KTM 640 LC4 sammu missä vika?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Wii

New member
Ajellessani motaria pyörä sammui yhtäkkiä. virrat menee päälle ja valot syttyy mutta startatessa kuuluu sirinää mutta muuta ei tapahdu...oisko havaintoa missä vika? en ole vielä ehtinyt ruveta selvittämään missä vika vois olla mutta jos jollain on jotain ehdotuksia mistä ongelman kartotus kannattaa alottaa nii ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sammuiko kuin avaimesta vääntämällä, vai hiipuiko pikkuhiljaa?

Startatessa sirisee, mutta pyöriikö kone, tai pelkästään startti?
Vai onko sirinä ainoa mitä tapahtuu kun nappia painaa?

Jos vain sirisee niin kuuluuko oikean sivumuovin kohdalta, eli startin solenoidista?
Maadoitukset ja muut johdot/liittimet syyniin, sekä tietenkin sulakkeet.

Lataako, onko akussa virtaa?

Mikäs malli on kyseessä?
Löytyykö sähköistä kiekkamittaria?
Jos sytkän pulssianturi kuolee niin startatessa (kun kone pyörii) ei sähköisen kiekkamittarin neula heilahtele, normaalisti pitäisi startatessa pomppia hieman.

Mitenkäs kicksillä?
Pyöriikö kone ilman suurempia kolinoita tai rahinoita?
Lähteekö jopa käyntiin, ilman valoja pitäisi lähteä vaikka ilman akkua jos muuten on ok?
 
Sammu ihan ajusta ja ainut mitä tapahtuu starttia painaessa on se sirinä ja ei tullu kuunneltua mistä se kuuluu. pyörä on 02 enduro malli ja ei oo kiekkamittaria.

itelläkin kävi tuo akku mielessä tosin akku on uusi mutta laturissahan vois olla jotain häikkää. ja kiksillä en oo ikinä saanu mopoo käyntiin kun on en oo tutustunu noihin pulipuristimen saloihin.
 
Kannattanee purkaa sen verran tankki, penkki ja tuo oikea sivu pois että pääsee tarkistamaan liittimet ja varsinkin johdot.
Ei olisi ensimmäinen LC4 mistä on johdot hankaantuneet paljaaksi...

Akun ja startin solennoidin välissä on sellainen lyhyt paksu johto, ainakin -00 advessa säätimeltä tuleva + johto tuli tähän kiinni.
Eikä muutaman sentin matkalla ollut kuin pari liitintä ja yksi sulakepesä...

Akun maakapelikin kannattaa tarkastaa kunnolla.

Pulssianturi manuaalin mukaan ~80-120 ohmia.
Laturi, ~0,45-0,56 ohmia.

Ja ne kytkimen/sivujalan mahdolliset kytkimet toimii?

Manuaali p.puristin pohjaan ja kicksillä hissukseen konetta ympäri kunnes automaattinen p.puristin kilahtaa.
Manuaali p.puristin ylös ja reipas polkaisu, ihan ylhäältä loppuun asti.
Ei kaasua, ryyppy tarpeen mukaan kuten sähkälläkin startatessa.
Pitäisi lähteä käyntiin.
Kannattaa opetella, ei ole oikeasti vaikeata.
 
Jahas! selvishän se vika..akku by biltema kesti n500km ja sitten se oli sulanut. pohjassa reijät ja muutenkii aika pallon olonen. voiskohan vikaa olla laturissa tai sen jännittimen säätimessä? oisko tietoa miten nämä vermeet vois tarkistaa ja mistä ne edes löytyy?
 
Oliko geeliakku, vai agm joka tuohon kuuluu?

Ainakin omassa LC4:ssä säädin on akun päällä, siinä akun kiinnikeraudassa kiinni.
Sellainen alumiinin värinen, päältä rivoitettu, mokkula johon tulee kolme keltaista johtoa laturilta ja lähtee musta & punainen akulle.

Uusi akku paikalleen ja mittaat jännitteen koneen käydessä, käytännössä mikä tahansa halpahallin yleismittari on tuohon riittävä.
14,7vdc on muistaakseni yläraja latausjännitteelle, ohjekirjan mukaan.
Jos menee tuon yli niin säädin vaihtoon.
 
oli kyllä geeli akku..mikäs tuo tuommonen agm on(google tuntu tietävän)? onkos siinä muka alunperin tommonen agm akku? no sen verran tuli taas tupellettua että kuitti on jossain paikassa X eli pitää varmaan ostaa kokonaan uus ja ihan merkki peli. ai se on jännitteensäädin noh pitää mittailla kunhan saa uuuden akun paikalleen. ja iso kiitos avusta!
 
Viimeksi muokattu:
Absorbed glass mat (AGM), eli akun levyjen välissä on lasikuitumattoa johon neste on imeytyneenä.

Tuossa omassa on nyt ollut talven yli stormilta ostettu halpa (halvin sopiva mitä löytyi) 7,4 Ah agm akku.
Hyvin tuntuu käynnistyvän vaikka onkin ~1ah pienempi kuin alkuperäinen.

Ja ainahan tuon voi polkea käyntiin... :p
 
Polkupyörät erikseen :;): ei oo ihan helppo nakki saada polkemalla käyntiin, yritin.. mutta tänään laitoin testiakun paikalleen, jännitemittarin napoihin kiinni ja mopo käy8ntiin. hetken päästä alko jännite nousemaan, reiluun 15,5, kesti kantti ja sitten oli todettava että jännitteensäädin taitaa o lla sökö. näköjään hinta on 130e ja saksassa 100e. JOS jollain on tietoa mistä vois löytyä(584.11.034.100) käytettynä olisin erittäin tyytyväinen .
 
Aika selkeästi kuulostaa että säädin on tullut tiensä päähän.

Kannattaa käydä kysymässä se hinta ihan tiskiltäkin, jos vaan paikkakunnalta dealeri löytyy, itse olen yleensä yllättynyt positiivisesti kun hinta ei ollutkaan se mitä listassa lukee...

Matkaenduro foorumille kyselyä, josko jollain olisi ylimäärinen säädin?

Ja ei se mitään vaikea ole polkaista käyntiin, treeniä tosin vaatii.
Kaikki ehjät LC4:t olen tähän mennessä saanut polkemalla käyntiin... :p

Kannattenee tosin ennen treenejä laittaa tuo sähköpuoli kuntoon että pääsee edes joskus ajamaan.
 
Back
Ylös