• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjuoileri Busaan.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sukahoto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sukahoto

New member
Päätin muutama vuosi sitten, etten enää osta ketjuvetoista pyörää, jossa ei ole keskiseisontatukea.
Nyt tuli kuitenkin hankittua Busa K11, eli se siitä päätöksestä.
Minkälaista ketjuoileria olette laittaneet Busaan ja mitä öljyä siinä käyttäneet? Moottorisahan teräketjuöljy?

hieman offtopic, itsekin nykyään kärsin keskiseisontatuettomasta pyörästä.. Ja olen hankkinut pienen ruuvitunkin (ja takapukin) helpottamamaan rasvaamista. Reissussa sitten kaveri joka suihkuttelee ketjuihin sprayta kun työntelee pyörää eteenpäin.

Ketjurasvareista löytyy vanhoja threadeita haulla, voitelu automaagirasvarilla tuskin poikkeaa muista pyöristä

50% offtopic...
Nähnyt muutaman Busan keskiseisontatuella varustettuna. Löytyykö ko. pyörään ns. "valmis-satsi" jonka vaan heittää kiinni vai vaatiiko askartelua.?

busa_originalsm.jpg

Ainakin vm 2000 Busaan olisi saanut keskiseisontatuen, mutta en halunnut sellaista enkä halua nytkään. Ja reissut kun ajelee yksin niin ketjujen rasvaaminen on hidasta hommaa.
Eli oileri olisi keskiseisontatukea kevyempi ja helppokäyttöisempi ratkaisu.
Ensimmäiseen lauseeseen viitaten keskiseisontatuki on hyvä m-pyörässä, mutta ei mielestäni käy Busaan.
Kaipaan siis edelleen vinkkejä asian suhteen.

Vanha koppasessahan tuo on kai ihan vakiona, mutta uudempaan ei ole saatavilla. Scott-oileria käytän itse, ja öljynä Scott-oilerin omaa. Se on pestäessä lähtenyt vanteesta ihan hyvin pois. Ainahan sitä vähän roiskuu. Ja tupla suuttimella tietenkin. Takapenkin "lukitusraudan" taakse asensin öljysäiliön. Sprayt saa kyllä unohtaa...

...ja gen1 vaatii alatuuliohjaimen (eli se muovilärpäke sielä takarenkaan etupuolella) poisottamista, käsittääkseni.

Busafoorumilla noita seisontatukia on ollut joskus myynnissäki, kannattaa kysästä sieltä, josko jollain tallin perukoilla olisi vapaana.

Laittelin entiseen Busaan Pro-Oilerin ja toimi tosi hyvin. Taisin käyttää siinä moottoriöljyä.
smile_org.gif

Pro-Oiler...
3 pyörässä toiminut ongelmitta. Busaan laitoin viime talvena ja öljynä normi 80w90 vaihteistoöljy. Paketissa mukana olevalla 125ml:n säiliöllä ajelee n 5-6tkm asetuksista riippuen

Pro-Oiler...
3 pyörässä toiminut ongelmitta. Busaan laitoin viime talvena ja öljynä normi 80w90 vaihteistoöljy. Paketissa mukana olevalla 125ml:n säiliöllä ajelee n 5-6tkm asetuksista riippuen
Ääni Pro-Oilerille. Tärkein etu Scottoileriin verrattuna on annostelu pumpulla, viskositeetti (siis lämpötila) ei juuri vaikuta öljyn määrään. Vaihteistoöljy 80w90 käytössä täälläkin. Duksussa tässä vaiheessa 35tkm orkkisketjulla, ja matka jatkuu. Eturatas tosin on vaihdettu 20t kohdalla.

Pro-Oiler...
Ääni Pro-Oilerille. Tärkein etu Scottoileriin verrattuna on annostelu pumpulla, viskositeetti (siis lämpötila) ei juuri vaikuta öljyn määrään. Vaihteistoöljy 80w90 käytössä täälläkin. Duksussa tässä vaiheessa 35tkm orkkisketjulla, ja matka jatkuu. Eturatas tosin on vaihdettu 20t kohdalla.
proikku täälläki, ääni sille! vaikken edes bussia omista..
smile_org.gif

ja jos pyörästä löytyy tilaa katteista, niin suosittelen hankkimaan sen suoraan sillä isommalla 250ml:n säiliöllä, se kestää aika pitkään, itellä menee koko kesä yhdellä säiliöllä, kilsoja on tullu kyllä vain vajaa kymppitonni nykyisin kesässä..

mobilin 5w-50 olen käyttänyt, kun sitä jää yli aina kun autoon öljyt vaihtaa. teräketjuöljy saattaa kovettaa muoviputkia voitelijassa, muistelen niin lukeneen käyttöohjeessa..

Scottoiler Ebaysta huntilla.
Öljynä olen käyttänyt Scott oilerin omaa sinistä öljyä, 10€/ 0,5l.
Moottoriöljyllä kokeilin, mutta en saanut säädettyä hyväksi...

Kiitoksia vastauksista.
Täytyy tutkia, kumpi on helpompi asentaa, Pro-oiler vai Scottoiler. Olen nimittäin sen verran tumpelo asennushommissa, että ratkaisuun vaikuttaa se, kumman osaisin itse laitella paikalleen.

Back