• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytetyn pyörän takuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Stick
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

The Stick

New member
Eli niinkuin otsikko jo sanoo on pohdinnan aiheena käytetyn pyörän takuu. Itse nyt aloittelevana motoristina hakusessa on käytetty pyörä, niin järki- kuin budjetti syistäkin. Jotkut liikkeet nähtävästi myöntävät myymilleen käytetyille pyörille takuun, jopa 12kk niinkuin esim. Yarde TL1000Rään  
062802jumpie_prv.gif

Itse en kyseistä pyörää ostanut, mutta myönnetty takuu herätti kiinnostukseni... Selvittelin asiaa hieman eteenpäin ja sain selville, että suomessa on ainakin kaksi Takuuyhtiötä jotka myöntävät takuita summasta XXX€ käytetyille moottoripyörille!  
inlove.gif

Periaatteessa siis ymmärtääkseni riittää, että näiden yhtiöiden valtuutettu tarkastaja tarkistaa pyörän ja jos päätös on myönteinen takuu myönnetään, sitä kuka maksaa takuun en tiedä, myyjä, ostaja tai joku. Pääpointti on se, että tämän takuun voi ymmärtääkseni saada myös yksityiseltä ostettuun pyörään!!
thumbs-up.gif

Kohdallani rajoittava tekijä takuun myöntämiseen on vain se, että takuu myönnetään tällähetkellä lähtökohtaisesti 2002 ja siitä uudempiin pyöriin...

Kyseiset takuuyhtiöt ovat Fragus (takuita vain yrityksille), sekä Finn-takuu (myöntää takuita myös yksityiskauppoihin)

Korjatkaa jos olen väärässä!!!

En tiedä aiheen tarpeellisuutta, minulle tämä kaikki oli uutta ja ihmeellistä  
idea3.gif

...Pääpointti on se, että tämän takuun voi ymmärtääkseni saada myös yksityiseltä ostettuun pyörään!!...
Enpä ole itsekään nähnyt kenenkään yksityisen mainostavan Nettimotossa pyöräänsä vaikkapa vuoden takuulla... Voisi olla haluttukin fiitsöri ostajan kannalta, saattaisipa maksaa paremman hinnankin kuin vastaavasta pyörästä perinteisellä "perävalotakuulla"

Itse en kyseistä pyörää ostanut, mutta myönnetty takuu herätti kiinnostukseni... Selvittelin asiaa hieman eteenpäin ja sain selville, että suomessa on ainakin kaksi Takuuyhtiötä jotka myöntävät takuita summasta XXX€ käytetyille moottoripyörille!  
inlove.gif

Periaatteessa siis ymmärtääkseni riittää, että näiden yhtiöiden valtuutettu tarkastaja tarkistaa pyörän ja jos päätös on myönteinen takuu myönnetään, sitä kuka maksaa takuun en tiedä, myyjä, ostaja tai joku. Pääpointti on se, että tämän takuun voi ymmärtääkseni saada myös yksityiseltä ostettuun pyörään!!
thumbs-up.gif

Kohdallani rajoittava tekijä takuun myöntämiseen on vain se, että takuu myönnetään tällähetkellä lähtökohtaisesti 2002 ja siitä uudempiin pyöriin...

Kyseiset takuuyhtiöt ovat Fragus (takuita vain yrityksille), sekä Finn-takuu (myöntää takuita myös yksityiskauppoihin)

Korjatkaa jos olen väärässä!!!

En tiedä aiheen tarpeellisuutta, minulle tämä kaikki oli uutta ja ihmeellistä  
idea3.gif
Juu,

Itellä perhetuttu on merkkiliikkeessä duunissa... nämä liikkeiden antamat takuut käytettyihin autoihin ( pyörissä varmasti sama homma ) ovat kolmannen osapuolen myöntämiä vakuutuksia jotka maksetaan myönteisen päätöksen tultua autoliikkeen toimesta... tämä maksu toki lisätään siihen vaihdokin hintaan...

Mainostettiinhan nettiautossakin yksityisten välille tätä sama palvelua joskus taannoin, sen 3kk tai 6kk takuun sai ostaa autolle kunhan tietyt ehdot täyttyi tms...

Välillä olen funtsinut noita delta-auton 5v ja 7v takuita, onkohan ne ihan oikeita tehtaan takuita vai kolmannelta osapuolelta ostettuja vakuutuksia...

Sattuu olemaan molemmissa Fraguksen takuu. Omistaja Santander
Bank, kakkonen Euroopassa, osti joku aika sitten pikkurahoillaan
GE-Moneyn pois kuleksimasta. Laittoivat yhtä pyörääni viime kesä-
nä 4500 €:lla mukisematta. Maksaahan se takuu tietysti ostaessa,
se pitää vain hyväksyä ja sitten hyötyä, jos niin sattuu käymään.
Eivät ne sitä joka mopoon edes "myy", vaan pelin pitää olla tarkas-
tettu. On siitä mukava takuu että on pyöräkohtainen. Eli jos ja kun
myyn jomman kumman vehkeeni tänä keväänä tai kesänä, seuraa se
takuu joko Norsua tai MTS:aa, eikä meikäläistä. Takuun pitää olla
sellainen, ettei takaajapuolella massi ihan heti lopu pikkuvikoihin.
Ai niin, se omavastuu on 50 € ja vain ensimmäisen kerran, joten ei
kalliiksi tule, jos paukahtaa ilman omistajan huolimattomuutta tai syytä.
MTS:n takuu on 2-vuotinen ja päättyy 8/2010, että sillai.

Juurikin näin kun tuossa jo yläpuolella on vastattukin. Takuu on kolmannen osapuolen myöntämä ja sitä varten vaatii valtuutetun tarkastajan...

Itse olen ainakin valmis sijoittamaan eruoja summan X, vaikkapa 6kk takuuseen, jos ja kun ostan pyöräni yksityiseltä.

Eipä tarvitse sitten vahingon sattuessa itkeä takavalotakuun kattavuutta
033102bebe_1_prv.gif

En tiedä, onko muilla merkeillä kyseistä käytäntöä, mutta ainakin Ducatilla näyttäisi olevan yhden vuoden tehtaan takuu käytetylle Ducatille. Muistaakseni ainakin R.M.Heinolla on myyty käytettyjä Ducateja tällaisella takuulla. Olen nähnyt myös joissakin englantilaisissa Ducati-liikkeissä samanlaisia mainintoja. Yksityiskohdista ei ole sen paremmin varmaa tietoa, mutta käsitykseni on, että takuu on samanlainen kuin uudellakin, vain lyhyempi (uudella on kaksi vuotta).

Perjantaina sain Finn-takuusta vahvistuksen, vm. 2004 Triumph Daytona 955i takuu 360€ vuosi/10tkm
thumbs-up.gif

Mielestäni kohtuuhinta siihen nähden jos vehkeet hajoaa, muutenhan tuo on kallis vakuutusten ym. lisäksi, onneksi elämä on!!
buttrock.gif

Nyt vaan toivotaan, että Trumppa toimii ilman murheita
sport05.gif

Enpähän jaksa uskoa käytetyn Ducatin tehdastakuuseen. Ero, mikä
niillä on muihin on se, että uuteen voi laittaa tehtaan virityspalikat
menettämättä takuuta. Heino taitaa ostaa ne takuunsa ihan samoin
kuin muutkin. Korjatkaa jos olen väärässä.

No niin, uskottava se on. Poikkesimme eilen kaverin kanssa viime hetken visiitillä Heinolla ja sillä aikaa, kun kaveri tinkaili pyöräkauppaa, kyselin tuosta Ducatin käytetyn takuusta. Paljon tuli tietoa ja kaikkea en ehkä muistakaan, mutta pääpiirteissään se menee seuraavasti: Takuun myöntää Ducatin tehdas. Takuun voi saada käytetylle Ducatille, joka on alle kahdeksan vuotta vanha (ensimmäisestä käyttöönottopäivästä) ja ajettu alle 60000 km. Takuuehdot ovat samat kuin uudellekin, poikkeuksena takuuaika, joka on yksi vuosi (uudessa kaksi vuotta). Huomioitavaa on, että takuuseen kuuluu myös tiepalveluturva kuten uudessakin, tämänkin kesto on yksi vuosi. Jotta takuu voidaan saattaa voimaan, tulee pyörään tehdä tarkistuslistan mukaiset toimenpiteet, jotka ovat käytännössä samat kuin isompi huolto (20000 km). Tästä syystä kuulemma, mikäli Heinolla tehdään vaihtopyörään tuo iso huolto, niin pyörään hommataan yleensä samalla tehtaan takuu. Takuusta saa samanlaisen takuukirjan kuin uudestakin ja takuu astuu voimaan, kun pyörä myydään asiakkaalle. Mielenkiintoinen seikka oli myös se, että takuun voi hankkia myös yksityinen Ducatisti. Tällöin tehdään tietenkin myös nuo tarkistukset ja niinpä se kannattaa hommatakin ison huollon yhteydessä. Kuluttajalle takuu maksaa 185,- € - 370,- € mallista riippuen (en muista täysin varmasti hintoja) + tietenkin se huolto.

Lueskelin tuon Finntakuu-firman Lisäturva Moto-takuun ehtoja => ne on aika mielenkiintoisia, esim. hammaspyöriä niin vaihteistossa kuin perässä ei korvata. Tarkoittaisiko tämä etä esim. perän rikkoutumista ei korvata ?  Toisaalta siinä puhutaan että ne korvatan, jos niiden rikkoutuminen on johtunut toisen, takuun alaisen osan rikkoontumisesta ensin (laakerin vioittuminen) ?
TÄSSÄ on ko. takuuehdot.

Kokeilin mitä maksaa => ohessa tarjous :

Tarjous Lisäturvasta ajoneuvollesi on laskettu seuraavilla tiedoilla:

Moottoripyörän merkki: BMW
Moottori: 1101cc to 1200cc
Vuosimalli: 2007
Omavastuu: 250 eur
Mittarilukema: 25000 km

Lisäturva Moto
12 kk tai 10 000 km 424.80 eur

Saksasta ostettuun 5v/50tkm ajettuun bemariin tuli vuoden takuu kaupan päälle. Yritin sitä tinkiä pois, mutta eipä myyjä suostunut. Vakuuttaja oli Car Guarantee, ja vakuutus oi EU-alueella voimassa.

Fraguksen takuu ainakin toimii, ja ottaisin sen omaani pyörään jos suostun jossain vaiheessa nykyistä mopoani vaihtamaan.
Finntakuun hinnat muistaakseni ovat Fragusta huomattavasti kalliimmat.......?
Jos jollain ei Fraguksen takuu toimi, niin laita mulle postia, niin uskon että asia saadaan kuntoon.... =)

Ei kai myönnä, liikkeestä pitää ostaa ja siellä tarkastaa ja antaa
todistus siitä, että myytävä tavara on kunnossa. Voin olla vääräs-
sä tässäkin. Niillä on kotisivu, josta kohta " Bike Warranty ". Sivut
kertovat jotain firmastakin.

ProCycle-takuu

sanoi:
Takuu myönnetään RB -liikkeestä ostetulle vaihtopyörälle 200 vuorokaudeksi käyttöönotosta.

Takuu kattaa normaalin ajokauden huhtikuusta lokakuuhun tai vastaavasti 10 000 km kumpi ennen täyttyy. Takuuehdot vastaavat moottoripyörän normaaleja takuuehtoja.

Asiakkaalle 200 vuorokauden takuu merkitsee huoletonta ja nautinnollista ajokautta. RB -liikkeestä ostettu moottoripyörä on tarkastettu ennen asiakkaalle luovuttamista.

Tuollainen pitäisi olla ainakin omassa uudessa käytetyssä pyörässä.
thumbs-up.gif

Turhuuksia ei nyky pyörät hajoa ellei satu olemaan huono säkä tai omistamaan kawan..
smile_org.gif
humpuukia.

Back