• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjujen peseskely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red5
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Red5

New member
Milläs olette noin yleensä ketjuja peseskelleet jos on tullut tarvetta? Omani olivat melkoisessa mökössä ja päätin tuossa hinkutella ne puhtaaksi.
Liuottimena käytin naftaa. Perusteluna se, että "isot pojat" tuumasivat sen olevan toimivaa. Kyllähän sillä lähtikin (ja muijan tiskiharjalla
tounge.gif
) . Ja tuskin se noita ketjun o-renkaitakaan tappaa.
Lopuksi huuhtelin vedellä, kuivasin ja rasvasin huolella koko ketjun.

Viime kesä meni pelkällä vaihteistoöljyllä. Suht. puhtaaksi saa sitä valelemalla ja jos ylimääräistä tulee siveltyä, niin rätillä pyyhkäsee pois. Lähtee vanteestakin roiskeet hyvin.

Liuotipesulla ja painepesurilla. Paineilmalla kuivaus ja lopuksi voitelu hyvällä ketjuöljyllä.

Koneöljy, petrooli, lamppuöljy mitänyt sattuu löytymään... ja pänsseli.

Pro-Oilerissa on sen verran ohutta öljyy tällä hetkellä, ett se riittää pesemään ketjun siinä "ohi mennessään".

Ketjut on nykyään puhtoiset. Vahaa käyttäessä ei niin ollut!  
wink.gif

Nyt laitan pilttipurkista (  
omg.gif
) hammasharjalla ketjuihin rasvat elikkäs vaihteistoöjyvä hinkaten neljälle kantille, kun tulen ajosta -ehkä noin 2-4 tankillisen tai sateen jälkeen. Sitten rätillä ylimääräiset pois.

Sitten se on siististi cool...  
tounge.gif

Porukka tuntuu käyttävän aika juoksevia aineita noissa ketjuissa, katteet ym härpäkkeet saa kyllä puhtaaksi, mutta eikö ole aiheutunut harmia renkaan kantille roiskuneesta öljystä?

Ja miksi käyttää ketjun pesuun vettä, jos naftaakin on käytössä
confused_orig.gif

Petrooli ,polttoöljy/bensaseos ja suti/harja.En ainakaan itse käyttäisi missään nimessä vahvoja liuottimia yhdistettynä painepesuun,mikäli kyseessä O tai X-rengas ketjut.Eri asiahan on jos vielä löytyy suojaamattomia ketjuja,nehän voi "keittää" vaseliinissa pesun jälkeen.

Liuotipesulla ja painepesurilla. Paineilmalla kuivaus ja lopuksi voitelu hyvällä ketjuöljyllä.
Jos seuraavaksi jätät sen liuottimen ja vielä painepesurin pois niin hyvä tulee
smile_org.gif
Tuhoaa hienosti ne o renkaat sieltä, kun siellä pitäisi olla öljyä eikä vettä.

Ihan Castrolin Chain Cleanerilla olen pessyt ja se toimii eikä vahingoita ketjuja.. Tuon jälkeen kevyt rasvaus vain.

http://www.piliscomp.com/~motoro....314.jpg

Oikein kuva kyseisestä tuotteesta.. Ei voi, kun suositella.

No minäpä en usko mustaakissaa, eihän niin uunoa olekkaan että pesis painepesurilla. Itse olen nykyään, ne harvat kerrat jos ketjulle jotain muuta teen kuin voitelen, pyyhkinyt kangaspalalla liiat liat.
cool.gif

smile_org.gif
Mistäs sen tuhoutumisen huomaa, tuolla konstilla hoidettuna om ketjut tähän asti kestäneet 35-45 tkm. Ei yarvitse tuhlataa aikaa pensselienja harjojen kanssa säätämiseen. Ei kait sitä painepesurin suihkua tarvitse läheltä suoraan sinne ketjuihin suunnata.

smile_org.gif
Mistäs sen tuhoutumisen huomaa, tuolla konstilla hoidettuna om ketjut tähän asti kestäneet 35-45 tkm. Ei yarvitse tuhlataa aikaa pensselienja harjojen kanssa säätämiseen. Ei kait sitä painepesurin suihkua tarvitse läheltä suoraan sinne ketjuihin suunnata.
Ei se liuotin mitään tuhoo. Ex-moposta pesin säännöllisesti liuottimella, ketjut kesti yli 50 tkm. Öljyä vaan reilusti pesun jälkeen.

Edit: Samoin nykyisen kulkineen ketjut oon liuottimella putsannut. Ekat ketjut vaihdoin vajaassa 40:ssä. Niilläkin ois vielä ajanut, mutta rattaat alko oleen valmiit.

Itse putsasin juuri gixerin ketjut aseina ihan perus moottoriöljy ja hammasharja. Puhdasta tuli. Ja ovatpahan nyt ihan hyvässä perusöljyssä talven yli, keväällä vielä voitelu ketjurasvalla ennen ajoa. Luulisi että ihan ok.

Ensin harjalla puhtaaksi, sitten useaksi päiväksi vaihteistoöljyyn lillumaan niin johan kiiltää.
cool.gif
Eikä tuhoudu tiivisteet.

Tolla olen puhdistanu =>
8902.jpg

Sitä rättiin ja hinkkaa puhtaaksi.
Mut kun käyttää (en nyt löytäny kuvaa) würth hhs dry lubee niin ei tarvi hirveesti putsaillakkaan.

Koko pyörän mustan paskan peittämät osat WD-40:llä ja hammasharjalla, perään vesiliukosta rasvanpoistajaa, lisää harjausta ja huuhtelu vedellä. Sitten vaan laukaistaan valkoset ketjuöljyt kettinkiin.

smile_org.gif
Ei se liuotin mitään tuhoo. Ex-moposta pesin säännöllisesti liuottimella, ketjut kesti yli 50 tkm. Öljyä vaan reilusti pesun jälkeen.

Edit: Samoin nykyisen kulkineen ketjut oon liuottimella putsannut. Ekat ketjut vaihdoin vajaassa 40:ssä. Niilläkin ois vielä ajanut, mutta rattaat alko oleen valmiit.
Juu oma pyörä vaihtuu 3 kertaa ennen tuommoista kilometrimäärää, mutta kyllähän ne ketjut alkaa törketelemään (ei liitokset taivu kunnolla) jos ei saa kunnon rasvaa sinne väliin..Ne kumiset o renkaat meinaa alkaa halkeilemaan, kun ne alkavat kuivamaan ja päästää sitten paskaa sinne väliin jolloin ketjut menee pilalle!

Jos toimii liuottimella tuo pesu niin jatkakaa vain, mutta en ainakaan itse sitä voi suositella kenellekkään.. Eikös liuotin aina kumminkin poista alkuperäisin öljyn siitä pinnasta ensiksi ja jättää siihen kalvon sitten joka estää sen uuden öljyn tunkeutumisen sinne väliin.

Mielummin kokeilisin jollain öljypohjaisella aineella pestä ensiksi niitä.

Back