• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kovettuuko kumi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

peitsamo

Calacucco
Sellainen asia askarruttaa, että kuinka äkkiä mopon gumekset menee vaihtokuntoon kumin kovettumisen vuoksi?

Tallissa olisi yksi pyörä jossa on pinnaltaan vielä erinomaisessa kunnossa olevat kumit. Pyörä on kuitenkin seissyt entisellä omistajalla (talvet lämpimässä ja kesät pihassa) noin nelisen vuotta, joten renkaiden toiminta etenkin sadekelissä vähän askarruttaa. Toisaalta, kun ei huvittais laittaa montaa sataa euroa uusiin renkaisiin jos ei valttämättä tarvii.

Renkaat on merkkiä/mallia Michelin Pilot Road 2, jos se asiaan jollain tapaa vaikuttaa.
 
Nooh, rengasliikkeeseen on soitettu, mutta kovin iso yllärihän se ei ole, että heidän suositus on vaihtaa uudet renkaat.

Ajattelin, että täällä "esson paarin patologit" osais antaa hieman omakohtaisempaa diagnoosia asiasta.
 
Itsehän pyysit esson paarin patolokeilta omakohtaista diagnoosia.Laskin rengas paineita,hommasin rengas lämppärit,kumin pehmentämistä varten:crash:
 
Itse otin ajoon lähes 15 vuotta pihavajassa seisoneen kevarin. En huomannut renkaiden kunnossa mitään dramaattista heikentymistä.
 
Ei tuo 4 vuotta nyt NIIN pitkä aika ole, että sen takia kannattaisi huolta kantaa. Itselläni oli viimekesänä -07 paistoinen eturengas joka oli laitettu alle jo pari kesää sitten. Tiellä ei huomannu eroa, radalla se vaivasi henkisellä puolella.
 
Valmistaja lupaa renkaan säilyvän käytännössä uuden veroisena n. 5 vuotta jos sitä säilytetään viileässä ja valolta suojattuna. Pyörässä alla oleva rengas kovettuu huomattavasti nopeammin varsinkin jos on kesät seisonut ulkona, jolloin UV-valo pääsee vanhentamaan kumia. Se kuinka paljon rengas kovettuu on niin monesta tekijästä kiinni, ettei mitään varmaa voi sanoa muuten kuin kokeilemalla. Pinnasta kumi on varmasti kova kuin kivi, mutta kun pinnan ajaa auki, voi kumi toimia ihan hyvin tai sitten ei.

Itse olen ajanut parhaimmillaan tai pahimmillaan 6-7 vuotta vanhoilla käytetyillä slikseillä ja osa niistä on ollu alkuun liukkaita, osa ei. Joku kumi pitää pinnan rikkouduttua hyvin ja toiset taas ei yhtään. Sliksit kuitenkin on pääsääntöisesti käytettynäkin säilytetty auringolta suojassa, joten kovettuminen lienee hitaampaa kuin jatkuvasti käyttöpyörän alla olevassa renkaassa. Eli yksiselitteistä vastausta aloittajan kysymykseen ei voi antaa. Itse kuitenkin vaihtaisin renkaat jos ovat noin vanhat.
 
Eiköhän tässä riitä, että itse tiedostaa ajaessaan että on vanhahkot kumit alla ja ajelee sateella ja muutenkin sen mukaisesti.
 
Kun ajoin just hommatulla XJllä, niin se suti kaasusta sateella (sillon 50 heppaa). Renkaat yli kymmenen vuotta vanhat... Helkkarin liukkaat siis.
 
Kannattaa myös miettiä, että onko se pari sataa paljon jonka uusista renkaista maksaa. Renkaat on kuitenkin tärkein ajomukavuutta ja -miellekkyyttä tuova tekijä. Paskoilla renkailla hukkaat vaan turhaan sitäkin lyhyttä ajokautta mikä täällä on. Itseä ainakin korpeaisi joka tilanteessa varoa ja miettiä pelaako renkaat oikein. Ja huonoilla renkailla kun lippaat niiden takia, niin lasku on paljon suurempi kuin ne uudet renkaat.
 
jos et vetele korvalehti maassa niin voit ihan hyvin ajaa yli 5 vuotta vanhalla renkaalla, 10 vuotta vanha alkaa olla jo aikas kova.
 
Olikohan 8 vai 9 v vanha ja sen kai allakin ollu, rengas ku sain kaveirin uskomaan että 750 vfr ei oo niin tehokas että on ok että sutii ulos liikenneympyrästä kuivalla, vaikkakin viileällä kelillä.

Paljon kyllä vaikuttaa käyttö ja säilytys että miten kovrettuu- ei voi oikein mitään tarkkoja aikoja sanoo.
Sen lisäksi tänään 10v rengas on rakenteeltaan ja kumiltaan ollu jo uutena tyystin erilainen kuin tänä talvena tehty tuore rengas.

Ja kuten tuolla aikasemminkin oli - tuoreet renkaat on paitsi turvallisuutta niin myös mukavuutta ja luottamusta kuten huolletut jarrut ja iskaritkin.
 
Miten pystyt määrittelemään varmasti että uusi kumi on kunnollinen eikä maanantaikappale josta pettää vaikka runko?

Mulla on alla renkaat (Mitas E-09) jotka sutii märällä, sileällä assulla kolmosella kun sitä 50 heppaa käskyttää. Rengas on lähes uusi. Se että ostat uuden renkaan ei tarkoita että siinä on hyvä pito kaikissa olosuhteissa. Renkaita on erilaisia ja tärkeintä minun mielestäni on että tiedostaa minkälaiset renkaat alla on.

Riippuu myös kuskista ja pyörästä. Haittaako jos pyörä lipsuu sateella? Ajatko sateella? Oletko thrill-seeker vai putputteletko auringonlaskuun parran lepattaessa tuulessa?

Alkuperäiseen kysymykseen, välttämättä ei kumeja tarvitse uusia. Jos haluat saada (kulutusyhteiskunnan normien mukaisen) mielenrauhan, osta uudet.
 
Parran lepattamisesta en ihan varmaksi osaa sanoa, kun kyseessä on vaimon pyörä.:;):

Tuskin kuitenkaan mitään mikakallio -tyyppistä korvanlehtimaassa ajelua on tiedossa. Enemmän tässä on just se mielenrauhakysymys. Ei niinkään kulutusyhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta, vaan turvallisuuden.
 
Kannattaa myös miettiä, että onko se pari sataa paljon jonka uusista renkaista maksaa. Renkaat on kuitenkin tärkein ajomukavuutta ja -miellekkyyttä tuova tekijä. Paskoilla renkailla hukkaat vaan turhaan sitäkin lyhyttä ajokautta mikä täällä on. Itseä ainakin korpeaisi joka tilanteessa varoa ja miettiä pelaako renkaat oikein. Ja huonoilla renkailla kun lippaat niiden takia, niin lasku on paljon suurempi kuin ne uudet renkaat.

Juuri näin :thumbup: Ja mainitsi tuo Nitrouskin tuolla, että laittais gummit kiertoon. Vanhat kumit voit myydä sitten Cobretille (ha haa! I'm funny)
 
Back
Ylös