Käytetyistä renkaista

Teemu Tanila

New member
Kertokaapa kokeneemmat kuinka paljon renkaiden pitoon vaikuttaa se, että niillä on ajettu jonkun verran melko railakasta vauhtia radalla ja sitten otettu irti ja laitettu talven yli säilöön.

Ostin nimittäin juuri tuollaiset hieman käytetyt ratakumit ja ne vaikuttavat kyllä hieman sulaneilta ja kovettuneilta, en nyt oikein tiedä mikä se oikea termi olisi kuvaamaan niiden kuntoa. Tuli vain mieleen, että mahtaako näiden pito olla enää kelvollinen ratapuuhiin ts. toimivatko lämpenemisen jälkeenkään jos kerran on se seos kovettunut?

No mitkä renkaat ne on, noin tarkalleen? Kuinka paljon on "jonkun verran"?

Jos ovat tavanomaiset ratakumit, niin harkita voi, radalla tuhottaviksi. Katukäyttöön ja vain satunnaiseen radalla käyntiin niitä ei kannata hommata, parempi laittaa hyvät sporttipyörän gummit ja ajaa niillä ne rata-ajotkin. Hyvin toimivat.

Mutta noin muuten, eipä ne yleensä vielä pilalla ole, eli toimivat kyllä, kunhan lämpenevät kunnolla. Eri asia sitten kannattaako niitä tosiaan hommata, noin tavallisen satunnaisen ratakävijän näkövinkkelistä. No, oma 2-senttiseni sanoo että eipä juuri, jos ei aja alvariinsa radalla. Vaikka se käytettyjen kisakumien käyttö kovasti muodikasta nykyään onkin.

Kyseessä Dunlopin 208gp etunen ja 209gp takanen. Etunen kokonaisuutena 90% kunnossa. Takarinkula keskeltä 90% kunnossa, oikea laita 60%, vasen laita 80%.

Ei paha hinta ollut, sitä vain ajattelin, että uskaltaako noilla vielä kuinka rankasti lasketella radalla menemään juuri sen kovettumisen takia. Ajan sitten joka tapauksessa kadulla loppuun kun ovat kerran keskeltä melkein priimat.

smile_org.gif

Kommentoikaapas nyt te jotka enemmän radalla käytte, porukalla on varmaankin omakohtaista kokemusta käytetyistä/kovettuneista ratarenkaista...

Itse ajalen pääasiassa käytetyillä 208/209GP'llä, kadulla ja radalla, kun niitä saa kohtuuhintaan.

Toimivat ihan hyvin tällaisen AvarageJoe'n käytössä.

-J-

Sanotaan että ratakäytössä kumi kestää viisi lämmitystä (lämppäreillä) ja sen jälkeen alkaa menettämään ominaisuuksiaan. Itse en ole tuollaista havainnut. Ajan ilmeisesti liian hiljaa...

Jos rengas on kunnolla säilytetty (tasalämpö ja suojassa auringonvalolta) niin ei se kai pahemmin miksikään mene. Omakohtaisia kokemuksia ei ole tuollaisen käytetyn ja talven yli säilytetyn kumin pidosta, mutta en kyllä luottaisi sellaisen kumin pito-ominaisuuksiin. Jos tuollaiset ostaisin niin ostaisin ne kevään ensimmäisille kilometreille karhealle asfaltille, koska se sitä kumia kuluttaa aika railakkaasti.

Sanotaan että ratakäytössä kumi kestää viisi lämmitystä (lämppäreillä) ja sen jälkeen alkaa menettämään ominaisuuksiaan. Itse en ole tuollaista havainnut. Ajan ilmeisesti liian hiljaa...

Jos rengas on kunnolla säilytetty (tasalämpö ja suojassa auringonvalolta) niin ei se kai pahemmin miksikään mene. Omakohtaisia kokemuksia ei ole tuollaisen käytetyn ja talven yli säilytetyn kumin pidosta, mutta en kyllä luottaisi sellaisen kumin pito-ominaisuuksiin. Jos tuollaiset ostaisin niin ostaisin ne kevään ensimmäisille kilometreille karhealle asfaltille, koska se sitä kumia kuluttaa aika railakkaasti.
Yhdyn edellisen puhujan mielipiteisiin. Eli kevään ekaliukkaille nuo renkaat ja sitten ratahommiin ihan oikeat tuoreet renkaat... Takaan että huomaat eron ja ei tarvii miettiä pitääkö ne renkaat... (tulee helposti vahinkoja kun ei pää kestä ja jarrutat väärässä paikassa refleksin omaisesti).

Itse olen aina treenannut viimevuotisilla renkailla ekaan kisaan asti...  
nixweiss.gif
Oletko miten säilönyt rinkulat talven yli? Oletko huomannut mitään eroa kumeissa (vanhat vs. uudet)?

Itse lähden treenaamaankin uusilla rinkuloilla heti kauden alusta lähtien, näin on heti oikeanlainen tuntuma kauden alusta lähtien kumeihin. Merkkiä en vaihda missään nimessä kesken kauden.

Oletko miten säilönyt rinkulat talven yli? Oletko huomannut mitään eroa kumeissa (vanhat vs. uudet)?

Itse lähden treenaamaankin uusilla rinkuloilla heti kauden alusta lähtien, näin on heti oikeanlainen tuntuma kauden alusta lähtien kumeihin. Merkkiä en vaihda missään nimessä kesken kauden.
Noin kymmenessä asteessa varastossa ilman mitään muovipussitingeltangelia. Ajan pari ekaa kiekkaa rauhallisemmin, että pinta hioutuu ja sinerrys poistuu.

Totta kai siinä nyt eron huomaa uusiin verrattuna, mutta kyllä noillakin kovaa pääsee. Olen aika konsistentisti päässyt sekunnin sisään omista enkoistani. En minä niillä kisaan lähtisi, mutta kyllä niillä treenaa. Enemmän on merkitystä kokonaiskierrosmäärällä kuin talven seisonnalla.

Toki itsekin treenaisin mieluummin uusilla, mutta persus ei kestä.

Back