Ketju, jota ei tarvitse voidella?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ttuttu

MotOrg ry
Moi.

Jostakin tuli luettua, että on olemassa ketjuja, joita ei tarvitsisi voidella? Jos näitä on olemassa, niin eikö rattaidenkin pitäisi olla "voitelu vapaita"?
Pitkästä aikaa pyörä vaihtui kardaanivetoisesta ketjuvetoiseen ja tokihan tuollainen ketju kiinnostaa.

T.
 
Moi.

Jostakin tuli luettua, että on olemassa ketjuja, joita ei tarvitsisi voidella? Jos näitä on olemassa, niin eikö rattaidenkin pitäisi olla "voitelu vapaita"?
Pitkästä aikaa pyörä vaihtui kardaanivetoisesta ketjuvetoiseen ja tokihan tuollainen ketju kiinnostaa.

T.

Täysin huoltovapaata ketjua ei taida olla, mutta mulla on nyt toinen setti Regina HPE-ketjua menossa. Ensimmäinen antautui 29000 kohdalla, mutta sen rasvasin vain talveksi. Tätä toista olen huoltanut suorastaan ahkerasti, ehkä noin 4000-5000 km välein. Nyt sillä on ajettu samat 29000 mutta pyörii nikottelematta eikä jäykkiä lenkkejä ole ilmestynyt. Mulla tulee joka reissulle muutama km soratietä, joten normaalirasvauksella ketjulle tulisi uusi hiomatahna joka kerta.

Vakiorattaat käy, ketjun pinnoite alentaa rullan kitkaa ja se säästää rattaita. Sen verran hyvät kokemukset on että seuraavatkin ketjut on samanlaiset.

Kirjoittelin kokemuksia tonne toiseen ketjuun http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/299349-Multistrada-V4/page9
 
Virago 920:ssa oli suljettu ketju litrassa litiumrasvaa ja 50 tuhannen vaihtoväli tai jotain vastaavaa. Olisiko tälläisestä ollut kyse?

Yamahalla näyttää joissakin uusissakin pyörissä olevan koteloitu ketjuveto.
 
Mulla on aiemmin ollut melko paskat mielikuvat Reginasta, mutta tämä on game changer. Seuraavan kerran kun pitää vaihtaa ketju, on se just tällainen.
 
Mulla on aiemmin ollut melko paskat mielikuvat Reginasta, mutta tämä on game changer. Seuraavan kerran kun pitää vaihtaa ketju, on se just tällainen.

Sama täällä, on ollu joskus 30 vuotta sitten Reginat, eikä ne silloin ollu kovin kummoiset. Pitkään mietin että arvaako noihin ryhtyä, mutta koska Bemu niitä käytti ärräpyörässä, ajattelin että tuskin ne ihan fiaskot on. Tosin bemu ei taida olla paras referenssi jos kardaanikin pitää vaihtaa 60 tonnin välein...
 
Kuten tuossa yllä on mainittu, BMW käyttää just Regina HPE:tä. Se oli jonkin aikaa saatavilla yksinoikeudella BMW:ltä. Ei varmaan ihan halvimmasta päästä oleva diili.
 
Mistäs tämmöisiä voi ostaa? Jokin järkevä kauppa, jossa ainoa variantti ei ole 130 linkkiä tai setti rattaiden kanssa?
 
Back
Ylös