilman valoja 
tounge.gif
no niin, tänään samassa paikkaa... olin pyöräilijän paikalla ja kuorma-auton minun paikalla. onneksi haistoin tilanteen enkä ajanut alle  
tounge.gif

tounge.gif

onhan se nyt ihan stanan vaikea risteys  
ghostface.gif

ghostface.gif

puolen kilometrin säteellä tuosta paikkaa 1,5kk sisään: 1 kaistanvaihto melkein päälle, 2 läheltäpiti risteyksessä ja 1 todella täpärä väistö kahden tielle juosseen peuran välistä
sport05.gif

Itse ajan ko. risteyksestä abouttiarallaa 4 kertaa normipäivänä..

Iso syy miksi siinä tulee jatkuvasti mällejä on Kuljun kartano ja mökkiläiset jotka tulevat kaupoille kun mistään muualta ei saa ruokaa (= kaljaa + makkaraa). Myös näkyvyys motarilta tultaessa on todella huono.

Ajan tuon risteyksen aina erityisellä varovaisuudella oli sitten mopo, fillari, tai kotilo alla.

Tasa-arvoiset risteykset.. Yksi tyyppi joka tuntuu olevan aiivan unohduksissa..

Viimeksi eilen ihmettelin, että millaisia ääliöitä pyörillä nykyään oikein ajaa. Asustelen Turun keskustan lieppeillä. Kämpän ympäristössä on pelkästään tasa-arvoisia risteyksiä ja eilen esim. kolme pyörää neljästä ei tätä tuntunut tietävän. Näistä kolmesta vielä kaksi tuli huomattavaa ylinopeutta (1/2-vaihde ja kierroksia niin että kuului) kumpikaan ei edes jarruttanut näihin risteyksiin, jotka ovat molemmat vielä sellaisia, että talon kulma peittää näkyvyyden erittäin tehokkaasti..

Ajattelin vaan, että jos sieltä oikealta joku yksinkertaisesti vaan tulee eteen luottaen siihen, että ihmiset tuntevat liikennesääntöjä, voi jälki olla melkoisen rumaa..

Olen kukkahattuillut..

Back