• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"kiven" isku tankissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Radoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Radoni

New member
Pyörä seiso pari viikkoa pihalla kun ei kerennyt ajella jne. Kun sitten pyörää menin tauon jälkeen ajoon taas ottamaan huomasin että tankin päälle on joku lyönyt jollain, jälki on pieni about 4mm mutta kohdasta oli lähteny maalit ja lakat kävelemään ja ruostekkin kerennyt jo siihen. Miten tuon korjaisi? muuten pyörässä hemmetin hyvä maalipinta joten ei viittis koko tankkia maalauttaa (maksaakin vielä paljon)
nixweiss.gif

Jos "teet itse ja säästät", korjaat automaaliliikkeestä haetulla pikku pensselipullolla prätkän väriä. Ikävän usein mopoissa sävyt ovat ns. kolmikerrossävyjä, joita ei oikein pikkupensseleillä voi maalata. Silloin valitsee mahdollisimman lähelle vastaavan "normaalin" metallisävyn.

Jos taas haluat hyvää, ammattitaitoinen smart-repair:eja tekevä maalaamo voi korjausmaalata ja häivyttää pienenkin läntin.

Itse tekisin niin että (oikean värikoodin) paikkapensselillä korjausta ettei ruostu ja sitten kovaa ajoa..
Blingbling-miehet tietysti maalauttaa sen ammattilaisella kalliisti että voi mutterilla ihailla virheetöntä kiiltoa

No eihän siitä pensselöimällä oikein siistiä saa. Sävyn mahdollisimman lähelle saat, jos viitsit irroittaa koko tankin ja kiikuttaa lafkaan, joka sävyttää maalin juurikin tankin väriseksi. Tai sitten värikoodilla...jos maalipinta on kulunut/haalistunut auringossa.

Sprayllä saa ehkä siistimmän, jos HYVÄLLÄ rajausteipillä rajaat maalattavan alueen. Selvät rajat toki tulee, mutta ne voi häivyttää joko häivytys-spraylla (Motip:lla on ainakin) tai hienolla hiomatahnalla/cleanerilla tietyn ajan kuluttua (viikko-pari). Suosittelen akryylivärinkin päälle ehdottomasti kirkaslakkaa. Akryylilakkaa akryylivärin päälle jne. Nimim. Akryyliväri ja alkydikirkaslakka ei oikein toimineet keskenään.

Nää oli sitten mun ideoita, eikä välttämättä se virallinen totuus. Nimim. Juuri proggikset käynnissä, tankin virheiden korjaus, rungon maalaus jne.  
thumbs-up.gif

Niin ja jos se kohta oli tosiaan erittäin pieni, voi pensselin sijasta käyttää esim hammastikkua tai tulitikkua levittämiseen, kunnes halkeama/vaurioitunut kohta "täyttyy".

mieli tekisi korjata tankki niin, ettei virhettä huomaisi eli koko tankin maalaus. On nimittäin maalipinnaltaan muuten ihan virheetön ja muutenkin hyvä kuntoinen ajokki.

Mutta järkeilin ja tikulla aattelin pikkasen maalia laittaa ja ajaa kovaa
buttrock.gif
näyttely vehkeet erikseen.

Ehkä sit joskus jos on ylimäärästä rahan paskoo... ja tänhän tietää taas.

mieli tekisi korjata tankki niin, ettei virhettä huomaisi eli koko tankin maalaus. On nimittäin maalipinnaltaan muuten ihan virheetön ja muutenkin hyvä kuntoinen ajokki.

Mutta järkeilin ja tikulla aattelin pikkasen maalia laittaa ja ajaa kovaa
buttrock.gif
näyttely vehkeet erikseen.

Ehkä sit joskus jos on ylimäärästä rahan paskoo... ja tänhän tietää taas.
onko tietoa mitä koko tankin maalaus maksaa , jotain about hintaa

Jos tankki kainalossa maalaamoon menee, ei voi ihan kauheita maksaa. Maalia ei mene paljoa, pohjatöinä pelkkä mattaushionta ja suojattavaa ei juurikaan ole. Ainoan perusruiskimisesta poikkeavan elementin voi tehdä kolmikerrossävy, mutta eipä tuokaan kummoista.

Itse maksoin CB:n muoviosien(lokarit+poskipalat) + tankin maalauksesta 2009 talvella 600€. Hondan punainen kolmikerrosväri, vähän ahisti maksaessa  
bawling.gif
.
Toki tuossa hinnassa oli jo tankissa olleen pienen kolhun oikaisu mukana.
Pelkkä tankki varmaankin 250-400€ maalista riippuen.

Itse maksoin CB:n muoviosien(lokarit+poskipalat) + tankin maalauksesta 2009 talvella 600€. Hondan punainen kolmikerrosväri, vähän ahisti maksaessa  
bawling.gif
.
jopas ilkes pyytää.. Oliko edes marauld? Ei tuo maalaaminen nyt noin kallista ole. Tankki on jotain 150-200. Ja jotkut maalarit ottaa vain suihkutuspalkkion jos itse hioo pohjat ja hyväksyy sen että virheitä voi näkyä.

bawling.gif
.
jopas ilkes pyytää.. Oliko edes marauld? Ei tuo maalaaminen nyt noin kallista ole. Tankki on jotain 150-200. Ja jotkut maalarit ottaa vain suihkutuspalkkion jos itse hioo pohjat ja hyväksyy sen että virheitä voi näkyä.
Jos hyväksyy virheitä, sumuttelee ite päin vittua ei tarvii kellekkään maalarinjuopolle rahojaan jaella...

Kyllä se niin on, että ammattimies on palkkansa ansainnut, mielestäni 600€ kohtuu hinta tollasesta hommasta mitä tolta joniskselta on veloitettu on ihan ok!!

Jos päätät maalauttaa kokonaan, ota huomioon että vaikka väri olisi kuinka "oikea sävy" ja erityisesti monikerroscandyhelmiäsierikoisväri, lopullinen sävy voi olla jotain ihan muuta. Eikä vanhaa pintaa voi enää palauttaa (ylläri ylläri) vaikka kuin vituttas.

Nimim. kokemusta on ja ostin lopulta tehdasuuden/-maalatun osan.

onhan tossa tankissa kuitenkin suzuki tekstit ja logot, vaikkakin taitavat olla tarroja niin lakan alla kuitenkin. Eli ei pelkkä maalaus homma kuitenkaan, ellei riittäis että maalais vaan pienen kohdan uusiks ja sitten lakkaa vähä ympäri tankkia? No koko talvi aikaa miettiä. Väri kuitenkin tavallinen punainen.

Mulla kippas pyörä omaa typeryyttä pihalla kyljelleen ja naarmut tuli sopivasti kahteen katepalaan ja kahteen eri väriin. Meinasin tilapäisratkaisuna kokeilla noita sivellinpulloja ja ajoin yhden automaaliliikkeen pihaan, josta tyyppi tuli pihalle vertailemaan Suzukin väriviuhkaa pyörän katteisiin ja löysi äkkiä oikeat värit. Vartin päästä oli kourassa paikkamaalipullot huikeaan 8 euron kappalehintaan. Katellaan nyt sitten, kuinka rumaa jälkeä tuosta syntyy, mutta ei se noista naarmuista ainakaan pahempaan suuntaan voi mennä.

Mulla kippas pyörä omaa typeryyttä pihalla kyljelleen ja naarmut tuli sopivasti kahteen katepalaan ja kahteen eri väriin. Meinasin tilapäisratkaisuna kokeilla noita sivellinpulloja ja ajoin yhden automaaliliikkeen pihaan, josta tyyppi tuli pihalle vertailemaan Suzukin väriviuhkaa pyörän katteisiin ja löysi äkkiä oikeat värit. Vartin päästä oli kourassa paikkamaalipullot huikeaan 8 euron kappalehintaan. Katellaan nyt sitten, kuinka rumaa jälkeä tuosta syntyy, mutta ei se noista naarmuista ainakaan pahempaan suuntaan voi mennä.
Kerran "itkin" yhelle tutulle automaalarille että mikä on kun joka kesä joutuu samat pienet kivenhakkaumat maalittamaan uudelleen auton pellistä. Kysyi että käytänkö niitä "kynsilakkamallisia" korjaus maalitötsiä ja minähän olen käyttänyt. Tuumasi että perinteiset spray maalit on paljon pysyvämpiä kuin nuo korjaus satsit. Eli spraymaalia johonkin suihkauttaen ja sitten jollain pikkupensselilla tai hätätapauksessa vaikka tulitikun päällä tökkien
smile_org.gif

Kerran "itkin" yhelle tutulle automaalarille että mikä on kun joka kesä joutuu samat pienet kivenhakkaumat maalittamaan uudelleen auton pellistä. Kysyi että käytänkö niitä "kynsilakkamallisia" korjaus maalitötsiä ja minähän olen käyttänyt. Tuumasi että perinteiset spray maalit on paljon pysyvämpiä kuin nuo korjaus satsit. Eli spraymaalia johonkin suihkauttaen ja sitten jollain pikkupensselilla tai hätätapauksessa vaikka tulitikun päällä tökkien  
smile_org.gif
Ei voi pitää yleisenä ohjeena...

Esim "meiltä" samaa kamaa saa, osti sitten maalia ruiskutettavaksi, spraypullossa tai sivellinpullossa.

Eroa tulee siinä että paukkupullossa on valmiina maalin kovettamista kiihdyttäviä ainesosia, joita sivellinpullossa ei (pelkkä maali). Teoriassa tuo spraypullokama yllä mainitulla tavalla voi kovemman kestävyyden antaa, mutta samaan tai parempaan tulokseen pääsee kun automaaliliikkeessä pyytää että sivellinpulloon lisätään hieman kovettajaa. Tällöin maali tulee käyttää parin päivän sisällä, kovettuu pulloon.

onhan tossa tankissa kuitenkin suzuki tekstit ja logot, vaikkakin taitavat olla tarroja niin lakan alla kuitenkin. Eli ei pelkkä maalaus homma kuitenkaan, ellei riittäis että maalais vaan pienen kohdan uusiks ja sitten lakkaa vähä ympäri tankkia? No koko talvi aikaa miettiä. Väri kuitenkin tavallinen punainen.
Se tavallinen punainen se pahin onkin kun haalistuu auringossa vareistä kaikkein nopeimmin...eli samanvariseksi ei ns. paikkamaalauksella saa tai jos saa niin ei ole sitä enää kuukauden päästä. Jos maalin päällä lakka niin sitten tilanne jo aivan toinen ja saa rajaamallakin ihan tarpeeksi siistin

itselläni oli vanhasta prätkästä tankki aivan klommoilla ja maalipinta erittäin huono niin ajattelin että vien ammattikoulun pojille maalattavaksi kun eivät siitä työstä niin paljon verota, itselläni kittasivat ja laittoivat klommot kuntoon ja maalasivat matta mustaksi 70€ ja erittäin hyvää jälkeä
thumbs-up.gif
ja he pyysivät työstä 7€ ja kitit ja maalit ja muut maksoivat tuon loppun summan näin kuitissa ainakin luki
wink.gif

Back