• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Korean "Stebel Nautilus"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja villho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

villho

New member
Stebel Nautilus -ilmatorvi nauttii ymmärtääkseni jonkinlaista kulttimainetta mp-torvivirittelijöiden puolella. Vaikka ilmoitettu 139 dB lienee utopiaa, niin hiton kovaäänisestä laitteesta on joka tapauksessa kysymys. Valmistus on kuitenkin (ymmärtääkseni) lopetettu ja kopioistakin saa maksaa Euroopassa tuollaiset 40-50 euroa vähintään.

Eilen bongasin Ebaystä, että Koreasta näyttäisi löytyvän kopioversio samaisesta torvesta (kustannukset postituksineen ~20e) - löytyykö .orgista tuon torven tilanneita?

Vifferin vakiotöötti kuulostaa kazoo-pilliltä, joten laitoin moisen tilaukseen. Jahka saan laitteen kotiin ja asennettua, niin voin laittaa kokemuksia.

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti eivät kuitenkaan oikein vastaa mainettaan nuo torvet?
Testi, ja toinen...
Näyttäisi tylsä perus Hella olevan hyvä valinta jos ääntä kaipaa.

Ilmeisesti eivät kuitenkaan oikein vastaa mainettaan nuo torvet?
Testi, ja toinen...
Näyttäisi tylsä perus Hella olevan hyvä valinta jos ääntä kaipaa.
Jep, mä olen lukenut saman testin, mutta sitten taas monelta muulta foorumilta, että Stebelit ovat kestäneet ihan kunnolla.

Näistä kopioversiostahan ei tiedä yhtään mitä saa. Se voi olla 1:1 sama kuin merkkituote, huonompi tai jopa parempi :)

"mp-torvivirittelijöiden puolella"....?

Äänitorvien virittäminen mahtaa maksaa vaivan jossain Intiassa tai Pakistanissa, enpä tiedä onko moisesta meilläpäin vastaavaa hyötyä. Vai onko tässäkin se ´pyörästäni pitää lähteä ääntä´-aspekti :D

Äänitorvien virittäminen mahtaa maksaa vaivan jossain Intiassa tai Pakistanissa, enpä tiedä onko moisesta meilläpäin vastaavaa hyötyä. Vai onko tässäkin se ´pyörästäni pitää lähteä ääntä´-aspekti :D

Loud pipes save lives, vaimitensenytoli :grin:

No, onhan se vittumaista, kun sen kerran kun sitä torvea tarvii, sitä ei kuule kukaan. Kovin on hiljaisia nuo vakio töötit ja vielä kun se jossain muovihiukkaskiihdyttimessä sullotaan huolella katteiden sisään, eipä siitä äänisaastetta lähde vaikka kuinka haluaisi.

Joku jopa haluaa käyttää jotain naurettavan näköistä huomioliiviä, ilmeisesti näkyäkseen, miksei joku haluaisi tulla kuulluksi, kun tarvetta ilmenee?

On teillä ongelmat. Toistaiseksi omien mopojen ankkasummerilla on saanut herätettyä valoihin nukahtaneet autoilijat ja säikäytettyä trikoissa keskitiellä harhailevat kilpapyöräilijät takaisin oikeaan laitaan.

Mahtaakohan mun töötti edes toimia. Kerran oon tainnu painaa nappia ja sillon kuulu jotain epämääräistä sirinää.
Miks prätkässä pitää olla sumutorvi?

Miks prätkässä pitää olla sumutorvi?

Sen verran paljon tulee pk-seudulla rullailtua kehäteitä, että ei todellakaan ole haittaa siitä, että eteen kiilaava tienkäyttäjä luulee kaistaa ylittäessään ajavansa rekan eteen. Mopon vakioäänimerkki tuskin uusiin autoihin edes kuuluu sisälle kehä- ja moottoritienopeuksissa.

Ja itse olen ainakin omalta kohdaltani (Intian ja Kenian matkojen jälkeen) ruvennut enenevissä määrin käyttämään (myös autoillessa) äänimerkkiä sen alkuperäisessä tarkoituksessa varoittaakseni muita tyyliin "olen täällä / tulen täältä".

Suomessa on vaan se vamma, että äänimerkin käyttämisellä on yleensä "vi*un idiootti" -tarkoitus. Toisaalta se, miten vastapuoli tööttäykseni ottaa, on melko sama, kunhan hän ei aja päälle tai kiilaa.

Moni vaihtaa mopoonsa myös äänekkäämmät putket ja vetoavat turvallisuuteen. Koska käytän mopoa työmatkoihin ja lähden aikaisin liikkeelle, haluan säilyttää taloyhtiössämme naapurisovun. Kunnon torvella saan kuitenkin huomion tuolla radiota säätävien, tekstiviestiä kirjoittavien, meikkaavien, sivupeilittömien, silmälasinsa unohtaneiden, huonoilla pyyhkijöillä varustautuneiden ja muuten vaan piittaamattomien muiden tienkäyttäjien seassa.

On teillä ongelmat. Toistaiseksi omien mopojen ankkasummerilla on saanut herätettyä valoihin nukahtaneet autoilijat ja säikäytettyä trikoissa keskitiellä harhailevat kilpapyöräilijät takaisin oikeaan laitaan.

Hei, hyvä juttu sinun kannalta, että tuo riittää. Näin ollen sinun ei tarvitse tilata uusia torvia ulkomailta, vaan voit jatkaa vakiotöötin käyttöä. Omassa pyörässäni vakiotöötti ei omiin tarpeisiini kuitenkaan riitä. Sellainen ongelma minulla tässä tosiaan on käsissäni.

Harhaudutaan vähän aiheesta, mutta on pakko kommentoida tuota kilpapyöräilijäasiaa. Tässä nimittäin huomataan taas se, että kun asiaa katsotaan moottoripyöräilijän näkökulmasta, niin ei nähdä kokonaisuutta (sama asia, kun pelkästään autoa ajavat ihmiset eivät osaa havainnoida moottoripyöriä kunnolla). Itse ajan nimittäin trikoissa maantiepyörää ja sillä keskitiellä ajamisella on ihan oma tarkoituksensa; jos ajat siinä reunaviivalla tai kapealla pientareella, niin se vastaa takaa tulevalle kutsua "hei, tule ohi vaan missä kohdassa tahansa, minä kyllä väistän" ja sitten ollaan tilanteessa, että takaa tulee rekka 80 km/h, edestä tulee rekka 80 km/h ja pyöräilijä yrittää pysyä siinä ilmavirtojen riepoteltavana sellaisella 10 cm pientareella. Ei kiitos.

Enkä tarkoita sitä, että rekka-autoilijan tai minkään muunkaan autoilijan tarvitsisi vuokseni hidastaa, vaan ainoastaan jättää tarpeeksi tilaa turvalliselle ohitukselle. Jos hieman keskemmällä ajamalla saan autoilijan ajattelemaan ohitusta ja sen turvallisuutta, niin tarkoitus on täytetty. Vrt. tilanteeseen, jossa mopo ajaa 45 km/h aivan tien oikeassa reunassa 60 km/h -rajoitusalueella - jättävätkö takaa tulevat autot kunnolla tilaa ohitukselle, vai tulevatko väkipakolla ohi?

Ja jos ohitus on pakko tehdä kapeassa paikassa, niin itse arvostan suuresti, jos fillaroidessani maantiellä takaa tulija painaa hyvissä ajoin äänimerkkiä. Tiedän itse siirtyä reunaan, valmistautua ohitukseen ja ilmavirtaan ja toisaalta tiedän takaa tulevan huomanneeni minut.

Sen verran paljon tulee pk-seudulla rullailtua kehäteitä, että ei todellakaan ole haittaa siitä, että eteen kiilaava tienkäyttäjä luulee kaistaa ylittäessään ajavansa rekan eteen. Mopon vakioäänimerkki tuskin uusiin autoihin edes kuuluu sisälle kehä- ja moottoritienopeuksissa.

Ja itse olen ainakin omalta kohdaltani (Intian ja Kenian matkojen jälkeen) ruvennut enenevissä määrin käyttämään (myös autoillessa) äänimerkkiä sen alkuperäisessä tarkoituksessa varoittaakseni muita tyyliin "olen täällä / tulen täältä".

Suomessa on vaan se vamma, että äänimerkin käyttämisellä on yleensä "vi*un idiootti" -tarkoitus. Toisaalta se, miten vastapuoli tööttäykseni ottaa, on melko sama, kunhan hän ei aja päälle tai kiilaa.

Moni vaihtaa mopoonsa myös äänekkäämmät putket ja vetoavat turvallisuuteen. Koska käytän mopoa työmatkoihin ja lähden aikaisin liikkeelle, haluan säilyttää taloyhtiössämme naapurisovun. Kunnon torvella saan kuitenkin huomion tuolla radiota säätävien, tekstiviestiä kirjoittavien, meikkaavien, sivupeilittömien, silmälasinsa unohtaneiden, huonoilla pyyhkijöillä varustautuneiden ja muuten vaan piittaamattomien muiden tienkäyttäjien seassa.

Juurikin näistä syistä olen vaihtanut pyöriin (ja au***n) kunnon torvet (Stebel Magnumit). Käytänhän fillaroidessakin kelloa ihan varuiksi, niin miksen sitten liikenteessä. Turha torven käyttöä on ujostella, jos sillä välttää 'epätoivottuja' tilanteita.

Harhaudutaan vähän aiheesta, mutta on pakko kommentoida tuota kilpapyöräilijäasiaa. Tässä nimittäin huomataan taas se, että kun asiaa katsotaan moottoripyöräilijän näkökulmasta, niin ei nähdä kokonaisuutta (sama asia, kun pelkästään autoa ajavat ihmiset eivät osaa havainnoida moottoripyöriä kunnolla). Itse ajan nimittäin trikoissa maantiepyörää ja sillä keskitiellä ajamisella on ihan oma tarkoituksensa; jos ajat siinä reunaviivalla tai kapealla pientareella, niin se vastaa takaa tulevalle kutsua "hei, tule ohi vaan missä kohdassa tahansa, minä kyllä väistän" ja sitten ollaan tilanteessa, että takaa tulee rekka 80 km/h, edestä tulee rekka 80 km/h ja pyöräilijä yrittää pysyä siinä ilmavirtojen riepoteltavana sellaisella 10 cm pientareella. Ei kiitos.

Arka paikka? Missähän kohtaa sanottiin että katsoin asiaa vain moottoripyöräilijän näkökulmasta. Samanlaisissa trikoissa ja vaippapöksyissä itsekin ajelen, mutta silti huomaan että MEISSÄ polkupyöräilijöissä joillekin riittää metri oikealta, toiset mieluusti täyttävät kaistaa. Vähän mieluummin otan vauhtia ja "minä itse"-asennetta pois ja ajan siellä reunalla. Mun tarve kuntoilla ei anna oikeutta hidastaa muuta liikennettä. Ja toisekseen arvostan terveyttäni sen verran että etten viitti ottaa pokkakisaa autoilijoiden kanssa, varsinkaan rekkojen.

Näin on. Minua sapettaa se, että Suomessa mennään valitettavan usein sen ehdoilla, kenellä on eniten rautaa ympärillään.

Ja kun kerran itsekin pyöräilet ja mopoilet, niin eihän minun tätä sinulle tarvitse sitten avata. Tiedät taatusti, mistä on kyse.

Töötti?

Tarvittaessa kaasun avaus ja vapautus, tai vielä polkaisu pykälää pienemmälle ja moottorijarrua... Putkien paukutus herättää sitten harhailijat :right:

Ihme lässynlässynpaskaa taas. Jos kaivataan tehokkaampaa tööttiä niin miksi, siis miksi? pitää tulla pätemään jollain: "en minä tarvitse, et sinäkään" tai "moottorijarrua vaan niin paukkuu" ?

Tehokkaampaa tööttiä vaan niin huomaapahan mummot jotka kiilaa eteen. Tämän kauden ekalla reissulla tuli jo käytettyä tööttiä kun kotilo runttasi n. metrin päästä ohituskaistalta suoraan eteen. (nainen kuskina, yllättäen)

Sellainen Kotijäätelöauton tunnaria soittava olisi kiva :thumbup:

Noniinjoo, tää menee taas tällaiseksi... I'll get my coat ->

Tälle kaudelle vajaat 500 km kasassa ja jo kaksi kertaa on ollut tarve herättää torvella autoilijan huomio. Viimeksi eilen, kun kävin laittamassa kuvajahdin rastipisteen Espoon Bauhausin pihaan; paluumatkalla oli Bike Worldin risteyksestä tulossa auto ja kääntymässä menosuuntaani valoristeystä kohti. Juuri ennen BW-risteykseen tulemistani vastaani tuli iso paku, jonka vuoksi risteyksessä odottanut autoilija ei minua nähnyt ja lähti etenemään risteykseen. Sorsapillitöötti kuului autoon sisälle ja kuski tajusi pysähtyä. Toki ennakoin tilanteen ja toki olisin voinut pysähtyäkin - todennäköisesti autoilija kuitenkin nyt seuraavalla kerralla katsoo vähän paremmin myös sinne toiseen suuntaan.

Mutta siis, alkuperäiseen aiheeseen. Korean poika oli nopea toimituksissaan ja torvi oli lähipostissa jo tiistaina (alle viikko tilauksesta!). Olin etukäteen ottanut selvää, että VFR:n katteiden alle tuota torvea on turha kokonaisena lähteä tunkemaan (etenkin, kun parhaissa paikoissa minulla jo on xenonien ballastit), joten heti ensimmäisenä pistin kompuran ja torven kahteen osaan ja tällainen ao. setti pitäisi katteiden alle saade tungettua:

_small.jpg

Äsken ulvotutin täällä naapurin koiraa testaamalla setuppia starttiakulla. Hyvin kuuluu :)

En kuitenkaan voi torvea suositella ihan kädettömille, sillä minun kappaleessa oli joku fiba. Ensimmäisellä kytkentäkerralla iski johdot kipinää (en jaksanut testiä varten sulaketta virittää), kun moottori ei pyörinyt. Kompura auki moottorin päästä, vähän pyörittelyä ja puhdistelua, osat takaisin ja sitten toimi.

No niin, torvi on asennettu. Kävi sellainen moka ensimmäisen torven kanssa, että kun pistin kompuran/sähkömoottorin ja itse torven erilleen ja tämän jälkeen liimasin kompuraan imupuolen "suojan" paikoilleen, niin liukas liima taisi livahtaa moottorinkin puolelle ja liimasi siellä jotain paikoilleen, sillä moottori ei nimittäin pyörinyt lainkaan. Sain moottorin auki ja laitteen pyörimään, mutta jotain taisin samalla rikkoa, sillä moottorin tehot eivät riittäneet antamaan tarpeeksi ilmaa torvelle. Ääni kyllä kuului, mutta se oli selvästi liian vaimea.

No, oma moka, leuka rintaan ja käsi pystyyn virheen merkiksi. Tilasin uuden torven, sekin tuli alle viikossa. Laite osiin ja tällä kertaa käytettiin paksumpaa kaksikomponenttiliimaa/pikaepoksia. Laitteet sain mahdutettua VFR:ssä niin, että kompura tuli katteiden oikealle puolelle syylärin alareunan alle, torvi vasemmalle puolelle samaan paikkaan. Nämä yhdistin kirkkaalla 8 mm letkulla. Releen ja 20 ampeerin (!) sulakkeen kautta virta torvelle ja voi pojat, voin sanoa, että kyllä raikaa. Tuota ääntä ei voi mistään videoista katsoa, vaan se pitää kokea :grin:

Sen verran pitää vielä säätää, että torven eteen pitää virittää joku suoja, sillä >80 km/h -nopeuksissa ilmavirta nimittäin vaimentaa torven ääntä suuresti. Vaihtoehtoisesti pitää ehkä kääntää torvea niin, että suuaukko ei ole menosuuntaa kohti. Pikkuvikoja, heleppo korjata.

Ehkä ainoa miinus tuossa torvessa on se, että nyt kun tietää siitä lähtevän julmetusti ääntä, niin kynnys äänimerkin käyttämiseen saattaa nousta. Katsotaan, kuinka käy.

No niin, torvi on asennettu.

Ehkä ainoa miinus tuossa torvessa on se, että nyt kun tietää siitä lähtevän julmetusti ääntä, niin kynnys äänimerkin käyttämiseen saattaa nousta. Katsotaan, kuinka käy.

No niin :p.

Villityksen yleistyessä alkaa yhtä vilkas keskustelu liian äänekkäistä äänitorvista kuin pakotorvistakin :p.

Täyttääkö normit..... pitääkö katsastaa.... mitataanko tienpäällä....... paljonko painaa kilon hauki :p.

Jos joudun melumittaukseen (johon vakiopöntöilläni tuskin tulen joutumaan), niin mittautan kyllä taatusti tuon äänitorvenkin desibelit. Taatusti ylittyy tyyppikilven lukemat :jpstyle:

Tosin, kyllä mä tuota torvea jo eilen asennuksen jälkeen pääsin käyttämään, kun Kauklahdenväylällä näytti siltä, että auto heittää U-käännöksen eteeni (bussipysäkillä seisahtuneena, renkaat vasemmalle käännettynä ja vilkku vasemmalle). Ei tullut eteen, kun luuli varmaan jonkun Intercityn tulevan takaa :p

Back