käytetty pyörä saksasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pirelli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pirelli

New member
Voiko EURO 2 määräykset täyttävän uuden pyörän rekisteröidä 2007 suomessa jos se on 2007 ensin ollut rekisteröitynä esim.päivän Saksassa.Eli siitä tulis silloin käytetty pyörä.

Katoppa tullin sivuilta noi ohjeet. Muistaakseni alle 6000 tkm ajettu pyörä verotetaan uutena. Mutua....

Se verotus ei haittaa mutta saako sen rekisteriin Suomessa tänä vuonna enää?

Se taitaa olla aivan sama mistä sen pyörän tuo? Mitkäs päästöarvot täyttää Yamaha R6 2003?

Voiko EURO 2 määräykset täyttävän uuden pyörän rekisteröidä 2007 suomessa jos se on 2007 ensin ollut rekisteröitynä esim.päivän Saksassa.Eli siitä tulis silloin käytetty pyörä.
MP Maailma Faktassa oli hyvä artikkeli moottoripyörien hakemisesta Saksasta. Sen mukaan:"Kannattaa myös muistaa, ettei osta alle puolen vuoden ikäistä tai alle 6000 kilometriä ajettua pyörää, koska sitä käsitellään tullissa uutena pyöränä ja siitä peritään arvonlisävero koko koko ostohinnasta. Tähän uuden pyörän alv-miinaan voi mennä todella helposti, eikä yksikään viranomainen Suomessa auta, jos siihen miinaan ajaa."

Tuosta päästöhommastakin oli kanssa juttua jos tuo toisesta EU-maasta 1.1.-07 jälkeen ensirekisteröidyn käytetyn pelin, pitää sen silti täyttää Suomessa Euro3 kun täällä uutenakin 1.1.-07 jälkeen myytyjen pitää se täyttää. Ja kun tuota ei (vielä) kaikissa EU-maissa(kaan) vaadita, muodostuu näistäkin ihan kiwoja pommeja käytettyjen tuojille
shaun.gif

Elikkäs palataan siihen wanhaan peruslausumaan: Käytettynä maahantuotavan ajoneuvon pitää täyttää Suomessa kyseisen ajoneuvon ensirekisteröinnin aikaan voimassa olleet vaatimukset
smile_org.gif

Se on aivan totta.Sain tänään AKE:lta vahvistuksen asiaan.Eli jos pyörä on ensirekisteröity vuonna 2007 missä eu maassa hyvänsä Täytyy sen täyttää suomeen tuotuna/rekisteröitynä euro 3 määräykset vaikka esim. Saksassa euro 2 pyöriä voi rekisteröidä vielä tämän vuoden loppuun asti.
Taas meitä suomalaisia sorsitaan vaikka ollaan EU:ssa.

Uutena käyttäjänä ensin terve kaikille,

kysymykseni kuuluu, uskallanko ostaa pyörää saksasta jos en heti kaupan yhteydessä saa pyörän papereita(rekisteriote jne.) mukaani?

Olen menossa ensi viikolla käymään Saksassa ja olen jo sopinut pyörän myyjän kanssa hinnasta. Pääsen siis itse paikan päälle näkemään/koeajamaan. Otan rahat mukaan reissulle. Jos ostan pyörän saan kauppakirjan rahoja vastaan. Mutta omistajan on kuulemma käytävä seuraavana päivänä "Landesbetriebe Verkehr" - jonkinmoinen virasto, ilmoittamassa että pyörä vaihtaa omistajaa. Hänellä pitää kuulemma olla mukana tarvittavat paperit, jotta voi asian hoitaa, mitä lie?

Ongelma on se, että olen vain yhden yön Saksassa, joten en kerkiä saamaan noita papereita sillä reissulla(paitsi tietysti kauppakirjan). Pyörä jää minun työkaverin luokse Saksaan, kunnes seuraavan kerran menen takaisin(muutan sinne asumaan/töihin).

Eli, uskallanko ostaa/antaa rahat myyjälle kauppakirjaa ja pyörää vastaan. Myyjä lupasi, että saan loput paperit(rekisteriote, Tüv jne.) kun tulen seuraavan kerran Saksaan (n. kk päästä mahdollisesta ostosta).

Kiitoksia jo näin etukäteen vastauksista, Aki

Uskoisin, että ei ole ongelmaa; anna sille myyjälle vitonen lisää, niin se lähettä kaikki paperit sulle postissa?

Kyllähän tuokin on yksi mahdollisuus. Toisaalta minun kollega pystyy ne paperit myös hakemaan, koska asuu jo siellä.

Mietin vain, että riittääkö saksalainen kauppakirja todistamaan että pyörä on minun (Suomessahan omistus vaihtuu vasta kun saa nimen rekisteriotteen ilmoitusosaan). Vai tuleeko kaupan yhteydessä minun nimeni pyörän saksalaiseen rekisteriotteeseen?

Onko tässä riski, että myyjä pystyy keplottelemaan papereilla pyörän takaisin itselleen?

Aki

No eikö tuo onnistuisi tuon kollegan avustuksella jotta raha & paperit vaihtaa omistajaa sitten "huomenna" ja kauppakirjat yms. vain tehdään valmiiksi ja päivätään tuolle huomiselle => kollegasi huolehtii että kaikki paprut on kondiksessa ennen kuin antaa rahat myyjälle
nixweiss.gif

jos muutat "aatulaan",ja laitat mopon aatukilpiin,tarviit muukalaisvirastoon muuttoilmoituksen, jonka jälkeen voit avata tilin pankissa josta vak,yhtiö suoraveloittaa vak,maksun vuosi etukäteen,rekisteröinti tehdään eri virastossa=saat valita kilvet jotka saat teetettyä taas eri pajalla,(itse käytin paikallista murretta osaavaa henkilöä)tämä vinkkinä jos haluat ns.muuttopyörän terv:säästä veroissa,naapuri kyllä vahtii ajoasi,,miten niin ohitin oikealta=470€

Kokemuksen äänellä suosittelen että kaikki paperit on kunnossa ja mukana kun mopo tulee Suomen rajan yli.
Mutta,, jos on esim joku todistus että asut Saksassa
niin voit huoletta ajaa (itse) mopolla Suomessakin
olikohan 6 kk se aika,, sen jälkeen pitäisi ajaa takaisin
aatulaan (jos naapurit ei käräytä myös pitempään)

No niin, pyörä tuli ostettua ja kaikki paperit sain mukaani. Myyjä oli poistanut pyörän rekisteristä myyntipvän aamuna. Pyörä jäi Saksaan. Nyt on tuskainen kk odotus että pääsee takaisin.

Onko kellään kokemuksia, mitä nuo vakuutukset (liikenne + kasko) maksavat 0-bonuksilla ulkomaalaiselle, joka on rekisteröitynyt kaupungin (Hampuri) asukkaaksi? Pankkitilin avasin samalla reissulla, joten papereista taitaa puuttua enää vakuutus.

Suomessa vakuutusyhtiö ei suostu kirjoittamaan todistusta bonuksista, ilman että bonukset siirtyisivät paperin mukana Saksaan(auto jää nyt ainakin syksyyn asti Suomen rekisteriin).

Ajokorttiotetta (AKE:lta) suosittelivat vakuutusyhtiöstä, jolla kuulemma jotkut ovat saaneet vakuutusmaksuja alemmas ulkomailla, totta vai tarua?

Aki

Back