Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko se 5W. Ei oikein selvää vastausta löydä netistä...
Jos tykkäät herkemmästä niin 5 ja jos tykkäät pökömmästä niin 10. Jos haluat jotain siltä väliltä niin toiseen putkeen vitosta ja toiseen kymppiä.
Sitten jos sua oikeesti kiinnostaa keulan toiminta, niin tomla sae luvulla yksin ei tee mitään, vaan pitää kaivaa viskositeetti-indeksiluku (cSt@40C) ko. keulaöljystä. Nyrkkisääntö: RedLine:lla on paras mitä näin tavan liikkeistä löytyy. Motul on viskositeetti-indeksillä kuraa. Tuo siis tarkoittaa sitä miten jäykkää öljy on kylmänä ja sitten ajossa lämmenneenä. Mitäisompi luku sen parempaa. Sitte kun tähän perehtyy niin huomaa että erimerkkiset keulaöljyt on siinä perusmittaulämpötilassa (olikohan 40astetta celsiusta) ihan erilaisia huolimatta siitä että sae on kummassakin sama, vaikka 5.
Nyt menee viskositeetit ja viskositeetti-indexi sekaisin! Kaksi täysin eri asiaa. Viskositeetti-indexi ilmaistaan vain lukuna esim. 149. Mitä korkeampi luku, sitä laadukkaammasta öljystä kyse.
Viskositeetti ilmaistaan joko SAE lukuna, epätarkka. Jos haluaa olla tarkka, niin öljyn viskositeetti ilmaistuna cSt lämpötilan mukaan, tulee etsiä öljyn teknisistä tiedoista.
Missähän keulan normilämmöt liikkuu normaalissa tieliikenteessä? Ja mitä ne on rata-ajossa? Tietysti vaikuttaa lämpötila, alusta, paino, kuun asento ja jne. Takana tietty muuttujia vielä enemmän kun on linkut jne vielä välissä...

Näin on. Taidan ottaa vkl:na 0,5l Keisarin darkkia ja kusen sen sitten putkeen.
Omat kokemukset sekä kadulla että radalla ovat, että alustalla on merkitystä.
Tossa voi olla monella ihan psykologinen juttu, tai muistan ainakin omalla kohdalla jotenkin pelänneeni ruveta putkia irroittelemaan ohjauskolmioista. Sitten kun olin saanut keulan tuetua ylös, pyörän, lokarin ja jarrusatulan irti niin ne pamputhan tippui tosi simppelisti.
