Kilvettömästä kilvellinen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

turboJR

New member
Olen tuossa katsellut kilpureiden hintoja ja pähkäillyt, jospa ostais sellaisen ja maksais verot sekä pistäis kilpiin myös? Aattelin et nämä kilpurit usein kuitenki hyvin pidettyjä ja huollettuja ja niissä olis kaikki palikat lasikuitukatteita myöten valmiina jo. Varmasti tulis kokonaisuus halvemmaksi kun lähteä yksitellen ostamaan joka palikkaa kaupasta. Mutta onko tuossa järkeä ja puhutaan nyt siis vuoden vanhasta pelistä jolla ei olla lipattu?? Meidän talouteen pitäis 2 pyörää hommata ja tuolla keinolla tulis ainakin ratavarustus kuntoon myös..
 
Siinä on sellainen juttu, että jos pyörä ei ole ollut rekisterissä ennestään, niin voi olla vaikeaa sen veron määrän arpominen. Veikkaan, että pyörä verotetaan uutena, koska ei ole osoittaa ensirekisteröintipäivää.
 
Uuden tonnisen verot on 20%+ALV uuden hinnasta.
Elikkäs suoraan kun laskee, niin noin 25% uuden hinnasta.
 
Onhan se kisapeli tietty aina nimenomaan radalle tehty mutta esim. tänä vuonna Superbike B luokassa ajeli yksi kaveri hyvällä menestyksellä ihan vakioalustaisella K5 gixxerillä. Eli silläkin ehtii nyt ainakin pari ekaa vuotta ja jos meinaat kadullakin ajella niin voisi sellainen vakiopeli olla parempi laite sinne.
 
Miten tuo hinta määritellään jos pyörä on esim 05vm? Ei kai sitä 06 uuden hintaan verrata? Eli miten tuon uuden hinta määritellään, kun se muuttuu kesän aikana paljonkin..Pyörästä jota kyselin on alv. maksettu, joten ei kai sitä uudestaan pidä maksaa?
nixweiss.gif


Edit. Selvitin tuon verotuksen eli uuden pyörän vero menee, mutta se uuden hinta määritetään sen mukaan mikä kyseisen ikäisen pyörän uusi hinta olisi jos sellasia jossakin olisi. 20% uuden hinnasta tonnisissa ja 18% kuussatasten hinnasta tuo autoveron osuus. Tärkeetä on se että pyörästä on maksettu arvonlisävero suomeen, kun muussa tapauksessa ostohinnasta mennee vielä 22% alv.
 
Onhan se kisapeli tietty aina nimenomaan radalle tehty mutta esim. tänä vuonna Superbike B luokassa ajeli yksi kaveri hyvällä menestyksellä ihan vakioalustaisella K5 gixxerillä. Eli silläkin ehtii nyt ainakin pari ekaa vuotta ja jos meinaat kadullakin ajella niin voisi sellainen vakiopeli olla parempi laite sinne.
On se noinkin, mutta suunnittelin jo muutenki pistäväni tulevaan pyörääni lasikuitukatteet yms lippojen varalta jos ihan vakion ostan ja noissa ne kaikki olis valmiina, sekä paljon muuta vielä. Tuo vaihtoehto ois ehkä vähäsen edukkaampi ja mielummin tingin katuominaisuuksista kuin rataominaisuuksista
biggrin.gif
Olispa ens kesänä ees joku, joka ajaa kilpakalustolla hemmetin hiljaa
biggrin.gif
 
Entäs tuo AKE:n puoli = katsastus. Meinaan E-merkinnät sieltä ja täältä + että uuden pitää aina vastata myös uuden vaatimuksia mm. melujen ja päästöjensäkin osalta - ja sullahan on vaatimuksenmukaisuustodistukset, mittauspöytäkirjat yms tuosta jo olemassa
omg.gif
Olikos tuo vieläpä jopa niin että -07 alusta uusissa pitää olla katitkin = Euro III päästötaso
nixweiss.gif
 
osta lipattu lunaripeli, ratapeli saa lunarin vertaisia lippoja kuitenkin. siihen vaan siihen kisakatteet ja myyt ne katteet jotka orggiksista on ehjinä.

JT
 
Kilvellisestä kilvetön ja "käyttämättömät" ajoneuvoverot sekä niiden alvit takas tilille? Teoriassa ainakin muuttoauton kohdalta pitäs onnistua, mutta miten käytännössä onko joku jo aiemmin selvittänyt? /z
 
Back
Ylös