Käytetyn pyörän ostohuolto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaveNoFear
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HaveNoFear

New member
Itse ostin -99 CBR:n syssyllä ja mittarissa 27tkm. Onko vinkkejä kokeneemmilta kun mietin noita huolto/tarkistuskohteita ostettuun käytettyyn pyörään. Nyt olen jo ketjut ja rattaat vaihtanu sekä tietysti öljyt+suodattimen (ja muut pakolliset kuten sliparin
biggrin.gif
)

Onko noinkin "uudessa" pyörässä aiheellista kajota tulppiin tahi nokkaketjuun ja kiristimeen tai vastaaviin "kulutus"-osiin kun ainakaan ei oireillu mitään sen 300km aikana kun ajoin kotio???

Entäs nesteet kuten jarru- ja jäähdytin- ?? Määrän olen kyllä tarkistanut mutta entäs laatu?!?

Pistäkkee listoo tärkeimmistä asioesta!!!
 
keulaöljyt, takahaarukan laakerin voitelu, jarrunesteet, tulpat.

hyvät renkaat ja tarkista jarrupalat.

Jarrupalat kannattaa ottaa irti vaikka olisivat hyvät, ja puhdistaa jarrusylinterit(purkamatta), ja puhdistaa ne liukutapit. varmistaa että toimii herkästi.

voidella vaijerit. tarkistaa pyöränlaakerit. jätä se nokkaketju rauhaan.

JakeT.
 
Oma tapani käytetyn kanssa on käydä koko huolto-ohjelma läpi ellei ole mitään näyttöä siitä, että kohde on hoidettu ohjelman mukaisesti eikä niin ollen tarvetta olisi. Ja talven aikana on tapana vaihtaa kaikki nesteet. Paitsi pikku-Hondan keulaöljy joka toinen vuosi kun vuosittainen ajo on muutama tuhat ja huoltoväli 18000 km.
 
Ostin itse viime talvena käytetyn mopon, tyylillä sika säkissä.
En ollut ennen tehnyt juuri mitään nelitahtisille vekottimille, mutta räjäytin sen talliin kuitenkin, kun oli kerta kevääseen asti aikaa ihmetellä. Tarkastin venttiilien välykset yms. perus rasvailut, eikä ylimääräisiä osia kokoamisen jälkeen jäänyt(paljon). Huoletta meni koko kausi.

edit- Niin yritin siis sanoa, että jos on aikaa ja talli, niin eipä siinä pyörään tutustumisessa mitään häviä. Haynesin manuaalin mukaan räpeltelin.
 
ne laakerit kaipaa tarkistusta ja voitelua, joilla takahaarukka laakeroituu runkoon, ja myös ne takaiskarin alalinkut. aika helppo, varsinkin jos on talli ja keskiseisontatuki pyörässä. tai saa pyörän roikkumaan perä ilmassa.

keulaöljyt rupeavat menettämään vaimennusta 5000km ajon jälkeen. yli 10-15 ajetut kannattaa ehdottomasti vaihtaa, ne on yleensä silloin jo muuttaneet väriäänkin mustemmaksi. lopulta se öljy ohenee ja sinne tulee enemmän kosteutta, lopulta se tulee stefoista läpi, vaikka ne olis ehjät.

joissain pyörissä vaihto on helppo.alaroppu irti ja yläpään korkki irti ja öljyt tulee pihalle, sitten uudet sisään.

Upsidedown keulat on vähän hankalia, mutta nekin voi vaihtaa purkamatta, ottaa keulaputken irti ja avaa yläpään ja lorauttaa öljyt pois.
 
Back
Ylös