Tähän mielenkiinnosta kuulisin selvennystä. Yleisenä käsityksenä lienee, että Paypalin ostajan turva on yksi parhaista jollei paras. Tämä on ensimmäinen kerta, kun kuulen poikkipuolisen sanan, että Paypalilla ei uskalla maksaa, mutta kuitenkin uskaltaisi luovuttaa luottokorttinumeron sille samalle myyjälle?
Itse toki olen suosinut ”tuplavarmistusta”, eli maksanut sen Paypalinkin kautta kulkevan transaktion Visalla, jolloin se toimii toisena oljenkortena vaatia rahoja kiistatilanteessa.
Uteliaalle vastataan!
Lyhyesti: Visan ostoturva on aina minulle toiminut, Paypalin ei. Asiakaspalvelun ero on huima, ja Paypalin ehdot ovat ostajalle vaikeat jenkkien ulkopuolella (lähetä virheellinen tuote omalla kustannuksellasi takaisin). Tuplavarmistuksesta epäilen että ei auta, koska VISA näkökulmasta olet Paypal asiakas joka on toiminut ihan lakien mukaan vaikka viime käden myyjä onkin kelmi. En halua enää ikinä Paypalia, ja jos on pakko, yritän välttää.
Pitkästi: Paypalin käyttö loppui mulla siihen, kun ostin Autodocilta jouset + iskarit Renaulttiin. Maksutapana taitaa käydä vain Paypal. Jouset laitoin KYBbiläiset, vaihtoehtona oli halvempi "Pirkka" eli heidän ilmeisesti oma Stark. Iskaritkin laitoin jotakin parempaa. Iskariparin hintaero oli ehkä sen 30e tähän Starkkiin, eli mitään superia ei ollut. No paketti saapui ja tuli KYB jouset sekä Stark iskarit. Reklamoin. Iskaritkin istuivat huonosti. Syyttivät että OEM numeroni oli väärä. Eivät suostuneet lähettämään oikeita iskareita. Eivät suostuneet hyvittämään 30e hintaeroa kun väittivät että "Stark on vastaavaa laatua". Pitkän väännön jälkeen Paypal apuun.
Paypalissa piti eskaloida todella vaikeasti, että sai jonkun järkevän ihmisen juttelemaan. Lopulta heidän policynsä oli "item significantly not as described" eli tuote ei vastaa kuvausta. Ratkaisuna "lähetä tuote takaisin Saksaan. Maksat itse rahdit tälläisessä tapauksessa". Joopa joo.
Näin ollen jos saatkin Belgialaiselta hämykauppiaalta Kiinan Akrapovicin, niin mahdollisesti Paypalilla saat postitella tuotteen itse takaisin.
VISA ostoturvaa käytin kerran. Pyysin MotoGP-kauden videopassista rahat takaisin myyjältä (Dorna) (ennen kautta) enkä saanut, kun kävi ilmi että 2020 ajetaan vain osa kisoista. Eivät maksaneet takaisin ja lupasivat hyvityksiä. Sanoin että en halua hyvityksiä, maksakaa, eivät maksaneet. Kausi meni, katselin vähät kisat, hyvitys oli lopulta 1e arvoinen off season Videopass. Pyysin vielä maksamaan takaisin että ei tämä vastannut lupauksia. Eivät maksaneet. Otin yhteyttä oman pankin verkkopalvelun kautta VISA ostoturvaan ja sanoin että nyt on miestä kusetettu tyhjillä lupauksilla, varmaan lievä petos. Pyysivät täyttämään rikosilmoituksen, jonka jälkeen rahat palautettaisiin. Päätyyn asti ei tarvinnut mennä, koska ilmoitin Dornalle että rikosilmoitusta pukkaa, minkä jälkeen tuli vuolaat anteeksipyynnöt ja rahat heti takaisin.
Ero näiden kahden supportin välillä on ihan kuin yöllä ja päivällä. Luottokortin käyttö nettiostoksiin ei sen enempää pelota, kun tarkistaa ostokuittinsa. Onhan siinä luvattomien maksujen turva. Korttiyhtiön katteeseen mahtuu monta ihmeellistä asiaa.
Mutta menihän off topiciksi.