• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjujen kireys..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rytkönen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rytkönen

New member
Eli olen kuullut monennäköstä kommenttia tuohon hommaan, mutta kysytäänpä nyt täältä.
Elikkä kuinka paljon sitä löysää pitää olla ja mitataanko se istuen pyörän päällä vai ilman kuskia..?

No tuota olen yrittänyt noudattaa.
Mutta minäkin tämmösenä "pikkukeijuna" kun hyppään pyörän päälle, ketjut oikein "soi" ajaessa.
Oikein pahaa tekee kuunnella sitä..

Minä taas säädän niin, että on n.20mm löysää kun istun pyörän päällä.

haynesin manuaalista saa pyöräkohtaset ketjujenkireydet. cebarissa näytti olevan 1,5-2,5cm liikkumavara. suunnilleen samat ne on kaikissa pyörissä. eniten asiaanhan vaikuttaa haarukan liikkumavara.

just kiristin ketjut ku piti kauheeta ääntä ketjujen raapiessa keskiständiä. palan ketjut jo ehtikin raastaa ständistä pois, eikä välttämättä pidennä ketjujen elinikää, vaikka saakin lisämetallia mukaansa ständistä
blush.gif

Pari senttiä liikkumavaraa kun pyörä on täydessä kuormassa, sillon ei ketjut soi...

Meikäläinen esim mittaa ketjujen kireyden silon kun ollaan emännän kanssa molemmat mopon päällä.

pyörä keskiseisonta tuella ketjujen löysimmästä kohdasta 4-4.5 cm vapaaliike pitäis olla aika kohdallaan.

Huomasin että kun kiristin (aika kuluneet ketjut ja rattaat) sopivaksi, eli se 2cm liikkumavaraa. Kun lähin ajamaan alkoi kuulumaan hirveetä meteliä/sairasta rohinaa ketjuista. Valoissa kun kokeilin oli ketjut todella kireenä, ei liikkunu paljoonkaan ylös eikä alas. Jaa-a piti mennä takas kotio löysäämään.

Triumphin (virallisesta) korjaamokäsikirjasta..

"1. Rotate the rear wheel to find the position where the chain
has least slack."

Ja suomeksi jatkoa.. Pyörä sivuseisontatuelle (s.o normaali
kuorma , ei ketään , mitään satulaan , sivulaukkuihin etc. etc.
n. keskikohdalta , ketjujen alapuolelta mittaa välys (20 - 35 mm ) (tämä on merkki/mallikohtainen mitta . pls. check your bike manual. Näin meikä on tehnyt ,ei mitään epänormaalia kulumaa , ääniä tai muutakaan päänraapimista ole ilmennyt. Toivottavasti tämä antoi jotain osviittaa hommasta. Kiitos. Hyvää ötyä.

Mieluummin löysät ku tiukat....
Ja yleensähän sitä ollaan pyörän päällä ku ketjuja "käytetään" eli freeplaytä pitää olla siinä tilanteessa...

Kun Kiristän ketjuja niin mä olen pitänyt sääntönä et kun säädän sitä niin välillä painan ketjua takahaarukan alapinnassa olevaan laahaimeen.
Kunnes se ottaa siihen kiinni niin alkaa olla kohdallaan ketjun kireys.

Back