• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjujen rasvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja manror
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

manror

New member
No nyt tulee sitten oikeen aloittelijakysymys. Pyöräkin kun on ollut vasta 2½ tkm...

Eli kuinkas usein ketjuja pitäisi noin suurin piirtein rasvailla?
Tietty kun ne on kuivat mutta...

Millaistas öljyä noihin pitäisi laittaa?

Itse olen rasvaillut joka toinen tankillinen ja käytän vahaa..mut makunsa kullakin mitä käyttää..

Tästä muuten sairraan monta aloitusta jo, haku toimintoa kehiin :-)

Mut pääpiirteittään, niin että kiireellä jo kauppaan hakemaan esim Motulin chain lubea ja ruikit sitä kauttaaltaan niihin ketjuihin o renkaille molemmin puolin. Nosto tuelle, jos on ja pyörittelemällä takanakkia tehokas voitelu.

Ja tää siis vähintään tonnin välein ja aina sadekeliajon jälkeen, ja mielellään lämpimiin ketjuihin.

Eli
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
pyöräkauppaan, ja kun oot voidellut, niin kannattaa hakutoiminnolla hakea ketjujen rasvaus ja sieltä löydät sit ziljoona juuri oikeaa tapaa hoitaa tämä sama toimenpide :-9

Haulla löytyy varmasti asiasta paljon keskustelua...

Asiaan vaikuttaa mitä ainetta ketjujen voiteluun käyttää, mutta perusohje on ehkäpä joku 300-500km välein.

Itse käytän motulin chain lube:a ja ihan hyvältä on vaikuttanut.

Itse rasvailen noin 500-1000 kilometrin välein riippuen ajo-olosuhteista/teistä mitä ajan ja käytän vaihteistoöljyä
sport05.gif

Tästä muuten sairraan monta aloitusta jo, haku toimintoa kehiin :-)

Mut pääpiirteittään, niin että kiireellä jo kauppaan hakemaan esim Motulin chain lubea ja ruikit sitä kauttaaltaan niihin ketjuihin o renkaille molemmin puolin. Nosto tuelle, jos on ja pyörittelemällä takanakkia tehokas voitelu.

Ja tää siis vähintään tonnin välein ja aina sadekeliajon jälkeen, ja mielellään lämpimiin ketjuihin.

Eli  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
pyöräkauppaan, ja kun oot voidellut, niin kannattaa hakutoiminnolla hakea ketjujen rasvaus ja sieltä löydät sit ziljoona juuri oikeaa tapaa hoitaa tämä sama toimenpide :-9
Juurikin näin
bowdown.gif

Jos poutasäätä, niin tankillisen välein about. Sadekelillä useammin. Reissun päälle pyörä takapukin varaan ja hieman kostuttelen jotain riepua vaihteistoöljyllä. Sitten vain takagummia pyöritellen ja riepu ketjun ympäri käärittynä rullailen läpi muutaman kierroksen. 2 kertaa yleensä tuota riepua vähän kostutan öljyllä. Tuosta näkee kun ketju on kostea, mutta ei roiski vanteille näin toimien.

Jotkut melkein uittavat niitä ketjuja öljyssä, mikä ei suinkaan ole tarpeen. Aika pieni määrä loppujen lopuksi riittää, kun vain saa tiivisterenkaillekin hieman menemään.

- P

500km välein on hyvä mp:n ketjulle. Jos ajat melko kovassakin vesisateessa kuten minä, niin sitten kyllä joka sateella ajon jälkeen. Kokemuksieni mukaan 1000km välein on jo liian harvoin. Riippuu tietysti miten rasvaiselta ketju näyttää, jos ketju näyttää kuivalta niin viimeistään silloin kannattaa ketju rasvata/öljytä ettei ketjuun muodostu ruostetta.

Ketjujen rasvaamiseen on paljon vaihtoehtoja, esim:

-MP Ketjurasva (Sotkee toiseksi vähiten laadusta riippuen).
-MP Ketjuvaha (Sotkee vähiten, ei ehkä sovellu kovempaan ajoon ainakaan pidemmäksi aikaa).
-Moottorisahan teräketjuöljy (Sotkee paljon, ehkä eniten).
-Vaihteistoöljy (Sotkee paljon).

Yllämainitut vaihtoehdot eivät ole paremmuus järjestyksessä, toki sotkun määrä riippuu siitä paljonko levittää rasvaa/öljyä ketjuun. Ketjuvahaa lukuun ottamatta saattaa helposti tulla laitettua liikaa, parempi liikaa kuin liian vähän.

Ketjujen kitka muuten tuntuu lisääntyvän selvästi jo mun vajaan 400km tankkausvälillä. Sen huomaa siitä, että kun rasvaa ketjuja keskituen varassa takaratasta samalla käsin pyörittäen, niin kitka vähenee selvästi sitä mukaa kun ketjujen rasvaus etenee. Kitkahan yleensä muuntautuu lämmöksi ja sitä myöten vaikuttaa O-renkaiden elinikään. Suositeltua tuhatta kilsaa en ole ikinä viitsinyt pitää voiteluvälinä, 500 kilsaa saa olla maksimi.

Ainakin Yammun ohjekirja (kyllä, olen lukenut) suosittelee n.800km. Olen tosin laittanut vähän tiheämmin, (ainakin sateella.) varmaan noin 600 km välein on tullut laitettua.
Käyttäen Bilteman ketjyöljyä, tätä tosin saa laittaa usemmin kuin esim ELF:in samaa kamaa.

Ite pesen ketjut (brake cleanerii ja rätti), jolla hinkkaan ketjut puhtaiks ennen öljyymistä.

Joku viisas voi sit sanoo, jos tota brakecleanerii ei jostain syystä kandeis käyttää ketjujen puhdistukseen.

Ite pesen ketjut (brake cleanerii ja rätti), jolla hinkkaan ketjut puhtaiks ennen öljyymistä.

Joku viisas voi sit sanoo, jos tota brakecleanerii ei jostain syystä kandeis käyttää ketjujen puhdistukseen.
Niih. Ainakin CRC brake cleaner purkissa sanotaan, että kannattais välttää muovi- ja kumiosille laittoa. O-renkaat voinee tykätä pahaa tuosta aineesta. Minä en laittais.

PS. Enkä oo viisas ... mutulla mennään
tounge.gif

Aina välillä näkee niitäkin mielipiteitä, että ketjuja ei kannata pestä, jos vaan rasvaa säännöllisesti ja oikein eli sisäpuolelta. Jolloin keskipakovoima siirtelee liat ulkopinnalle ja pois varsinkin O-renkaista. Olen kyllä taipuvainen tuon uskomaan, öljyrätillä voi joskus pyyhkäistä koko matkalta, jotta ketju näyttää siistimmältä.

rasvaa noin 300-500km välein, pesua ei koskaan. öljyämisen jälkeen pyyhkäiset sivulenkit puhtaaksi, niin näyttää puhtaalta.
kerran yksi jamppa kysyi,että miten sun ketju pysyy noin puhtaana ja millä putsaan/voitelen niitä. epäili myös ketjujen olevan melko uudet. no olihan ne 30tonnia ajetut ja ei pesty koskaan. sivureunan pyyhkäisy sen tekee.

Niih. Ainakin CRC brake cleaner purkissa sanotaan, että kannattais välttää muovi- ja kumiosille laittoa. O-renkaat voinee tykätä pahaa tuosta aineesta. Minä en laittais.

PS. Enkä oo viisas ... mutulla mennään
tounge.gif
Juu siellä voi olla o- tai x-renkaat ihmeissään.

"Also an effective cleaner for clutch, transmission and engine parts. Does not contain chlorinated solvents. Do not apply to brake linings, plastic or rubber parts (including seals). Protect such parts from overspray during cleaning."

Ai niin mulla olikin keppiveto.
biggrin.gif

Back