Kotkan ja Marjatan Intian reissu 2016-2017
Kesä oli taas ”lusittu”. Ajokelit olisivat voineet olla paremmatkin, mutta toisaalta kun on huonoja kelejä, arvostaa myös parempia, ja mahdollisesti päinvastoin.
Eksyinpä aikani kuluksi Peter Panin sivuille ja siellä liimaantui verkkokalvoilleni matkakohde ”Kerala”. Paikkahan poikkeaa Keravasta yhden kirjaimen eron nimessä myös siitä, että se ei sijaitse kehä kolmosen tuntumassa vaan Intiassa ollen maan lounaisin osavaltio.
Keravalla olen käynyt joten tämä eksoottinen matka alkoi kiinnostaa. Nuukana miehenä huomioni kiinnittyi myös hinnan edullisuuteen.
Matkan ”clou” on siinä että ajopeleinä ovat ”Royal Endfield Bullet 500” Intiassa valmistetut pyörät. Pyörään on 50 vuoden aikana tehty ainoastaan seuraavat muutokset:
Vaihde-ja jalkajarrupolkimet on vaihdettu keskenään niin että ne nyt ovat samoin kuin muissakin pyörissä maailmassa. Lisäksi ”kickstart” on täydennetty sähköstartilla. Lisäksi pyörien värivalikoima on luultavasti runsaampi kuin nuoruudessani.
Soitto Peter Panille varmisti että mahdumme matkalle. Koska pyörän valinta oli ”ulkoistetttu” seuraavaksi oli vuorossa lentolippujen varaaminen. Itse ulkoistin liput matkatoimistolle joka hoiti liput nopeasti ja kohtuuhintaan.
Seuraavan oli vuorossa Intian viisumeiden hankkiminen. Siinä tein virheen ja uskoin matkatoimistoa joka kertoi netissä olevan hakemuksen olevan perinpohjainen ja hankala täytettävä. Siinä kuulemma kysytään mm. vanhempien ammatit jne.
Vaikka hakemuksen saattaa tehdä netissä, sen paperiversio pitää lähettää passin kanssa Intian lähetystöön. Lisäksi hakemuksen lisänä vaadittavat passikuvat pitää olla Intian standardien mukainen eli 40mm x 40 mm.
No, matkatoimisto täytti hakemukset mutta ei se niin vaikeaa ollut. Hintaa vaan muodostui n. 250 € kahdelta hengeltä ja kyrsihän se koska netissä olisi sen saanut selvästi halvemmalla.
Intia myös vaatii kansainvälisen ajokortin jonka luonnolisesti hankin autoliitosta. Siitä ei kukaan ollut kuitenkaan kiinnostunut matkan missään vaiheessa.
Pakolliset pönötykset Karhulassa.
Pienet lämpötilaerot
Koitti 19. joulukuuta ja Intian matka alkoi. Lento Amsterdamiin sujui hollantilaisella koneella josta jäi mieleen ainoastaan järkyttävän kehno pizzan tyyppinen välipalalärtsykkä.
Lento Mumbaihin, entiseltä nimeltään Bombay, sujui rutiinilla uudella laajarunkoisella intialaisella koneella. Sievät intialaiset lentoemännät kantoivat punaviiniä hymyillen ymmärtäväisesti. Ruoka oli myös intialaista, kuinkas muuten.
Sanon jo tässä vaiheessa että Intia on ”byrokraattien paratiisi”.Vaikka lippumme olivat Helsingistä Chennaihin, jouduimme Mumbaissa ”klaaraamaan” itsemme maahan. Lisäksi jouduimme ottamaan matkatavaramme mukaan.
Mumbain kenttä on valtava joten kävelyä riitti ja pian ruuhkauduimme paikkaan jossa piti täyttää maahantulokaavakkeet. Heräsi kysymys, miksei kaavakkeita voinut täyttää jo koneessa?
Sitten oli vuorossa varsinainen klaaraus. Koska viisumit olivat liimattuina passeihimme, emme menneet ” E-Visa” jonoon. Joku koppalakkimies kuitenkin käski mennä tuohon E-jonoon. Seuraavaksi E-jonon koppalakkimies käski meidät pois tästä jonosta. Minulla rupesi keittämään ja nostin vähän ääntäni jolloin kolmas koppalakkimies ohjasi meidät ”diplomaattiluukulle” jossa asiat sujuivatkin diplomaattityyliin ja olimme virallisesti Intiassa.
Seuraava vaihe oli löytää kotimaan terminaali ja Chennain kone. Mainittakoon myös että kentällä oli valtavasti aseistettuja sotilaita, osa panssarikilpien takana. Terminaali löytyi ja esitin boardingpassimme niitä vaativalle sotilaalle. ”Ei käy,” sanoi aseistettu sotilas järkyttävällä englannilla. Pitää mennä hakemaan joku leima lentoyhtiön tiskiltä. Onneksi tiski oli lähellä ja virkailija kirjoitti kuulakärkikynällä lähtöporttimme numeron joka jo oli painettuna passiin. Uusi yritys ja nyt sotilas oli tyytyväinen.
Seuraavaksi alkoi varsinainen ”intialainen rumba”. Vuorossa oli turvatarkastus. Nyt niitä sotilaita vasta riittikin. Valtavassa, matkustajia täynnä olevassa hallissa oli lukuisia läpivalaisulaitteita ja metallinpaljastusportteja. Niistä vain kaksi oli käytössä. Meteli oli päätähuimaava. Härskisti porukka etuili ja töni toisiaan aivan estottomasti. Luoksemme saapui mies, joka sanoi, että Marjatan pitää mennä toiseen jonoon. ”Mitä helvataa”? Tarkensin katsettani ja todellakin kolmaskin linja oli käytössä ja siellä luki ” Women only” och samma på Hindi.
Marjatan oli vaihdettava jonoa ja sillä siisti. Homma varmasti perustuu näihin uskontoseikkoihin ja se on maassa hyväksyttävä.
Pääsin sitten läpivalaisuhihnalle jossa tuli mieleen Speden legendaarinen ”rautakauppias” sketsi. Hihna liikkui äärettömän hitaasti pysähdellen aina muutaman sekunnin välein. Koppalakkimies otti jonkun kassin jonka jälkeen alkoi valtavan pulinan säestämä kassin penkominen jonka aikana hihna taas seisoi.
Pääsin sitten hihnan ja metallinilmaisijan läpi jonka jälkeen uusi koppalakkimies hipelöi epämiellyttävästi vartaloni täydentäen hipelöintiä vielä elektronisella ”haravalla”. Lopuksi leima lippuun ja olin kotimaanterminaalissa jossa Marjatta odotteli. Olipa kokemus!
Saavuimme Chennaihin aaamuyöllä. Matkanjohtajamme Dani oli what's appilla laittanut infoa kentältä. Chennain kentällä tutustuin ensimmäisen kerran ” Prepaid” taksiin. Ulko-oven vieressä oli koppi jossa kerrottiin määränpää ja maksettiin kyyti. Todella kätevää. Taksin kanssa riitely ja käsillä puhuminen jäi pois. Niin se kehitys kehittyy.
”Prepaid taxi” Chennain kentällä.
Kentällä oli myös rahanvaihtopaikka. Intia poisti yllättäen 500 ja 1000 rupian setelit käytöstä koska korruption ja talousrikollisuuden takia maassa oli niin paljon ”pimeää” rahaa valtiolta piilossa. Itsellämme oli dollareita joita sitten vaihdoimme pirullisen huonoon kurssiin koska Intian rahaa ei saanut Suomesta em. asian takia.
http://s149.photobucket.com/user/kotka01/media/IMG_1368_zpsuxnixquy.jpg.html?sort=2&o=121
Laillistettua rosvoamista tällä luukulla.
Taksi vei meidät kaoottisen tuntuisessa liikenteessä hotelliin jossa heti jouduimme huijauksen kohteeksi. Peter oli varannut meille extrayön jonka olin maksanut Peterin tilille. Hotelli väitti että kyse oli ainoastaan varauksesta joten jouduin maksamaan huoneen uudelleen. Lisäksi, koska oli aamuyö, jouduin pulittamaan aikaisesta saapumisesta lisämaksua vaikka huone oli vapaana. Asiahan otti koteloon ja vaadin kirjallisen eritellyn laskun ylimääräisistä summista. Sain niin ”intialaisen” laskun että Pyhän Byrokratiuksen hindukolleega taatusti oli tyytyväinen saavutukseensa.
Että tällaista. Tuo Vat ei tarkoita viskimerkkiä vaan jotakin muuta. Summat eivät sinänsä ole suuria, mutta niitä on monta.
Aamulla tapasimme runsaan aamiaspöydän ääressa oppaamme Danin joka kertoi muun porukan saapuvan iltapäivällä.
Lähdimme tutustumaan Chennaihin, jonka entinen nimi on Mardas, keskustaan. Ensijärkytys oli Marjatalla melkoinen. Itse olen käynyt maassa -80 luvulla laivan kanssa muutaman kerran joten kultturishokki ei itsessäni tuntunut.
Ilma oli jo aamulla kuuma, kaupunki oli rähjäinen ja likainen, täynnä roskia ja muuta paskaa. Ihmisiä kaupungissa on n. 6 miljoonaa joista suurin osa tuntui olevan samalla kadulla kuin mekin.
Marjatan ensikokemukset Intiassa