Ketju-rataspaketin kestoikä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ari79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ketju-rataspaketin kestoikä - Vai vaihdetaanko pyörä ennen ketjuja?

• 10 000 km tai alle

Ääniä: 0 0,0%
  • 10 000-15 000 km

• 15 000-20 000 km

• 20 000-25 000 km

• 25 000-30 000 km

• 30 000-35 000 km

Ääniä: 1 50,0%
  • 35 000-40 000 km

• 40 000-45 000 km

• 50 000 tai yli

Ääniä: 1 50,0%
  • Kyllähän se niin menee, että pyörä vaihtuu ennen ketjuja

• Ääniä yhteensä
    2

Ari79

New member
Kuinka pitkälle olette pääseet ennen ketju-ratassetin vaihtoa? Onko tullu ahkeraan rasvailtua ja pestyä ketjuja kauden aikana?

Itellä meni kaksi kesää ja 20 000 km. Oli jo niin kuluneet, että kiihyttäessä alko rutiseen ja paukkuun. Rasvailtua tuli noin 300-400 km:n välein ketjuvahalla, kerran pesin polttoöljyllä.

Kartaaniporukalla ei sitten ole äänioikeutta, mutta kommentoija toki saa.
biggrin.gif

Kovasti riippuu siitä millä keleillä ajelee ja paljonko rasvailee. Pitkä ajo sadekelillä kun vesi oikein huuhtelee ketjuja syö ne kyllä nopeasti. Ennätys on tonnisen Cebarin alkuperäiset ketjut, kesti 73.000 km. Yleensä olen päässyt n. 35.000 eli käytännössä 3 kesää. Ajo on matkaajoa ja olen aika innokas rasvaaja. Nyt on kyllä ensi kesänä alla Pan European eli olen siirtynyt tuohon kardaanikerhoon.

Tonnisen Cebarin ketjut tosiaan kestää, minäkin vaihdoin 72000 km:n jälkeen ja ketjut oli ihan kunnossa mutta eturatas epäilytti ja pani vaihtamaan varmuuden vuoksi. Matka-ajossa Castrolin vahaa päivittäin ja välillä puhdistus vanhasta töhnästä.

Minä taas kuulun sarjaan pyörä vaihtuu ennen ketjuja.
biggrin.gif

Viimeksi ketjuja on vaihdettu mopoon vuonna -86.

Hmm.. mopo -04 Hayabusa, seitsemät ketjut ja paljon hammasrattaita.
eek.gif

Ajettu 34 tkm, noh käyttö on ollut normaalimpaa hiukan kovempaa
biggrin.gif

ikuna ei ole tarvinnut ketjuja vaihtaa aina on vaihtunut pyörä ennen ketjuja
tounge.gif

Viime kesänä vaihdoin ketjut ja rattaat ja eilen eka kertaa kiristin. Muutaman kerran olen putsaillut ja rasvaillut. Vaikuttais, et menee pyörä vaihtoon ennen ketjuja
smile_org.gif

30tkm näyttää olevan se tavallinen kestoikä noille.
Ainiin, tuppaa vaihtumaan noi mopot ketjuja tiuhemmin!
tounge.gif

Mullakin oli joskus pikkupoikana ketjut pyörässä. Sitten totesin että rasvat perseessä kuuluu vaan Sillanpäälle ja kumppaneille
wink.gif

About 63.000 oli mittarissa kun -89 vuotisesta 600f cebarista pamahti ketjuista yksi "liitos" toiselta puolelta poikki (onneksi pääsin vielä kotiin asti, Somero --> Tampere, phew, juhannus yönä).

Ainakin viimeisen 20tkm oli hyvin huollettu, kun pyörä on itsellä ollut. Enkä tiedä olivatko alkuperäiset vai eivät. Hyvä kuntoisen näköiset ja hyvässä rasvassa olivat, mutta..  
confused_orig.gif

Aikoinaan tuli käytettyä ketjuvaseliinia, sittemmin vahaa kun ei sotkenut niin pahasti, mutta tuntuu tuo keppi olevan vieläkin mukavempi ja huoltovapaampi, varsinkin kun ei oikein ole aina aikaa rasvailla/vahailla.
Niin sen verran noihin kysymyksiin, että useammin mopot vaihtuivat kuin ketjut/rattaat vaikka vanhoja olivatkin......

Pyöränä oli Virago 250 ja rasvattua tuli laiskasti, noin 500km välein. Käytin vuorotellen spaytä ja jämäkämpää 90W öljyä hammasharjalla levittäen.
Alkuperäisillä pääsin 20 000km. Pihinä miehenä uusia ketjuja ostaessani päätin säästää 20€ ja ostin halvemmat mitä liikkestä suositeltiin. Tarvittiin yksi 400km ajo, josta puolet sateessa, ja ne ketjut oli entiset. Voi olla että paremmatkin ketjut olisivat sellaisella sateella venähtäneet, sillä sitä vettä oli lopulta yhtä paljon ajoasun sisällä ja ulkona. Ketjujen kiristys ja sitten vaan odoteltiin että rattaat alkaa kulumaan. 10 000km oli niiden ketjujen ikä.
Seuraavat ketjut oli sitten taas 20€ kalliimmat.

Nyt on uudessa mopossa sitten sillä "säästetyllä" 20€ ostettu loobman joten katsotaan miten pojalle käy.

Fasulla tuli mittariin 25 tonnii kun vaihdoin sen pois, ketjuja ei tarvinnu vaihtaa ennen sitä. Ja käytin melkein koko ajan ketjuvahaa, kerran putsasin ketjut (lienee viime kesänä), kestivät kumminkin noin hyvin, että se siitä vahan paskuudesta ja putsauksen tärkeydestä !
wink.gif

Vähän saoilla linjoilla muutaman muun vastanneen kanssa.Pyörä vaihtuu ennen ketjuja.
Ikinä en oo vaihtanu, enkä vaihda, nimittäin kardaania ketjuihin....

Ei tiedä vielä. Originaaleilla ajettu nyt n. 22 000Km, ja vielä toimivat. Olen hiton laiska rasvaamaan, mutta aina sadeajon jälkeen laitan kyllä kunnolla sparayta. Olen käyttäny tota Shellin (kallista) töhnää, ja hyvin on toiminut.
tounge.gif

Jaa mitkä ketjut, ai niin ne jotka on siiinä mun museo jytärissä.
Kyllähän niillä pääsee monta monta vuotta.

Back