• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kevyempää varustusta..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TJJ

New member
Tänä vuonna tuli monen monen vuoden jälkeen palattua pärrän päälle.
062802moto_prv.gif

Varusteet hommasin samassa läjässä pyörän kanssa. Valkkasin alkuun Rukan goret. Niistä ei valittamista.

Mutta kun kropan lämmön tuotto ja hikirauhaset on mallia liian tehokkaat. Käy siis siten, että kun lämpötila nousee tuonne reiluun 10 asteeseen niin (tietysti ilman vuorta) olevan takin alla olo on kuin saunassa. Kun vielä pyörän käyttö on yleiskäyttöä, sis. koulureissut, kaupunkireissut, työmatkat ja muut, niin puvusta kuoriutuessa tuloksena on likimärkä paita. Ei kovin kiva.

Siis tarvetta olisi vilpoisemmalle takille. Yleisajossa vaatetus muuten on farkut ja ei-ajokengät.. (hanskat ja kypärä toki) Nahkatakkeja olen katsellut vähän "sillä silmällä".

Kokeilemassakin olen käynyt, Dainesen Vulcan koossa 48 meni päälle, olo oli kuin nakilla, joka on räjähtämässä kuorestaan, käsiä en saanut taskuun. Tietystikkään kokoa 50 ei ollut saatavilla. Dainesen Scud-B koossa 50 oli melko mukava päällä, rintakehän kohdalle jäi vähän pussia. Ja yllättäen, kokoa 48 ei ollut kokeiltavissa. Alpinestars Stunt koko 50 muuten sopiva, mutta kyynärpäiden suojat tuntuivat hieman epämukavilta.

Takkia haen sillä ajatuksella, että myöhemmin saattaisin ostaa takkiin sopivat nahkahousut. Käyttö siis tuota kaikkea yleisajoa, ja siihen liittyvää, eli takin muoto ja ulkonäkö pitäisi olla sellainen, että ei tarvisi joka kerta riisua takkia kun pysähtyy. Noissa kolmessa kaikissa jotain miettimistä ja melkeinpä niiden välillä pitäisi ratkaista. Onko kellään syytä miksi ostaa just joku noista tai miksi ei?

Miten se mitoitus? Vulcanin kanssa sai tehdä töitä että sai päälle ja pois ja oli erittäin tiukka, kauppias meinasi, että saisi olla isompi. Scud oli ehkä himpun löysä rinnuksesta. Astar oli kyynärpäistä hieman kumman tuntuinen, mutta muuten miellyttävä päällä. Dainesen tarrasysteemit epäilyttävät, Astarissa oli hihoissa nepparit, joita pidän parempana.

Kaikki hinnoissaan muutaman kympin sisällä, millä ei merkitystä.

Apuva.. Järki lähtee, ei oikein osaa päättää. Valikoimat ovat rajattuja, aikaa odottamiseen ei kauaa ole, kun viikonpäästä valikoimat ovat jo olemattomat (kaupunki vaihtuu Turusta Rovaniemelle). Muita hyviä takki vaihtoehtoja? Syitä valita joku noista tai olla valitsematta? Jos jotain vaikuttaa, niin pituutta massiiviset 172cm painoa ~78-79kg, hartioiden ja rinnan ympärys enemmän kuin vyötärön. Pyöränä Thundercat..

itse kärsin myös kyseisestä lämpöefektistä.. varsin kiusallista kun kesä ei ole vielä edes alkanut ja jo nyt paita on märkä.

toistaiseksi mulla on mukana varapaita ja toista käytän vain ajossa, muttei kovin käytännöllistä
biggrin.gif

nahkaan pitänee varmaan myös siirtyä. ei näissä core (=kelkkahaalareissa) voi ihminen ajaa. Tosin massaa huomattavasti enempi ja pituutta pari senttiä.

Nahkaan olen ollut tyytyväinen, oli helle miten kova tahansa. Nuo tekstiiliasujen vedenpitävät kalvot eivät hengitä pätkääkään, joten saunaefekti on taattu.. Vielä kun katsoo sellaisen nahkamallin, jossa on joustot ja vielä vaikka perforointi parantamassa ilmastointia.

Ongelma ei ole goressa, hyvin pelaa muuten, mutta kun kävelen kaupungilla T-paidassa, kun lämpötila on luokkaan +10 ja muilla on paksu takki päällä. Ilmeisesti armeijan ampuratareissut -48 asteessa tehneet tehtävänsä
crazy.gif
. Toisekseen en voi käyttää goren optimitoiminnalle olennaista alusasua, kun ei oikein innosta rättisulkeiset kesken päivän.

Totta on goren kanssa, hiki tulee. Tosin viimevuonna näin
062802jumpie_prv.gif
yhdellä neitosella farkut, missä oli etupuoli nahkaa. Oli kuulemma itse värkännyt, kun oli koipi paketissa
crazy.gif
kuinkasmuuten, kuin nutulleen menon vuoksi. Itse taasen kovilla helteillä
sport05.gif
wanhan kunnon perintö nahkatakin kanssa vm. 58. ja housuina kunnon farkut.

Itse hommasin kanssa talvella ajopuvun, ensimmäiseni kuten mopokin, ja huomasin että kuuma tulee... Ei sais tietty valittaa kun oli eka kunnon lämmin viikonloppu mutta ajattelin että mites sitten kun/jos saadaan helteet ja tuossa MP-asun Advancessa ei sitten vuorta irrotella. Nyt oli alla craftin kerrasto, ihan paljaalla iholla ei oikein viitsi pitää koska sitten vasta hiostaakin. Vaan taitaa tulla kuuma siinäkin jos oikein aurinkoa saadaan.

Joo.. omassa takissa on TOIMIVAT ilmastointiventtiilit, Corduraa ja Cloverin tekemä.

Vaikka sisävuori on ja 20 astetta kun venttilit avaa niin ei tarvi yhtään hikoilla, ilma vaihtuu sen verta hyvin.

Sekä mp kuskina ja vaellusta harrastavana voin todeta yhden asian gore kamoista. Se mitä alle laittaa vaikuttaa yllättävän paljon tuohon kankaan hengitykseen. Siis tämä olettaen että ko. OIKEAT goret ei mitään el cheapo kiinalais variaatiota.

Simppeli esimerkki aiheesta. Lähdin Lappiin pienelle vaellukselle. Alle laitoin puuvilla bokserit ja jonkun t-paidan. Siihen päälle laitoin sitten gore takin, gore hodet. Ei tarvinnu kun kävellä 5 kilsaa kun kone alkoi hirttää kiinni. Avasin takin ja totesin että paita märkä ja kalsareista ei kannata ees puhua. Miksi näin kävi? Puuvilla imee kaiken kosteuden itseensä ja eikä päästä sitä eteenpäin takin alapintaa josta se siirtyisi ulko maailmaan.
withstupid.gif

Mutta silti heinäkuussa liikennevaloissa täydessä sotisovassa käkkien tuntuu henki lähtevän vaikka alla on ns. urheilu paita+kalsarit. Mutta ei ole kostea ja hikinen olo vaan ainoastaan kuuma. Sitten duunissa hodet+kauluspaita vaan päälle. Olen kaiketi sitten vaan masokisti...

Mullakin ois tarkoitus hankkia nahtakki juuri tuon sulamisefektin takia. Farkut on mukavat ja viileät ajossa, mutta ei kovin turvalliset.
Onko olemassa hengittäviä housuja, joissa on myös suojat. Plussaa olisi tietenkin jos ne vielä olisivat normaalien housujen näköiset?

sanoi:
Onko olemassa hengittäviä housuja, joissa on myös suojat. Plussaa olisi tietenkin jos ne vielä olisivat normaalien housujen näköiset?

Kokeilkaas vaikka noita.

Viime kesänä hankin tuollaiset farkut eikä ole kyllä lainkaan kaduttanut. Mitä nyt harmitti vähän kun muka dollarihinnoilla tilasin, ja tavara tulikin englannista, loppusumma sama mutta euroissa. Se siitä kurssiedusta...
Mutta ainakin helteillä voi ajella ilman että sulaa. Takki on toki edelleen mallia anytex, mutta farkut kyllä auttavat kummasti.

Goren alla pitäisi nimenomaan olla oikea alusasu, mutta siihen loppuu oma viitseliäisyys. Normaalilla T-paidalla pitää pärjätä siellä alla.

Itse käännyin sitten Alpinestarsin Stunt nahkatakkiin. Lopullisen ratkaisun Astarsin ja Dainesen välillä teki lähinnä pienet yksityiskohdat, mielestäni Astarsin vetoketjut, niiden vetimet ja nepparisysteemit oli paremmat kuin Dainesen.

Selkä sulaa edelleen auringonpaistaessa, mutta liikkuessa ei enää paistu niin pahasti.

Aamulla oli hieman sateenuhkaa ja vedin goret päälle. Hyvä että vedin, kun märkää oli, mutta tullessa paistoi aurinko ja moottoritienopeuksissakin hiki kirjaimellisesti virtasi alla.

Goren alla pitäisi nimenomaan olla oikea alusasu, mutta siihen loppuu oma viitseliäisyys. Normaalilla T-paidalla pitää pärjätä siellä alla.
Alusasu ei auta kuin siihen, että kosteus siirtyy alkuvaiheessa iholta pois, mutta gorekalvo estää sen kosteuden siirtymisen takin sisältä ulos -> Sauna. Jossain malleissa saattaa tietenkin olla tuuletusaukkoja, mutta tehokkuudesta en tiedä.

Kävin juuri iltapäivällä ekalla lenkillä kokeilemassa yokon (nyk. scott)
tekemää "verkkotakkia" eli jonkinlaisesta verkkomaisesta kankaasta tehtyä loimea. Siinä on normaaalit suojat ja motskarikäyttöön tehty. Ja kyllä hengitti! Tuntui oudolta/makeelta olla suojaavasti pukeutunut ja tuntea tuuli kropassaan. Stormi myi kevättalvella halvalla, hyvän tuntuinen ostos.

Alusasu ei auta kuin siihen, että kosteus siirtyy alkuvaiheessa iholta pois, mutta gorekalvo estää sen kosteuden siirtymisen takin sisältä ulos -> Sauna. Jossain malleissa saattaa tietenkin olla tuuletusaukkoja, mutta tehokkuudesta en tiedä.
Toi Cloverin rotsi mikä mulla on (ei mikään hinnat alkaen malli, mallia en nyt muista) toimii tode. hyvin noilla venttiileillä, rinnuksissa ja selässä on noin 10cm vetoketjut jotka kun riipasee auki niin takki oikein 'täyttyy' raittiilla ilmalla ja siirtää hien yms kuumuden pois ajossa, sitten kun tipppuu mummoja ja koiria taivaalta iskee vaan venttiilit kiinni ja rotsi on lämmin kuin mikä... ja tämä kaikki sisävuori kiinni ja t paita alla, ei paska ostos.

Mulla on Dainesen vulcan ja ekat nahkat siis. Täytyy myöntää että olen yllättynyt kuinka vilpoiset ja mukavat ne on, kertaakaan ei ole kainalot tai selkä hiostunut. Rei´itetty nahka käsivarsissa ja kainlaoissa todella tekee tehtävänsä , samoi kuin kangas etumuksessa. Alle 15 asteen ovat jopa hieman liian viileät mutta kesäkeleillä kuten tänään aivan mahtavat
smile_org.gif
Harmittaa vaan tuo housujen vetoketjun solki joka törröttää niin että sai tankin maalata heti uudestaan, lieneekö nahkapukujen perisynti?

Itsellänikin Dainesen Vulcan käytössä, ja todella tyytyväinen olen ollut!Pärjää todella hyvin kylmälläkin kelillä (n.+2C) pelkästään t-paita alla, kun pitää sen lämpövuoren kiinni, ja ilman lämpövuorta mukavan vilpoinen lämpöisellä kelillä!
Housuiksi ostin Alpinestarsin AST-1:set, kun ovat tuollaiset "normaalien" housujen näköiset ja ns. kevyet kesähousut.

A-Starsin Stunt-takkia harkitsin myös, mutta täältä luin että sen kanssa saattaa tulla melko kylmä keväällä ja syksyllä reilun "ilmastoinnin" takia...Sehän taitaa olla reikää täynnä koko takki!
biggrin.gif

Toi Cloverin rotsi mikä mulla on (ei mikään hinnat alkaen malli, mallia en nyt muista) toimii tode. hyvin noilla venttiileillä, rinnuksissa ja selässä on noin 10cm vetoketjut jotka kun riipasee auki niin takki oikein 'täyttyy' raittiilla ilmalla ja siirtää hien yms kuumuden pois ajossa, sitten kun tipppuu mummoja ja koiria taivaalta iskee vaan venttiilit kiinni ja rotsi on lämmin kuin mikä... ja tämä kaikki sisävuori kiinni ja t paita alla, ei paska ostos.
tällänen vai?

kukas noita myy suomessa? ja hintaluokka oli?

Back