Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko nopeata tietoa, saako päivityksen katsastettua jos KZ650F:ään (vm -82) asentaisi ZX-6R:n keulan 2003 mallista? Vai aiheuttaako pyörien painoero ongelmia (KZ on painavampi)?
Miksi katsastus?
- luovuttaja pyörän max akselikuorman pitää olla vastaava tai isompi. (Ei suoraan yhteydessä painoon, ymmärtääkseni laskennallinen mm painon jakauma, geometria, huippunopeus jne vaikuttaa kuormituksiin)
- iskunvaimennin ei saa olla lyhyempi kuin alkuperäinen, pitempi saa olla
- omavalmiste kolmiot ok, valmistaja vastaa että on ok.
Olisiko sitten tulkittavissa niin, että vaikka luovuttava pyörä on hieman (20-25kg) kevyempi, niin keulaputkien ollessa tukevammat ja halkaisijaltaan suuremmat eli vääntöjäykemmät ja jarrujen tehostuessa isommilla levyillä ja paremmalla puristustehoilla, niin viranomaisilla ei ole negatiivista kommentoitavaa. Näin kommenteista ymmärsin.
Onko kokemusta/tietoa miten takaswingin muutoksiin suhtaudutaan, jos kerran etukolmiot saa itse tehdä, niin onko monojousirakenteisen takaswingin muuttamisesta stereojousitukselle sopivaksi hitsaamalla iskareille kiinnikkeet swingiin ongelmatonta?
Ja jos joku ihmettelee, miksi tällaisia edes pitää miettiä, niin miksei miettisi, kun kerran muunteluun ja sen viranomaisten hyväksynnän saamiseksi on annettu mahdollisuus. Vaikka se vähän vaivaa lisääkin.
Mitä tästä opimme? No sen, että kysymällä vääriltä immeisiltä saa vastaukseksi mitä sattuu kukkua.![]()
Käytännössä homma ei yleensä onnaa, jos elimenluovuttajapyörän kokonaismassa on pienempi kuin vastaanottajan. Jonkunsortin toleranssi tässä olis tosin järkevää olla, ei noita kukaan valmistaja ihan luilleen suunnittele.
Hyvä että löytyi oikkeaaki tietoa.
Tarkkaan pykälien mukaan mentäessä taitaa tosiaan olla näin. Käytännössä tuossa katsastuksessakin saattaa onnistua järjenkäyttö (taas se soveltamisen kirjavuus). Itsekin olen yhden tuollaisen keulanvaihdon katsastanut, siis uudemmasta ja kevyemmästä pyörästä oleva keula jarruineen ja vanteineen raskaampaan pyörään. Kirjoittelin muistaakseni lyhyen selvityksen, jossa vertailin olennaisimpia ominaisuuksia uudesta ja vanhasta etupäästä, kuten liukuputkien halkaisijoita, jarrulevyjen kokoa ja jarrumäntien lukumäärää. Näissä kaikissa kun oli selkeä ero uuden etupään eduksi, niin katsastusmies ei ruvennut liiaksi takertumaan luovuttajan kevyempään painoon.Päätän avautumiseni tältä erää tähän. Alkuperäiseen kyssäriin vielä kertauksena: pitää verrata kokonaismassoja (kokonaismassa = omamassa + kantavuus). Jos ovat lähellä toisiaan, niin swapin voi rakenteellisen kestävyyden puolesta arkijärkeä käyttäen tehdä. Katsastus ei kuitenkaan taida onnistua, jos elimenluovuttajan kokonaismassa on pienempi.