Käytettyjen hintapyynneistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MRi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MRi

ex-YCC #149
Kuten tuolta Honda keskustelussa olevan aiheen alta ilmenee tuli neljä vuotta palvellut kuussatanen cebari vaihdettua uuteen XX:ään. Vanha meni vaihdossa syystä että a) ei oma kiinnostus riittänyt myyntiin b) omasta mielestäni sain siitä lähelle sen realistisen myyntihinnan. Mutta oliko mun käsitys realistisesta myyntihinnasta sitten oikea?

Vanhan mopon faktat, plussat ja miinukset:

Faktat:

Honda CBR 600 F4, vuosimalli 2000, käyttöönotto 2001 eli ns. ylivuotinen malli / viimeinen kaasareilla, ajettu 44 tkm

Plussat (ainakin mun mielestä):
- 1 omistaja, pyörän historia tiedossa
- ei kolaroitu
- täydellinen huoltokirja
- täysin orggiskunnossa
- huoltojen lisäksi keula täysin huollettu 42 tkm:ssa
- kulutusosilla enemmän edessä kuin takana (ketjut, rattaat, palat)

Miinukset:
- renkaat aivan loppu (n. 300 e)
- kallein 48 tkm huolto edessä (n. +400 e ?)
- käytönjälki jo vähän näkyy
- kilsojakin on jo jonkun verran
- faija onnistui paikoiltaan kippaamaan pyörän ekana kesänä, oikean puolen tarra rispaantunut (alkuperäinen tarra maksaa muuten 170 e ilman asennusta)

Mun mielestä realistinen myyntihinta olisi ollut 7500e, uusilla renkailla ja huolto tehtynä ja pyyntihinta alle 8 tonnia. Ja vaihdossa sain ton omasta mielestäni realistisen myyntihinnan vähennettynä em. huolto- ja rengaskuluilla (joita siis en tehnyt/vaihtanut).

Miten mettässä mun ”realistinen” myyntihinta sitten lienee ollut (?) kun esim. nettimotoa kattomalla pyyntihinnat vastaavissa ovat:

F4 -99 6900-9600 e
F4 -00 8150-9200 e
F4i -01-04 8800-10900 e

Mopot on tietty yksilöitä ja just kulutusosien kunto yms. vaikuttavat kunnon ja km lisäksi hintaan ja pyyntihintahan on eri asia kuin myyntihinta.

Uuden F4:n saa harmaatuotuna n. 11350 e ja Brandtin tuomana n. 11800e (jos/kun saa saman alennuksen kuin XX:stä). En tiedä hämääkö tässä eurot itteä vai muita, mutta jotenkin uusien ja pyyntihinnoiltaan kalleimpien käytettyjen hinnan erot tuntuvat aika pieniltä.

Ja vuonna 2001 toi mun ylivuotinen maksoi 14632 e (87000 mk) ja uuden ruiskumallin ovh oli 17992 e ( 106980 mk). Nythän sillä saa jo melkein XX:n minkä ovh oli tuolloin 23542 e (139980mk).

Niin ne ajat muuttuvat, joskus jopa parempaan suuntaan.

PS. Ja tää ei sitten ollut toisiin ajatuksiin tulleen katkeroituneen miehen tilitystä

Öööö... Siis ne hyvitti siitä alle 7 tonnia? Vai ymmärsinkö väärin?

No enivei. Nyrkkisääntö näissä kauppahommissa on semmoinen, että liikkeet kusettaa aina!
Nehän laskee vanhan pyörän hyvityshinnan uuden ovh-hinnasta ja sillä konstilla ne saa todellisuudessa aivan perseestä olevan tarjouksen kuulostamaan asiakkaan korvaan jotenkuten siedettävältä... Ja kun on helvetin kova pyöräkuume päällä niin NAPS! Kala ui koukkuun ja liikkeen toimitusjohtaja hykertelee tyytyväisenä.
tounge.gif

AINA kannattaa myydä vanha pyörä itse ja ostaa uusi suoraan. Ja kun vähän viitsii nähdä vaivaa kyselemällä tarjouksia eri paikoista, niin uusien hinnat on jotain aivan muuta kuin ovh...

No tässä kohtaa porukka sitten valittaa, että kun se on niin hankalaa ja aikaavievää puuhaa se vanhan pyörän myyminen ja kuinka helppoa se on mennä vaan liikkeeseen ja vaihtaa uuteen jne jne... Mutta kun hinnan laittaa heti kohdilleen eikä ala kokeilemaan kepillä jäätä, niin varmasti menee nopeasti kaupaksi.

Ja sen vanhan pyörän voi sitäpaitti myydä ihan puoli-ilmatteeks ja siltikin rahaa säästyy verrattuna siihen, että vaihtaisi sen liikkeessä uuteen. Näin se homma etenee
033102beer_1_prv.gif

Ostin vuonna 2003 uuden kusiaisen (gsxr). Suomipyörä josta maksoin 13000€. Nyt se lähti vaihdossa ja hyvitys oli 11000€. En koe tulleeni kusetetuksi, sanokaa te viisaammat, että olenko kusetettujen listalla?
smile_org.gif

Kyllä, pienellä laskutoimituksella pääsee tuohon alle 7 tonnin summaan, jota siis pidän lähelle sitä realistista myyntihintaa.

Kauppa käytiin nimenomaan niin, että ensi keskusteltiin uuden myyntihinta ilman vaihdokkia, jotta uuden XX:n hinta tuli mulle selväksi. Vasta sen jälkeen määriteltiin vaihdokin arvo. Eli sitä itsekusetusta tässä ei ole tapahtunut, että vanhan pyörän hyvitysarvoa olisi missään vaiheessa edes verrattu OVH:n.

Kukaan/mikään instanssi ei taida keräillä käytettyjen prutkujen myynti/pyyntihintoja kuten esim autolehdet autoista.

... No enivei. Nyrkkisääntö näissä kauppahommissa on semmoinen, että liikkeet kusettaa aina!
...
Mua häiritsee taas kerran tuo 'kusetus' -sanan käyttö jotenkin liian helposti.

Ehkä mä en enää tiedä, mitä nykyjengi tarkoittaa 'kusetuksella'. Mun mielestä se on jonkinasteista huiputtamista, petosta, valehtelua tai muuta moraalitonta.
Ei tavallinen mp-liike mun mielestä ketään kuseta, jos se tarjoo sulle moposta vähempi mitä itse haluaisit! Eihän sun ole pakko tehdä sitä kauppaa jos tuntuu pahalta.
omg.gif

Pikkasen hankala verrata vaihtohyvitysten hintoja... paras vertailusuure olisi välirahan määrä.

... No enivei. Nyrkkisääntö näissä kauppahommissa on semmoinen, että liikkeet kusettaa aina!
...

Ehkä mä en enää tiedä, mitä nykyjengi tarkoittaa 'kusetuksella'. Mun mielestä se on jonkinasteista huiputtamista, petosta, valehtelua tai muuta moraalitonta.
Ei tavallinen mp-liike mun mielestä ketään kuseta, jos se tarjoo sulle moposta vähempi mitä itse haluaisit! Eihän sun ole pakko tehdä sitä kauppaa jos tuntuu pahalta.
omg.gif
Joo...vähän samoilla linjoilla...
Kyllä se on tasan itsestä kiinni et millä hinnoilla vaihtokaupan tekee.
Jos ei miellytä, niin tingi, koska esim tonni tunnin tinkimisestä on tuntipalkkana jo ihan jees. Jos ei edelleenkään miellytä, niin kysy muualta. Suomalainen kaupankäynti otetaan jotenkin aina niin pirun henkilökohtaisesti. Sehän on vain rahaa ja neuvottelutaitoa..Ei siinä kenekään vaimoa olla viemässä.

Netti on kätevä peli tässä suhteessa, koska hintavertailun tekeminen on aika vaivatonta...Vuosimalli/kilsat jne löytyvät yhdellä istumisella, eikä tarvitse kuunnella myyntipuheita ellei halua. Ja sit tälläset kyselyt esim .ORGissa auttavat toki sata, koska ammattilasia (joihin en itse todellakaan kuulu) on täällä useita JA joilla lienee tähänkin porinaan paljon jykevämpää sanottavaa.

Itse myyminen kannattaa tietenkin aina, mutta on vähän vaivalloisempaa, eikä välttämättä toteudu ihan niin äkkiä.
Nimim hätäiset vaihtajat maksavat enemmän...

Lisää kommentteja vaan!
lookaround_orig.gif

Hyviä kommentteja. Kannattaa aina muistaa että tärkein asia kuitenkin on se rahamäärä jonka joutuu vaihdossa maksamaan. Uuden pyörän hinnoittelu ja vaihtopelin hinnoittelu ovat asioita joilla kaupanteossa tietysti pelataan. On kuitenkin tärkeätä pitää oma focus selkeänä: välirahan määrä ratkaisee. Tämä tietysti on helppoa silloin kuin vaihtaa pyöräänsä uuteen. Tällöin kuin kaupanteon kohde on liikkeissä aina sama (=virheetön ja uusi). Käytettyyn vaihtaessa on tilanne tietysti hieman erilainen.

Kusetuspuheet jättäisin omaan arvoonsa. Kyseessä on puhdas kaupankäynti ja siihen liittyvä hinnoittelu. Kaupankäynnin tarkoitus on synnyttää katetta. Kysessä on ostajan ja myyjän vapaa- ehtoinen sopimus. Mikäli sopimus ei itseä mielytä, jättää sopimuksen tekemättä (=pyörän ostamatta)
Mikäli haluaa itse tehdä katetta mopokaupalla, perustaa mopokaupan.

Keep it simple
tounge.gif

Mulle tarjottiin 93 bladesta BW:ssä hyvitystä n 5000e, jos aivan virheetön niin 5500, mitä epäilin. Myin sen yksityiselle vajaalla 6000:lla eurolla. Aluksi arvioin myös oman pyörän arvon yläkanttiin, mutta selailtuani hintoja tiputin hinnan realistiselle tasolle ja samantien meni kaupaksi. Ja AINA kotiin päin jos saa vaikka satasen enemmän yksityiseltä kuin kauppiaalta vaihdossa.

Minusta ei kannata liikaa kiinnittää huomiota siihen, paljonko vanhasta hyvitetään vaan välirahaan. Vaihtokauppoja tehdessä kannattaa ensin kysyä tarjousta haluamastaan pyörästä suoralla kaupalla. Sen tarjouksen jälkeen voi tarjota vanhaa pyörää vaihdossa ja kysyä välirahaa. Kun suorasta tarjoushinnasta vähentää käsirahan määrän, saa hyvän arvion siitä, paljon liike todellisuudessa pyörästä hyvittää. Sitten voi miettiä, saisiko vanhan pyörän itse myytyä saatua erotusta suuremmalla summalla vai kannattaako se väliraha maksaa.

...

omg.gif
Mä oon ainakin saanut mopo ja autoliikkeistä useasti niin härskejä "kepillä jäätä" tarjouksia, että monesti on täysin perusteltua puhua kusetuksesta.
tounge.gif

Njoo. No onhan se ehkä vähän turhan voimakas sana kuvaamaan liikkeiden kaupankäyntiä ylipäätään. Pakkohan tietysti niidenkin on leipänsä tienata ja liikkeen kulutkin on suuret ja mitä niitä fraaseja nyt olikaan... Mutta sen verran kyllästynyt mä oon niiden hyvitystarjouksiin, että saavat tienata sen leipänsä joltain muulta...

Kyllä, pienellä laskutoimituksella pääsee tuohon alle 7 tonnin summaan, jota siis pidän lähelle sitä realistista myyntihintaa.

Kauppa käytiin nimenomaan niin, että ensi keskusteltiin uuden myyntihinta ilman vaihdokkia, jotta uuden XX:n hinta tuli mulle selväksi. Vasta sen jälkeen määriteltiin vaihdokin arvo. Eli sitä itsekusetusta tässä ei ole tapahtunut, että vanhan pyörän hyvitysarvoa olisi missään vaiheessa edes verrattu OVH:n.
No ennätin jo säikähtää, että ovh-hintaan oli laskettu...
tounge.gif

Ja jos luulet, että et olisi mistään muualta saanut uudesta pyörästä parempaa tarjousta suoralla ostolla, niin siinä tapauksessahan tuo kuulostaa ihan jees kaupalta.

Kauan sitten eräs luettujen kirjojen kauppias sanoi että "kauppa perustuu aina petokseen". Eria asia on sitten kuka pettää ketä ja kuinka paljon
tounge.gif
Siis se väliraha on tärkeä, ei hyvityshinta. Kaupallahan se kauppias elää, suotakoon se hänelle mutta jos hän haluaa uuden mersun talveksi niin ostakoon jonkun toisen rahoilla.
033102bebe_1_prv.gif

confused_orig.gif
Ei kauppaliikkeet ole joulupukkuja. Katetta on tultava jos meinaa elää. Kuka muukaan kulut ja voitot maksaa kuin asiakas.

Back