Kolme havaintoa liikennekulttuurista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darkkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Darkkis

New member
Parin päivän sisällä 1000km maanteillä, suurimmaksi osaksi (käytännön saneleman pakon takia) ihan normaaleilla valtateillä (tylsäääääää) ja huomasin kolme seikkaa kotilokuskeista jotka pätevät harmittavan hyvin myös omaan liikennekäyttäytymiseeni. Niiltä osin kun kotilon ratissa olen.

1. Oli rajoitus sitten 80, 60, 50 tai 100, kotilon vauhti on aina sama (kiva mennä ohi satasen alueella kun kotilo jurnuttaa 90km/h, vain saadakseen saman auton takarenkaaseensa kiinni kilometriä myöhemmin 60km/h alueella....)
2. Jos joku ohittaa, niin luonnollehan se ottaa prkl! Pahimmassa tapauksessa pitää lähteä samantien ohittamaan ohittaja. Korreloituu lähes suoraan kotilon hintaan.
3. Mikä ihmeen turvaväli? (Nimim. pannukakkua oltaisiin jos eräs bussikuski ei olisi ollut hereillä, kiitos siitä). Tilaa ei anneta vaikka mikä olisi, ei sitten vaikka sillä voitaisiin välttää onnettomuus.

Viimeisiin liittyy hitusen arvelluttavaan ohitukseen, oma arviointivirheeni, sen myönnän
withstupid.gif
, mutta mistä ihmeestä sen olisi voinut tietää että ko. täysperärekan edellä olikin neljä, eikä kaksi kotiloa (jotka siis näin ennen ohitukseen lähtöä), kaikki toistensa puskureissa kiinni, rekasta ehdin heittämällä ohi, mutta sitten ei ollutkaan tilaa omalla kaistalla... eikä sitä myöskään annettu, vaikka vastaan tuli bussi... Sydämentykytystä, ja perkeleesti varovaisuutta ohituksiin seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

Aloin sitten kotona miettimään vähän ja totesin että perkele, just noinhan mä ajan itekin kun kotilon ratissa olen. On vaan harvinaisen osuva se "Minä,minä,minä,minä" mainos mitä liikenneturva pyöritti tv:ssä taannoin...

Edit: En osaa kirjoittaa.

Tuo 'cruiserilla ajo' on hyvin tuttu asia.

Ajelin, autolla, 3-tietä ja 120 rajoituksella ohitin 130-135 nopeutta ajaen pitkän letkan. Joku aika myöhemmin nopeus putosi 120->100 ja koko se aikaisemmin ohittamani letka meni ohi. Kun 120 rajoitus taas alkoi ohitin tuon letkan taasen. Kun päästiin keimolan eteläpuolella ja nopeus putosi 120 -> 100 -> 80 niin 80 alueella tuo sama letka meni minusta ohi, edelleen sitä 110-120 nopeutta ajaen.

Itseä harmittaa aina välillä ne cruiserilla, 2kmh ohitettavaa nopeammin ajavat ohittelijat. Eikö sitä kaasua voisi pikkuiseksi hetkeksi painaa. Sitten ohituksen jälkeen voi nostaa jalan kaasulta ja tietokone laskee nopeuden taas siihen cruiseriin laitettuun.

Hassua sikäli, että noi rekkoja ohittavat rekat ei haittaa yhtään kun tietää että ne ei pääse sen lujempaa. Silloin tosin tulee mieleen että eikö se ohitettava voisi hetkeksi höllätä omaa vauhtiaan. Tosin taitaapa ne rekkakuskitkin järjestään ajella cruiseri päällä.

Joillekkin tuntuu olevan uskomattoman vaikeata käyttää cruiseria. Niin vaikeata ettei edes tietyömaan kohdalla voida hidastaa kun tuntuvat pelkäävän ettei se cruiseri halua enään työmaan jälkeen mennä päälle.

Parin päivän sisällä 1000km maanteillä, suurimmaksi osaksi (käytännön saneleman pakon takia) ihan normaaleilla valtateillä (tylsäääääää) ja huomasin kolme seikkaa kotilokuskeista jotka pätevät harmittavan hyvin myös omaan liikennekäyttäytymiseeni. Niiltä osin kun kotilon ratissa olen.

1. Oli rajoitus sitten 80, 60, 50 tai 100, kotilon vauhti on aina sama (kiva mennä ohi satasen alueella kun kotilo jurnuttaa 90km/h, vain saadakseen saman auton takarenkaaseensa kiinni kilometriä myöhemmin 60km/h alueella....)
2. Jos joku ohittaa, niin luonnollehan se ottaa prkl! Pahimmassa tapauksessa pitää lähteä samantien ohittamaan ohittaja. Korreloituu lähes suoraan kotilon hintaan.
3. Mikä ihmeen turvaväli? (Nimim. pannukakkua oltaisiin jos eräs bussikuski ei olisi ollut hereillä, kiitos siitä). Tilaa ei anneta vaikka mikä olisi, ei sitten vaikka sillä voitaisiin välttää onnettomuus.

Viimeisiin liittyy hitusen arvelluttavaan ohitukseen, oma arviointivirheeni, sen myönnän
withstupid.gif
, mutta mistä ihmeestä sen olisi voinut tietää että ko. täysperärekan edellä olikin neljä, eikä kaksi kotiloa (jotka siis näin ennen ohitukseen lähtöä), kaikki toistensa puskureissa kiinni, rekasta ehdin heittämällä ohi, mutta sitten ei ollutkaan tilaa omalla kaistalla... eikä sitä myöskään annettu, vaikka vastaan tuli bussi... Sydämentykytystä, ja perkeleesti varovaisuutta ohituksiin seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

Aloin sitten kotona miettimään vähän ja totesin että perkele, just noinhan mä ajan itekin kun kotilon ratissa olen. On vaan harvinaisen osuva se "Minä,minä,minä,minä" mainos mitä liikenneturva pyöritti tv:ssä taannoin...

Edit: En osaa kirjoittaa.
On siitä joskus hyötyäkin kun välillä joutuu ajamaan lyhyessä ajassa vähän enemmän. Siinä on hyvin aikaa analysoida omaakin ajotyyliään ja siinä olevia puutteita tai virheitä. Itsekin ajoin (kotilolla tosin) 1150 km työajoa juhannusaatonaattona. Tuo 100 km/h "perusnopeus" pätee joskus minuunkin. Pienempi rikehän se olisi ajaa 120 km/h alueella 140 km/h kuin 80 km/h alueella 100 km/h, mutta ainakin omassa kotilossa se alkaa tuntua jo lähes rääkkäämiseltä ja vähintään se näkyy reippaana bensankulutuksena.

Mutta nyt kun päästiin kotilokuskeja arvostelemaan niin minusta kaikkein kummallisin piirre on tuo ihmisten uskomaton taipumus välttää sitä vasenta kaistaa motarilla. Tarkoitan siis sitä, että ohituksen jälkeen vedetään sen juuri ohitetun nenän eteen siihen oikealle kaistalle vaikkapa vaan pariksi sekunniksi kunnes taas saavutetaan seuraava ohitettava. Ihmetyttää, että miksi siihen oikealle kaistalle pitää tulla joka välissä pilkkimään jos kerran nopeus on sen verta kanssaliikennettä reippaampi että koko ajan joutuu ohittaessaan kaistaa vaihtamaan. Itse olen joskus ajanut lähes koko välin Hki-Tre vasenta kaistaa jos oikealla kaistalla on ollut rekkoja 300-500 metrin välein ja jos ei ole ollut nopeampia tulossa takaa minusta ohi. Minusta se on melkoista puusilmäisyyttä, liikennesilmän puuttumista ja täydellistä ennakoinnin puutetta (johon ei ainakaan yhdenkään motoristin luulisi syyllistyvän) jos vedetään tyhjältä ohituskaistalta takaisin oikealle kaistalle vaikka 100 metrin päässä edessä olisi leikkuupuimuri jonka saavuttaa muutamassa sekunnisssa. Niistä turhista kaistanvaidoista on joka tapauksessa enemmän haittaa ja vaaraa kuin siitä, että sellaisen jättää tekemättä.

Vastakohta tälle (ja vielä typerämpää) on sitten se että Kehä I:llä jurnutetaan sitä vasenta kaistaa 80 km/h vain sen takia että kyseessä ei ole moottoritie ja oikeanpuoleisen kaistan käyttö on vain suositus.

Miksi jotkut moottoritiellä ohituskaistalla ajavat 110-115 km/t ja sitten kun ovat ohitukset tehneet palaavat oikealle kaistalle ja nostavat nopeuden 140 km/h ja kohta ohittavat jälleen ja pudottavat nopeuden...
nixweiss.gif

Ite koitan kyllä noita kolmea välttää viimeiseen asti.
- Ajoneuvon vauhti kyllä on suoraan suhteessa siihen mikä on rajoitus
- "Turhat" ohittelijat ketuttaa, mutta ei ne minun ajotyyliini silti vaikuta ohituksen jälkeen.
- Turvaväliä yritän aina pitää, vaikka siihen sit "kiireinen" auto tai pari tuliskin väliin.

Kannattaa miettiä autolla ajaessa omia ja muiden ajatuksia kotilokuskeista täällä niin hoksaa itekkin kuuluvansa monesti joukkoon mutta osaa paremmin sitten tekemättä niitä virheitä.

Itseäni Ärsyttää suunnattomasti ne rekan perässä ajajat joiden turvaväli on alle auton mitta. Alkaa olla vajaatehoisella kinnerillä mahdotonta ohittaa missään 4 henkilöautoa ja rekka vaikka ois kuinka reikä päässä.
mad.gif
Pyörällä voi vaan nauttia kun voi luvata itselle pykältää pari pienempää ja päästää kaikki 200 konia tallista edes 10s ajaksi ja sitten saakin jo jarruttaa ... Eihän vasemalla kaistalla ole nopeusrajoitusta normaali tiellä ....
blush.gif

Miksi jotkut moottoritiellä ohituskaistalla ajavat 110-115 km/t ja sitten kun ovat ohitukset tehneet palaavat oikealle kaistalle ja nostavat nopeuden 140 km/h ja kohta ohittavat jälleen ja pudottavat nopeuden...
nixweiss.gif
Ehkä ne ajattelee, että posliini on lähinnä kiinnostunu tutkaamaan niitä ohituskaistalla olijoita, koska niitten oletetaan ajavan lujimpaa.Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta huomattavan paljon tommosia näkee.
nixweiss.gif

Ehkä ne ajattelee, että posliini on lähinnä kiinnostunu tutkaamaan niitä ohituskaistalla olijoita, koska niitten oletetaan ajavan lujimpaa.Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta huomattavan paljon tommosia näkee.
nixweiss.gif
Tää voipi varsin hyvin pitää paikkaansa... ku siis..onhan se fakta et muillekin näkyy se nopeusero helpommin siinä ohituksen hetkellä...niin sitä varoo. Eli jos tyhjällä motarilla tulee vastaan auto yksin vaikka 140km/h, ei se ylinopeus näytä niin kummoiselta, kun jos siinä olis ohitettava joka ajaa 110km/h ja toinen paahtaa ohi 140km/h... Eli tästä niin ku sitä teoriaa, et ohituksen hetkellä vauhti hidastuis ,mut omalle kaistalle päästessä taas nousee... omassa ajossa ainakin tälläistä joskus tunnistan..
tounge.gif

Ymmärsiköhän kukaan mitään...
lookaround_orig.gif

Huomannut saman asian. Jostain kumman syystä peltipalttooseen pukeutuminen kaivaa esille kaikki huonot liikennetottumukset.

Mopolla pyrin tietoisesti ajamaan ennakoiden, joustavasti ja kohteliaasti. Mutta kotilon ratissa eläin saa vallan ja kuskista tulee täysi pullop*rs*sika.

nixweiss.gif
Tervetuloa käymään keskellä suomea,meillä taas omanlaisensa kulttuuria, täällä on monen monituista kertaa tänä kesänä päässyt (melkein sananmukaisesti) törmäämään kotilokuskeihin jotka motarilla ottavat sen ohituskaistan ja ilmeisesti omaa turvallisuuttaan maksimoidakseen ajavat 80 alueella n. 75km/h ja rajoituksen muuttuessa 100km/h nostetaan vauhti hirvittävään 90km/h (ai mistä saan lukemat? Noita lukuja näyttää pyörän mittari takana hetken ajaessa, saivartelijoille tiedoksi..)  Osa ymmärtää että jotain tarttis varmaan tehdä kun antaa vilkun olla vasemmalle ja vielä ajovaloilla pikku vinkin antaa takana, osa taas ajaa ajasta iäisyyteen  muusta liikentestä välittämättä ja peiliin vilkuilematta sillä ohituskaistalla ja sitä alinopeutta vaikka takaa jyräisi 22 metrinen minkä keulassa lukee Scania. Oma äitini ajoi kotilokortin vanhoilla päivillään ja jännitti varsinkin ekoilla kilometreillä motareita, sanoin vinkiksi että jos et uskalla siellä ajaa muun liikenteen mukana vaan jäät tulpaksi niin riprap ekasta liittymästä motarilta pois ja ohituskaistalle ei kannata mennä juupailemaan ollenkaan jos ei meinaa ketään ohittaa.

Muutaman kerran on lämmittänyt sydäntä ja mieltä oikein koko rahan edestä kun on ottanut ohituskaistan ja siirtynyt isompaa kulkuneuvoa reippaasti ohittamaan niin eikös sieltä mutkan takaa tule terhakkaasti vastaan kotilon pyrstö.....
mad.gif

Välillä miettii jonkun autoilijan ajatusmaailmaa, kun edessä oleva tie on täynnä liikennettä ( myös vastaantulijoita ), letka liikkuu kuitenkin suunnilleen rajoitusten mukaan ja ohituspaikkoja ei ole näkyvissä eikä tiedossa; silti pitää olla koko ajan jonkun puskurissa kiinni keskiviivan vieressä kyttäämässä sitä mahdollista ohituspaikkaa ( pääsisi n. 10 metriä edemmäs jonossa ). Pyörällä tämä "poimiminen" on vielä mahdollista, mutta autolla tosi vaikeaa... Yleistämistä tai ei, nuo kyttääjät ajavat usein ns. kalliimman luokan autoilla
wink.gif

Ylinopeuden voimakas sanktiointi yhdistettynä automaattiseen kameravalvontaa on tuonut ainakin valtatie 8:lle uusia ajotyylejä: lainkuuliainen autoilija ajaa täsmälleen rajoituksen mittarinopeutta ( riippumatta mittarivirheestä ) ja kameran kohdalla varmuuden vuoksi vielä jarruttaa... Onneksi Nousiaisiin tuli nopeudennäyttötaulu, joka antaa jopa prätkälle lukemat.

Välillä miettii jonkun autoilijan ajatusmaailmaa, kun edessä oleva tie on täynnä liikennettä ( myös vastaantulijoita ), letka liikkuu kuitenkin suunnilleen rajoitusten mukaan ja ohituspaikkoja ei ole näkyvissä eikä tiedossa; silti pitää olla koko ajan jonkun puskurissa kiinni keskiviivan vieressä kyttäämässä sitä mahdollista ohituspaikkaa ( pääsisi n. 10 metriä edemmäs jonossa ).
Niinpä ... jos vain rekka näkyy menevän samaan suuntaan, niin sehän on haaste - kuin punainen rätti härkätaisteluhärälle - siitä on ihan pakko päästä ohi vaikka henki menisi. Kun siitä vihdoin on elossa ohitse päässyt, niin sitten jäädään siihen eteen roikkumaan. Mitäköhän se ajallisesti tarkoittaakaan? Muutaman sekunnin - parhaimmillaankin.
Aika moni valittaa, kun rekan perään kertyy väkeä aivan siihen kantaan kiinni ja jono kasvaa sellaiseksi, että on vaikea päästä ohitse. Peruskysymys lienee kuitenkin, että onko siitä tosiaankin ihan pakko päästä ohitse? Sitten on kuitenkin aikaa istua kahvilla tai paskomassa ja Aku Ankkaa lukemassa vaikka kuinka kauan tai kirjoitella tätä roskaa tänne nettiin.
Omasta mielestäni on typerää myöskin jäädä niin lähelle rekan perään etteivät muut pääse ohitse. Muistaakseni ohitettavan on omilla toimillaan edesautettava ohittajan ohitusta vaikka viimekädessä hiljentämällä omaa ajoaan. Ohittaja on myöskin pakko päästää väliin, mikäli ohittaja joutuu sellaiseen tilanteeseen, että sen on pakko lopettaa se ohittaminen ja palattava ruotuun. Tämä koskee niitä rekkamiehiä myöskin, sillä nekin tekevät typerästi, jos ajavat niin lähellä etummaista, että muut eivät mahdu väliin. Liian lähellä etummaista ajamisesta saa sakkoja myöskin - kiellettyähän se on, kuten kaikki tietävät - vai tietävätkö? Aika helvatan usein tuntuu unohtuvan ohitettavan velvollisuudet.

Olet täysin oikeassa siinäkin, että letka yleensä kulkee melkoisen hyvin sallittujen rajoitusten puitteissa. Ohittaminen edellyttäisi melko varmasti ylinopeutta, että siitä manööverista selvittäisiin järkevässä ajassa. Entisen puhemiehen - Uosukaiskan mies - Topi ajeli ohituksessa hetkellisesti reipasta ylinopeutta. Selityksenä puhemieheltä oli - vaikka on itse lakeja säätelemässä - että eihän niistä ohitettavista rekoista muuten pääse turvallisesti ohitse kuin ajamalla hetkellisesti ylinopeutta. Selitys ei todellakaan kelvannut. Jos ohitse ei pääse ajamatta ylinopeutta, niin ohitukselle ei silloin ole järkevää perustelua lainkaan. Mutta kun se on rekka, joka on siellä edessä, niin sehän se riittää ärsyttämään - olipa sille ohittamiselle järkeviä perusteluita tai ei.

Yhä vakuuttuneempi olen, että ihan oikea kiire, siis sellainen, että olisi todellakin kiire, on aika harvinaista sitten loppupeleissä kuitenkin. Sen kyllä uskon, että on kivaa ajella kovaa, mutta se onkin jo sitten ihan oma juttunsa.

Olen myös täysin vakuuttunut siitä, että lapsikin osaa ajaa ylinopeutta tai kaataa moponsa - siinä ei ole mitään ihmeellistä. Mutta kokeilkaapas joskus ajaa mahdollisimman pitkään täysin sääntöjen mukaisesti. Lupaan, että se on aivan saakelin hankalaa. Itse aina joskus kiusaan itseäni tuolla, mutta hämmästytävän pian jo huomaan mokanneeni. Tismalleen oikein ajaminen on aivan käsittämättömän vaikeaa - ainakin minulle. Kaiken kukkuraksi oikeinajaminen ei riipu pelkästään omista tekemisistä, vaan riippuupi aika paljon muusta liikenteestä myöskin - se antaakin siihen hieman lisämausteita ja haasteita.
smile_org.gif

Välillä miettii jonkun autoilijan ajatusmaailmaa, kun edessä oleva tie on täynnä liikennettä ( myös vastaantulijoita ), letka liikkuu kuitenkin suunnilleen rajoitusten mukaan ja ohituspaikkoja ei ole näkyvissä eikä tiedossa; silti pitää olla koko ajan jonkun puskurissa kiinni keskiviivan vieressä kyttäämässä sitä mahdollista ohituspaikkaa ( pääsisi n. 10 metriä edemmäs jonossa ). Pyörällä tämä "poimiminen" on vielä mahdollista, mutta autolla tosi vaikeaa... Yleistämistä tai ei, nuo kyttääjät ajavat usein ns. kalliimman luokan autoilla  
ilmeisesti siellä on vielä jotain MM-pisteitä jaossa...

nixweiss.gif
Minusta tuntuu, että tuossa on kyse samasta ilmiöstä, kuin miksi jotkut nostavat selvästi nopeuttaan maantiellä, jos joku lähtee ohittamaan heitä. Joidenkin olematonta egoa ilmeisesti ahdistaa, jos joku menee ohi. Motarilla on "turvassa" ohituskaistalla, koska kukaan ei pääse ohi. Oikealla kaistalla ajaessa joku saattaapi yrittää.

Vielä rekan ohituksesta sen verran, ettei niistä tyypillisesti pääse turvallisesti ohi kuin ylinopeutta, vaikka ohitustarve on ihan asiallinen. Lastissa olevat rekathan ajaa niin, että mutkissa nopeus laskee johonkin 70 km/h ja ylämäissä helposti senkin alle. Suorilla ne sitten paahtaa rajoittimelle johonkin yli 90 km/h. Ja missäs muualla sitä voisi ohittaa kuin suorilla.

Lastissa olevat rekathan ajaa niin, että mutkissa nopeus laskee johonkin 70 km/h ja ylämäissä helposti senkin alle. Suorilla ne sitten paahtaa rajoittimelle johonkin yli 90 km/h. Ja missäs muualla sitä voisi ohittaa kuin suorilla.
Ne on viime vuosina rakennelleet ohituskaistoja .. olen kuullut huhuja ..
Yllättävän usein kuuleman mukaan mäkiin ..
.. varmaan valetta vissiinkin
tounge.gif

Lastissa olevat rekathan ajaa niin, että mutkissa nopeus laskee johonkin 70 km/h ja ylämäissä helposti senkin alle. Suorilla ne sitten paahtaa rajoittimelle johonkin yli 90 km/h. Ja missäs muualla sitä voisi ohittaa kuin suorilla.
Ne on viime vuosina rakennelleet ohituskaistoja .. olen kuullut huhuja ..
Yllättävän usein kuuleman mukaan mäkiin ..
.. varmaan valetta vissiinkin
tounge.gif
Noita ohituskaistoja on kuitenkin paljon harvemmin kuin pitkiä ohitukseen kelpaavia suoria. Lisäksi ohituskaistalla kannattaa ajaa mahdollisimman tarkasti nopeusmittaria seuraten, jottei joudu ylimääräistä tieveroa maksamaan. Jostain syystä "liikennevalvonta"= nopeuden mittauspisteitä löytyy usein ohituskaistan päästä.

Meinasin saada miljoona pientä tässä vähän aika sitten tre-jkl reissulla. Siellähän oli siis vähän väliä ohituskaistoja! Esimerkillinen pätkä, saisivat muutkin tiepiirit käydä excursiolla ja tutkia miten teitä kuuluu tehdä.
...vaikka kaistojen väliin olikin laitettu mopoilijan surmat, niin silti, harvinaisen sujuva pätkä.

Back