Kilogixxerin etujarrulevyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiji
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jiji

New member
Elikkäs -04 kilogixxeri etujarruja käyttäessä tärisyttää ikävästi etupäätä.

Kun oikein hitaasti valuttaa mopoa ja vähän antaa jarrua, niin tuntuu kuin yhdessä kohdassa jarrulevyä olisi paksumpi kohta ja jarru tarttuu hanakammin. Levy on silti spekseissä, kun mittarikellolla heittoa tarkastelee, vajaat 0.1 mm heittoa.

Eikai tässä auta kuin ostaa uudet levyt ja palat, mutta mitäs merkkiä suositellaan, noi alkuperäiset Suzukin levyt ei näytä katukäyttöä kestävän edes 20tkm verran.
 
Eikö takuu ole enää voimassa ?

Saattaa olla myös rojua niittien välissä, kokeile putsata.
 
Pitänee tarkistaa noi niitit, kiitti vinkistä.

Takuu mahtaa olla menneen talven lumia, kun en ole 1000 km:n huollon jälkeen konetta korjaamoreiskoilla uskaltanut antaa. Silloinkin pitkin hampain, mutta kun ilmatteeksi sai öljynvaihdon...
wink.gif
tuskinpa ne siellä muuta tarkistivatkaan.
 
Ja tässä vaiheesa kysyn että kannattiko jättää huollot teettämättä ?
Ite meinasin vasta suuraavat öljyt vaihtaa ite 18000km kohdalla...
 
Niinno, epäilisin silti ettei tommoinen "normaali" kuluma mene takuun piikkiin vaikka huollattanut olisikin. Voisi tietysti kysyä Suomen Suzukilta.

Mutta eipä siitä sen enempää, vaan kokemuksia korvaavista osista olisin kiinnostunut kuulemaan, Braketech esimerkiksi?
 
Jos levyssä kerran on vikaa, niin miksei menisi takuuseen? Tuskinpa niitä levyjä määräaikaishuolto olisi kunnossa pitänyt...Kannattaa kuitenkin ensin katsoa, ettei joku mäntä tai jarrupala ole jumissa jarrusatuloissa.
 
Jos huollot on suoritettu kirjan mukaan, pitäisi takuun toimia.
Ei tarvitse käyttää merkkiliikettä. Oletuksena on että pyörä ostettu liikkeestä normaalisti... Tosiaan niitit ovat usein syynä ravistukseen. PS. ohjauslaakerin kireys kannattaa tarkastaa
wink.gif
 (mutta onhan se tehty huollon yhteydessä?!?)
 
mulla on k3:sessa hiukka samanlainen ongelma. Takuu on vielä voimassa, eli täytynee ottaa suomen suzukiin yhteyttä...pinta jarruttaessa täristää muuten ei. Niitit putsattu...Viestiketjun aloittaja voisi sitten kertoa miten kävi, menikö takuuseen?
 
Juohtuipa mieleen että miten kumit? Ittellä ex-cebarissa nypytti kanssa. Mitään lippoja tai muita vahinkoja ei ollu tapahtunu eikä rataa tms. jarruja kuormittavia juttuja tullu harrastettua. Vaihdoin palat ja nesteet, en letkuja enkä levyjä kun en uskonu että niissä ois vikaa.

Kumi kuitenkin oli sellainen (Siltakiven Battlax 020) hyvin kestävä matkamotoristikukkahattutäti-kumi, joka kyl kestää ja kestää mutta taipumus on myös kulua ns. aalloille. Tasaiseen ajellessahan tuo ei vaikuta pätkääkään mutta kun jarruttaessa paino kohdistuu pääosin etukumiin niin juttu on ihan eri.. Tarina ei kerro olisko kuminvaihto auttanut asiaa koska mopo vaihtui ennen kuin toimenpide ois ollu ajankohtainen. Uskon kuitenkin että tuo aalloille kuluminen oli se todennäköisin nypyttämisen syy. Hyvin ärsyttävä piirre se kyllä oli,  kerta kaikkiaan..
 
Pitänee tarkistaa noi niitit, kiitti vinkistä.

Takuu mahtaa olla menneen talven lumia, kun en ole 1000 km:n huollon jälkeen konetta korjaamoreiskoilla uskaltanut antaa. Silloinkin pitkin hampain, mutta kun ilmatteeksi sai öljynvaihdon...  
wink.gif
tuskinpa ne siellä muuta tarkistivatkaan.
Takuu kattaa normaalisti. Myyjäliike hoitaa.

Pyörittele kelluvat niitit liikkeelle, hiekka pois välistä.
Jos ei auta, levyt vaihdetaan takuuseen.
 
Olen kuullut että kuluneet ja lasittuneet palatkin voivat tuon aiheuttaa. Tuon tiedon taustalla olevaa teoriaa en tiedä joten kannattaa suhtautua kuten kuulopuheisiin yleensäkin. Niittien putsaaminen attaa yleensä. Itselläkin täristi K3 hieman kovissa jarrutuksissa +200 nopeuksissa radalla. Tuskin on levyt valmiit vielä kun kilometrejä on alle 10000. Niittien putsaus ja uudet palat niin eiköhän ala svengaan.
 
Minulla oli 10 tkm ajetussa K4:ssa noin 1mm kierot jarrulevyt
----> Ei mitään ongelmia, takuuseen meni.
062802jumpie_prv.gif
 
Pyörittelin ne niitit, ei vaikutusta.

Niin ja eturengas on ihan uusi BT-014, ei johdu siitäkään...palat ja jarrumännät voisi vielä tarkastaa, katoin vaan pintapuolisesti että pintaa on paloissa ja männät liikkuu kun vaihdatin kumin.

Tossa levyn takuuvaihdossa taitaa olla ongelmana se, että vaikka toinen levy on kiero, ei se ole niin kiero että Suzukin service limit ylittyisi. Nypyttää se silti niin, että hermo menee, että kais sitäkin kannattaa yrittää. Pistän tänne juttua, sitten kun jotain ilmenee.
 
Pyörittelin ne niitit, ei vaikutusta.

Niin ja eturengas on ihan uusi BT-014, ei johdu siitäkään...palat ja jarrumännät voisi vielä tarkastaa, katoin vaan pintapuolisesti että pintaa on paloissa ja männät liikkuu kun vaihdatin kumin.

Tossa levyn takuuvaihdossa taitaa olla ongelmana se, että vaikka toinen levy on kiero, ei se ole niin kiero että Suzukin service limit ylittyisi. Nypyttää se silti niin, että hermo menee, että kais sitäkin kannattaa yrittää. Pistän tänne juttua, sitten kun jotain ilmenee.
Usko pois, kyllä ne levyt vaihtaa takuuseen.
Meet vaan huoltoon sopimaan asian.
Omaani on jo vaihdettu.
Sama vaiva oli omassanikin, korjaantui levyjen vaihdolla.
 
Samaa "nypytystä" havaittu myös meikäläisen k4 750:ssä, tarttee vissiin marssia takuu vaihdatukseen
nixweiss.gif
 
Nonnii, mulla meni levyt vaihtoon, samalla tulee uudet palat, joista joudun kuitenkin maksamaan. Mitähän noi levytkin ois maksanu, jos ois joutunu ite ostamaan
crazy.gif


Mulla lonksuu myös ohjauslaakeri ajoittain...ois luullu, että niiden ois viime huollossa kuulunu se kiristää?!
 
Yks erittäin helppo ja nopea juttu tarkistaa on jarrulevyjen puhtaus. Niistä lähtee Contact/Brake cleanerillä uskomaton kasa paskaa ja ainakin mun vanhassa Honda 954:ssä muutaman kerran hiukan nypyttäneet jarrut korjautu tolla. Tosin jos on selkeitä heittoja kellolla mitattu niin eipä tuosta hirveesti apua ole.
 
Eräs autoja rassaava tuttu kertoili veden jäävän palojen ja levyn väliin lillumaan, kun mopo sitten seisoo ulkona niin levyyn tulee vikaa ja tämä vika vaan jarruttaessa pahenee, kun palat syö levyä epätäsaisesti. Ei kuulemma lähde kuin hiomalla...tunnusmerkkinä on, että yhdessä kohtaa levyä tuntuu kuinka palat haukkaa hanakkaammin kiinni.

Varoiksi uitin jarrut sillä putsausaineella, ei apua. Seuraavaksi sitten hiomaan.
 
Back
Ylös