Ketjujen O-renkaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hoo

New member
Nyt huomasin kun laitoin tuon -06 gsx r:n talvisäilöön että ketjujen O- renkaita oli katkeillut ja lentänyt pois. Ainakin kuudesta lenkistä puuttui. Onkohan toi ihan normaalia, ketjuilla ajettu 12tkm? Ei taida olla pitkäikäiset ketjut enää.. Takuu ei varmaan korvaa ketjuja?

Aika valmiit ovat, jos tosiaan puuttuu kumisia o-renkaita..
omg.gif
Oletko pitänyt ketjut voideltuna koko ajan?

Kyllä olen voidellut säännöllisesti, castrollin ketjurasvaa oon käyttänyt.Et ei kyllä voi kuivuudesta tuo johtua.
wink.gif

Yleensä syynä liian tiukalla ollut ja ylikuumentunut ketju. Huonoja ketjuja ei tehtaalla yleensä pyöriin laiteta. Liian tiukka ketju samalla tuhoaa vetoakselin ja takapyörän laakerit. Takapyörästä menee ensin.

Kyllä ne on ollut mielestäni riittävän löysällä koko ajan, eikä takarenkaan laakerissakaan ollut mitään vikaa mitä tuossa 1000km sitten vaihdoin uuden tekarenkaan. Valopetroolilla olen muutaman kerran pessyt ketjut, sen ei tietääkseni pitäisi tuhota kumisia renkaita?

Jep, kyllä on ja pikkasen löysemmälläkin mitä ohjekirjan mukaan.. Itse en ole edes kiristellyt ketjuja, huollossa ovat sen tehneet.

Parikymmentä tkm aika normi-ikä monen Suizan-mallin ketjuille. Ehkä vielä maanantailaatikosta tehtaan linjalla löytyneet.

-hh-

Ikävä juttu, harmi vaan kun ei takuu kyllä noita korvaa. On siinä sekin, että ketjun tuhoaa niin helposti käyttäjän virheellä(nuo o-renkaat), että liike ei saa mitenkään varmuutta, ettei ketjulle ole tehty jotain mistä se ei pidä...

Juu ja nuista ketjuista oli lähtenyt sisäpuolen O- renkaat "käveleen" (siis jotka ovat lähempänä vannetta). Mietiskelin juuri tässä et pitäsköhän samalla tilata uudet lätkätkin? Etulätkällä ajettu .n5tkm ja takasella ton 12tkm, silminnähden ei kyllä näy merkkiä kulumisesta.

Juu ja nuista ketjuista oli lähtenyt sisäpuolen O- renkaat "käveleen" (siis jotka ovat lähempänä vannetta). Mietiskelin juuri tässä et pitäsköhän samalla tilata uudet lätkätkin? Etulätkällä ajettu .n5tkm ja takasella ton 12tkm, silminnähden ei kyllä näy merkkiä kulumisesta.
Itse vaihtaisin rattaat, koska pientä kulumista niissä kuitenkin on ja nopeuttaisivat taas ketjun kulumista.

Ei kai väärä ketjulinja (vinossa) voisi tehdä tuollaista ketjulle?
nixweiss.gif

Ehkä joku valmistusvika kuitenkin.. millä tuonkin vain todistaa.. lienee helpoin hakea se setti kaupasta..
sad_orig.gif

Ilman muuta koko paketti vaihtoon.

-hh-

Kaikki kumilaadut ei kestä liuottimia. Voi olla niinkin, että yksinkertaisesti ketjuihisi on joutunut väärästä aineesta valmistetut O-renkaat. En ihmettelisi ollenkaan, kun nykyisin tehdään alihankintoina lähes kaikkea ja valmistajatkin ovat ties mitä ja ties mistä. Joka tapauksessa nuo vitjasi ovat vaihtoa vaille valmiit. Possahtelee noi kännyköiden akutkin vaikka pitäs olla niin merkkituotetta että...Joku tekee ja osaa, toinen vaan yrittää. Hinta vaan on nykymaailmassa se joka ratkaisee. Ei niinkään enää laatu.

Jep, kyllä on ja pikkasen löysemmälläkin mitä ohjekirjan mukaan.. Itse en ole edes kiristellyt ketjuja, huollossa ovat sen tehneet.
Ei muuten kannata aina luottaa siihen, että ovat huollon jäljiltä oikeessa kireydessä. Mulla oli edellisen huollon jäljiltä ketju kireellä kuin viulun kieli. Onneksi sattumalta älysin tarkistaa kireyden pian huollon jälkeen. Oli vissiin asentaja ollut edellisessä elämässä soitinlaitteiden virittäjä...
smile_org.gif

Valopetroolilla olen muutaman kerran pessyt ketjut, sen ei tietääkseni pitäisi tuhota kumisia renkaita?
Miks jengi yleensäkään pesee ketjuja?
omg.gif
Ite en pese ketjuja ikinä, ellen sit joskus onnistu niitä ihan umpipaskatukkoon saamaan. No vielä en oo siinä ikinä onnistunu...

Sillon sen pesemisen ymmärrän, ja pesisin itekin, jos jossain sorakasassa satulaa myöten kurvailee, mut että normaali maantiekäytössä olevan pyörän ketjutkin... Ei muuta ku muistaa rasvata ketjut tarpeeks usein, se riittää. Ja pyyhkii vaikka rätillä enimmät paskat ketjun sivusta pois jos silmää häiritsee (sinne O-renkaiden väliin en sentään suosittele sitä paskaa rätillä tamppaamaan..
wink.gif
)

Sitä paitsi, bongasin jonkun ketjun valmistajan (tais olla D.I.D.) huolto-ohjeista heidän kertoilevan ettei ketjuja tartte ikinä pestä jos ei ne ihan ummessa ole... "Mutta jos joku välttämättä haluaa pestä, niin blaa blaa blaa". Ja tätä ohjetta orjallisesti noudatan!
biggrin.gif

Miten muuten on kun o-rengas kettinki on yleisin pyörissä, mutta harvoissa on x-kettingit jo uutenakin. Mitä olennaista eroa muuta kuin hinta ja mahdollisesti kestävyys? Onko kokemuksia?  
nixweiss.gif

Back