• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kesto-/ kovavahaus prätkään?

adenauer300

New member
Kesto-/ kovavahaus prätkään?

Onko kenelläkään kokemusta prätkän kestovahauksesta ja missä sellaisen saisi tehtyä täällä pääkaupunkiseudulla? Alkoi asia kiinnostamaan, eikä kookkelin haulla löytynyt juuri mitään muuta tietoa kun autoista

Olen ihmetellyt että mitä tämä mystinen "kovavahaus" on, että miksi sitä ei voisi itse kotona tehdä?
Minusta tuo kuulostaa vain markkinointisanalta että saadaan työtä autofiksarifirmoille

Olen ihmetellyt että mitä tämä mystinen "kovavahaus" on, että miksi sitä ei voisi itse kotona tehdä?
Minusta tuo kuulostaa vain markkinointisanalta että saadaan työtä autofiksarifirmoille

Johtuu ehkä ainakin kahdesta asiasta: tuotteet usein paljon haitallisempia terveydelle kuin kuluttajatuotteet. Toinen tekijä osittain hankala levitys; oikea aplikaattori, levitys pienelle alalle ja ylipyyhintä oikeanlaisella liinalla(pintakuivumisaika max 30s), 24h kuivuminen lämpimässä. Tuo nyt vain yhden käyttämäni nanopinnoitteen ohje. Jos ei noudata niin tulee hirveän näköinen...ja sitten se onkin yhtäkkiä tuotteen vika. Toki tuossa on kaupallisetkin tarkoitusperät.

Mulla on kahdessa autossa ollut kestovahaus ja enään en sellaisesta ala maksamaan, eipä niistä ole ollut mitään merkittävää hyötyä ja ihan samalla tavalla pitää maalipintaa vahata kuin ilman kestovahausta. Toisessa käsittely maksoi 250€ ja toisessa vähän reilu 400€. Maalipinnan "hämähäkinseitti naarmuilta" kestovahaus suojaa hieman paremmin mutta ei se mitään ihmeitä tee, ja auton pesen pelkästään käsin asianmukaisilla välineillä.

2-3x kesässä kunnollinen vaha maalattuihin pintoihin ajaa ihan saman asian kuin kestovahaus, ja nekin säästyneet rahat voi käyttää ajamiseen.

Mullakin oli autossa muistaakseni Brilliant peilikiilto pinnoite tms piti olla hyvä usean vuoden jne. En äkkiseltään muista paljonko maksoi, mutta useita satasia kumminkin. Olihan tuo jonkun aikaa hyvä ja kiiltävä, mutten nähnyt sitä hintansa arvoiseksi. En tiiä olisko toiminut paremmin ihan uudessa autossa, kuin omassa vanhassa kotterossa?

Toista kertaa en kyllä tuohon pinnoitehommaan rahaan laittaisi, ennemmin kunnollinen tavallinen vahaus sit useamman kerran.

Syy miksi kyselen on, että en viitsi itse vahata mustaa Zetoria 2 x kuukaudessa. Pesen sen käytännössä muutaman päivän välein runsaalla vedellä ja vahapesulla.
Syvän musta pyörä rupeaa näyttää yllättävän nopeasti näyttämään likaiselta, jos se ei kiillä kuin papinmulkku.

Pese, myllytä ja hae Motonetista vaikka Sonax Protect&Shine. Pitäisi kestää ihan kohtuullisesti.

Pese, myllytä ja hae Motonetista vaikka Sonax Protect&Shine. Pitäisi kestää ihan kohtuullisesti.

Collinite 476 näyttää toimivan ja kestävän oivallisesti mustallakin pinnalla. Toki on tavallinen kova vaha. Ei noita vuosia kestäviä pinnotteita.
Autoduden sivuilta löytyy hyvät ohjeet pesuun ja vahaukseen. Aineista puhumattakaan.

Autobildissä oli useampi vaha testissä joitain vuosia sitten. S-ryhmän (abc, prismat yms) Cars vaha sai parhaat pisteet ja muistaakseni kesti pesuja parhaiten. Sillä olen pyyhkäissyt omat autot ja moottoripyörän useita vuosia, ja kerran vuoteen vahaus on riittänyt. Melko työläs tosin kiilloittaa jos antaa liikaa kuivua tai laittaa liian paksusti. Testiä ei löytynyt mutta tulokset on tuolla: http://rasvamonttu.blogspot.fi/2010/07/autobild-vahatesti.html

Tuo Sonax on kertapesu vahaa oman kokemuksen perusteella. Collinitestä ei kokemusta, mutta sisältää carnacuba vahaa, joka kyllä antaa hyvän syvän kiillon, mutta kestääkö se pesuja? Pitää kokeilla. Cars vahaa kokeilin joskus kotiloissa... Ihan ok, mutta saa vahailla useasti

Re: Kesto-/ kovavahaus prätkään?

Tärkeintä on pestä kalusto ensin hyvin, jotta vaha tai markkinamiesten kovavaha siihen tarttuu. Mitään kovaahan tuossa ei ole. Sen jälkeen haluttu vaha (carnabau, sealent tai hybridi) pintaan. Pesut sitten oikeilla aineilla, jotta ei pese heti tuoretta vahaa pinnasta. Ei siis mitään liuotin pohjaisia. Itse käyttänyt nyt finish karen vahoja ja niin fk1000 ja pink paste wax ovat olleet hyviä.

Pinnoitteella saa sitten kestoa enemmän, mutta laitto haastavampaa.

Jos tietoa haluaa niin pesukintaan foorumilta löytyy.

Voin minäkin yrittää satuilla, jos siltä tuntuu.

Syy miksi kyselen on, että en viitsi itse vahata mustaa Zetoria 2 x kuukaudessa. Pesen sen käytännössä muutaman päivän välein runsaalla vedellä ja vahapesulla.
Syvän musta pyörä rupeaa näyttää yllättävän nopeasti näyttämään likaiselta, jos se ei kiillä kuin papinmulkku.

Tuo vahapesu voi olla se virhe mikä aiheuttaa sen likaisen näköisyyden, kun se saattaa sitoa likaa siihen uuteen pintavahaan joka jää sen alkuperäisen vahakerroksen päälle.

Oletko kokeillut yhdistelmää punainen autoglym ja heidän oma bodywork conditioner shampoonsa? Itsellä on pyörässä osa katteista kiiltävää mustaa (ei metalliväri), ja olen tuohon yhdistelmään tyytyväinen, mutta toki vaatimustaso on aina henkilökohtaista.

Edit: lisäkommenttina, että käsittääkseni nuo kesto/kovavahat eivät edes ole kiiltävyydessä mitään huippuluokkaa, vaan ne keskittyvät pinnan kestävyyteen.

+1

Vahapesut ei irroita likaa kunnolla ja pinta jää likaiseksi, kun kintaalla pesee ja lika ei irtoa niin hankaaminen kuluttaa maali/vahapintaa. Poika juuri kehui Bilteman vahapesua, kuulema irroittaa likaa paljon paremmin kuin muut vastaavat ja jättää helmeilevän pinnan.

Mä siirryin viime kesänä mäntyöljypohjaisiin pesuaineisiin. Yksi hyvä pesuaine on Wurthin Pineline joka on mäntyöljypohjainen, muitakin mäntyöljy pohjaisia pesuaineita löytyy. Mäntyöljy pesuaineet yleensä jättää helmeilevän ja likaa hylkivän pinnan jos vahapinta on kunnossa ja irroittaa likaa melkoisen hyvin. Perinteinen mäntysuopakin toimii mutta annostus pitää olla aika reilu:)

Ennen vahausta pesen pinnan puhtaaksi raskaan kaluston pesuaineella, Telimaxilla. Sillä irtoo lika, öljy ja vahojen jäämät maalipinnasta. Ei sovellu vahatun maalipinnan jatkuvaan pesuun edes miedolla seoksella. Ehdottomasti paras lian poistaja mitä olen käyttänyt, autoissa kellastuneet aluvanteet lähtee puhtaaksi hinkkaamatta ja jarrupölyt saa kyytiä.

Mä siirryin viime kesänä mäntyöljypohjaisiin pesuaineisiin. Yksi hyvä pesuaine on Wurthin Pineline joka on mäntyöljypohjainen, muitakin mäntyöljy pohjaisia pesuaineita löytyy. Mäntyöljy pesuaineet yleensä jättää helmeilevän ja likaa hylkivän pinnan jos vahapinta on kunnossa ja irroittaa likaa melkoisen hyvin. Perinteinen mäntysuopakin toimii mutta annostus pitää olla aika reilu:)

Ennen vahausta pesen pinnan puhtaaksi raskaan kaluston pesuaineella, Telimaxilla. Sillä irtoo lika, öljy ja vahojen jäämät maalipinnasta. Ei sovellu vahatun maalipinnan jatkuvaan pesuun edes miedolla seoksella. Ehdottomasti paras lian poistaja mitä olen käyttänyt, autoissa kellastuneet aluvanteet lähtee puhtaaksi hinkkaamatta ja jarrupölyt saa kyytiä.

Jos Pinelinellä tarkoitat Pineline Tehopesua (kuten yleensä tarkoitetaan, Pineline itsessään on kokonainen tuotesarja), niin en suosittele vahatun pinnan pesuun muuten, kuin tilanteessa, että pinnassa on jotain liuotinpesua kaipaavaa likaa. Liuottaa kuitenkin rasvaa (ja vahaa), eli vaatii aika pian uutta vahaa pintaan. Tehopesu on erinomainen liuotinpesuaine, jolla lähtee monenlainen pinttynytkin lika ja sopii vahvana liuoksena rasvanpoistajaksikin. Itse pesin sillä juuri ketjut ja takahaarukan rasvatalmasta... Raakana tehopesu käy vaikka maalinpoistoon (jos malttaa muutaman viikon liottaa). Säännölliseen pesuun suosittelisin kuitenkin jotain autoshampoita tms...

Vahauksesta: joku tuossa linkkasi Colliniten 476:n. Ääni täältä ko. tökötille. Huolellinen pesu (vaikkapa Tehopesulla), pinnan puhdistus puhdistavalla tavaralla, esim Autoglymin Super Resin Polish ("punainen") ja pintaan Collinite. Ennen vanhaan pelkäsin näitä "kovia" vahoja, koska luulin niiden olevan raskas kiillottaa. Sitten isot pojat neuvoivat, että tällainen vaha pitää kiillottaa, ennen kuin ehtii kuivua. Eli vahaa pienelle alueelle (30x30 cm, tjsp) ja kiillotus mikrokuidulla heti perään.

Itse teen sen suurin piirtein noin, mutta muitakin aineita ja tapoja on.

Hyviä hinkkaushetkiä itse kullekin!

Skodaan myyjäliike laittoi uutena tällaisen pinnoitteen. Kesti muutaman kuukauden ja meni uusiksi. Parin kuukauden päästä pinnoite oli taas hävinnyt. Maksoi sen 400 € eikä ollut mitään hyötyä. Pihkakin jäi aivan älyttömän kovin kiinni.

Vahauksesta: joku tuossa linkkasi Colliniten 476:n. Ääni täältä ko. tökötille. Huolellinen pesu (vaikkapa Tehopesulla), pinnan puhdistus puhdistavalla tavaralla, esim Autoglymin Super Resin Polish ("punainen") ja pintaan Collinite. Ennen vanhaan pelkäsin näitä "kovia" vahoja, koska luulin niiden olevan raskas kiillottaa. Sitten isot pojat neuvoivat, että tällainen vaha pitää kiillottaa, ennen kuin ehtii kuivua. Eli vahaa pienelle alueelle (30x30 cm, tjsp) ja kiillotus mikrokuidulla heti perään.

Itse teen sen suurin piirtein noin, mutta muitakin aineita ja tapoja on.

Hyviä hinkkaushetkiä itse kullekin!

Kannatan myös 476S:n käyttöä. Erittäin pitkä kesto, autossakin voi riittää 2 vahauskertaa vuodessa. Työläämpi siltä osin, että ei voi levittää isoa pintaa kerralla. Ja levitettäessä syytä muistaa, että ohuen ohut huntu vain vahanlevittimellä. Eikä saa olla liian kauaa pinnalla, muuten jämähtää kiinni. Mutta ei toisaalta ihan hetikään voi kiillottaa, muuten jää "rasvainen" ja lähmyinen pinta. Nämä omia kokemuksia siis.

"Huonona" puolena se, että soveltuu parhaiten hyväkuntoiselle maalipinnalle, kun ei sisällä yhtään hiovia aineita tms. Mutta tämä toisaalta helpottaa myös, kun ei saa ainakaan tuhottua mitään väärällä vahauksella.

Re: Kesto-/ kovavahaus prätkään?

Collinite 476S on oma lempparivaha myös. Pinelinellä pestään, jos aikomus on vahata pinnat uudestaan. Muutoin mennään Turtlewaxin Orangella, kahdella pesusangolla ja pesukäsineellä mallia lampaanturkki. Collinitella vahaan auton n. 2-4kk välein ja mahdolliset välipesut pesen taas laimealla Orange-pesuvedellä ja kuivauksen yhteydessä huitasen päälle Turtlewaxin Nano-Tech pikavahan.
Varmaan tuo vaha kestäis vielä pitempään, mutta jonkinlainen harrastus tuo puunauskin on, niin tulee tehtyä useammin, kuin on tarvis :D

Back