• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kossin nappikuulokkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reflex
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

reflex

New member
Onkos kenelläkään kokemusta miten tämmösseet soveltuu mopoilu käyttöön? Tekis mieli kuunnella ajellessa musiikkia, mutta kypärä humisee kovemmissa vauhdeissa sen verran, et musiikki kärsii. Ja käsittääkseni nää ajais samalla korvatulppien asiankin?

Itse käytän kossin plugeja. Hintalaatusuhde melko varmasti lyömätön. Vaimentavat melun tarpeeksi hyvin, tosin olen vaihtanut alkuperäiset pampulat perussilikoninappuloihin. Kossiltahan löytyy lisävarusteena sellaisia silikonitatteja, mutta 30 euroa (tai jotain sinne päin) on mielestäni hieman liikaa parin euron suojista. Alkuperäisillä osilla plugin saaminen kunnolla korvaan ja vieläpä pysymään siellä aiheutti joskus v*tutusta lähentelevän olotilan.

Äänentoistokin on yllättävän hyvä. Verkosta löytyy ohjeita, joita noudattamalla sen pitäisi nousta vieläkin paremmaksi. Paremmin soivia, vaimentavia, istuvia jne varmasti löytyy, mutta tuskin samaan hintaan.

Hypistelin juuri muistaakseni philipsin vastamelukuulokkeita (hinta noin 55E). Niitä voisi joskus testata.

Itse käytän kossin plugeja. Hintalaatusuhde melko varmasti lyömätön. Vaimentavat melun tarpeeksi hyvin, tosin olen vaihtanut alkuperäiset pampulat perussilikoninappuloihin. Kossiltahan löytyy lisävarusteena sellaisia silikonitatteja, mutta 30 euroa (tai jotain sinne päin) on mielestäni hieman liikaa parin euron suojista. Alkuperäisillä osilla plugin saaminen kunnolla korvaan ja vieläpä pysymään siellä aiheutti joskus v*tutusta lähentelevän olotilan.

Äänentoistokin on yllättävän hyvä. Verkosta löytyy ohjeita, joita noudattamalla sen pitäisi nousta vieläkin paremmaksi. Paremmin soivia, vaimentavia, istuvia jne varmasti löytyy, mutta tuskin samaan hintaan.

Hypistelin juuri muistaakseni philipsin vastamelukuulokkeita (hinta noin 55E). Niitä voisi joskus testata.
Mistä ostit noi silikonitulpat? Itte oon etsiny K-Raudat sun muut läpi enkä oo löytäny.

Perus earit muistaakseni vaimentaa melua 25 desibelia vai olikohan se 15... Niin vaimentaako noi kossit yhtä paljon jos vaihtaa ne silikooni tulpat? Kaveri kerto et ihan apteekista saa niitä joulukuusen mallisia korvatulppia ja ne saa pistettyy noihin kuulokkeisiin. Vielä arvelluttaa et paljonko toi tulee ulos korvasta et onko hankala pistää kypärä päähän? painaako kypärä kuuloketta?

Vielä arvelluttaa et paljonko toi tulee ulos korvasta et onko hankala pistää kypärä päähän? painaako kypärä kuuloketta?
Tuleehan ne sen verran ulos että ainakin minulla alkaa painamaan kun jonkun aikaa ajellut. Ajattelin tosin että pitää vähän naputella vasaralla kypärän pehmusteita kasaan siitä korvasyvennyksestä, jospa sitten ei enää painaisi.

Vielä arvelluttaa et paljonko toi tulee ulos korvasta et onko hankala pistää kypärä päähän? painaako kypärä kuuloketta?
Tuleehan ne sen verran ulos että ainakin minulla alkaa painamaan kun jonkun aikaa ajellut. Ajattelin tosin että pitää vähän naputella vasaralla kypärän pehmusteita kasaan siitä korvasyvennyksestä, jospa sitten ei enää painaisi.
En välttämättä alkaisi kypärää naputtelemaan, kun kuulottimet saa istumaan helpomminkin:

Apteekista KOSSeihin (olikohan 3M:n valmistamat) siniset "joulukuusitulpat". Kuumennetulla naulalla tms kärkeen reikä, jotta ääni pääsee ulos. Vartta lyhyemmäksi siten, ettei paina kypärään.

Ja kovaa ajoa.
smile_org.gif

-Juha-

(Tälläinen viritelmä toimii mulla gps-kuulokkeena. Vielä pitäisi toiset tulpat käydä hakemassa jotta saisi mp3-soittimenkin kuulokkeet mopokuntoon.)

Jouhaman, kerros hieman paljonkos noi vaimentaa verrattuna normaaleihin korvatulppiin? kypärä humisee sen verran ainaki et normaaleilla kuulokkeilla ei pysty nauttimaan musiikista ja kun pysähtyy JOUTUU nauttimaan tinnityksestä...
Ja ilmeisesti jos vaihtaa siihen ne "kuuset" niin ei kypärä paina niin paljoa? Nää mun kysymykset on hieman toistoa, mut kun ei oikein saa "kunnon" vastausta (siis en väheksy yhtään tähän mennessä tulleita vastauksia), mut jos joku vielä ystävällisesti viitsisi juuri tässä viestissä oleviin kysymyksiin antaa syventävän vastauksen olisin todella kiitollinen.

verkkokauppa.comista itse ostin kossin spark plug nappikuulokkeet hintaan 24.90€ ja hyvin pelittää.

Jouhaman, kerros hieman paljonkos noi vaimentaa verrattuna normaaleihin korvatulppiin? kypärä humisee sen verran ainaki et normaaleilla kuulokkeilla ei pysty nauttimaan musiikista ja kun pysähtyy JOUTUU nauttimaan tinnityksestä...
Ja ilmeisesti jos vaihtaa siihen ne "kuuset" niin ei kypärä paina niin paljoa? Nää mun kysymykset on hieman toistoa, mut kun ei oikein saa "kunnon" vastausta (siis en väheksy yhtään tähän mennessä tulleita vastauksia), mut jos joku vielä ystävällisesti viitsisi juuri tässä viestissä oleviin kysymyksiin antaa syventävän vastauksen olisin todella kiitollinen.
Mitään absoluuttista vaimennusfaktaa ei ole minullakaan tarjota, mutta jos nyt käyttää plugeja vaikka eareilla varustettuna, niin siitä voinee vetää johtopäätöksiä. Vaimennushan on paljon siitä kiinni, mitä tulppaa kuulokkeiden kanssa käyttää. Alkuperäiset vaimentavat mielestäni huonommin kuin, mikä tahansa "oikea" tulppa, mutta nekin riittävästi mopokäyttöön maantienopeuksilla. Ns. normaaleilla nappikuulokkeilla ei ole mitään tekemistä noiden kanssa.

Niistä kuusitulpista sen verran, että ei kai sitä kuuloketta niilläkään sen syvemmälle saa tungettua? Nyt mulla on perussilikonitulppa, joka on noin earin mittainen, eli juuri sopiva sille ääniputkelle. En mä ainakaan sitä kuulokemokkulaa alkaisi edes yrittää korvakäytävään kokonaan tunkea, vaikka tulppana toimisi mikä
smile_org.gif
Omassa kypärässäni on korvien kohdalla sopivasti tilaa, joten eipä pahemmin paina.

Ja noita tulppiahan saa tosiaan esim apteekeista moneen makuun.

Meikän korviin ei Kossin plug sovi ollenkaan. Aivan liian isot ja väärän malliset. Olen kokeillu tateilla ja eareilla ei auta. Hirveät jo ilman kypärää. Vaihtoehtoiset mallit on vain niin jumalattoman kalliita. 150 juroa nappikuulokkeista on liikaa.

Itelle ostin tuollaiset sonyn mdr-ex51lp kuulokkimet. Hyvin uppoaa pään sisään(ei tarvii naputella vasaralla), eikä paina ollenkaan ajellessa. Vaimennuskin on oikein riittävä, niin ettei biisien välillä kuulu kypärän huminaa juuri lainkaan. Ite käytän noiden mukana tulevista kumijutskista niitä pienimpiä, koska keskikokoiset ei tunnu oikein istuvan niin hyvin ja suurimmat ei mahdu korvaan ollenkaan.

En välttämättä alkaisi kypärää naputtelemaan, kun kuulottimet saa istumaan helpomminkin:

Apteekista KOSSeihin (olikohan 3M:n valmistamat) siniset "joulukuusitulpat". Kuumennetulla naulalla tms kärkeen reikä, jotta ääni pääsee ulos. Vartta lyhyemmäksi siten, ettei paina kypärään.

Ja kovaa ajoa.
smile_org.gif

-Juha-

(Tälläinen viritelmä toimii mulla gps-kuulokkeena. Vielä pitäisi toiset tulpat käydä hakemassa jotta saisi mp3-soittimenkin kuulokkeet mopokuntoon.)
Mutta kun sen tietyn osan Kosseista kuuluu jäädä korvakäytävän ulkopuolelle, ja jos on kovin "virtaviivaiset" (=päätämyötäilevät) korvanlehdet, niin ei auta silikonit eikä joulukuusetkaan, jos on sovittanut kypärän ilman kuulokkeita (ei siis huomioitu kypärää hankittaessa) - Itellä sama tilanne kuin Asteriksilla ja vielä niin, että kuulokkeet liikkuu pois paikoiltaan jo kypärää laittaessa, vaikka olis huppukin helpottamassa...  
sad_orig.gif

Ja kovaa ajoa.
smile_org.gif

-Juha-

Mutta kun sen tietyn osan Kosseista kuuluu jäädä korvakäytävän ulkopuolelle, ja jos on kovin "virtaviivaiset" (=päätämyötäilevät) korvanlehdet, niin ei auta silikonit eikä joulukuusetkaan, jos on sovittanut kypärän ilman kuulokkeita (ei siis huomioitu kypärää hankittaessa) - Itellä sama tilanne kuin Asteriksilla ja vielä niin, että kuulokkeet liikkuu pois paikoiltaan jo kypärää laittaessa, vaikka olis huppukin helpottamassa...
sad_orig.gif
Totta tuokin.. Kuulokeosaa ei kyllä saa lyhyemmäksi, se on ihan totta.

Mutta joulukuusitulpissahan on ontto varsi. Niinpä olen nypännyt sen mustan muoviputken pois kosseista ja laittanut suoraan siihen pieneen holkkiin sen kuusitulpan kiinni.

Tällöin kuusitulpan vartta voi lyhentää sen verran, että kuulokeosa (se muovinen) istuu mahdollisimman lähellä päätä.

Mulla tosin on melko hörökorvat, joten kossin kokoiset mokkulat jä helposti piiloon.
smile_org.gif

Mitä vaimennukseen tulee, se on mielestäni aika sama kuin joulukuusitulpilla ilman kuulokkeita. Tietenkään tulpat eivät vaimenna kunnolla enää yksinänsä, kun kärkeen on tehty reikä. Omissa tosin tuli kengännauhaa muistuttava naru mukana, ja se tukkii reiän ihan hyvin --> tulppia voi käyttää muutenkin. Itsellä ei ainakaan gps-käytössä parin tunnin ajossa korva pahemmin kipeydy. Tämä on toki yksilöllistä..

-Juha-

Ongelma noissa kossin napeissa on s, etteivät ne ole suljetut. Se mitä tuo käytännössä katsoen tarkoittaa, on että napin ulkopuolelta menee periaatteessa suora linja tulpan läpi aina korvaan saakka. Järkikin sanoo, että tulppa jossa on pieni reikä keskellä ei vaimenna läheskään niin hyvin kuin umpinainen tulppa.

Periaatteessa plugien äänenvaimennusta voi kokeilla työntämällä korviinsa reitetyt korvatulpat (siis sellaiset joissa reikä pysyy avoimena myös korvaan survomisen jälkeen) ja vetäisemällä normaalin ajolenkin. Toiminnee porukalle, joilla on hyvin vaimentava kypärä eikä moottorin käyntiäänetkään ole mitään massiivista luokaa.

Onko jollakulla näppituntumaa kummassa mallissa jää vähemmän sojottamaan korvan ulkopuolelle, spark plugissa vai vanhemman mallisessa the plugissa?

Samaa luokkaa. Sparkit saa päästä pois helpommin ja äänikin on marginaalisesti parempi. Ei sitä kyllä mopokäytössä huomaa.

Itselle sopivuus ihan hanurista eli ei sovi kypärän kanssa. Menee ihan ok tuntuisesti korvaan ja menee juuri ja juuri kypärään niin että jää vielä korvalle.
MUTTA, luulin joutuvani leikkaukseen kun ruukku ei irronnutkaan päästä ja tuntui että ne korvan ulkopuolelle jäävät kuulokemollukat repii korvat irti kallosta  
omg.gif

Noi ei ole mitään pieniä kuulokkeita, suosittelisin ostamaan sellaisesta paikasta, jossa pystyy katsastamaan minkä kokoisia noi oikeasti on. Ite tuli tilattua netistä ja hukkaan menee, täysin
blush.gif

Onko muita ehdotuksia nappikuulokkeiksi kuin nämä kossin tekeleet. Tuollaisia hypistelleenä luulen, että tuo korvan ulkopuolelle jäävä mollukka on mulle noissa liian suuri. Ei tarvi olla mitään haifai saundia, kunhan olisivat mukavat päässä.
No itelleni kävin juuri hakemassa Creativen EP-630 kuulokkeet, eli tälläiset. Kosseissa ongelmana oli juuri se, että niissä jää melkoinen mollukka korvan ulkopuolelle. Creativen mallissa kuulokeosan pituus on lyhyempi ja istuvat paremmin korvan sisälle, ainakin kypärähupun kanssa menevät mukavasti päähän. Tulppaosa noissa on sellainen löysä kumi, ei elastinen korvatulppamainen kuten Kosseissa mutta olettaisin että noihinkin saa Eareista modattua uudet tulpat. Lisäksi Creativen tuottama ääni on tasaisempi, kun taas Plugit korostavat melkoisesti bassotoistoa.

Hintaa 29,90e Tampereen Anttilassa, myös Verkkokauppa.comista löytyy vähän halvemmalla.

Niitä kypärän pehmusteita vai kyllä huoletta vähän avartaa siitä korvien kohdalta jos kuulokkeet painaa, ei se kypärän suojaavuus siitä heikkene.

Vinkkinä että kaikista helpoiten noita eareja saa rei'itettyä plugi käyttöön nahanreittijällä, siis sellaisella jolla tehdään vyöhön lisää reikiä.

Back