Kevätkäynnistysongelmia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jalase

New member
Kevätkäynnistysongelmia

Otin pyöräni maanantaina ajoon ja nyt ilmoilla on pientä starttiongelmaa.

Syksyn jälkeen en käynnistänyt pyörää kertaakaan ja kerran oli Ctec kiinni viikon verran tammikuussa. Nyt pari viikkoa sitten latasin akun ja starttasin tallissa ja hyvin tuntui käyvän.

Nyt viime sunnuntaina laitoin taas akun lataukseen ja seuraavana päivänä otin pyörän tallista ulos ja lähdin töihin. Mielestäni pyörä lahti hieman nahkeasti käymään, mutta lähti kuitenkin. Siitä ajoa n 6km ja pyörä päiväksi parkkiin. Neljältä kun piti lähteä kotiin niin eipä lähtenytkään enää käymään. Konetta kyllä pyöritti, mutta ei luvannutkaan. Oli onneksi laturi mukana, joten laitoin lataukseen hetkeksi, jonka jälkeen taas käynnistyi.

Eilen tiistaina oli sama homma. Aamulla lähti käymään kun oli ollu yön latauksessa, mutta töistä lähdettyä ei taaskaan käynnistynyt. Pienen latauksen jälkeen käynnistyi.

Voiko se johtua siitä, etten ole vielä ajanut sillä yhtään kunnon lenkkiä vaiko vanhasta bensasta (syksyllä tankattu Shell 99) vaiko mistä. Akun ostin juuri viime kesänä. Latauksen jälkeen akussa oli voltteja hieman yli 12 ja pyörän käydessä yli 14V.

Pyörä on 2004 Kawa ZX-10R.
 
Kyllähän tuo hieman akkuvialta kuulostaa. Olisi hyvä jos saisit sen akun johokin akkuliikeeseen kuormitusmittaukseen. Sellainen suuntaa antava kenttätesti on että mittaat akun napajännitteen käynnistettäessä. Pyörä on ensin saatava sellaiseen tilaan että se ei käynnisty startatessa vaikkapa niin että puolille tuleva syöttökaapeli tai sytytysyksikön liitin irroitetaan. Pyöritä moottoria käynnistinmoottorilla noin 10 sekuntia, jos jännite putoaa nopeasti tai alle 10,5 v niin akussa on vikaa.
 
CTEK-laturia kannattaa mun käsittääkseni pitää koko talven kiinni akussa, pysyy akku parhaiten timmissä kunnossa kun on ylläpitolataus koko ajan päällä ja akussa varaus maksimaalisena. Tietty ikä tulee akuilla kai aina jossain vaiheessa vastaan..
 
Jammuissa oli takavuosina sellainen "ominaisuus", että jos oli sopivan huono akku, pyöritti kyllä näennäisen hyvin mutta sähkö ei riittänyt kipinään ts. se elektroninen sytytysjärjestelmä kuoli. Se on helpohko testata niin, että jättää pyörän alamäkeen, sitten seisomisen jälkeen virta päälle ja mäkistartti. Jos lähtee helposti, on akku vaan väsynyt. Itse olen pitänyt Saksasta tilattua C-Tec korviketta talven yli koko ajan, hyvin on akut kestänyt.
 
Erkki on kärsinyt pari viime kevättä samasta vaivasta. Talvisäilytyksestä haettaessa pyörä on lähtenyt vielä normaalisti käyntiin, mutta seuraava käynnistyskerta onkin jäänyt vain yritykseksi. Siinä on sitten yritelty latailla sitä akkua jollain halpislaturilla, mutta tuloksetta. Lopulta paikallinen akkukauppias on todennut akun käytännössä kuolleeksi ja ei muuta kuin uutta akkua kehiin. Tämä kaava on säilynyt nyt jo parin vuoden ajan, eikä tänäkään keväänä tähän jatkumoon ole tulossa muutosta. Ovatko n. 50 €:n akut tosiaan niin kelvottomia, että niiden keskimääräinen käyttöikä jää yhteen vuoteen? Tähän mennessä olen saanut akut useimmiten takuun piikkiin.

Toisaalta ei orkkisakkukaan tainnut kestää kuin kaksi vuotta. Mahtaako vika olla sittenkin pyörässä?
 
Syksyllä täyshuolto ja sitten tasalampöiseen varaston nurkkaan peitteen alle.
Akkuliikkestä hain halvimman laturin minkä löysin, sitä suosittelivat ja sanoivat itsekin käyttävänsä, Lainion Akku Lahdessa ja varmasti asiansa osaava. Ei siinä olekaan kuin merkkiledi, pun. ilmoittaa lataustarpeen ja vihreänä, että akku kunnossa.
Laturi maksoi 20€
Kerran latasin talvella.
Pari viikkoa sitten pyörä ulos, starttaus ja käyntiin kuin talvea olisi ollutkaan.

Tämä on kuulemma kaikkein oikeaoppisin tapa tehdä talvisäilytys.
 
Sen verran vielä lisäystä, että jos ei pyörällä ole ajettu vähään aikaan ennen talviunia kunnon siivua, niin kannattaa ladata akku kunnolla ennen peittelyä. Selviää talvikoomasta paremmin "massu täytenä".
 
Back
Ylös