• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Korvatulpista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J@ck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J@ck

New member
Luulin, että mun korvat on jotenkin omituiset, kun tulppien paikoilleenlaitto oli niin hiton hankalaa ja sitten ne vielä usein irtosivat kypärää päähän laittaessa.
Jäipä tulpat kerran matkasta mutta tuossa kehällä muistin, että Elfvingillä on pieni turvamyymälä Veromiehenkylässä ja ei kun sinne.
Siellä ystävällinen rouva oikein kädestä pitäen näyttti miten tulpaat menee helposti ja kunnolla paikoilleen eli:

Kun laitat tulppaa oikeaan korvaan, tartu vasemmalla kädellä oikean korvan lehteen. Ja se tapahtuu siten, että vasen käsi viedään pään takaa sinne oikean korvan lehteen ja samalla kun pieneksi puristettua tulppaa tungetaan korvaan, vedetään korvanlehteä taaksepäin ja tulppa sujahtaa paikoilleen kuin itsestään.
Menee helposti niin syvälle ettei varmasti tipu mihinkään, eikä jää painamaan tiukassakaan kypärässä.
Ja toinen korva tietysti samoin mutta peilikuvana.

Tulikohan tää nyt ollenkaan ymmärrettävästi..
confused_orig.gif

Mulle tää oli ihan uusi juttu ja sen mitä olen sivusilmällä seurannut niin eipä tuo monelle muullekaan ihan selvää ole...

Samasta ongelmasta olen kärsinyt ja armeijastakin on aikaa jo melkein 30 vuotta niin eipä ole muistunut. Tää oli hyvä muistutus, kiitos siitä.
smile_org.gif

kokeilin oitis ko menetelmää, ja hyvinpi toimi... säästyy ainakin minuutti liikkeellelähössä
biggrin.gif

Kiitos
bowdown.gif

062802jumpie_prv.gif
Pitääpä koittaa, kunhan kotia pääsee. Varsinkin parin käyttökerran jälkeen Earsoftit ei meinaa mennä paikalleen kunnolla. Kiitti vinkistä.
cool.gif

Silikoni "Korvakittiä" käytän, saa muotoiltua korvaan hyvin, ei paina jnejne.
Saatavana apteekista.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Ainakin niissä tulpissa (EAR), mitä itse käytän, on kuvitetut ohjeet paikoilleen laitosta siinä laatikon kyljessä. Kyllähän tuo korvanlehden nykiminen niissäkin neuvotaan ja ainakin mulla se on ainoo tapa saada tulpat paikoilleen.

Noitten tulppien paikallaan pysymistä myös helpottaa jos käyttää huppua kypärän alla. Eli huppu päähän ja sit kypärä.
Ei jotenki vänkää se kypärä kun päähän vetää ja menee muuteski helpommin kun käyttää Tuommosta huppua.
Mulla ainaski toimii kun junan vessa noin..  
biggrin.gif

Kaikkiko noitten tulppien kans värkkää? Mua häiritsee enemmän tulpat korvissa kuin tuulen suhinat..
cool.gif

Noitten tulppien paikallaan pysymistä myös helpottaa jos käyttää huppua kypärän alla. Eli huppu päähän ja sit kypärä.
Ei jotenki vänkää se kypärä kun päähän vetää ja menee muuteski helpommin kun käyttää Tuommosta huppua.
Mulla ainaski toimii kun junan vessa noin..  
biggrin.gif
Totta joka sana. Ja kun tuohon tulpat-huppu yhdistelmään tottuu, niin ilman ei osaa enää ajaa. Ainoo miinuspuoli on v*ttuilevat kaverit, jotka mollaa mun buffia kalsarinlahkeeks...

Kaikkiko noitten tulppien kans värkkää? Mua häiritsee enemmän tulpat korvissa kuin tuulen suhinat..
cool.gif
Niin muakin 15 vuotta sitten kun piikkikortin ajoin... Nykyään on huomannut tulppien käytön hyödyt.
Joista voisin mainita esim: Huomattavasti virkeämpi olo reissun jälkeen, päässä ei soi/humise nukkumaan mennessä. Kaikenmaailman öttömönkiäiset eivät parkkeeraa korvakäytävään (avopottaongelma) jne...

Luonnollisesti huolestuttaa myöskin oma kuulo. Kuulo on jo hieman heikentynyt, mutta ei siitä mopoilua kannata syyttää... (laitetaan AC/DC:n piikkiin
buttrock.gif
)  Iän mukana kuulokin kuulemma heikkenee  
wink.gif
vaikka kyllä mä vielä heinäsirkat kuulen.
Mutta kyllä tulppien käytöstä on hyötyä enemmän kuin haittaa. Eli matka-ajossa aina korvissa, harvemmin kaupunkipyörittelyssä.

Joo-o. Pitkillä reissuilla pelehdin keltaisten ja joulukuusimallisten earien kanssa. Edelliset ei korvanlehden nykimisestä huolimatta halua löytää korvakäytävää -omituisen malliset korvat ehkä?- ja jälkimmäiset on ko. käytössä aivan liian kömpelöt. Reissun päällä kaipailin uretaanipulloa... mutta ehkä kuitenkin mieluummin tappelen niiden keltaisten kanssa kuin kuuntelen päänsisäistä huminaa pitkän siivun jälkeen. Kun on jo noita kaikenlaisia muita ääniä...
eek.gif
buttrock.gif

Näin on: minäkin siirryin käyttämään korvatulppien tapaisia (siis pumpulia) kun nuoruusvuosina
buttrock.gif
hankittu tinnitus alkoi osoittamaan pahenemisen merkkejä.

cool.gif
Suosittelen kyllä lämpimästi tulppien käyttöä, jos haluat 20 vuoden päästäkin kuulla jotakin.
wink.gif
Nyt on jotain menny pahasti mun korvien ohitse... mikäs juttu toi nyt on että muka kuulo huonontuis (ei koske suoria putkia
tounge.gif
)? Ainakin ajaessa ei kuulu muuta kuin tuulen suhina ja bassojen kajaus...ihan sama mikä pyörä alla ollu...vaikka hieman putkiviritetymmätkin versiot..
confused_orig.gif

Nyt on jotain menny pahasti mun korvien ohitse... mikäs juttu toi nyt on että muka kuulo huonontuis (ei koske suoria putkia
tounge.gif
)? Ainakin ajaessa ei kuulu muuta kuin tuulen suhina ja bassojen kajaus...ihan sama mikä pyörä alla ollu...vaikka hieman putkiviritetymmätkin versiot..
confused_orig.gif
Ei nuo suhinat joka pyörällä häiritse ja on se paljon pleksistä, kuskin pituudesta ja kypärästäkin kiinni..

K 1200 RS suhisee vakio pleksin ala-asennossa melkoisesti ja pleksi yläasennossa huomattavasti enemmän. Lisävarusteena saatavan korkeamman spoileripeksin kanssa suhinat vaan yltyy vaikka suunnittelijan ajatus on ollut varmaan toinen.

Nurkissa ajellessa ei mullakaan tule käytettyä mutta maantiellä on melkein pakko. Kun ajaa ilman tulppia niin suhinoihin toki tottuu mutta kun pysähtyy niin sanoisinko, että se hiljaisuus on melkein epätodellista.
Aiemmin customilla ajellessa en käyttänyt tulppia koskaan, sillä sen kanssa tuulen suhinat ei juurikaan kuuluneet.

Aiempi BMW 4 potta oli todella äänekäs mutta eipä tämä avattava Schuberthkaan varmaan hiljaisimmasta päästä ole, vaikka asiallinen potta muuten onkin.

Back