Keltanokka lähdössä lappiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 750cc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

750cc

New member
Olisi tarkoitus heittää toinen reissu lappiin reittiä Vaalan Aurinko ranta missä ensimmäinen yö mutta sit mennään tuntemattomia reittejä alustavasti Rovaniemi Ivalo Inari siitä sit Karasjoelle ja Nord Cap olisi kääntöpiste nyt kysyisin neuvoa yöpymis paikoista telttailu ei onnistu(vaimo)mutta mökkipaikat ne edulliset olisi hakusessa:)
 
Harri Nivan tiluksilla Muoniossa löytyi majoitusta oikein kohtuullisella hinnalla taannoin lapin kierroksella. Hyvät fasiliteetit kokonaisuudessaan, optimaalinen sijainti ja oikein hyvä aamiainen. Torniossa maksettiin mennessä puolet kehnommasta miltei puolet enemmän.
 
Kesänaikana löytyy hiihtokeskuksistakin halpaa majoitusta, viime kesänä Saariselän tunturihotellissa 35e/yö aamupalalla. Edelliskesänä 2hh Levillä 40e/yö, Rukalla 45e/yö ja Ylläksellä yksiö 35e. Kaikki hotelliin etukäteen soittamalla, booking.comissa kaikki nuo 15-20e kalliimmat
 
Kiitoksia tiedoista. Kilpisjärvellä hinta oli melkein satku

Siellä ei ole hullunlailla kilpailua ja norskeille sekin on halpaa...muuten Altassa on kohtuuhintainen hotelli se Thon hotell Vica, tai ainakin viime kesänä oli, muistaakseni 750 kruunua eli 80e, samassa tasossa kuin ne puukopit tienvarrella. Muuten seuraavaksi edullisin oli Altassa 1350kruunua
 
Ihan kannattaa ekana ottaa kartta käteen. Kilpisjärvi ei ole Ivalossa päinkään eikä sen puoleen Muoniokaan. Inarista saattaa olla yht´äkkiä kahden komen päivän matka Nordkappiin. Riippuu vähän miten etenee, mutta mopttoritievauhteja voi ajaa etelämmässäkin. Tuo oli hauska tuo Harri Nivan tilukset. Lienevätkö jossain Harrinivan lähistöllä? Siitä on vielä muutama sata matkaa pohjoisen.
 
Ihan kannattaa ekana ottaa kartta käteen. Kilpisjärvi ei ole Ivalossa päinkään eikä sen puoleen Muoniokaan. Inarista saattaa olla yht´äkkiä kahden komen päivän matka Nordkappiin. Riippuu vähän miten etenee, mutta mopttoritievauhteja voi ajaa etelämmässäkin. Tuo oli hauska tuo Harri Nivan tilukset. Lienevätkö jossain Harrinivan lähistöllä? Siitä on vielä muutama sata matkaa pohjoisen.

Sitä samaa pohjoistahan ne kaikki ovat :D, Saariselältähän nyt käy päiväseltään kevyesti Nordkapissa ellei tykkää nukkua iltapäivälle, eihän tuo nyt suuntaansa ole kun ~450 kilometriä kohtuunopeaa tietäkin vielä eikä tarvitse pelätä isompia ruuhkia.

Tuossa soppeli paripäiväinen ajelu, vielä voi oikaistakin mutta tuo Kaamasesta Lakselviin on oikeasti aika tylsä väli https://goo.gl/maps/9gPbW6XiWMM2
 
Norjan virallinen matkailusivusto listaa joitain vaihtoehtoja http://www.visitnorway.no/ Kunhan siellä saa viritettyä haut kohdalleen, vähän huono hakusysteemi, mutta yhteystietoja löytyy muutamille mökinvuokraajille. Muita hakuja on tietty nämä booking.com ja tripadvisor.com . Sitten on Hallwagin mainiot maantiekartat joissa majoitukset on merkitty mustalla mökinkuvalla, tosin aika harvaseltaan niitä tuolla pohjaisessa näkyy olevan.

Yksi taktiikka on varata (kalliit) hotellimajoitukset reilusti etukäteen, ja lähempänä katsella löytyykö parempia ja halvempia vaihtoehtoja, peruu sitten ne kalliit pois.

Ja päiväkilometrit tietty oman maun mukaan. Toiset tykkää pitkistä vedoista kaksi päällä aamusta auringonlaskuun (pääsee muuten tosi pitkälle!), toiset lyhyemmistä useammilla pysähdyksillä ja extempore kiertolenkeillä.
 
Hio vielä sitä kääntöpaikkaa ja reittiä. Unohda se rahastuspaikka/Disneyland ja käy vaikka Kilpisjärven kautta Lyngenin niemimaalla ja Ruotsin kautta takaisin. Näkemistäkin on monta kertaa enemmän.
 
varmaan jo huomannut homman, mutta turistit kesällä/autoilijat siis, vetää liinat kiinni(siis jarrut pohjaan) kun ne näkee poron tien reunalla, tai jonkun erikoisen horsman tai valkovuokon ja haluaa mennä sen poimimaan... parempi siis ettei ajele kenenkään takana :bye:
 
Se mikä tuli mieleen niin pohjosessa, oli Suomi tai Ruotsi tai Norja- ei välttämäti kannata kituuttaa tankkia tyhjäksi ennen tankkaamista jos kiertelee pienempiä teitä, eikä oo selvillä seuraavasta tankinpaikasta. Vaikka siellä onki bensaa saatavilla about joka kylällä ja joskus välilläki niin välit on pitempiä ku etelässä ja jos sitten saattuu että kylän ainoa asema onki pistäny lapun luukulle tai kortin lukija jumittaa, voi seuraava olla kaukana. Toki sieltä aina joku löytyy jolla on kannussa sen verran bensaa et perille pääsee, mut voi hetken etittää.
 
Norjasta yöpymisiä kannattaa katsella vaikkapa näistä. Tosin tuolla pohjoisessa valikoimaa ei ole niin paljoa.
 
Tässä hyvä Norjan kartta NORGESKART
ja vielä ilmasta päin Norge i bilder
Hyvä kartta, näkisiköhän joltain kartalta vielä asfalttitiet ettei eksy turhan pitkille sorapätkille? Kuten näillä sivuilla oleva kurakartta: http://www.kotiniitty.com/?path=kurakartta/?#7/63.759/27.319 Kukin valitsee kohteensa tietysti itse mutta suosittelisin varsinkin ensikertalaiselle jotain enemmän tajunnan räjäyttävää paikkaa kuin tuo lättänämpi Nordkapp, iskisi lapinhulluus rajummin eli minä unohtaisin päälaen ja menisin Käsivarresta Norjaan ja vaikka Bodön kautta takaisin Suomeen, silloin voisit yöpyä vaikka täällä, hyvä, halpa ja suomalaista puusaunaa saa lämmittää ilmaiseksi https://www.youtube.com/watch?v=DeJ7nG4v-yg . Mitteepä muut on tästä kohteen valinnasta mieltä? Tässä jotain lätinää Nordkapista ja enemmän jostain muusta. http://www.moottoripyora.org/keskus...orja-lofootit-2015?highlight=pohjoisin+paikka
 
Onhan se Nordkapp aikamoinen turistirysä eikä siellä ihan mahdottomasti ole nähtävää, mutta kannattaa siellä käydä jos mieli tekee. Semmoinen once in a lifetime-homma. Matkalla näkee monenmoista maisemaa ja pääsee päristelemään tunneleiden läpi. Nekään ei nykyään maksa siellä suunnilla mitään ja rahaa tarvitsee kaivella vasta nordkapp:n porteilla. Liian tiukkaa aikataulua ei kannata tehdä, koska samaa reittiä saattaa ajella n+1 karavaanaria.

Omalla reissulla majoituin ensin camping tenorinteellä, piipahdin nordkapissa ja seuraavan yön vietin Reppafjord Ungdomsenterissä. Teltan kanssa olin liikkeellä, mutta oli noista saatavilla myös mökkejä/huoneita.
 
Hotelli kultahovi Inarissa oli viimekesänä muistaakseni 75 eskoa yö. Upealla paikalla ihan juutuan joen rannalla. Aamupala ei kyllä ollut luksusta, mutta kahvia, jugurttia , leipää ja vihanneksia kuitenkin.
Altassa myös hotelli Scandic oli juurikin tuon n.75 eskoa yö ja todella hulppealla aamupalalla, sillä jaksoi ajella koko päivän. Norski tyyliin kalaa oli tarjolla useammassa mallissa kuin edes tiesin olevan olemassakaan.

Tosi puheella Norjaan ei kannata lähteä liian kireällä aikataululla, nopeus rajoitus on pääsääntöisesti 70 ja ylinopeudesta sakotetaan tuntuvasti. Syheröisillä vuoristo teillä ei ainakaan minulla edes haluttanut ajella paljoa tuota 70 nopeampaa, jyrkän mutkan varoitukset kannattaa ottaa todesta.

Tuollaisen pätkän ajelin yhtenä päivänä ja siinä oli kyllä jo minulle ihan riittämiin, klo 9:00 lähtö Inarista ja Altassa olin klo 18:00 suomen aikaa. Pysähdyksiä oli paljon, lähinnä kuvaus ja juoma taukoja, muttei yhtään yli puolituntista.

https://www.google.fi/maps/dir/Inar...7bfb3!2m2!1d23.2715496!2d69.9687376!3e0?hl=fi
 
No johan tuli pureskeltavaa,mutta juu ajan kanssa mennään ja toi Nord Cab on kummitellu mielessä et on se mentävä kääntymään saa sit rehvastella mopo pojille.Yhden asian opin kantapään kautta siitä Kilpisjärven reissusta et ilmat vaihtelee melko nopeasti joten kevlar farkut ja nahkatakki ei ole se asu mikä tällä reissulla on päällä.:)
 
Sitä samaa pohjoistahan ne kaikki ovat :D, Saariselältähän nyt käy päiväseltään kevyesti Nordkapissa ellei tykkää nukkua iltapäivälle, eihän tuo nyt suuntaansa ole kun ~450 kilometriä kohtuunopeaa tietäkin vielä eikä tarvitse pelätä isompia ruuhkia.

Tuossa soppeli paripäiväinen ajelu, vielä voi oikaistakin mutta tuo Kaamasesta Lakselviin on oikeasti aika tylsä väli https://goo.gl/maps/9gPbW6XiWMM2

Jesh, samaa jänkkää.

Nordkap on helppo hoitaa kotonakin: valkoinen muovikassi päähän. Sama visio. Aamupäivisin siellä näe mitään ja iltapäivisinkin vain tuurilla jotain.

Jos 750 cc olette alkukesästä menossa, laitan saunan lämpeemään Enontekiön Ylikyrössä kunhan raavitte luunne tontille. Se on siellä Kilpisjärven puoleisessa reunassa.

Kokonaisuutena arvioiden, parahin 750 cc, hankkeesi ei kuullosta mitenkään turhan vaikealta tai kunnianhimoiselta. Jopa Norja on tavallaan länsimaa. Rahaa menee tai ei mene, ok, mutta asiat on aika hyvin saamaksessa koko ajan. Olen siellä kurvaillut paljon ilman mitään ongelmaa. Seikkailua päin! Suunnittelematta paras! Ruotsissa on paremmat asfaltit, mutta Norjassa on lännenmiehen maisemat.
 
Back
Ylös