Kestävä rengas?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ttuttu

MotOrg ry
Kestävä rengas?

Jostain mopolehdestä luin viime syksynä jutun kestävästä mopon renkaasta. Kyseessä on selkeä touringrengas, jolla oli ajettu "kymmeniätuhansia". Ratailijat silmät kiinni nyt; haen tuonlaista rengasta ensi kesäksi "jytkyreissulle"! Mahdolliselle sellaiselle!?! :jpstyle: Parina kesänä on käynyt niin, että kesken reissun on metallit tulleet esiin. Enpä viitsisi kesken reissun lähteä haeskelemaan renkaanvaihtopaikkaa. Muistaako kukaan moista?
 
Jostain mopolehdestä luin viime syksynä jutun kestävästä mopon renkaasta. Kyseessä on selkeä touringrengas, jolla oli ajettu "kymmeniätuhansia". Ratailijat silmät kiinni nyt; haen tuonlaista rengasta ensi kesäksi "jytkyreissulle"! Mahdolliselle sellaiselle!?! :jpstyle: Parina kesänä on käynyt niin, että kesken reissun on metallit tulleet esiin. Enpä viitsisi kesken reissun lähteä haeskelemaan renkaanvaihtopaikkaa. Muistaako kukaan moista?

Ellei ole sitten jotain selvänäkijää palkkalistoillaan, niin minkä kokoista rinkulaa, ja mihinkä pyörään tulisi alle, on varmaankin asioita, joita ne siellä rengaskaupan tiskillä kumminkin tulee kysymään.
 
Vaihtoehdot lienevät Michelin Pilot Road 3 Tai uus Metzeler Z 8. Tää Z8 kesti mainiosti MP-Maailman kestotestissä Aprilia Tuonon alla samoin TM:n kestotestissä Kawan Z1000 SX:n alla. Dunlopin Roadsmart lienee myös aika hyvä.
Mutta jos oikeesti pitää "kymmeniätuhansia" kestää niin sitten pitää kyllä siirtyä selkeesti kovempiin seoksiin ja renkaisiin joita laitetaan Custom pyöriin.
 
Viimeksi muokattu:
Moro!

Mites Continentalin Trail Attack? Ainakin jostain foorumeilta lueskelleena saanut paljon kehuja kestostaan sekä myös suhteessa yllättävän hyvästä pidosta.
 
Juu... unohdin takarinkulan koon eli: 190/50 ZR 17 (73W) ja etunen 120/70 ZR17 (58W) Takanenhan se pruukaa kulua....
Jos reissulla on mittaa n 8000-9000km niin normirenkaat eivät (minulla) kestä!
 
Mulla oli viime kesän alla Pilot Road 3:set ja ajoin niillä 13tkm,ja vieläki ois menny muutama tuhat päälle...
 
Mulla oli viime kesän alla Pilot Road 3:set ja ajoin niillä 13tkm,ja vieläki ois menny muutama tuhat päälle...
Banditilla? Joo... sillä kestää renkaat paremmin. Mulla menee yleensä 8000-9000km/setti. Ensiasennusrenkailla ei mennyt kuin vajaa 7000km.
 
Renkaiden kestoon erittäin merkittävästi vaikuttavia tekijöitä on mm.:

- rengaspaineet
- ulkolämpötilat, keliolosuhteet (märkä / kuiva)
- mp:n paino ja teho (+ päällä oleva kuorma)
- kuljettajan ajotapa, ajonopeudet
- valitut reitit ja päällysteet.

Em. syistä johtuen voidaan jopa ihan identtisillä renkailla, joita 2 eri käyttäjää käyttää täsmälleen samanlaisissa moottoripyörissä, saada hyvinkin toisistaan poikkeavia km-tuloksia.

Varsinkin tuo ensiksi mainittu (eli rengaspaineet) jos sattuu olemaan päin peetä ja vielä alaspäin, mikä on sanotaanko yllättävän yleistä, niin ei mikään ihme, jos gummit ei kestä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on Pilot Road 2 kestäny jo n.11tkm ja pintaa on vielä jäljellä. Paineet n. 2,8bar, ajoa on suoritettu sekä hyvällä että huonolla asvaltilla kovaa ja korkeelta :)
Niin ja radallakin on renkaalla käyty
 
Rengaspaineitten merkitys mietityttää,sillä takana 2,9 (ohjekirjan mukaan) tuhosi renkaan 3000km ajolla.
Reippaamman menon jälkeen rengas oli niin kuuma,ettei siinä viitsinyt kauaa räpylää pitää. Renkaasta katosi silmissä 1/3 osa tietysti keskeltä ja sivut olivat täynnä pientä repeämää. Contisport Attack. Taisi paineet olla ajon aikana ihan jotain muuta, kuin 2,9 bar???? Eturenkaasta menivät sivut,keskelle jäi pintaa. Pitäisikö paineita tiputtaa ainakin takana??
 
Rengaspaineitten merkitys mietityttää,sillä takana 2,9 (ohjekirjan mukaan) tuhosi renkaan 3000km ajolla.
Reippaamman menon jälkeen rengas oli niin kuuma,ettei siinä viitsinyt kauaa räpylää pitää. Renkaasta katosi silmissä 1/3 osa tietysti keskeltä ja sivut olivat täynnä pientä repeämää. Contisport Attack. Taisi paineet olla ajon aikana ihan jotain muuta, kuin 2,9 bar???? Eturenkaasta menivät sivut,keskelle jäi pintaa. Pitäisikö paineita tiputtaa ainakin takana??

Paineet on sulla ollu liian alhaiset. Taakse kylmäpainetta 3.2 ja eteen 3. Tämmöisillä paineilla oon saanu renkaat kestämään myös tourinkia
 
Pitäs jo pikkuhiljaa saada micheliniltä sponsseja kun mainostan ties monettako kertaa.. Pilot Roadeja :)
17200km ajettu PR2-takarengas on nyt busassa ja vielä pienet naarmut löytyy kuviosta. Menee kyllä vaihtoon ennen kuin 20k menee rikki

Ja kuten muut ovat jo maininneet niin saat varmasti renkaan kuin renkaan tuhottua ennenaikaisesti väärällä käytöllä, yleisimpänä vikana liian matalat rengaspaineet
 
Renkaan kuluminen kasvaa vähintään toisessa potenssissa vauhdin kasvaessa.


Renkaiden kestoon erittäin merkittävästi vaikuttavia tekijöitä on mm.:

- rengaspaineet
- ulkolämpötilat, keliolosuhteet (märkä / kuiva)
- mp:n paino ja teho (+ päällä oleva kuorma)
- kuljettajan ajotapa, ajonopeudet
- valitut reitit ja päällysteet.

Em. syistä johtuen voidaan jopa ihan identtisillä renkailla, joita 2 eri käyttäjää käyttää täsmälleen samanlaisissa moottoripyörissä, saada hyvinkin toisistaan poikkeavia km-tuloksia.

Varsinkin tuo ensiksi mainittu (eli rengaspaineet) jos sattuu olemaan päin peetä ja vielä alaspäin, mikä on sanotaanko yllättävän yleistä, niin ei mikään ihme, jos gummit ei kestä.
 
Kyllä erikoisinta näissä rengaslöpinöissä on mielestäni se, kun mainitaan vain ja ainoastaan paljonko pääsin, eikä sitten yhtään mitään muita muuttujia, välillä ei edes sitä, mistä pyörästä on kyse.

Hajonnan ääripääthän voi noista riippuen olla ihan mainiosti esim. 5000-15000 km. Lisäksi veikkaan, että ainakin puolet näistä "miksei renkaat kestäneet"-ininöistä johtuu tosiasiassa siitä, että paineet vaan on olleet liian alhaiset. Tarkistettu aivan liian harvoin, tai sitten kuumana päivänä ja suoraan ajosta jollain huoltsikan ikivanhalla automittarilla, joka voi näyttää puoli kiloa suuntaansa pieleen.

Tarkka, pienikokoinen rengaspainemittari, joka kulkee pyörän mukana, on hyvä hankinta. Lisäksi jos haluaa kumien kestoa optimoida, kannattaa hieman haeskella, mitkä on ko. renkaalle sopivat paineet kuormaukseen ja ajotapaan nähden. Tämä voi olla myös rengasmerkistä ja -mallista riippuvaista. Mutta aika usein varsinkin reissulastit päällä optimi on hieman yli suosituksen.
 
Mutta se juttu jota ttuttu muistelee lukeneensa koski muistaakseni täysin touring-rengasta, eli customiin asennettavaa rengasta ja kyse tais olla jostain Michelin uudesta kehitteillä olevasta kumiseoksesta... Yritin selata MP-Maailma lehtiä mutta en nopealla selailulla löytäny.
 
Mutta se juttu jota ttuttu muistelee lukeneensa koski muistaakseni täysin touring-rengasta, eli customiin asennettavaa rengasta ja kyse tais olla jostain Michelin uudesta kehitteillä olevasta kumiseoksesta... Yritin selata MP-Maailma lehtiä mutta en nopealla selailulla löytäny.

Että sitä ei tehtäisi K 12 S:n sopivassa koossa ollenkaan? No voi hanuri....:itkupilli:
 
Kyllä erikoisinta näissä rengaslöpinöissä on mielestäni se, kun mainitaan vain ja ainoastaan paljonko pääsin, eikä sitten yhtään mitään muita muuttujia, välillä ei edes sitä, mistä pyörästä on kyse.

Hajonnan ääripääthän voi noista riippuen olla ihan mainiosti esim. 5000-15000 km. Lisäksi veikkaan, että ainakin puolet näistä "miksei renkaat kestäneet"-ininöistä johtuu tosiasiassa siitä, että paineet vaan on olleet liian alhaiset. Tarkistettu aivan liian harvoin, tai sitten kuumana päivänä ja suoraan ajosta jollain huoltsikan ikivanhalla automittarilla, joka voi näyttää puoli kiloa suuntaansa pieleen.

Tarkka, pienikokoinen rengaspainemittari, joka kulkee pyörän mukana, on hyvä hankinta. Lisäksi jos haluaa kumien kestoa optimoida, kannattaa hieman haeskella, mitkä on ko. renkaalle sopivat paineet kuormaukseen ja ajotapaan nähden. Tämä voi olla myös rengasmerkistä ja -mallista riippuvaista. Mutta aika usein varsinkin reissulastit päällä optimi on hieman yli suosituksen.

Totta virkat, veliseni. Mutta toisaalta taas nämä rengaspainemittarit ovat lähinnä indikaattoreita, sekä taskussa kulkevat että letkun päässä olevat, huoltoasemat mukaanlukien.

Itse jonkun verran värkkäillyt näiden kanssa, varsinkin kun paineet menee alle 1 bar ( ei SI - mittayksikkö). Purkanut mittareita ja yrittänyt säätää painekaaren mekanismia, ei onnistu kun ei ole korjauskoneistoa. Toisaalta joku taas sanoo että digitaalimittari näyttää oikeat lukemat, niin näyttää mutta vastaako lukema painetta (kaikki mittarit näyttää oikein ;=)). Eli yhtäkaikki valtaosa rengaspainemittareista on aivan &%%kaa, näyttää mitä sattuu ja näytön virhe voi olla 20-30 %.

Eli mittareihin kannattaa suhtautua suurella varauksella. Kannattaa hommata hyvä "taskumittari", verrata sen näyttämää painetta muihin mittareihin ja polttaa omaan päähänsä korjauskerroin. Sitten molempiin renkaisiin väh 10% ylipaine vs suositus, niin jopa renkaan kulutusikä kasvaa. Tavalliselle motoristille tästä ylipaineesta ei ole mitään haittaa, ei sitä niin äärirajoilla ajeta normaali maantie ajossa. Rata- ja kilvanajajat ei edes lue tätä tekstiä.
 
Onko Pilot road 3 kuinka paljon kestävempi/parempi kuin Pilot road 1? Hintaeroa näillä 30e (100 vs 70e)
T Köyhä opiskelija :D
 
Back
Ylös