• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjujen puhdistus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soija
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Soija

New member
Nonii, pitäs kesällä vähän tehdä huoltoa pyörään ja ajattelin ainakin kaiken muun lisäksi hoitaa ketjut kuntoon..Niillä on nyt ajettu 18tkm. Kävin tossa kevään tullessa ostamassa kiirreissäni jonku ketjurasvan (Motul chain lube road) ja luulin että se olis tosiaan rasvaa..Nyt kun tuota suihkii ketjuihin ja antaa olla vähän aikaa niin se muuttuu kunnon liisteriksi, eikä vanteeseekaan vahingossa suihkitut rasvat meinaa millään lähteä irti..
nixweiss.gif

Ajattelin että putsaisin nuo ketjut huolella ja vaihtasin rasvaa..Mikä on paras keino? Olen kuullut että vois keittää kattilassa öljyssä millon lähtee vissiin aika hyvin..Onha nuita sitte vielä ketjunpuhdistussuihkeitakin, mutta mikä teidä mielipide?

Tell me dear .Orggilaiset

itse olen putsaillut ketjuja säännöllisin väliajoin tallin nurkkaan jääneellä auton vaihteisto-öljyllä. kyseinen toimenpide onnistuu varmaan millä tahansa hieman juoksevammalla öljyllä - ei tarvi välttämättä käyttää Motulin 44€ maksavaa auton vaihteistoööliä.
biggrin.gif

olen siis lurauttanut reippaasti ööliä johonkin pitkänkalsarin/sukanpalaseen ja pidellyt tätä ketjun ympärillä ja pyörittänyt rengasta vimmatusti.. (varo jättämästä pikkurilliä ketjun ja rattaan väliin silloin lähtee nimittäin kynsi viikon kuluttua irti)
biggrin.gif
tämä toimenpide irrottaa kyllä lian kuin lian (mm. itse käyttäny joskus tota motulia ketjuvahaa) ja sekin on lähteny hyvin. jotta ei ketjuun jäänyt juokseva ööli pääsisi roiskumaan valtoimenaan ajoon lähdettäessä uuden valkoisena hohtavan nahkatakin selkämykseen ja takana-ajavan vulvakuskin ikkunaruutuun oon ottanu sitten kalsarin toisen lahkeen tai toisen jalan sukan jalasta ja kuivalla pyyhkinyt samaa vimmattua renkaanpyörittämistä harjoittaen ylimääräiset öljyt pois.

heti ei välttämättä kannata lähtee ajamaan vaan antaa kuivahtaa hetken ja sitten vaan uudet rasvat / vahat (bellrayta suosittelen) ketjunpäälle ja menoks..  
062802moto_prv.gif

sanoi:
FAQ, ne kaikkein kysytyimmät kysymykset

E: vastailinpahan kuitenkin. Hakua käyttämällä löytyy tosin muitakin mielipiteitä ja iso määrä mutua asiasta.
biggrin.gif

Älä nyt kuitenkaan keitettyyn öljyyn tiputa niitä kettinkejä. Saattaa o-renkaat hieman ottaa nokkiinsa.
wink.gif

Pensselillä vetelen laatikkoöljyä siihen reilusti ja kuivaat enimmät lopuksi.

Itse putsasin kans ihan öljyllä ja pensselillä. Perä ilmaan ja ykkönen silmään ja annat renkaan pyöriä, jolloin putsaus on nopeampaa. Öljä runsaasti niin musta moska valuu hyvin pois.

pärskele! Tuo Sartren lista on juurikin sellaista, mikä olisi vastannut moneen pientä ihmistä kiinnostavaan kysymykseen vuosien varrella. Jotenkin on livahtanut ohi silmien.

Edit: sori OT. Itse olen plutrannut kejtut puhtaaksi lamppuöljyllä ja jonkinlaisella harjalla, tai moottoriöljyllä ajamalla. Kerran kokeilin jotakin shellin kaupallista ketjukliineriä ja se oli enemmän tai vähemmän persiistä, tai sitten en vaan osannut sitäkään käyttää.

Valoöljy/valopetrooli.
Halpaa, pirun tehokasta hommaan ja saa lähes joka huoltamoltakin. Lähtee paskat ketjuista ja vanteista. Suihkupulloon petroolia, antaa hetken vaikuttaa ja pyyhkäisee pois.

käytin viime kesänä WD-40:stä ja tänä kesänä aattelin jatkaa samalla linjalla... tolla lähti aika kivuttomasti puhtaaksi...

Itse ostin ketjun putsaamiseen tehtyä sprayta ja putsasin sillä. En tiennytkään ketjujen oikeaa väriä ennen sitä. seuraavaksi jotain ketju(spray) rasvaa mitä motskarikaupan hyllyltä on käteen jäänyt.

Noniin, ei tarvii sit lähtee ketjuja keittelemään
thumbs-up.gif
Tuli reilusti neuvoja, kiitos vinkeistä ja linkeistä! Tietää pensselihommia siis huollon yhteydessä...vielä ku sais pukit ni sais ton takarenkaan nostettua, ni ei taviis toisella kädellä pidellä ku toisella sutii
wink.gif

Ketjurasvakin taitaa vaihtua johonki juoksevampaan aineeseen..

TommY-76:n vinkkiä taidan myös hyödyntää ja vaihtaa axet WD-40:seen!
biggrin.gif

Käy vetää vesikelillä pari sataa kilsaa. On ketjut sen jälkeen öljyttömät
wink.gif

Back