Ketjut ja rattaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja artoodetoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

artoodetoo

New member
Eturatas luovutti (kului niin että ketjut heti säädön jälkeen löystyivät) ja uutta tilalle. Ajattelin ensin vaihtaa vain eturattaan vaikka kuluukin äkkiä jos ketjua ja takaratasta ei vaihda, mutta luovuin ajatuksesta kun eturattaan vaihdon jälkeen aloin pyörittelemään rengasta ja ketju on täynnä jumiutuneita linkkejä, eli ketju ja takarataskin menevät vaihtoon.

Mutta enivei, uusi 525 "Supersprox / JT Front sprocket 704.15" on geometrialtaan pikkusen erilainen kuin oem ratas. Sen lisäksi myös 525 ketjun speksit ovat inasen erilaiset kuin mitä ketju nyt on. 525 ketjun rulla pituus (linkin sisämitta) on 7,85 mm, mutta mittasin että orkkisketjussa (Regina ZRP) on nyt 8,2 mm, joka ei kai ole mikään standardi, vai onko? Nyt on tilattuna "125-JTR713.42, Jt Takaratas 42-Hammasta, 525-Ketjulle" ja homonetistä haen "D.I.D 525-ZVMX X-rengasketju 110-lenkkinen, 98-17321", joten kaikki tulevat olemaan varmasti saman speksin mukaisia.

Mikä on pössis apinan orkkisrattaiden ja -ketjujen kanssa, tai ylipäätään, joku asiantuntija osannee valottaa asiaa?


F1iFBRX.png

CMswht9.jpg
 
En ole nähnyt omissa noin 20 000 ajetuissa ei-alumiinitakarattaisssa mitään kulumaa koskaan. Enkä vaihtaisi ellei piikeistä jostain syystä näy selvää kulumaa. Kadulla ajaessa eturatas kuitenkin on kohta vähintään sen verran kulunut kuin takarataskin ja silloinhan ne ovat paremmin parit.
 
Sanoisin että tuossa tablitsassa on virhe 525 ketjun leveydessä.
Noi ketjujen mitathan tulee tuumamaailmasta ja 525:ssa jako on 5/8" (15.88mm) ja leveys 5/16" eli 7.94mm ja nämä ovat ketjun mittoja. Ratashan sitten tehdään vähän kapeammaksi.
 
@shyhander: Tuli jo tilattua takanenkin, pistetään samaan konkurssiin, ja on se huolella saanut runtua niin varmasti 22 tkm aikana jonniiverran kulunut.

@Hsippe: Tosiaan, joku on interwebissä laskenut päin persettä tuon taulukon enkä asiaa tuntemattomana ymmärtänyt tarkastaa.
 
Back
Ylös