• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kleen air system ZX-12R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikko66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En voi, mutta eipä sen poistamisesta mitään hyötyäkään pitäisi olla
confused_orig.gif
 
taitaapi olla niinkin helppo homma kuin että ruuvaat venakopista lätkät irti joista lähtee letkut semmoseen pömpeliin ( aktiivihiilisuodatin? ) ja siitä lähtevä letku irti ilmansuodatinkotelosta ja tulppa reikään. Venttiilikopin reikiin sitten tekee peitelevyt.

Hyöty luetun mukaan 1-2hp, eli ei mitään mutta lämpöihin saattaa vaikuttaa ja paukkuminen putkessa vähenee.
 
taitaapi olla niinkin helppo homma kuin että ruuvaat venakopista lätkät irti joista lähtee letkut semmoseen pömpeliin ( aktiivihiilisuodatin? ) ja siitä lähtevä letku irti ilmansuodatinkotelosta ja tulppa reikään. Venttiilikopin reikiin sitten tekee peitelevyt.

Hyöty luetun mukaan 1-2hp, eli ei mitään mutta lämpöihin saattaa vaikuttaa ja paukkuminen putkessa vähenee.
Heppoja taitaa tossa mopossa jo ollakkin, mutta lähinnä paukkumisen takia tuon haluaisinkin tehdä. Pitää nimittäin Yoshimuralla moottorijarrutuksessa kohtuullista pauketta joka voi ehkä käydä pakoventtiilien päälle.
Pääseekö niihin vettiilien kansiin käsiksi helposti, vai pitääkö pudottaa kone alas.
 
taitaapi olla niinkin helppo homma kuin että ruuvaat venakopista lätkät irti joista lähtee letkut semmoseen pömpeliin ( aktiivihiilisuodatin? ) ja siitä lähtevä letku irti ilmansuodatinkotelosta ja tulppa reikään. Venttiilikopin reikiin sitten tekee peitelevyt.

Hyöty luetun mukaan 1-2hp, eli ei mitään mutta lämpöihin saattaa vaikuttaa ja paukkuminen putkessa vähenee.
Heppoja taitaa tossa mopossa jo ollakkin, mutta lähinnä paukkumisen takia tuon haluaisinkin tehdä. Pitää nimittäin Yoshimuralla moottorijarrutuksessa kohtuullista pauketta joka voi ehkä käydä pakoventtiilien päälle.
Pääseekö niihin vettiilien kansiin käsiksi helposti, vai pitääkö pudottaa kone alas.
Ei tartte pudottaa konetta, vaijerit ja piuhat yms. mitkä lähtee edestä tarttee irrotella. Helpoimmalla pääsee kun korvaa sen Kleen-venttiilin putkenpätkällä ja tukkii alipaineletkun ja airboxin reiän. eseb:n ohjeet toimii myös. Rystyset kyllä saa ruvelle..
 
Jos ei muuta halua kuin härdellin pois pelistä, niin se lähtee ihan vaan venttiiliin ohjaukseen käytetyn alipaineletkun irroituksella imukanavasta kaasuläpän jälkeen. Näin ainakin näissä maamoottoreissa, mut eiköhän 12r:n systeemi oo ihan vastaava. Se letkun jättämä reikä täytyy sit tietty tukkia jollain.
 
Jos ei muuta halua kuin härdellin pois pelistä, niin se lähtee ihan vaan venttiiliin ohjaukseen käytetyn alipaineletkun irroituksella imukanavasta kaasuläpän jälkeen. Näin ainakin näissä maamoottoreissa, mut eiköhän 12r:n systeemi oo ihan vastaava. Se letkun jättämä reikä täytyy sit tietty tukkia jollain.
Jos irrottaa pelkästään sen alipaineletkun niin ilmaa päästetään pakoputkeen koko ajan ja pauke kovenee taatusti. En siis suosittele!
 
Jos ei muuta halua kuin härdellin pois pelistä, niin se lähtee ihan vaan venttiiliin ohjaukseen käytetyn alipaineletkun irroituksella imukanavasta kaasuläpän jälkeen. Näin ainakin näissä maamoottoreissa, mut eiköhän 12r:n systeemi oo ihan vastaava. Se letkun jättämä reikä täytyy sit tietty tukkia jollain.
Jos irrottaa pelkästään sen alipaineletkun niin ilmaa päästetään pakoputkeen koko ajan ja pauke kovenee taatusti. En siis suosittele!
Järjestelmä toimii moottorijarrulla. Moottorijarrulla kaasuläpät on kiinni, mutta pytyt yrittää imee ilmaa. Läppien ja pyttyjen välissä on kunnon alipaine. Järjestelmän ohjauspaine otetaan juuri tuosta ja on siis alipainetta. Jos ohjauspaineen letku on irtonaisena ulkoilmassa, ei sen ohjaama venttiili aukea ja pakokanaviin/-sarjaan ei siis mene happea ja pauketta ei tästä syystä synny.

Jos olet eri mieltä, perustele.
 
Järjestelmä toimii moottorijarrulla. Moottorijarrulla kaasuläpät on kiinni, mutta pytyt yrittää imee ilmaa. Läppien ja pyttyjen välissä on kunnon alipaine. Järjestelmän ohjauspaine otetaan juuri tuosta ja on siis alipainetta. Jos ohjauspaineen letku on irtonaisena ulkoilmassa, ei sen ohjaama venttiili aukea ja pakokanaviin/-sarjaan ei siis mene happea ja pauketta ei tästä syystä synny.

Jos olet eri mieltä, perustele.
Järjestelmä nimenomaan EI toimi moottorijarrutuksessa. Lainaus 9R:n korjaamokäsikirjasta:
"Although the vacuum switch valve usually permits secondary air flow, it closes when a high vacuum (low pressure) is developed at the inlet pipe during engine braking. This is to shut off secondary air flow and prevent explosions in the exhaust ports which might be caused by extra unburned fuel in the exhaust during deceleration."
Perustelenko lisää?
 
OK. Ei tarvii perustella, mutta mikä on siis järjestelmän pointti kun se ei siis varsinaisesti vähennä päästöjä? Ja minkä takia sen poistaminen toiminnasta vähentää paukkumista moottorijarrutuksella?
 
Mulla kawi 2002 636, paukku niin pirusti ja liekkiä puskee putkesta. Ostin dynojetin suutin sarja jossa tuli mukana säätöohjeet. En nyt sanamuotoa tarkkaan tässä muista kun ei ole ks.opus kädessä,mutta FAQ-kohdassa oli kysymys että mitä tehdä jos paukkuu. Vastauksessa neuvottiin sulkemaan mahdollinen raitisilmaventtiili pakosarjaan jos mahdollista.....Paukkumisen vaarallisuudesta olis kiva saada tietoa.
 
Kyllähän se taitaa hetkellisesti nostaa pakokaasun lämpötilan korkeammalle kun saa enemmän happea sekaan ja palaa laihemmalla putkessa. Onko sitten haitallista vai ei normaali käytössä, vaikea sanoa.
 
Ilmeisesti 12R:ssä kampikammion tuuletus yhtyy jotenkin tähän KCA:han? Näiden ohjeiden nopean lukemisen ja huonon englannin taidon perusteella. Alkuperäiseen kysymykseen liittyen jos englanti yhtään taipuu niin noilla em ohjeilla pitäis onnistua. Helpointa on tietysti yhdistää ne laipat vaikka putkella tätä vastaavalla tavalla tai sitten tukkia ne. Crankcase ventille voi sit keksiä jotain.
 
Mä olin kuvitellut, että toi systeemi toimii niin, että moottorijarrulla kone menee rikkaalle ja polttaa huonosti/vajaasti. Kuumaan pakosarjaan menee silloin palamatonta seosta, joka poltetaan tuon KCA:n kautta syötetyllä ilmalla ja näin vähennettäis päästöjä. Ilmeisesti tuolla systeemillä haetaan kuitenkin jotain muuta ja se toimiikin eri lailla (päinvastoin). Osaisko joku mulle nyt sit selittää mitä sillä haetaan ja miten se oikeasti toimii.
 
kca toimii alipaineventtiilin ohjaamana, kun painekotelossa on vähän painetta, venttiili avaa reitin ilmalle mennä pakoventtiilille ja taas kun painekotelossa paine kasvaa, niin alipaineventtiili sulkee ilmareitin pakopuolelle.

painekotelossa on painetta vähimmillään tyhjäkäynnillä, matalilla kierroksilla ja moottorijarrutuksissa.

tarkoitus on polttaa läpipääseviä bensahöyryjä pakarissa tehokkaammin.

seurauksena kannen ja koko koneen ylimääräinen lämpörasitus, sekä paukuttelu pakoputkistossa.

tämän vuoksi on edullista jopa poistaa kca, jotta kone käy hieman viileämpänä ja tehontuotto olisi parempaa.

näin sen olen antanut itseni ymmärtää.
 
Nyt vaihtu 12r tonnisuizaan, joten neljä päivää pyörässä kiinni olleet PCIII, Bonnevillebox ja Yoshimura on myynnissä. Eipähän tarvi kleenejä poistella.
 
Oho.. Aikas reilusti maksoit. Saan uuden halvemmalla, joten ei tule kauppoja
confused_orig.gif
 
selvästi väheni paukkuminen kyseisen "aktiivihiilisuodatin" poiston jälkeen.

toisaalta onhan ne pamaukset aika kivoja
cool.gif
wink.gif
 
Back
Ylös