Kokemuksia zzr- 600

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Terve!
On tässä ilmeisesti pyörän vaihto edessä ja mahdollisesti myös merkinkin vaihto.
Millaisia kokemuksia on 90- luvun alun zzr-600? onkos jotakin tyyppi vikoja, mitä pitäs tutkia tarkemmin?
Kohtelian kiitos vastanneille jo etukäteen.

Itselläni on vm -91 zzr ja kovasti olen siitä tykännyt. Kun nyt kysytään niin joitakin ongelmiakin olen huomannut:

Usein kuulee pahaa puhetta Kawan venttiileistä ja kyllä asia niin onkin että jos niitä ei pidä hyvässä säädössä niin imuventtiilit uppoavat kanteen, alkavat kantaa ja menevät nopeasti piloille. Pakoventtiilien kanssa ei isompia ongelmia ole.

Etujousia on jo uutena moitittu turhan pehmeiksi kovaan ajoon ja usein noin vanhoissa peleissä on stefat vuotaneet ja öljyt häipyneet. Uusilla stefoilla ja sopivalla öljyllä keula on mielestäni ihan riittävän jämäkkä, ainakin yksin ajettaessa.

Voimansiirrossa on aika paljon väljää. Tämä ei ole vika vaan ominaisuus, eikä häiritse muuten kuin kävelyvauhtia ajettaessa.

Moottori on pienillä kierroksilla aika rauhallinen. Alle 5000:n kierroksilla ajaminen on kyllä helppoa ja kevyttä, eikä tarvitse pelätä jäävänsä muun liikenteen jalkoihin. "Isommat tehot" tulevat vasta 9000:n jälkeen ja sitten mennäänkin jo tosi reippaasti. Tämä on normaali ajossa hauskaa, mutta rata-ajossa työlästä, kun kierrokset pitää olla kokoajan korkealla.

Hyviä puolia:

- Leppoisa ajoasento, itse olen ajanut 700-1000km päivämatkoja ja sittenkin vain takapuoli puutuu.
- Kevyt ja helppo ajaa
- Kulkee riittävästi
- Helppo huoltaa itse
- Pieniruokainen, 4,5 - 5,5 litraa sadalla
- Penkki sopii hyvin myös 2-päällä ajamiseen

Juha

PS. Mulla on kawa myynnissä (4500EUR)Kuva kawasta

Mulla o vm93 pikkuzetori ja kivahan tuolla o ajaa, potkua on ainakin mulle ihan riittävästi.

Kate suojaa kohtuu hyvin jne, pitkätkään matkat ei tee ongelmaa

062802moto_prv.gif

smile_org.gif
mulla on -93 ja suosittelen että hommaa uudempaa mallia. elikkäs -93 ja siitä uudemmat.
tossahan on korjattu/paranneltu tiettyjä ominaisuuksia. moottori vääntää paremmin alhaalla ja välystä saatu pienemmäks. runkoa kevennetty ja ram air tuli. pakoputkisto uus. vissiin jousitustakin saatu paremmaks.
pieni tietopaketti löytyy bike lehdestä 3/03, siellä oli se testi suosituimmista pyöristä.

"tyyppivikoja emme ZZR600 tunne, mutta vanhemmissa malleissa on syytä tarkastaa jousituksen toimivuus.
Uudemman sukupolven kawasaki ZZR600 on hyvä ostos, jos ajat maantiellä tai matkailet ja haluat allesi ketteränn ja suorityskykyisen pyörän. Tehoa ZZR600:ssa on nimittäin rutkasti"

Jepulis tämä kesä n. 7tkm on ajeltu d-mallin zetorilla. Ihan hyvä peruspyörä ilman mitään suurempia vikoja. Ainostaan akun ja etupään stefat olen vaihtanut normaalien huoltotoimenpiteiden lisäksi. Kilometrejä pyörään on kertynyt 56tkm ja toimii kuin kello. Kytkin rupee vaatimaan pian jotain säätöä tai remppaa, sillä molemmista päistä säädöt rupee olemaan lopussa. Vaijeirin vaihto voi auttaa ensi hätään.

Tässä jotain mietteitä, mitä ajellessa on tullut mieleen:

- Jousitus ei tosiaankaan ole mikään kovin kehuttava nopeassa ajossa, mutta riittää normaalissa ajelussa. Itse ajelen paljon kyytiläisen kanssa ja mieleen on tullut, että voisi se hiukan jämäkämpi olla. Lisäksi täydellä tankilla pyörän käytös on mutkissa paljon parempi.

- Ajoasento on melko hyvä, meikäläisellä rupeaa kädet puutumaan yleensä 300-400km ajon jälkeen.

- tuuli ottaa kypärään aika voimakkaasti vakio pleksillä, joka on aika matala. Pitäisi olla 5cm lyhyempi niin ei varmaankaan ottaisi (olen 181cm).

- Tehoja löytyy omaan tarpeeseen riittävästi ja kyllä se kaks päälläkin ihan hyvin vääntää kunhan pitää mutkatiellä kiekat 5000rpm ja yli.

- Äänet ovat varsin vaisut - eihän siitä ääntä lähde kun kunnolla revittämällä tai moottorijarrutuksessa.

- kulutus on ollut 4,5 - 5.7l /100km

- Jarruissa sais olla vähän enemmän potkua, mutta laitetaan se tuon pyörän iän piikkiin...

Kaiken kaikkiaan kelpo pyörä...tietenkin yli 10 vuoden ikä rupeaa jollain tapaa painamaan, mutta ostaessani sen en ollut uutta ostamassakaan. Toisaalta tämä kesä jää todennäköisesti viimeiseksi zetorilla, sillä uudenkarhea thundercatti siintää jo silmissä
wink.gif

Mulla on zzr 600 -91 ja olen ajanut sillä noin 7000 km ja pyörällä on ajettu 45000 mittarin mukaan. Olen ajanut pari pidempää matkaakin eikä paikat ole pahemmin puutuneet.

Vikoja ei ole ollut muuta kuin keväällä, kun piti akku ja tulpat vaihtaa ja noi etuiskarit on melko löysäks menny. Mitä noihin ääniin tulee niin putkella saa kyllä kivat murinat.

Onhan toi ton ikäsistä pyöristä upeimman näköisiä, joka oli yks syy miks ostin just zetorin.

Back