• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keula turhan pehmee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fzr1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fzr1000

New member
milläs sais keulaan jämyyttä lissää... jos tiessä sattuu olleen epätassaisuuta kiihäytyksissä, meinaa keula olla turhan levoton,tuntuu pompahtavan töyssyissä ja sitten seuraa vatkaamisen oireita ...auttaisko jäykempi öljy,jäykemmät jouset?kaikki säädöt (1 säätö mahd)  
smile_org.gif
 täysillä...
 
Vaihda uudet liemet keulaan... Vaikka 10W liemet... Sillä ainakin Acen keula rauhoittui vuosi sitten
 
käyttävät jotkut peräöljyjä tuolla keula puolella ja kuulemma
ihan hyvin tuloksin.
 
Juu, jos on ohuet öljyt ja vieteri vedetty kireelle, niin kyllä pomppii, itselle vaihdettiin fasuun 10 ötskit (vai olikohan jotkut mixit n.12.5) ja löysäsin jousta niin kulku muuttui paljon jouhevammaksi.
 
Jouset ovat liian löysät. Osta jäykemmät, pyörän+kuskin painon mukaan valitut jouset. Sen jälkeen sitten vaimennukset kuntoon shimmaamalla/öljyn vaihdolla.
 
monesti syynä on vaan liian vanhat keulaöljyt, huolla se!

tai löysä ohjainlaakeri
 
uudet keulaöljyt sisään. 10W on varmaan ihan hyvä. ja se iskari ei toimi parhaimmalla mahdollisella tavalla kaikki säädöt täysillä. onko fzrrässä täyssäätökeula? ei jaksa muistaa. jos on niin rebound ensin täysin vapaalle tai muuten kuvatun lainen "pompotus" voisi johtua iskareiden pakkaantumisesta. esijännitys varmaan saakin olla vanhoilla jousilla täysillä ja compressio pumpun alapäässä kannattaa säätää pikkuhiljaa täysin auki olevasta kohti kireämpää ja käyttää vaikka nippusidettä pumpun liukuputkessa niin näet miten keula pohjaa. ihan viimeiseksi sitten sitä rebound namikkelia kireämmälle mikäli pyörä tuntuu ns. "leijailevan". muuten et koske siihen ollenkaan.
iskareihin voi myös lisätä muutaman millin öljynkorkeutta (mutta hyvin hyvin vähän) normaaliin nähden jolloin vaimennusta saa lisää. joku iskaripaja varmaan tekisi öljyhuollon kohtuuhintaan. penttilä tms.
ps... jotain vikaa siinä on sillä fzr ei normaalisti vatkaa ollenkaan.
 
uudet keulaöljyt sisään. 10W on varmaan ihan hyvä. ja se iskari ei toimi parhaimmalla mahdollisella tavalla kaikki säädöt täysillä. onko fzrrässä täyssäätökeula? ei jaksa muistaa. jos on niin rebound ensin täysin vapaalle tai muuten kuvatun lainen "pompotus" voisi johtua iskareiden pakkaantumisesta. esijännitys varmaan saakin olla vanhoilla jousilla täysillä ja compressio pumpun alapäässä kannattaa säätää pikkuhiljaa täysin auki olevasta kohti kireämpää ja käyttää vaikka nippusidettä pumpun liukuputkessa niin näet miten keula pohjaa. ihan viimeiseksi sitten sitä rebound namikkelia kireämmälle mikäli pyörä tuntuu ns. "leijailevan". muuten et koske siihen ollenkaan.
iskareihin voi myös lisätä muutaman millin öljynkorkeutta (mutta hyvin hyvin vähän) normaaliin nähden jolloin vaimennusta saa lisää. joku iskaripaja varmaan tekisi öljyhuollon kohtuuhintaan. penttilä tms.
ps... jotain vikaa siinä on sillä fzr ei normaalisti vatkaa ollenkaan.
jep....tosiaan,eka kerran tekas sellasta ja kiihäytys 5 :sella menossa,vauhtii tais olla 9000rmp luokkaa...vatkas muuutaman kerran mutta sitten vakaantui.....eihän tässä mopossa ole "täyssäätökeula" taitaapi olla samat säätö mahhollisuudet kuin "pirroissa"...ilmeisesti öljyt menneet huonoksi,3v vanhat...löysäsin nyt jousen reilusti esijännitystä jospa keula nyt ei pompahda ennää jostai töyssystä....ja öljyt laitan 10w kuten on ehottetunna..eipä tuota halunna kokea uudestaan...
 
Jos se lyö käsille töyssyistä, keula on toiminta-alueella tod.näk turhan kova. Yleisimmin sisäänmenovaimennus on liian kireällä. Toinen vaihtoehto on tuo Cterrorin pakkaantuminen, mutta se vaatii röykkysarjan. Pohjaaminen on toki myös vaihtoehto, mutta silloin keulan täytyy olla _tosi_ huonossa kunnossa.

Jos se tuntuu myös kiihdytyksissä epävakaalta, sinulla on todennäköisesti myös esijännitys liian kireällä, tai rebound liian kireällä. Keulalla ei ole liikematkaa pidentymiseen kiihdytyksessä, tai sitten siellä on niin paljon paluuvaimennusta, että se ei ehdi seurata mukana.

Joka tapauksessa, oireet kuulostavat ennemminkin siltä, että keula on joka suuntaan liian kova kuin löysä.
 
Keula voi olla liian kova ja pehmeä samaan aikaan eri tilanteissa. Öljy joutuu kulkemaan keulan liikkuessa pienien kanavien läpi. Kun keulalta vaaditaan nopeita liikkeitä (paljon vauhtia, terävä töyssy), syntyy hydraulinen lukko ja etupää lyö käsille. Hitaammissa liikkeissä keula voi tuntua silti löysältä. Paksummat öljyt vain pahentavat tilannetta terävissä töyssyissä.

Yleiseen löysyyteen auttaa jäykemmät jouset ja teräviin töyssyihin uudelleen shimmaus + sopivat öljyt.
 
ohjauslaakeri on hyvä....löysäsin jousen esijänn paljon ja nyt pieneni v-mäinen ilmiö......kun ajelin,vaikkapa jonossa hiljakseen niin vähänkin painoi jarrua niin keula nyökkäs alaspäin kuin ois paniikki jarrutusta...vappuajossa tuli vertailtua muiden mopojen keula niiauksia ja mulla näytti olevan "enduro" luokkaa toi niiaus...kokkeilin 900rr keulaa ja se oli täysin erinlainen..mulla ennemmikin enduro keula....jouset eivät lyö pohjaan vaan oli sellanen 5-10cm "löysä" alue jossa keula tipahtaa kun painaa vähänkin etujarrua ja "pompahtaa" takas....tuttu kävi koeajamassa,meinas ettei vaimennusta mihinkään suuntaa....mutta jospa se nyt paranee uusilla öljyillä ja esijänn minimiin...
 
ohjauslaakeri on hyvä....löysäsin jousen esijänn paljon ja nyt pieneni v-mäinen ilmiö......kun ajelin,vaikkapa jonossa hiljakseen niin vähänkin painoi jarrua niin keula nyökkäs alaspäin kuin ois paniikki jarrutusta...vappuajossa tuli vertailtua muiden mopojen keula niiauksia ja mulla näytti olevan "enduro" luokkaa toi niiaus...kokkeilin 900rr keulaa ja se oli täysin erinlainen..mulla ennemmikin enduro keula....jouset eivät lyö pohjaan vaan oli sellanen 5-10cm "löysä" alue jossa keula tipahtaa kun painaa vähänkin etujarrua ja "pompahtaa" takas....tuttu kävi koeajamassa,meinas ettei vaimennusta mihinkään suuntaa....mutta jospa se nyt paranee uusilla öljyillä ja esijänn minimiin...
Jos sinulla on löysää siellä keulassa, jouset ovat voineet kuoleentua. Jälleen tietenkin vaikea sanoa kokeilematta, mutta yleensä keula toimii vähintäänkin lineaarisesti.

Esijännityksen kanssa ei kannata mennä laidasta laitaan. Säädä uppoumat kohdalleen, ja pelaa sen jälkeen vaimennuksilla. Jos se pompsahtaa takaisin, yleensä paluuvaimennus on liian löysä, ja jos se on melkein tapissa, niin kannattanee tosiaan vaihtaa öljyt.
 
Back
Ylös