• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kotilon tarvikevaimentimista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kale
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kale

New member
Mitenköhän tuollaiset kotilon tarvikevaimentimet mahtavat vaimentaa ääntä? Kävin perjantaina motonetissa ja huomasin fiksun näköisen, mustaksi maalatun tarvikevaimentimen. Ko palikassa oli vaan aika avara reikä läpi asti, että enpä tiedä, onko tuosta vastaavaa iloa. Onko kukaan koskaan kokeillut? Näin pienen budjetin mopoilijana en malttaisi millään maksaa niin hirvittäviä summia, mitä noista mopojen viri-vaimentimista pyydetään. Juu, ja jos ei ole muuta kommentoitavaa, kuin: Osta polkupyörä, persaukinen, voi hyvin pitää sellaiset typeryydet omana tietonaan
smile_org.gif
 
Kyllä nuo vaimentaa, äänistä ei ole oikeen varmuutta millaisina ne ulos tulee. Sillä on erittäin suuri vaikutus ääneen millainen on vaimentimen päässä olevan ulostulo aukon jatkeena olevan putken pituus.
Vaikeesti kerrottu.
 
Osta polkupyörä...
biggrin.gif


Ei vaan,on kokeiltu joskus ja nähty mm. Möhkössä.Jos ulkonäkö kelpaa niin ihan toimiva halpa ratkaisu.Ei varmaan ihan Akran veroinen mutta sillä hinnalla niitä saa toistakymmentä metriä perään.
062802moto_prv.gif
 
Kattelin vähän vastaavia Biltemalta, mutta näyttivät vaan olevan perhanan painavia.

3.2 kiloa "hiilikuituinen" vaimennin.

Miksei ne teknisessä mielessä toimisi.

PS. Möhköön varmasti sopiva vaimennin. Onhan se koneen koko ja laitteen paino ihan auton luokkaa:)
 
Ostin joskus aikasempaan kotiloon motonetistä "vaimentimen", oli kyllä ainakin sen "vaimentimen" kanssa motarilla ajo yhtä tuskaa ilman kuulosuojia...
 
Ostin joskus aikasempaan kotiloon motonetistä "vaimentimen", oli kyllä ainakin sen "vaimentimen" kanssa motarilla ajo yhtä tuskaa ilman kuulosuojia...
Monellahan taas on sen verran äänekkäät moottoripyörät, että jos auto pitäisi samanlaista ääntä, niin se olisi varmasti ihan sietämätöntä...
 
Niin, kattokaapas huvikseen vaikka sinne paljon palvotun Akran sisään. Sekään ei kaikestä hypetyksestä huolimatta ole ku pätkä reikäputkea jossa villaa ympärillä.

Ei noitten putkien kanssakaan tarvi vääntää asiasta sen monimutkasempaa kuin se on... Jos laitetaan samoilla mitoilla oleva auton tarvikevaimennin ja prätkään tehty vastaava, olkoon vaikka Akra, niin yhtä hyvin pelittää. Painoissa ja ulkonäössä on tietty sitten eroja... Mut perus periaatteena se, että mitat ne on jotka merkkaa... Ei merkki ja materiaalit niinkään, ellei mennä sinne painoihin. Mut niissäkin taas, syö jouluna kilon vähemmän kinkkua niin kyllä taas voi elvistellä teho / paino suhteilla kesällä
tounge.gif
 
Juu luin ton alotuksen liian nopeasti, sehän oli tulossakin mp:hen se vaimennin...
withstupid.gif

Ei muuta ku kiinni vaan, liikaa meteliähän motossa ei voi olla...
tounge.gif
 
Kattelin vähän vastaavia Biltemalta, mutta näyttivät vaan olevan perhanan painavia.

3.2 kiloa "hiilikuituinen" vaimennin.

Miksei ne teknisessä mielessä toimisi.

PS. Möhköön varmasti sopiva vaimennin. Onhan se koneen koko ja laitteen paino ihan auton luokkaa:)
Kevyitähän nuo on, jos vertaa Darran 12kg tuplavaimentimiin, jotka vaimentavat äänet ruohonleikkurin pörinäksi
smile_org.gif
 
Jop. Millen vakiovaimenninkin on vissin tehty Saddamin supertykkiprojektin peruuntumisen johdosta käyttämättä jääneistä hylsyistä. Painaa toistakymmentä kiloa :P eli tuollainen 3,2 kiloahan on köykäinen kun mikä!
 
Kyl mä ainakin ajaisin mielummin vakiolla kun kolmen markan änkkärillä jolla saat tod. näk. rumat äänet ja säädöt päin persettä.

Nm. Polkupyöräilijä.
 
([Sepi sanoi:
@ Marras. 11 2008,16:47)]Kyl mä ainakin ajaisin mielummin vakiolla kun kolmen markan änkkärillä jolla saat tod. näk. rumat äänet ja säädöt päin persettä.

Nm. Polkupyöräilijä.
Voihan sen änkkärin säädättää.
 
Mikä ettei käy, jos ulkonäöllä ei ole niin väliä. Viimeksi laitoin yhteen 2l moottorilla olevaan autoon sokkelovaimentimen sijaan ja äänet muuttu kivan matalaksi murinaksi, ei kuitenkaan liian kovaksi.
 
Mulla on 900 gpz kawassa motonetista ostettu simonnsin vaimennin makso jotain 3 kypää, duunissa sovittelin sen alkukäyrään kiinni. Laitoin vaimentimen ulostuloon korialuslevyn johon porasin reikiä, ettei ois liian kovat äänet. Parin päivän ajeluiden jälkeen otin aluslevyn vex eikä äänet ole yhtään liian kovat. Mielestäni hinta laatuusuhde kohillaan verrattuna akroihin sun muihin, tosin vaati vähän vaivaa ja puuhaa.
 
([Sepi sanoi:
@ Marras. 11 2008,16:47)]Kyl mä ainakin ajaisin mielummin vakiolla kun kolmen markan änkkärillä jolla saat tod. näk. rumat äänet ja säädöt päin persettä.

Nm. Polkupyöräilijä.
Mitenkäs tollanen kolmen markan vaimennin vie seokset enemmän päin persettä kuin joku laatuvaimennin?
 
Suzukin GS1100:ssa olen jonkun tuollaisen nähnyt ja kuullut. Toimii ainakin kyseisessä pelissä siinä missä muutkin. Ulkomitoiltaan varsin kookas, eikä äänikään ole hiljaisimmasta päästä. Jokseenkin koominen kokonaisuus.
biggrin.gif
 
062802moto_prv.gif
 
Tein aikanaan 1100 Gpzetaan loppuputken 2,5" absorptiovaimentimesta. Käyränä oli Laserin 4-1.

Ääni oli jännä, korkeilla kierroksilla kuin ralliautossa. Ilmeisesti suurempi materiaalivahvuus vaimentimessa vs. mopon vaimennin muokkaa saundia.

Vaihdoin loppuputken myöhemmin, koska sahaamalla ja hitsaamalla tehty väliputki otti oikealle kantatessa kiinni.
 
Tein aikanaan 1100 Gpzetaan loppuputken 2,5" absorptiovaimentimesta. Käyränä oli Laserin 4-1.

Ääni oli jännä, korkeilla kierroksilla kuin ralliautossa. Ilmeisesti suurempi materiaalivahvuus vaimentimessa vs. mopon vaimennin muokkaa saundia.

Vaihdoin loppuputken myöhemmin, koska sahaamalla ja hitsaamalla tehty väliputki otti oikealle kantatessa kiinni.
yhdellä kaverilla on vissiin vieläkin simmonsin auton pönttö juurikin samanmoisessa wanhassa ruiskukawassa. ettet ole se sama tyyppi?? hehiö, kun ei täällä ihmeellisessä inttternettisä aina tiiä kuka minkäkin nikin takana kirjuuttelee. onko kawasi kawanvihreä ja kuskista tullee intiaanit mieleen, jos sama, myös kova ryyppäämään.

äänet oli hyvät niin kuskissa kuin pyörässäkin. myös pyöreä simmonssi mattamustana sopi hyvin ruiskuun.
 
uskaltasin veikata että isoon 1pyttyseen auton simonssi antaa vain pommikonelaivueen äänet.
Eikös tollasta voi sitten kokonaan tehdä, ei tuolaisen diy-simonssin tykötarpeet juuri mitään maksa, hitsaus ja oma aika sitäkin enemmän. Sais vähän paremmin natsaamaan pyörään. Eiks Darrassa ole 2 pönttöä, kummallakin sivulla? Noihan voisi korvata kahdella omalla valmisteella.

Isoissa rivi4:ssa moottori ääni on hyvin "automainen"-matala tasainen ääni simonssilla, toki sitten kierroksilla raikuu.

Tossa olisi jotain kehittyneempää autopönttöä:http://www.dynomax.com/products

Acrat yms huippukalliit putket on ihan hupatusta näihin vehkeisiin, yksi pätkä hiekalla ja se hiilari acra on entisen näköinen sen jälkeen.
 
Back
Ylös