Ketjun niittaaminen kotikonstein

Säätömies

New member
Kysymys:

Miten vaikeaa on ketjun niittaaminen kotikonstein. Talvella on edessä ketjujen ja rattaiden vaihto (muun mukavan lisäksi, siitä joskus lisää myöhemmin), ja tekisin mieluusti homman itse. Likviditeettiä löytyisi kyllä teettämään se ammattilaisellakin, mutta kun harrastuksen oleellinen osa on "itse tekeminen"...

Sitäpaitsi kun itse tekee, tulee samalla putsattua paikat viimosen päälle kaikesta vanhasta ketjurasvasta, vahasta, piestä ja muusta paskasta. Samalla tulee katsastettua pyörän laakerointi (toispuolinen takahaarukka, hieman erilainen juttu kuin normaalissa mopossa).

Löytyykö jostain kenties point-to-point neuvoja ketjujen niittaamisen. Kuvasarja olisi hyvä. Myös työkaluinformaatio olisi kiva jutska.

Monitoimityökalua ketjujen katkaisuun ja niittaamiseen ei viitsi hankkia (maksaa älyttömästi, mitä olen nähnyt). Tietysti jos jostain saisi kevättalvella sellaisen lainaan niin sillähän olisi helppo.

Kommentteja pliiiiiiis! Tänx jo ennakkoon.
 
79 euroa on didin ketjunkatkaisu/painamis ja niittaustyökalu. Ei paha hinta jos aikoo useamman ketjun eläessään vaihtaa
smile_org.gif
 
Monitoimityökalua ketjujen katkaisuun ja niittaamiseen ei viitsi hankkia (maksaa älyttömästi, mitä olen nähnyt). Tietysti jos jostain saisi kevättalvella sellaisen lainaan niin sillähän olisi helppo.
Osta vaan se oma katkaisu-/niittauskalu. Pääset paljon vähemmällä tuhraamisella ja ei jää takaraivoon peikkoa sen suhteen pettääkö se vasaralla naputeltu ruttuinen niitti juuri kun ei pitäisi vaiko eikö.

Tai jos säästää välttämättä haluat niin pistä jousilenkki uuteen ketjuusi siksi aikaa että ajelet mopon jonnekin pajalle jossa sitten niittaavat kunnollisen tilalle. Pelkkä lenkin niittaus varmasti ainakin halvempaa kuin koko rattaiden ja ketjujen vaihto-operaatio.
 
Helppo se on niitata, tosin sivulevyn paikalleen puristaminen vaatii voimaa sen verran että irrotettava(kunnollinen) ruuvipenkki on hyvä olla.
 
Levyn puristus onnistuu hyvillä pihdeillä ja kärsivällisyydellä. Niittien päiden kohdalla voi vaikka laittaa sopivan kokoiset mutterit suojaamaan niitä levyn puristuksen ajaksi. Tosin jos ketjut pystyy asentamaan valmiiksi niitattuna niin silloin ruuvipenkissä on paras puristaa ne kasaan. Joissakin ketjupaketeissa tulee valmis jigi millä näkee koska levy on tarpeeksi syvälle puristettu mutta helposti sellaisen valmistaa jostain sopivasta metallipalasta tai vastaavasta hiomalla se sopivan paksuiseksi muiden lenkkien perusteella. Sitten kun levy on puristettu oikeaan syvyyteen niin pyydät kaveria pitämään vastakkaisella puolella niitin kantoja vastaan jotain sopivaa vastinta (esim. lekaa) ja tyssäät niittien päät puikolla tai vastaavalla. Niitä päitä ei sitten ole tarkoitus hakata lituskoiksi vaan levittää sen verran ettei levy varmasti pääse lähtemään pois. Helppoa kuin heinänteko ja onnistuu kyllä ilman niittaus/katkaisutyökaluakin.

Edit. Niin varo tosiaan ettet purista levyä liian tiukalla tai että toisella puolella väli on olematon ja toisella taas liian suuri. Se jigi siellä välissä helpottaa kummasti saamaan sen välin sopivaksi.
 
Mun mielestä onttopäiset niitit on paljon helpompi niitata kun umpijöötiniitit.

Ontot olen niitannut lyötimeisselillä, minkä pään olen hionut sopivan terävään kulmaan.
Umpijöötit taas tylsäpäisellä muiden niittien näköiseksi.

Työntömitalla voi varmistaa että niitti on levinnyt tarpeeksi.
Kannattaa katsoa ettei niittaa ketjulenkkiä liian kapeaksi vaan samaan leveyteen kun muut lenkit.
 
79 euroa on didin ketjunkatkaisu/painamis ja niittaustyökalu. Ei paha hinta jos aikoo useamman ketjun eläessään vaihtaa
smile_org.gif
Mistä saa tolla hinnalla?

Ei tosiaan paha hinta sitten, työkalulle jolla säästää huoltoon viemisen.

EDIT:

Sitäpaitsi ystäväpiirissä on muitakin jotka saattaisivat tarvita työkalua... (Kemiin terveisiä)
wink.gif
Eli voi olla että tulee sitten hankittua sellainen.
 
79 euroa on didin ketjunkatkaisu/painamis ja niittaustyökalu. Ei paha hinta jos aikoo useamman ketjun eläessään vaihtaa
smile_org.gif
Mistä saa tolla hinnalla?

Ei tosiaan paha hinta sitten, työkalulle jolla säästää huoltoon viemisen.

EDIT:

Sitäpaitsi ystäväpiirissä on muitakin jotka saattaisivat tarvita työkalua... (Kemiin terveisiä)
wink.gif
Eli voi olla että tulee sitten hankittua sellainen.
Pistin privaa
wink.gif
 
Itse sain ainakin paikallisesta mopotinliikkeestä (sama kauppa josta ostin ketjut) lainaan niittaustyökalun...
Niittaaminen oli helppo homma oikealla työkalulla!
 
Ostaa valmiiksi niitatun ketjun, niin ei tartte opetella niittaamista. Samalla hyvä kattoo ja voidella takahaarukan laakeroinnit, kun käyttää sen irti.
 
Tietenkin on yksi halparatkaisu.

takoa vasaralla tuo ketjulukon niittauspuoli.
Jotain kestävää ketjun taakse ja sitten vasaralla
naputtamaan nuo tapit tasaiseksi niin, että
ne lukitsevat tuo ketjulukon.

Homma vaatii jonkun verran harjottelua, jotta se onnistuu
kunnolla.

Tuota tapaa olen itsekäyttänyt...
 
Ostaa valmiiksi niitatun ketjun, niin ei tartte opetella niittaamista. Samalla hyvä kattoo ja voidella takahaarukan laakeroinnit, kun käyttää sen irti.
Tota noin... toimii se niinkin. Ei tiedä vaikka tekisi senkin talven aikana. Purkaisi vaikka koko takapään.

VFR:n erikoisratkaisujen, kuten toispuolinen takahaarukka, hammasratasvälitteiset nokka-akselit (2x DOCH) V4 koneessa jne. , kanssa täytyy olla tietyt ''suodattimet'' kunnossa kun kuuntelee ohjeita. Siksi Hondan oma huoltomanuaali tulee hyvään tarpeeseen tämän pyörän kanssa.

Toispuolinen takahaarukka kyllä kuormittaa jonkin verran pyöränlaakereita. Ja kun pyörässä on maileja (jenkkimalli) jo 65000 takana, niin voisi olla syytä käydä paikkoja tarkemmin läpi.

Työkalut on hyvä olla kunnossa. Siksi taidan investoida ihan ketjutyökaluun. Kemistä asti annettiinkin ymmärtää ideassa olevan järkeä *heh*.
 
Back
Ylös