• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kolaroitu pyörä - mielipiteitä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lhamalai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

lhamalai

New member
Hei,

kaaduin pyöräni radalla. Pyörä ei törmännyt valleihin, mutta liukui kaatumatapin varassa jonkin matkaa. Vauhti oli noin 80km/h kaatumahetkellä.

Tämän seurauksena pyörästä katkesi ohjaustanko, tankki meni rikki (ohjaustanko löi sen), katteet hajosi, perä vääntyi ja naarmuvahinkoja on vähän kaikkialla vasemmalla kyljellä. Perän vääntyminen lienee suurin ongelma. En ole varma onko akseli vääntynyt vai vain katteet kääntyneet - kummiskin takalamppu ja rengas ovat aivan eri linjassa.

Keskustelin asiasta korjaamon kanssa ja heidän mielestään pyörä on korjattavissa, kunhan perän vain korvaa uudella. Itseäni tämä hieman mietityttää koska alitajunnassa on pelko siitä tuleeko pyörä enää turvalliseen rata-ajokuntoon jos runkoon on tullut vaurioita.

Onko teillä kokemusta vastaavasta ja mitä olisitte mieltä tämän perusteella? Itsestäni tuntuu että korjaamon insentiivit ovat lähinnä älyttömän kalliiden varaosien myynnissä mikä huolestuttaa.
 
Ei sitä näkemättä voi sanoa onko se korjattavissa vai ei, runkomittaus nyt jokatapauksessa kertoo onko se lunastuskunnossa vai ei.

Pyörän merkki,malli ja ulkoisten vaurioiden lisäksi pitäisi tietää onko muuta menny paskaksi.

Sori vaan mutta eipä taida foorumilta löytyä oikeaaa vastausta tuon selostuksen perusteella.


*edit* niin ja jos siis kysessä lähes uusi pyörä niin ei muuta kun lunariin (jos olosuhteet ja vakuutusyhtiössä sellainen vaihtoehto on olemassa.
Jos ei..niin kaipa se on sitten pakko korjata
 
Pyörän merkki on Honda ja malli CB1000r, nakuversio. Saan tarkan listan vioista korjaamosta alkuviikosta joten pitänee sitten palata aiheeseen.

Minkälaisia asioita kannattaisi kysyä korjaamolta jotta varmistuu heidän näkemyksestään (esim. mainitsemasi runkomittaukset)?

Heidän alustava "näkemyksensä" ilmeisesti on että uudet osat vain kiinni ja sillä eteenpäin. Olen miettinyt tämän suhteen mikä minulle omistajana tässä olisi järkevintä. Esimerkiksi moottorinkansi+etulokari+sivukate maksaa Suomessa noin 580 euroa, mutta jos tilaisin Englannista saisin samat osat 330 euroon.

Näin ajattelinkin, mikäli pyörä ei mene lunastukseen, ottaa kertakorvauksen ja tilata osat itse. Ainut avoin kysymys tässä lienee että mikäli korjaamo sittten tekee asennukset (etc), ovatko he vielä vastuussa pyörässä myöhemmin ajossa ilmenevistä runko-ongelmista jos näin pääsee käymään? Ei huvittaisi maksaa välistä, edes vakuutuksesta, 75% extraa.
 
sanot vakuutusyhtiölle, että voit ottaa korvauksen ja korjata pyörän, mutta sillä edellytyksellä, että se ensin viedään rungonmittaukseen ja katsotaan onko runko ok. jos ei ole niin lunariin.

tilaan davidsilverspares.co.uk firmasta kaikki osat ja niitähän voi itsekkin siihen pulttailla.

vauriot kuitenkin tekstistä päätellen ovat sellaiset, että se menee lunariin varmasti.

JT
 
Kaadoin omani 29.6 motoparkissa. Pyöränä fz1 naku.
Vaurioina: Tankki, ohjaustanko alakolmio, mittaristo, kahvat, erinäisiä muoviosia, muutama sepeli jälki takasvigissä ja naarmuja rungossa, vanteissa jne. Pyörä meni lunariin, otin kertakorvauksen (rahat tilillä 9.7) ja korjasin itse ja ostin erotuksella ratapyörän
biggrin.gif
. Nyt pyörä on korjattu ja kustannuksetkin tiedossa.
Vakuutusyhtiö arvioi pyörän arvoksi 9t ja korjaus tuli maksamaan noin 1t + omat työt noin 30-40h, eli mielestäni kannattava homma. Pyörän vakuutusmaksut nousivat hieman mutta kaikki vakuutukset säilyivät ennallaan. Korjauksesta piti säilyttää kuitit ja pyörä näyttää vahinkotarkastajalle korjattuna.
Korjaamolla teetettynä ja suomesta osat ostettuna ei olisi kannattanut.
 
Tuskin siinä peräpäässä muu heittää kun takahäkki, mitata tietty kannattaa. Rahaa vakuutuksesta, oikaset perän ja raakaa ajoa!
 
Mikä tilanne tässä keississä? Osanottoni kaatumisesta, toivottavasti pääset vielä radalle tänä suvena.
smile_org.gif


Tume
 
Back
Ylös