Kimppakiva sunnuntaina 30.5. MP-museoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jolanda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jolanda

New member
KIMPPAKIVA SUNNUNTAINA 30.5.2010
Lähtö Kimppakivan äkkilähtöpaikalta kello 11. Neste kehä III, Niittytie 2, Tikkurila, Vantaa
http://maps.google.fi/maps....89&z=15
Veturina Hyvinkäälle asti Jolanda.

Mukaan pääsee myös Hyvinkään ABC:ta, josta lähtö noin kello 12.30.
Tule hyvissä ajoin. Muista tankata pyörä!!

Kimppakiva on kaikille avoin, leppoisa, rauhallisesti etenevä ajotapahtuma.
Veturina sunnuntaina Hyvinkäältä eteenpäin Tapo.
Kohteena Parolan moottoripyörämuseo.

Paluumatkalla pysähdymme legendaarisessa Suvirannassa.
Paikassa jossa kesä torstaisin kokoontuu 500-1000 moottoripyöräilijää

Reitti:
Kartasta puuttuu alku ja loppu, selviävät ajon aikana
biggrin.gif

Lenkki päättyy Hyvinkään ABC:lle.
Kokopäiväretki. http://maps.google.com/maps....79&z=10
Säävaraus. Jos sateen uhkaa retki siirretään myöhempään ajankohtaan.
Seuratkaa foorumia viikonloppuna!


Kertaus on opintojen äiti.
ONNISTUNUT RYHMÄAJO EDELLYTTÄÄ MUUTAMAN ASIAN MUISTAMISTA JA NOUDATTAMISTA
Letkassa ajetaan parijonossa lomittain.
Veturi ajaa edessä kaistan vasenta laitaa, seuraava sisäkaistaa hieman taaempana jne. Näin jarrutusmatkaa jää kullekin riittävästi.
Oma paikka jonossa säilytetään seuraavaan stoppiin asti.
Maantieltä kapealle tielle käännyttäessä siirrytään ajamaan peräkkäin.
Tästä merkkinä veturi siirtyy ensimmäisenä ajamaan keskelle tietä.
Risteyksistä lähdetään pareittain yhtäaikaa kuin auton renkaat. Näin saadaan nopeutettua risteyksen ylitystä.
Maantiellä käännyttäessä, varmista että takana tulija näkee minne letka on kääntynyt.
Takanatulijan vilkku on hyvä merkki siitä, että voit jatkaa matkaa.
Älä jätä liian pitkää matkaa edellä ajavaan.
Letkassa pyörien tulisi säilyttää samanpituiset välit. 'Auton mentävät' aukot tulee vetää kiinni.
Jos tunnet olevasi vielä epävarma kuljettaja on paikkasi letkan alkupäässä. Vaikka veturi noudattaa nopeusrajoituksia, loppupäässä letkaa ajonopeus kasvaa jojo liikkeen vuoksi usein selvästi alkupään vauhtia kovemmaksi.
Veturin seuraa tienpintaa ja näyttää takanatulijoille mahdolliset vaaratekijät; kuopat, hiekat ym. Kukin jatkaa merkinantoa takanatulijoille.
Ja tärkein kaikista.
Kaveria ei jätetä.
Olet osaltasi vastuussa siitä, että letka pysyy koossa ja kaikille jää reissusta hyvä mieli. Huolehdi, että takanasi ajava ei katoa taustapeilistä.
Hiljennä, ja tarvittaessa vaikka pysähdy odottamaan. Et jää porukasta sillä muut kuljettajat noudattavat samaa sääntöä.
Jos letka katkeaa liikennevaloissa tai risteyksessä, jää alkupää odottamaan loppupäätä tienlaitaan.
Jos aiot oikaista kotiin paluumatkalla, kerro muille selkeästi asiasta.
Poistumisesi saattaa muuten aiheuttaa hämminkiä.

Letka-ajo on yllättävän mukavaa, kun se tehdään ohjeita noudattaen.
 
Ei pääse ei. Lähtökin ois aivan tontin vieressä, mutta mentävä Nummelle talkoisiin.
bawling.gif

Mukavia mutkia
sport05.gif
Näkyillään
 
Tuire hyvä, osa kertausjutuistasi on mielestäni muuta kuin opintojen äiti. Monta kohtaa on ok, mutta monta kohtaa ei. Sorry, mutta et vaan ole mielestäni oikeassa ihan joka suhteessa. Toisaalta mulle ihan sama - voidaan ajella näinkin. Siis, jos en pannaan joudu--

Vaan jos vaikka porukalla ohjeita hieman hiottaisiin, niin pahentaisiko se asiaa...?
omg.gif
 
Ehdin käymään Parolan museossa etuajassa viime maanantaina.
Vaihtamassa toisen vekottimen edellisen tilalle.
Mutta voisihan lähteä kimppa-ajelulle sinne jos työt,keli tai tekniikka sallii
smile_org.gif
 
Ryhmäajosta on kirjoitettu täällä aiemminkin. Seuraavassa pari hyvää linkkiä, joiden ohjeita noudattaen ajelut menee mukavasti eikä kukaan eksy. Miksi pitäisi olla omat säännöt, homma menee vaan sekavammaksi?
Älä ota tätä arvosteluna, en vaan oikeasti ymmärrä...

KLIKS

KLIKS
 
Näin suht. aloittelevana motoristina ihmettelen kovasti tuota PK-ryhmäajelun sääntöä, jonka mukaan hitaampi/epävarmempi kuski pitäisi sijoittaa peräpäähän. Kuten Jolandakin totesi eräässä kimppakiva-ajelussa, joutuu peräpäässä ajamaan haitari-ilmiöstä johtuen lähes jatkuvasti +20km/h verrattuna kärkeen.

Jos veturi ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti, niin ensikertalaisen on mielestäni parempi ajaa kärjen tuntumassa, kuin peräpäässä.

On sitten kokonaan eri asia, jos veturi ajaa reipasta ylinopeutta ja epävarmat kuskit halutaan peräpäähän "pois jaloista".
 
On sitten kokonaan eri asia, jos veturi ajaa reipasta ylinopeutta ja epävarmat kuskit halutaan peräpäähän "pois jaloista".
Mistään mitään taaskaan tiedä, mutta näinkin se voi olla?  
wink.gif
PK-torstaisin onkin ihan toiset sännöt kun tällä kimppakivassa.
Erilaisiin tilaisuuksin etiketti tilaisuuden mukaan

Näyttääpä tuossa Bajahil ohjeessakin olevan erillaiset "säännöt" kun org.
Pääasia lienee, että edetään turvallisesti ja pidetään naama hymyssä.  
biggrin.gif

Mä ainakin lopetan "ryhmä" ajot jos kaikilla on otsa rypyssä eikä sopeuduta ryhmän etikettiin. Onhan noita muitakin ryhmiä, joissa voi sitten ajella toivottavasti mieluisillaan "säännöillä"
lookaround_orig.gif
 
Näin suht. aloittelevana motoristina ihmettelen kovasti tuota PK-ryhmäajelun sääntöä, jonka mukaan hitaampi/epävarmempi kuski pitäisi sijoittaa peräpäähän. Kuten Jolandakin totesi eräässä kimppakiva-ajelussa, joutuu peräpäässä ajamaan haitari-ilmiöstä johtuen lähes jatkuvasti +20km/h verrattuna kärkeen.

Jos veturi ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti, niin ensikertalaisen on mielestäni parempi ajaa kärjen tuntumassa, kuin peräpäässä.

On sitten kokonaan eri asia, jos veturi ajaa reipasta ylinopeutta ja epävarmat kuskit halutaan peräpäähän "pois jaloista".
Syy tähän on tiivistettynä seuraava:

Keulassa on kokeneemmat kuljettajat ja menee luultavasti reippaampaa vauhtia mutkat. Moni noviisi (minä mukaanlukien) ei pysty ajamaan mutkia samalla nopeudella ja sitten koitetaan kiriä syntynyttä välimatkaa automaattisesti suorilla lujaa ajaen. Tässä riskinä on noviisin loukkaantuminen seuraavassa mutkassa ja se että letkan perään tämä jojoliike kertaantuu huomattavasti.

Hitaampien tai epävarmempien, myös mukaanluettuna rajansa paremmin tuntevat kuljettajat tulevat perässä omaan tahtiin, kokeneen letkan peränpitäjän kaitsemina ja toivottavasti kaikki pääsevät perille ehjänä.
 
Siitä haitari-ilmiöstä ei tarvitse välittää, eikä pidä yrittääkään kuroa välejä kiinni. Sillä, näkyykö edellä menevän pyörän takavaloa, ei ole merkitystä. Mutta sillä on, että tiedät edellä ajavan odottavan sinua seuraavassa risteyksessä = risteyksen merkkaaminen.

Monelle noviisille jo rajoitusten mukaan ajaminen mutkateillä voi olla ylivoimaista ja vaarallista. Siksi en voi mitenkään käsittää sitä, että noviisit ja muutkin varovasti ajavat laitetaan keulille. Tästä seuraa, että meno letkan peräpäässä on kuin tervattua, siis aivan käsittämättömän tylsää. Ei auta edes vaikka yrittäisi jättää rakoa, sillä näiden ohjeiden mukaan toimien edellä menevä kyttää sinua peileistä ja hidastaa nopeutta entisestään.


Näin sen pitäisi mennä, eli kuten Prestige tuossa kirjoitti:
"Hitaampien tai epävarmempien, myös mukaanluettuna rajansa paremmin tuntevat kuljettajat tulevat perässä omaan tahtiin, kokeneen letkan peränpitäjän kaitsemina ja toivottavasti kaikki pääsevät perille ehjänä."

Meno mutkateillä ei tarvitse, eikä saa olla kuten pk-ajeluissa. Mutta n. 90 MITTARInopeus on nopeus, jota on kiva ajaa ja siinä nopeudessa pystyy jo nauttimaan mutkista.
90 km/htarkoittaa noin 80-85 todellista nopeutta, eli ei todellakaan mitään villiä menoa. Noviiseille tällainen normaali nopeus mutkateillä saattaa olla liikaa, siksi heitä ei pitäisi sijoittaa keulille.
 
Niin noita mielipiteitä on niin monta kuin on ajajaa. Mitä noista J@k:n liittämistä ohjeista bongasin niin siellä mainitaan näin.

"Vähemmän ajaneet ajavat letkan kärjessä heti ryhmänjohtajan takana, koska hännillä ajavat joutuvat mahdollisesti ruuvaamaan sinkkinaru kireämmällä eli ajamaan kovempaa. Vähemmällä kokemuksella siitä voi seurata hätäilyä ja turhia tilanteita sekä ylimääräisiä odotteluja esimerkiksi risteysalueiden jälkeen. "

Minusta tuo kuulostaa erittäin hyvältä kun kaikkienhan olisi tarkoitus ajaa nopeusrajotusten mukaan. Mutta kuten Sam66 mainitsi eri ajoissa käytetään eri sääntöjä.

Meikäläinenkin tulee Su ajelee kunhan sää vaan sallii kun sateella mopo voi kuraantua ;-)
 
Vähemmän ajaneet ajavat letkan kärjessä heti ryhmänjohtajan takana, koska hännillä ajavat joutuvat mahdollisesti ruuvaamaan sinkkinaru kireämmällä eli ajamaan kovempaa...
Tässä on kaksi puolta. Jos ajetaan taajamassa, suoralla maantiellä tms. vetoketjumuodostelmassa, ohje on ok. Mutkapätkille tämä ohje ei sovellu. Eikö kimppakivan tarkoitus ole kuitenkin (myös) mutkapätkistä nautiskelu?

Eikä tässä ketään ja mitään sen enempää ole tarkoitus arvostella, tai opettaa. Jotenkin vaan tuntuis, että kimppakiva kaipaisi pientä hienosäätöä - ja ainoastaan siksi, että kaikilla olisi entistäkin mukavampaa.
 
Edelleen, tässä kohtaavat kaksi täysin erillistä lähtökohtaa ryhmäajeluun.

PK-ajoissa ideana on enemmänkin ottaa lauma porukkaa, joka ajaa itsenäisinä suoritteina vetäjän suunnitteleman reitin.

vs.

Kimppakivat, joissa ideana on ajaa ryhmäsuoritteena, pitäen koko letka kasassa koko matkan ajan.

Molemmilla tavoilla on omat kannattajansa ja molemmilla tavoilla on omat tavoitteensa. Kovin kaukanahan kimpan ajo-ohjeet eivät Bajahillin opeista putoa, ja itseasiassa noihin voisi kiinnittää jopa enemmän huomiota. Ainakin itse huomasin edellisellä reissulla kun mukana olin, että ajojärjestys ei pysynyt kasassa...

Antaa kaikkien kukkien kukkia, pääasia että ajetaan ja pidetään hauskaa. Erinomaisen hienoa, että molempia ajotapoja on saatavilla halukkaille aktiivisesti, siitä kiitokset sekä Kimppa-vetäjille, että PK-ajoille täällä suurkirkolla. Molemmissa oma hohtonsa, molempia on hauska ajella, fiiliksestä riippuen.

Tämänkin koko offtopicin voisi pilkkoa muualle kuin seuraavan ajotapahtuman järjestelyviestiin...
 
Näin suht. aloittelevana motoristina ihmettelen kovasti tuota PK-ryhmäajelun sääntöä, jonka mukaan hitaampi/epävarmempi kuski pitäisi sijoittaa peräpäähän. Kuten Jolandakin totesi eräässä kimppakiva-ajelussa, joutuu peräpäässä ajamaan haitari-ilmiöstä johtuen lähes jatkuvasti +20km/h verrattuna kärkeen.

Jos veturi ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti, niin ensikertalaisen on mielestäni parempi ajaa kärjen tuntumassa, kuin peräpäässä.

On sitten kokonaan eri asia, jos veturi ajaa reipasta ylinopeutta ja epävarmat kuskit halutaan peräpäähän "pois jaloista".
Syy tähän on tiivistettynä seuraava:

Keulassa on kokeneemmat kuljettajat ja menee luultavasti reippaampaa vauhtia mutkat. Moni noviisi (minä mukaanlukien) ei pysty ajamaan mutkia samalla nopeudella ja sitten koitetaan kiriä syntynyttä välimatkaa automaattisesti suorilla lujaa ajaen. Tässä riskinä on noviisin loukkaantuminen seuraavassa mutkassa ja se että letkan perään tämä jojoliike kertaantuu huomattavasti.

Hitaampien tai epävarmempien, myös mukaanluettuna rajansa paremmin tuntevat kuljettajat tulevat perässä omaan tahtiin,  kokeneen letkan peränpitäjän kaitsemina ja toivottavasti kaikki pääsevät perille ehjänä.
Rymässä ajo on juuri niin nopeaa, kuin ryhmän hitain kuski (joukkueurheilussa, joukkue on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki), jonka on viisasta aja veturin takana, jolloin veturi voi helposti mukauttaa oman vauhtinsa hitaimman mukaan..kokeneet kuskit voivat luonnollisesti ajaa peräpäässä, jolloin heillä lisääntynyt vauhti ei kuitenkaan koidu taidoille liian suureksi.
 
Ryhmässä ajo on juuri niin nopeaa, kuin ryhmän hitain kuski (joukkueurheilussa, joukkue on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki), jonka on viisasta aja veturin takana, jolloin veturi voi helposti mukauttaa oman vauhtinsa hitaimman mukaan..kokeneet kuskit voivat luonnollisesti ajaa peräpäässä, jolloin heillä lisääntynyt vauhti ei kuitenkaan koidu taidoille liian suureksi.
Joo, mutta jos ja kun siellä keulalla mennään kuuttakymppiä, niin takana tuleville tällainen matkanteko ei ole enää nautiskelua. Miten ja millä perusteella vauhti lisääntyisi peräpäässä? Tai mitä tuolla viimeisellä lauseellasi meinaat?
Siellä peräpäässä meinaa oikeasti nukahtaa, jos keulalla mennään liian varovasti ja näin on muutaman kerran ollutkin - ei toki aina.

Edelleen.. Ryhmissä taajamissa ja siirtymataipaleilla, mutta ajatus ryhmäajosta mutkapätkillä pitäisi unohtaa. Minusta nautiskelu mutkista on mielekkäämpää, kuin väkinäinen köröttely. Ja köröttelyksi se vaan tahtoo mennä, jos noviisit ja muut ylivarovaiset on keulalla, onhan tuo nähty.  Lienenkö sitten ihan yksin ajatuksineni  
nixweiss.gif
 
Viimeisessä pikalähdössä kimppakivaan olin ensimmäinen Kehä-Kessalla. Siihen sitten kaartoi mies pyörällänsä. Menin siihen kysymään että tuleeko hän kimppakivaan? Mies vastasi hätääntyneenä;" eiku mä vaan kahville tulin, olen uusiomotoristi."
No, selvensin asiaa eli ihan ajamisesta on kyse ja odottelen ketä paikalle saapuisi. Mies meni kiireen vilkkaa kahvilan puolelle sisälle.
No, sitten paikalle saapui kaksi pyörää ja samaa kysymään. Nämä olivatkin asiasta jyvällä ja "kimppakiva-seura " kelpasi
tounge.gif
 
Ei selkeestikkään ollut pelimies... mut joo, voisihan tuollainen ehdotus tulla hiukan yllärinä äkkipäätä kuultuna huoltsikan pihassa
biggrin.gif
 
Pitääkö nopeampien tunkea mukaan aloittelevien porukkaan jos siinä mukana ajaminen on "tylsää" ja vaivalloista. Hakeutukaa oman nopeuksiseen porukkaan...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
..
 
Back
Ylös